handdator

Visa fullständig version : Strulande Bankkort


johan karlberg
2009-04-10, 07:14
hej. använder mej utav ett Visakort från SEB,

Igår på systembolaget så stod det "gäller ej här" när jag dragit det i kortläsaren, hon i kassan satt som ett frågetecken. Hon frågade sin kollega och han sa ja då gäller det ju inte här! :) - Skojar du, det är ett vanligt visa som har fungerat hela veckan utan strul.
Tänkte att det bara var något för stunden, men senare på willys vart det likadant, satt som fånar i kassan, -Nä du får nog slå in det manuellt istället.

Mitt kort är inte ens ett år gammalt, har ej chip dock.

Någon som vet något?
Nej jag har inte ringt kundservice, tänkte utnyttja eran kunskap först

Stoltz
2009-04-10, 07:18
Igår verkade halva landet ha problem med bankkorten, vi fick samma problem på mitt jobb, likadant med flera andra butiker (Inte inom min kedja) som mina bekanta jobbade i verkade ha samma problem av och till.

Testa igen idag innan du gör något.

LindaS
2009-04-10, 07:19
Ett visa är ett visa. Ring kundservice och beställ ett nytt kort. Det kan vara kortet som blivit lite slitet och visar fel information.

Edit: eller som Stoltz säger, fel på linan.

Xenomore
2009-04-10, 07:20
Hej, vad bra att det blev så för dig. Då behöver jag inte känna mig efterbliven, för det blev samma sak för en kund som försökte handla av mig igår. Helt vanligt VISA,(ljusblått kort, minns inte vilken bank), men remsan var paj så jag knappade in manuellt. Flera ggr, Gäller Ej Här varje gång.
Måste ha varit något tillfälligt fel antar jag.
Har du testat det på någon bankomat? Ibland verkar kort vilja jävlas i kassorna bara för att det är något annat strul, men funkar prima på bankomat/uttagsautomat. Annars är det nog bara att ringa...

johan karlberg
2009-04-10, 07:32
Hej, vad bra att det blev så för dig. Då behöver jag inte känna mig efterbliven, för det blev samma sak för en kund som försökte handla av mig igår. Helt vanligt VISA,(ljusblått kort, minns inte vilken bank), men remsan var paj så jag knappade in manuellt. Flera ggr, Gäller Ej Här varje gång.
Måste ha varit något tillfälligt fel antar jag.
Har du testat det på någon bankomat? Ibland verkar kort vilja jävlas i kassorna bara för att det är något annat strul, men funkar prima på bankomat/uttagsautomat. Annars är det nog bara att ringa...

ah okej då verkar jag inte vara ensam, men det fungerade när jag bad dem att köra in det manuellt, på systemet tittade hon på mej konsigt rätt länge och sa hmm flera gånger innan hon ville köra det manuellt. kände mej som en smutsig rånare då! :)

ska testa idag får vi se

Rahf
2009-04-10, 08:48
Swedbank hade samma problem för nån månad sen. Fullständig blackout på alla kort i hela Sverige. Var inte kul när man skulle gå och handla mat.

johan karlberg
2009-04-10, 10:26
funkade inte på ok heller, hon sa att det hade avmagnitiserats. hon sa att det brukade hända henne närhon var i sthlm, och jag var ju sthlm denna vecka :)

får nog beställa ett nytt kort för säkerhetes skull

Kryss
2009-04-10, 10:57
Blir kort avmagnetiserade för att man vistas i stockholm?

Rahf
2009-04-10, 11:03
Det lät lite lustigt ;). Kanske är detta hemliga magnetfält som gör att Stockholm är Stockholm.

Scratch89
2009-04-10, 11:03
Jag fick hem ett nytt Visa från SEB i veckan. Du har inte fått något? Det kan ju vara så att det gamla du använder har blivit avstängt.

johan karlberg
2009-04-10, 17:13
Jag fick hem ett nytt Visa från SEB i veckan. Du har inte fått något? Det kan ju vara så att det gamla du använder har blivit avstängt.


nej det har jag inte, som sagt mitt kort är inte gammalt, tror jag fick det i somras, sen slutar det gamla att fungera när man använder det nya första gången.

visserligen blev brorsans hotellkort avmagnetiserat på något mystiskt vis så det kan ju varit något där uppe i sthlm, det är ju så mystiskt där upp :)

det blir att beställa nytt.. jobbigt att inte få samma kod bara

David Brent
2009-04-10, 17:23
nej det har jag inte, som sagt mitt kort är inte gammalt, tror jag fick det i somras, sen slutar det gamla att fungera när man använder det nya första gången.

visserligen blev brorsans hotellkort avmagnetiserat på något mystiskt vis så det kan ju varit något där uppe i sthlm, det är ju så mystiskt där upp :)

det blir att beställa nytt.. jobbigt att inte få samma kod bara

Inte förändras väl koden för det? Jag har fått nya utan att koden ändrats.

Btw vill jag minnas att de testade just det här med avmagnetisering i mythbusters, om jag mindes rätt krävdes det ganska starka magnetfält som skulle vara riktigt ovanligt att stöta på.

johan karlberg
2009-04-10, 17:33
Inte förändras väl koden för det? Jag har fått nya utan att koden ändrats.

Btw vill jag minnas att de testade just det här med avmagnetisering i mythbusters, om jag mindes rätt krävdes det ganska starka magnetfält som skulle vara riktigt ovanligt att stöta på.

jag minns inte hur det var i SEB men min bror sa att det bara va i nordea man fick välja kod själv.

som sagt, hotellkortet sluta fungera oxå, oxå magnetiskt, skulle ju kunna vara det som förstörde det då jag hade det i plånboken över visa kortet, rätt onödigt att spekulera, nu är ett nytt på väg iaf!

får se hur det blir med koden..
hade ju rätt bra kod.. 1234:smash:

Rahf
2009-04-10, 19:08
Om två kort har blivit avmagnetiserade så är det definitivt antingen något du har haft i fickan, eller någon yttre påverkan. Förvara aldrig nycklar tillsammans med plånkan. Hotellkort är ännu känsligare har jag fått erfara. Koden borde vara densamma.

Hoppas det reder ut sig!

johan karlberg
2009-04-10, 19:10
det var i just någon affär i sthlm sa hon, varje gång hon åkte dit, jag tänkte inte på att fråga vilken affär det var, vet inte om det var bs. jag nickade snällt och tog det jag handlat och gick vidare.