handdator

Visa fullständig version : är det rimligt?


Elaa
2009-04-10, 00:18
Att tappa 5 kg till 1 juni?
dvs från 68 kg till 63 kg?

Känns inte orimligt iaf... eller? :smash:

CiCoro
2009-04-10, 00:21
Inga problem. Har du inte bantat/deffat än kommer ju 2 kg försvinna direkt som vätska, och inte mycket kvar efter det :). GL!

Elaa
2009-04-10, 00:34
Det värsta är att ja har gjort sånt innan så några 2 kg i vätska blir det kanske inte:P

men första gången ja prövar räkna kcl så vi får se då:D

CiCoro
2009-04-10, 00:39
Ja men 5 kg är inga problem ändå. 7 veckor tills dess tror jag, och enligt deff-guiden och kolo-medlemmars råd ska man gå ner 0,5 kg i veckan, det är en bra takt. Det blir 3,5 kg och man kan ju öka på lite så du hamnar på dina 5 kg. 0,7 kg i veckan blir det istället, knappt nån skillnad ;)

Will3
2009-04-10, 00:55
Det fixar du utan problem ;)

LoKaw
2009-04-10, 09:39
Själv försöker man gå ner 8kg till juni du har ju ''bara'' 5 kg lycko:D:D

isterbuk
2009-04-10, 10:07
Ska köra keto diet med start på måndag, ska försöka gå ner 3kg+ till juni, aldrig testat den här dieten förut så det ska bli intressant om jag lyckas. :)

Elaa
2009-04-10, 10:17
ja hade faktiskt velat ta 8 kg, men jag tror inte jag är kapabel till det, inte till 1 juni iaf :D

har aldrig prövat att deffa förut, så ja tar det lite lungt i början för att inte tappa motivation och ork helt å hållet!

Vad är keto diet?

mikaelj
2009-04-10, 10:38
Vad är keto diet?

Ketogen kosthållning, utesluter kolhydrater. http://www.kostdoktorn.se/mat t.ex. (eller Jeff Volek:s "TNT Diet" i en Internetbokhandel nära dig)

jik
2009-04-10, 13:32
Svårt att säga det går ju utan tvekan om du bara är ute efter att tappa vikt. Men mycket beror ju på hur du ser ut nu, 5kg på en fet person eller en anorektisk tjej med felaktig självbild.?

Ganymedes
2009-04-10, 13:33
Disciplin och koll på läget så löser du det lätt. Go for it!

ThisIsTheOne
2009-04-10, 16:29
Disciplin och koll på läget så löser du det lätt. Go for it!

Som skrivet ovan. Sköt dig och se till att du vet vad du pysslar med så blir det svårt att inte nå ditt mål.

Elaa
2009-04-10, 17:05
Jag är inte överviktig, och är inte en anorektisk tjej med felaktig självbild. Som jag skrev tidigare jag väger idag 68 kg och är 169 cm lång men vill ner till 63, gärna 60 men det får bli ett senare projekt. Mitt mål är 63 kilo den 1 juni.

Tänkte också höra med er om dagens uppläg

frukost:
havregrynsgröt (fiber) med 1 matsked lågkalori äppelmos
2 ägg

träning
5 min crosstrainer
Axlar & bröst (kan inte alla namn på övningarna men hoppas ni fattar iaf!)

axelpress med viktplatta 10kg/3 set/12 reps
axelpress med hantlar 10kg vardera /3 set/12reps
Bröst cablecross, sittandes 15 kg/3 set/10 reps
bröst, hantelpress 14 kg vardera/3 set/12 reps
bröst(maskin) 30 kg/3 set/9 reps

lunch

2 st ½ paprikor med tacofärs(10% fetthalt) 0,5 dl 17 % ost
isbergssallad och gul lök med 1,5 msk tacosås stark.

Middag

Rotfruktsgratäng (potatis,lök och morötter, 1 msk olivolja)
kycklingfilé
1,5 msk tsatsiki


Mitt problem är att jag är så dålig på att uppskatta vad allting väger (vilket är typ halva grejen med deff... ) hade tänkt att jag skulle bifoga en bild, men det gick visst inte att ladda upp från sina egna bilder utan bara från url adress?

hur gör ni andra? köper ni en liten köksvåg och väger allting ?

Elaa
2009-04-10, 17:10
Finns en bild på på middan i mitt album, kika gärna där! och svara :)

johan karlberg
2009-04-10, 17:28
ja det kostar inte många kronor för en våg så det är bara att inhandla. hjälper en jävla massa! vad är så speciellt 1 juni? är det inte bättre att nå ditt mål när du når det?

Seaturtle
2009-04-10, 19:13
Köp en våg =]
Väg allt under en vecka och skapa en bra uppfattning efter det så kommer du sällan behöva väga käk du äter ofta.

ett bra tips är excell mallen om du inte redan hittat den, aktivera macro nissen och räkna på .)

våg hittar du för ca 200-300 kr class ohl. jula. biltema. och liknande meck ställen

Elaa
2009-04-11, 18:01
Inhandlade en våg idag på clas ohlsson :) ska försöka att uppskatta hur mkt jag stoppar i mig på dagarna nu på ett ungefär!

men om man är som jag dvs 68 kg tung 169 lång. Och har ett rätt aktivit arbete dvs jag står och går i princip hela dagen, och sen tränar på kvällen. är 1800 kcl per dag för lite?
då har jag räknat ut allt och tagit aktivitetsfaktor X1,5 ungefär. är jag helt fel ute?


kan känna att jag fortfarande är lite hungrig på kvällen och gärna skulle äta ngt mer. eller är det bara en vanesak?

Scratch89
2009-04-11, 18:04
1800 kcal är inte mycket om du rör dig på dagarna.

Excite!
2009-04-11, 19:48
kan känna att jag fortfarande är lite hungrig på kvällen och gärna skulle äta ngt mer. eller är det bara en vanesak?

Om du just tycker att det är jobbigt att gå till sängs lite hungrig, är det bara att äta mindre på dagen och mer på kvällen. Det har funkat super för mig!

Elaa
2009-04-12, 18:12
tack för tipset!

Föresten, är det dumt att äta ostkaka? det är inte speciellt mkt kcl i de, lättostkaka innhåller endast 140 kcl/100g en liten förpackning blir 420 kcl =) och man blir ju mätt!

sen en annan fråga, det spelar ingen roll hur mkt kcl man äter på en måltid utan det är de totala under dagen som spelar roll, sant ? :)

omnibus
2009-04-12, 18:13
sen en annan fråga, det spelar ingen roll hur mkt kcl man äter på en måltid utan det är de totala under dagen som spelar roll, sant ? :)

Stämmer.

eop
2009-04-14, 09:50
Att tappa 5 kg till 1 juni?
dvs från 68 kg till 63 kg?

Känns inte orimligt iaf... eller? :smash:

inga problem, det ska jag med göra.

944RS
2009-04-14, 16:12
Inhandlade en våg idag på clas ohlsson :) ska försöka att uppskatta hur mkt jag stoppar i mig på dagarna nu på ett ungefär!

men om man är som jag dvs 68 kg tung 169 lång. Och har ett rätt aktivit arbete dvs jag står och går i princip hela dagen, och sen tränar på kvällen. är 1800 kcl per dag för lite?
då har jag räknat ut allt och tagit aktivitetsfaktor X1,5 ungefär. är jag helt fel ute?


kan känna att jag fortfarande är lite hungrig på kvällen och gärna skulle äta ngt mer. eller är det bara en vanesak?

Med en våg så behöver du inte uppskatta hur mycket det blir utan du får ju det ganska exakt??
Väg ALLT i en portion och räkna sedan ut hur mycket det blir.
Gör det ordentligt från början så "sparar" du massor med tid. Är alltid trist att behöva svälta sig sista dagarna bara för att klara sitt mål.

Är du fortfarande hungrig så det stör din sömn så är det ju bara att öka lite och se om det känns bättre.

Elaa
2009-04-15, 19:53
Hej!

Ang. marinerad kycklingfilé? Blir kcl intaget högre om man marinerar i allaround marinad ex? e ju så sjuuukt gott!

Har under mina senaste dagar även upptäckt att kokt potatis är bland det godaste som finns :)

omnibus
2009-04-15, 20:18
Ang. marinerad kycklingfilé? Blir kcl intaget högre om man marinerar i allaround marinad ex? e ju så sjuuukt gott!

Självklart blir det högre om marinaden innehåller kalorier.

Elaa
2009-04-15, 20:23
Jo det är klart, men hur mkt kan man räkna ungefär stod inte mkt bakpå påsen heller=/

hur mycket kcl kan man räkna på kycklingfile (stekt i 1 msk smör) på 200 g ?

Flexipop
2009-04-15, 20:28
Kycklingfile 200g = 213 kcal
Smör 1 msk = 107 kcal

Elaa
2009-04-15, 20:32
Vad ska man steka i för att slippa så mkt kalorier? olja?

Jag har annars en bordsgrill som är jäkligt bra där försvinner mkt fett =)

omnibus
2009-04-15, 20:35
Om du steker kycklingen i ugnen behöver du inte tillsätta något fett.

Elaa
2009-04-15, 22:41
Har inte vägt mig nu på 3 dagar eftersom jag inte haft tillgång till en våg.
Vägde mig nu ikväll, och vågen var på 69,5 (visserligen mjukisbyxor,strumpor, linne å bh på) och kvällsvikt. Men jag började ju på 68,5 ungefär...

sånt här som får en att tappa motivationen, dock känner jag mig fastare, är jag för ivrig`? jag vet att mitt tålamod inte är det bästa...

men man vill ju liksom inte gå upp när man är ute efter att tappa 5 kilo... fuck

Fordon
2009-04-16, 05:15
Väg dig på morgonen, efter toabesöket, utan kläder och innan frukost>.<

944RS
2009-04-16, 06:27
Väg dig på morgonen, efter toabesöket, utan kläder och innan frukost>.<

Kan bara hålla med Fordon!!!

Om det nu är vikten som är ditt sätt att se resultat så fungerar det inte att väga sig olika tidpunket med olika mycket kläder på sig eller på olika vågar.
Det kommer kunna skilja en hel del även om du gör på samma sätt hela tiden, så gör det inte ännu osäkrare.

Elaa
2009-04-16, 06:43
Nu är det gjort. vågen stog på 68,4 så det var ju helt ok.

Men det är bara att köra på antar jag, jag är hyffsat vältränad men bli av med överflödsfett verkar vara en krånglig uppgift för många.

ne nu ska ja äta lite havregrynsgröt och ägg och sen bär det av till gymet för lite ben :)

Elaa
2009-04-17, 08:58
vågen stod idag på 67,9 det går långsamt men framåt!

Ni som deffar? kör ni morgonpromenader varje dag?

14K
2009-04-17, 10:00
vågen stod idag på 67,9 det går långsamt men framåt!

Ni som deffar? kör ni morgonpromenader varje dag?

Nästan varje dag iaf :)

kaer
2009-04-17, 10:04
vågen stod idag på 67,9 det går långsamt men framåt!

Ni som deffar? kör ni morgonpromenader varje dag?

Inte jag iallafall, jag gillar inte att promenera, är morgontrött och tycker jag har bättre saker att göra med min tid =)

omnibus
2009-04-17, 10:57
Ni som deffar? kör ni morgonpromenader varje dag?


Aldrig morgonpromenader för min del, aldrig promenader öht faktiskt, deffen rullar på fint ändå.

Kmsi
2009-04-18, 20:30
jag vill nu gå ner ca 7-8 kg till juni tror ni att muskelförlusten kommer bli stor om ja äter mycket protein?

Mental
2009-04-18, 22:04
jag vill nu gå ner ca 7-8 kg till juni tror ni att muskelförlusten kommer bli stor om ja äter mycket protein?

Omöjligt att svara på.
Vi har ju passerat halva aprill nu, så du har styvt räknat 6v på dig, och 8kg på 6v är en tung uppgift. Men det är klart, är du rejält fet med ett BMI på 35+ är det inga problem. Om du inte bryr dig om vad som försvunnit går det ju bra, då tarminnehåll vatten glykogen mm utgör kanske 2kg av vikten som du tappar initialt.

För att minimera muskelförluster ska du ha ett vettigt underskott, tillräckligt med protein, och massor av tung styrketräning.

Kmsi
2009-04-18, 22:16
Nej så fet e jag inte det är det överflödiga fettet som ska bort:( om jag försöker tappa 1 kg i veckan då? 6 kg är det möjligt utan stor muskelförlust.

Mental
2009-04-18, 22:35
Nej så fet e jag inte det är det överflödiga fettet som ska bort:( om jag försöker tappa 1 kg i veckan då? 6 kg är det möjligt utan stor muskelförlust.

Det är ett underskott på 1000kcal om dagen.
För att frigöra det från fettdepåerna, villket jag antar att du vill?
Om vi utgår från att kroppsfett kan frigöras motsvarande 70kcal/kilokropsvikt
får vi att du behöver ha ca 14kg kroppsfett för att frisätta den mängden. Går nog bra i början, om du är lite småfet, men sämre på slutet när du slimmat till dig. Tänk på att kroppen tar sin energi från andra saker, ex muskelmassa om den inte får ut den mängd den behöver från ex fettreserven.

Kmsi
2009-04-18, 22:42
jap vet att de ryker även bort muskler men tänkt att ligga på ett stort intag av protein normalt med fett och inget kolhydrater alls förutom på morgonen.

om ja väger 67och är 166 cm lång kan jag då ligga på 1200 kcal om dagen å gå ner 1 kg i veckan? utan kondition bara styrke

Mental
2009-04-18, 23:14
jap vet att de ryker även bort muskler men tänkt att ligga på ett stort intag av protein normalt med fett och inget kolhydrater alls förutom på morgonen.

om ja väger 67och är 166 cm lång kan jag då ligga på 1200 kcal om dagen å gå ner 1 kg i veckan? utan kondition bara styrke

1kg i veckan, och ett totalintag på 1200kcal kommer ge betydande förluster av både fett och fettfri massa tror jag.
Du är ju snubblande nära normalvikt sett till BMI, så jag tror du vågar visa dig på stranden även om du "bara" går ned 3kg fett på 6v + 1-2kg vatten/glykogen mm.

1200kcal och minimalt med kolhydrater kommer innebära att det blir svårt att få i sig alla vitaminer och mineraler, inte gå under 1500kcal är en generell rekommendation.

Kmsi
2009-04-18, 23:41
ja klart ja skulle inte bry mig så mycket faktiskt jag är kort då när jag går ner till den vikten ser jag också liten ut och det skulle ja ientligen itne vilja men nu under sommaren bara. annars e de bulk året runt men 60-61 för ca 4 månader sen nu när ja går ner till den vikten kommer jag se samma ut typ? för då är det ju okej för mig.

Elaa
2009-04-20, 09:32
Har nu kommit tillbaka till sthlm efter en helg hos föräldrarna, och ja deffen har ju kanske inte varit den bästa den här helgen.... =/ kakor, god mat och glass! fy skäms verkligen:P

Men tror att det är bättre att se framåt och inte tänka så mkt på vad man gjort fel?
är fortfarande taggad på att gå ner 5 kilo!

Frukost nu! proteindrink och ägg!

Men sabbar man deffen totalt om man gör som jag gör, dvs kör hårt en vecka och sen grisar på helgen?

pia
2009-04-20, 09:57
Har nu kommit tillbaka till sthlm efter en helg hos föräldrarna, och ja deffen har ju kanske inte varit den bästa den här helgen.... =/ kakor, god mat och glass! fy skäms verkligen:P

Men tror att det är bättre att se framåt och inte tänka så mkt på vad man gjort fel?
är fortfarande taggad på att gå ner 5 kilo!

Frukost nu! proteindrink och ägg!

Men sabbar man deffen totalt om man gör som jag gör, dvs kör hårt en vecka och sen grisar på helgen?

Om du överlag hamnar på +- noll för att du överäter på helgen så kommer det inte hända mycket med vikten.

Elaa
2009-04-20, 14:15
Ungefär hur många kcl äter ni per måltid under deff?

jag tänkte ligga på 1800 kcl om dagen och äter, frukost, lunch, mellanmål, middag. ev ett mål tilll.

är det bättre att äta många små mål eller är det bättre att äta rejält frukost, lunch middag?

mikaelj
2009-04-20, 14:17
Rejäla mål vinner för min del.

pia
2009-04-20, 14:22
Ungefär hur många kcl äter ni per måltid under deff?

jag tänkte ligga på 1800 kcl om dagen och äter, frukost, lunch, mellanmål, middag. ev ett mål tilll.

är det bättre att äta många små mål eller är det bättre att äta rejält frukost, lunch middag?

Upp till dig själv. Jag föredrar flera mål för jag mår bäst av det men om du tänker på ditt resultat så spelar det ingen roll. Gör vad som funkar för dig.

944RS
2009-04-20, 14:23
ca:250-350kcal/måltid för mig.

Elaa
2009-04-20, 14:26
jag är nog inne på sama som mikaelJ, stora mål som mättar några timmar känns absolut bättre.

men typ 300 frukost, 500 lunch, mellanmål 300 och middag 500 och sen typ ytterligare 200 -250 kvällsmål? :)

känns ju knappt som om man ska deffa =)

kaer
2009-04-20, 14:38
Jag äter 3 mål om dan, + en proteinshake, huvudmålet är helt klart lunchen. Blir jag hungrig på kväller så brukar det bli lite keso eller ett ägg.


Är inte 1800 kcal per dag ganska mycket om man väger 68 och ska gå ner?

944RS
2009-04-20, 14:52
500 är inte något rejält mål för mig.
Prova dig fram helt enkelt. Finns ju ingen som kan veta vad just du har för behov vid olika tidpunkter på dygnet.
Själv är jag hungrig som satan direkt på morgonen och skulle utan problem få i mig över halva dagsintaget redan där om jag inte "håller mig i skinnet"

Kmsi
2009-04-20, 15:12
min lillebror som har skrivit tidigare inläggen ville bara säga de:D

Elaa
2009-04-21, 20:23
"Är inte 1800 kcal per dag ganska mycket om man väger 68 och ska gå ner? "

Va liksom därför jag startade den här tråden från början, eftersom jag ville ha hjälp och undrade om det var för mkt/för lite med 1800 kcl om dagen... och på de flesta verkade det som om att det var för lite...

har ett jobb där jag rör mig mkt och står och går hela dagarna och tränar oftast på kvällen.

Vad borde jag ligga på då? anser ni?

omnibus
2009-04-21, 20:31
Vad borde jag ligga på då? anser ni?

Ät en bestämd mängd energi i säg två veckor och notera hur vikten förändras, då vet du hur det ser ut i praktiken oavsett vad någon uträkning säger.

Flexipop
2009-04-21, 21:02
1800 låter väldigt mycket på 68kg. Jag väger 78kg och äter som mest 1800/dag. Och det är dagar som jag tränar!

omnibus
2009-04-21, 21:08
1800 låter väldigt mycket på 68kg. Jag väger 78kg och äter som mest 1800/dag. Och det är dagar som jag tränar!

Tycker snarare att ditt intag låter väldigt lågt, jag väger lika mycket och käkar 500kcal mer på mina träningsdagar (under deff). Jag har heller inget kroppsarbete.

Elaa
2009-04-21, 22:32
verkar vara många bud här! känns som detta är väldigt individuellt!

Men jag kommer nog inte riktigt upp i 1800 kcl på en dag, idag hamnade jag på 1600 och åt då:

Frukost:
havregrynsgröt med lågkalorimos och 1 dl lättmjölk
Två wasa knäcke med ett ägg och 10 g randig kaviar. // 358kcl

Lunch
Hemgjord falafel (typ 500 kcl?!)

Mellanmål: 250 g keso päron/vanilj (237 kcl)

middag en lättostkaka 420 kcl
+ 1 banan 106 kcl

totalt 1621 kcl

räknar jag helt galet nu?

mindre vet ajg inte om ja kan äta, känner mig ju hungrig ganska snabbt... ska man göra det under deff?

jag vet att jag låter okunnig, men bättre å fråga en gång för mycket eller hur ?

944RS
2009-04-22, 08:01
Tycker det är lite konstigt att säga att det är förlite eller förmycket. Det är ju så väldigt individuellt.
Man kan ju gå ner i vikt även om man stoppar i sig 4000kcal om dagen...

pia
2009-04-22, 08:11
verkar vara många bud här! känns som detta är väldigt individuellt!

Men jag kommer nog inte riktigt upp i 1800 kcl på en dag, idag hamnade jag på 1600 och åt då:

Frukost:
havregrynsgröt med lågkalorimos och 1 dl lättmjölk
Två wasa knäcke med ett ägg och 10 g randig kaviar. // 358kcl

Lunch
Hemgjord falafel (typ 500 kcl?!)

Mellanmål: 250 g keso päron/vanilj (237 kcl)

middag en lättostkaka 420 kcl
+ 1 banan 106 kcl

totalt 1621 kcl

räknar jag helt galet nu?

mindre vet ajg inte om ja kan äta, känner mig ju hungrig ganska snabbt... ska man göra det under deff?

jag vet att jag låter okunnig, men bättre å fråga en gång för mycket eller hur ?

Det är inte konstig att du blir hungrig eftersom jag anser att du väljer produkter som inte mättar så bra. Ät kött, kyckling eller fisk(tycker dock fisk mättar sämre) med grönsaker och gärna grövre för de mättar bättre och sedan någon fettkälla till. Det tycker jag i alla fall är bra för mättnad. Om jag skulle äta lättostkaka och banan så hade jag varit hungrig redan när jag slutade äta. Mer protein och fett i maten så mättar det bättre samt grönsaker.

Hungrig kommer du förmodligen känna dig ändå eftersom du ska äta mindre än du gör av med men viss mat mättar bättre än annan och det kan även vara olika för olika personer. Jag vet de som blir mätta på havregrynsgröt medan jag kan äta hur mycket som helst av det utan att bli mätt men generellt är mättar protein bäst i förhållande till energi. Grönsaker mättar för tillfället eftersom de fyller ut magsäcken och de innehåller få kalorier vilket gör att man kan äta större mängd utan att man kommer upp i så mycket kalorier.

pia
2009-04-22, 08:14
Så länge du går ner så äter du inte för mycket så det är väldigt enkelt att kolla om det är för mycket eller inte.

Elaa
2009-04-22, 19:59
Förstår. jag vet nog vad det är jag gör för fel innerst inne :)

men en bra fettkälla?

kött,grönsaker, fett att steka i?

ska man hoppa över kollisarna? vill gärna ha lite potatis lr ngt till, litegrann bara.

pia
2009-04-23, 07:37
Förstår. jag vet nog vad det är jag gör för fel innerst inne :)

men en bra fettkälla?

kött,grönsaker, fett att steka i?

ska man hoppa över kollisarna? vill gärna ha lite potatis lr ngt till, litegrann bara.

Fett finns t ex i advokado, häll över lite olivolja eller rapsolja över salladen, lägg till några oliver, nötter, frön eller något annat med fett i. Äter du fet fisk som lax så har du en utmärkt fettkälla.

pia
2009-04-23, 07:38
Förstår. jag vet nog vad det är jag gör för fel innerst inne :)

men en bra fettkälla?

kött,grönsaker, fett att steka i?

ska man hoppa över kollisarna? vill gärna ha lite potatis lr ngt till, litegrann bara.

Potatis brukar mätta bra för de flesta så det kan du ha till. Du får själv kolla vad du tycker mättar bäst och vad du kan äta för att vara nöjd men ändå hålla dig till de kalorier du ska äta.

Elaa
2009-04-28, 21:40
Har dragit ner på kaloriintaget till ca 1500-1600 /dag nu och tycker det fungerar bra.

Imorse stod vågen på 66,7 :D

Elaa
2009-04-29, 20:51
Hur mycket mer kcl blir det per 100 g 10% köttfärs om man steker den i tacokrydda från santa maria?

står inte näringsinnehåll på påsen, så svårt att veta =/

kaer
2009-04-30, 08:46
Hur mycket mer kcl blir det per 100 g 10% köttfärs om man steker den i tacokrydda från santa maria?

står inte näringsinnehåll på påsen, så svårt att veta =/

Ungefär 0. Väg innehållet och fundera över hur få gram det egentligen rör sig om.

Kajsa J
2009-04-30, 09:08
Det blir förmodligen inte någon nämnvärd ökning på ditt kcalintag men här är näringsinnehållet iaf.

Taco bordskrydda
Energivärde 1750 g 420 kcal
Protein 12 g
kolhydrater 55 g
Fett 7 g

Elaa
2009-05-02, 17:54
upptäckte en sak imorse...

skulle göra havregrynsgröt, det stog att det var 330 kcl/100 g
men att det var 210 kcl per portion (40 g gryn)

Kan man inte ta 330/100 * antal gram av varan som man använder? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Pakanajuhla
2009-05-02, 19:49
upptäckte en sak imorse...

skulle göra havregrynsgröt, det stog att det var 330 kcl/100 g
men att det var 210 kcl per portion (40 g gryn)

Kan man inte ta 330/100 * antal gram av varan som man använder? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jo absout! Det är precis så du ska göra.
Anledningen till att det står 210 kcal/portion och inte 132kcal är troligen för att tillverkaren har räknat 1 portion som 40g gryn + 2dl mjölk på toppen. :)

kelk
2009-05-03, 09:08
Har du kikat i deffguiden? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Finns många bra förslag på råvaror om fantasin tryter. Även annan information som kan vara av intresse går att finna där.

Lycka till

Elaa
2009-05-03, 16:41
Körde havregrynsgröt med tunna tunna skivor av äpple som man låter koka med i slutefasen på gröten så dom blir lite mjuka, på med sjukt mkt kanel och mjölk sen! MUMS:D

eegg
2009-05-03, 18:32
vågen stod idag på 67,9 det går långsamt men framåt!

Ni som deffar? kör ni morgonpromenader varje dag?

En timme varje morgon brukar det bli:)

Elaa
2009-05-04, 13:35
Ja kör numera 20-25 min cardio, typ trappmaskin lr liknande efter varje pass på mornarna tycker det fungerar kanon.

Finns inget tråkigare än promenader enligt mig, då kan man lika bra springa, det är ju iaf kul :)

men det är min åsikt, hehe

vicarious
2009-05-05, 11:22
Ja kör numera 20-25 min cardio, typ trappmaskin lr liknande efter varje pass på mornarna tycker det fungerar kanon.

Finns inget tråkigare än promenader enligt mig, då kan man lika bra springa, det är ju iaf kul :)

men det är min åsikt, hehe

Håller med! Promenader är otroligt tråkigt och tids-konsumerande. Föredrar något snabbare och intensivare. :thumbup:

Elaa
2009-05-08, 17:59
absolut!

man ska passa på att springa när man e ung och kan, promenera kan man göra när man blir gammal och grå!

Imorse stod vågen på 65,8 och det är UNDERBART, har snart lyckats deffa bort 3 kg fett och känner mig faktiskt snyggare än någonsin! mitt mål är nog inte så långt bort trots allt!

Jag vet, startade på 68,5 så det är ju inte jättemkt, men det känns kanon! :D

M0e
2009-05-20, 15:50
skulle det vara möjligt och deffa bort ca 8 kg fett tills juli?