handdator

Visa fullständig version : Hjälp med axlar!


shabo
2009-04-10, 10:27
Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd på hur jag skulle kunna försöka bygga mer volym på mina axlar då jag tycker att dom är lite försmå till skillnad mot resten av kroppen. Vad har ni för tips? Just nu tränar jag så här på ett axelpass:

3-4 Set basövning (Axpress med stång eller hantel)
3 set för sidan av axeln
3 set för sidan av axeln
5 set för baksidan

Och mitt träningsschema ser ut såhär

Dag 1: Bröst och Biceps
Dag 2: Ben och Vader
Dag 3: Rygg och Mage
Dag 4: Axlar och Triceps


Så nu skulle jag behöva lite råd på vad jag kan göra för att förbättra mina axlar. Ska jag lägga in några extra set axlar när jag tränar bröst och flytta bröstdagen till Dag 2? Köra mer lätta reps ca. 12 reps? Eller bara tunga repa á 6 reps? Eller ändra så jag ska träna Axlar och Bröst ihop och lite extra axlar en annan dag? Jag vet inte vad jag ska göra för att förbättra nu så snälla tips.

mjölk-dryck
2009-04-10, 11:00
15 set i veckan + övningar där axlarna hjälper till (hantelpress etc) låter mycket i mina öron med tanke på storleken av musklerna. I alla fall bra mycket mer än vad jag kör. För mig räcker axelpress, framåtlyft och sidolyft bra (3x~8 i varje övning) (och shrugs om man känner för att räkna med trapzen).

Martin Löwgren
2009-04-10, 20:48
Lägg främmre deltoideus tillsammans med bröst och bakre med rygg och träna mellersta tillsammans med övre trapezius är ett stalltips.

Fokusera även på kontakt och utförande under lyft åt sidan och inte på vikt. Mycket vikt använder du under pressarna.

Lycka till

shabo
2009-04-11, 09:15
Lägg främmre deltoideus tillsammans med bröst och bakre med rygg och träna mellersta tillsammans med övre trapezius är ett stalltips.

Fokusera även på kontakt och utförande under lyft åt sidan och inte på vikt. Mycket vikt använder du under pressarna.

Lycka till

Har du testat detta själv? Då skulle mitt schema se ut såhär:

1; Armar och Vader
2; Rygg/Baksida Axlar/Mage
3; Ben
4; Bröst/Framsida och Sida Axlar

Är det inte bara bättre att jag kanske kör mindre set på axlarna som jag gjort förut för många som sagt att så många set inte kommer förbättra mina axlar och sen lägga in hela axlarna på bröstdagen? Har kört så förut att jag delat upp axlarna men jag har inte märkt så stor skillnad men kanske ska testa igen?

Martin Löwgren
2009-04-12, 18:06
Har du testat detta själv? Då skulle mitt schema se ut såhär:

1; Armar och Vader
2; Rygg/Baksida Axlar/Mage
3; Ben
4; Bröst/Framsida och Sida Axlar

Är det inte bara bättre att jag kanske kör mindre set på axlarna som jag gjort förut för många som sagt att så många set inte kommer förbättra mina axlar och sen lägga in hela axlarna på bröstdagen? Har kört så förut att jag delat upp axlarna men jag har inte märkt så stor skillnad men kanske ska testa igen?
Jag har testat alla varianter men detta var bara ett tips av alla jag gav dig.

Mvh

Degpekka
2009-04-13, 10:04
Hur tycker du att dina axlar är små? Vilken del av dem är det som släpar? Ser dem ut att släpa när du poserar dubbel biceps, sidechest eller latsspread/linepose?

Kardiluss
2009-04-13, 10:46
Lägg främmre deltoideus tillsammans med bröst och bakre med rygg och träna mellersta tillsammans med övre trapezius är ett stalltips.

Lycka till

Precis så där kör jag och jag tycker de fungerar perfekt men du måste ju testa dig fram för att se vad som passar just dig.

Ha tålamod och ge ett upplägg några månader för att känna efter.

Ett annan alternativ du kan testa är ju att köra ett rent axelpass.