handdator

Visa fullständig version : En deff dag... ?


Elaa
2009-04-09, 20:38
Hej!

Jag har med hjälp av livsmedelsverket kollat upp ungefär hur mkt jag har stoppat i mig under en dag. Jag vet att det är uppskattning, men jag tänkte bara höra óm någon vill kommentera ev fel och brister och komma med lite tips?:)

Och btw hur mkt kan man uppskatta att en banan väger?:P


Sallad 50 g 7
Lök 20 g 14
Köttfärs 10% 150 g 223
½röd paprika 31
1/4 dl riven ost 17 % 140

Totalt 415


Frukost
2 dl vaniljyoughurt 140
1 knäckebröd skiva
1 banan 152
1 kopp kaffe med ½ dl mjölk 20
Rågkuse m. 0,5 msk smör 156 +133

Totalt 601


Grekisk sallad 211
rågkuse 60 g 156
0,5 msk smör 133
nötter 50 g 300

Totalt 800


Summa allt = 1801 kcl ( det var ungefär det jag skulle ligga på enligt BEE )

Eddie Vedder
2009-04-09, 20:47
Summa allt = 1801 kcl ( det var ungefär det jag skulle ligga på enligt BEE )

Om du räknat rätt eller ej orkar jag inte titta närmare på men hur ser din dag ut aktivitetsmässigt? Att äta enligt sitt BMR innebär ju att du äter enligt vad som skulle hålla dig viktstabil om du låg och tittade i taket 24 timmar om dygnet. Är du väldigt fysiskt inaktiv kan det säkert vara ett hyfsat mått men om du är aktiv finns risken att underskottet blir överdrivet högt.

Fast du kanske vill det?

Elaa
2009-04-09, 21:10
När jag räknade ut BEE multiplicerade jag med 1,5 på ett ungefär och fick att jag skulle ligga på 1800 kcl/dag ungefär.

Jag styrketränar ca 4 dagar i veckan. kör 75 min box 1 ggr/vecka och försöker klämma in lite löpning om jag hinner.

Jag har ett arbete där jag i princip står och går hela dagen, och jag rör på mig ganska mycket så jag anser att jag är fysiskt aktiv och har alltid varit det.

Mitt mål är att gå ner ca 5 kg fram till sommaren (iaf vara en bit på väg) jag väger idag 68 kg och är 169 cm lång.

Vad tror ni?
I skrivande stund har jag ätit för någon timme sen, men måste säga att jag känner mig rätt hungrig igen nu =/

Eddie Vedder
2009-04-09, 21:25
När jag räknade ut BEE multiplicerade jag med 1,5 på ett ungefär och fick att jag skulle ligga på 1800 kcl/dag ungefär.

Nu blev jag förvirrad. Är det ditt BEE eller inte? Motsvarar 1800 BEE eller motsvarar den BEE multiplicerat med aktivitetsfaktorn, dvs TEE?

Jag styrketränar ca 4 dagar i veckan. kör 75 min box 1 ggr/vecka och försöker klämma in lite löpning om jag hinner.

Jag har ett arbete där jag i princip står och går hela dagen, och jag rör på mig ganska mycket så jag anser att jag är fysiskt aktiv och har alltid varit det.

Mitt mål är att gå ner ca 5 kg fram till sommaren (iaf vara en bit på väg) jag väger idag 68 kg och är 169 cm lång.

Vad tror ni?
I skrivande stund har jag ätit för någon timme sen, men måste säga att jag känner mig rätt hungrig igen nu

Jag tror din aktivitetsfaktor är betydligt högre än 1.5. Om man har ett fysiskt aktivt jobb drar det upp aktivitetsnivån rejält. Att då även träna på fritiden i stort sett varje dag lär helt klart kunna innebära uppemot 2.0.

Givetvis beroende på typ av aktivitet, intensitet och duration dock.

Elaa
2009-04-09, 21:41
Förlåt givetvis menar jag TEE. dvs jag räknade ut BEE X aktvitetsfaktorn och hamnade på 1800 kcl.

När jag tränar strävar jag oftast mot att vara "helt slut" i sista repsen i det set ja kör.
Jag är också som sagt helt ny på att räkna kcl, har aldrig gjort förut så ja tänkte pröva att köra på det här ett tag nu och se om det ger några resultat.
Jag har prövat GI men det var inget för mig.

Känns som jag alltid strävat efter att vara lite mindre, och det känns som mina "viktresor" aldrig riktigt har fungerat (har prövat mkt)

Tror att det kan bero på att jag har dåligt tålamod men jag vet inte =/

Elaa
2009-04-09, 21:45
Åt btw en burk kesella med blåbär och hallon nu precis, känns ju inte som man ska behöva känna sig utsvulten när man ska sova :)