handdator

Visa fullständig version : Vilka spritsorter+tillbehör behöver man ha för att kunna blanda ca 5-10 enkla drinkar


Fredrik_S
2009-04-09, 17:58
Vilka spritsorter är bra att ha hemma om manvill kunna göra ca 5-10 enkla drinkar.
Även vilka läsksorter/drinkmixar är bra att ha.

Jag vill kunna blanda till enkla och lättdrukna drinkar och jämt ha ingredienser hemma. Alltså helst inga ingredienser som håller nån vecka eller två, så som juice eller frukter.

Svara gärna med recepten på drinkarna också. (Ej för komplicerade, eller svårdruckna för nybörjaren)

Shakemynuts
2009-04-09, 18:11
Slampa:
Midori/likör 43/mjölk/grenadine

P2:
Vaniljvodka/sourz apple/sprite/lime

Polkagris:
Minntu/likör 43/mjölk/grenadine

Lennart:
Vodka/xanté/sprite/lime

Är ju några exempel på rätt så neutrala spritsorter som man kan ha till mycket annat också.
För övrigt är jag ganska säker på att dessa jag nämn finns med andra namn också, men det är ingen hemlighet. :)

Mantus
2009-04-09, 18:26
En shaker kan vara bra om du inte bara vill nöja dig med att bygga. Om du köper en shaker kan du blanda drinkar som t.ex. grasshopper.

Köper du vaniljvodka, liquor 43, xanté, gin, tequila, bols blå curacao,midori, bols peppermint green, bols cacao white och en god rom samt en eller två sourzsmaker så kan du göra mycket.

Vill du ha ett bättre utbud kan du även köpa på dig en eller ett par smaksatta romsorter som bacardi grande melon och bacardi limon och en eller två smaksatta vodka. Även whisky och southern comfort kan vara gott i drinkar.

För att kunna göra bra drinkar borde du köpa hem tillbehör som mjölk eller grädde, sprite, ginger ale, russian water, tonic water, tranbärsjuice, apelsinjuice och ananasjuice. Även grenadine, rose´s lime och rose´s lemon och sockerlag behövs. Allt detta kan köpas i en välsorterad livsmedelsaffär.

Det viktigaste är dock att samla på sig ett lager is innan dagen då du skall göra drinkarna då det går åt en hel del is.

Ursäkta om det blev en rörig text, vilken sorts drinkar vill du göra? Räcker det med vanliga groggar eller vill du även ha lite mer avancerade drinkar som grasshopper som kräver skakning? Vilket stuk skall det vara på dem? Skall de vara söta, fruktiga, syrliga eller sura?

Sparven från Minsk
2009-04-09, 18:26
Smirnoff, bacardi och vodka.
Cola, fanta i olika varianter.
Is, citron, lime.

Eller en norrlänsk drink:
cocktailglas-hemkört-grankvist med köttbulle på alternativt en falukorvskiva i. :thumbup:

Fredrik_S
2009-04-09, 18:42
En shaker kan vara bra om du inte bara vill nöja dig med att bygga. Om du köper en shaker kan du blanda drinkar som t.ex. grasshopper.

Köper du vaniljvodka, liquor 43, xanté, gin, tequila, bols blå curacao,midori, bols peppermint green, bols cacao white och en god rom samt en eller två sourzsmaker så kan du göra mycket.

Vill du ha ett bättre utbud kan du även köpa på dig en eller ett par smaksatta romsorter som bacardi grande melon och bacardi limon och en eller två smaksatta vodka. Även whisky och southern comfort kan vara gott i drinkar.

För att kunna göra bra drinkar borde du köpa hem tillbehör som mjölk eller grädde, sprite, ginger ale, russian water, tonic water, tranbärsjuice, apelsinjuice och ananasjuice. Även grenadine, rose´s lime och rose´s lemon och sockerlag behövs. Allt detta kan köpas i en välsorterad livsmedelsaffär.

Det viktigaste är dock att samla på sig ett lager is innan dagen då du skall göra drinkarna då det går åt en hel del is.

Ursäkta om det blev en rörig text, vilken sorts drinkar vill du göra? Räcker det med vanliga groggar eller vill du även ha lite mer avancerade drinkar som grasshopper som kräver skakning? Vilket stuk skall det vara på dem? Skall de vara söta, fruktiga, syrliga eller sura?

Oj tack för ett jättebra svar.
De ska vara enkla att göra, ej avancerade. Det ska nog
mest vara söta/syrliga. Lättdruckna för kräsna tjejer som vill att det helst ska smaka saft.

z_bumbi
2009-04-09, 18:43
Vodka
Vodka + vatten
Vodka + appelsinjuice
Vodka + appelsinjuice + grenadine
Vodka + cola

Ersätt vodka med mörk rom och upprepa listan.

Mantus
2009-04-09, 19:47
Oj tack för ett jättebra svar.
De ska vara enkla att göra, ej avancerade. Det ska nog
mest vara söta/syrliga. Lättdruckna för kräsna tjejer som vill att det helst ska smaka saft.

Då vet jag ett par bra.

P2 har ju redan nämnts ta ett highballglas (ett stort glas)- häll i några iskuber- 2 clvaniljvodka- 2cl apple sourz- fyll upp med sprite och sedan en skvätt limesaft i- rör runt. Ingrediensen som skall i först står först.

Rosa pantern highballglas- is- 4cl liquor 43 (cuaranta y tres)- fyll upp med mjölk- en skvätt grenadine-rör om.

Matilda special highballglas- is- 2cl bacardi grande lemon- 2cl apple sourz- fyll upp med fruktsoda el sprite.

Brevik special highballglas- is- 4cl vaniljvodka- fyll glaset med 1/3 apelsinjuice- 1/3 tranbärsjuice, 1/3 sprite.

Piggelin highballglas- is- 2cl vaniljvodka- 2cl midori- fyll upp med sprite el fruktsoda.

A night of passion highballglas- is- 4cl bacardi grand melon- fyll upp med passionsfruktsjuice


Där har du några mjölk och fruktdrinkar som inte kräver något nämnvärt arbete, är goda och du behöver inte köpa in alltför mycket spritsorter. Ingen av drinkarna smakar nämnvärt med sprit och kan alla kallas för "tjejdrinkar" (även fast jag själv inte har något emot den sortens drinkar:em:)

Det finns självklart flera andra sorters tjejdrinkar som inkluderar t.ex. baileys, kahlua, amaretto och galliano m.m. men de här brukar räcka och brukar vara rejält uppskattade på sommaren.

GLC
2009-04-09, 20:23
Gin!!!
Så du kan göra GT!

Mantus
2009-04-09, 20:26
Gin!!!
Så du kan göra GT!

Bäska så han kan göra BT.

De flesta tjejer gillar dock inte gin och tonic.

hoikka poika
2009-04-09, 22:02
Vodka
Gin
Tequila
Rom
Cointreau


Då kan du blanda en Long Island Iced Tea ( +cola och sour ). Har du de ingredienserna har du inte långt till andra drinkar (iofs behövs de inte)!

invented by:

Robert C. "Rosebud" Butt

It's funny 'cause it's gay! :D

Snobbe
2009-04-09, 22:19
vodka/jäger + valfri energidryck är ju enkel drucken grogg iaf.

Fredrik_S
2009-04-09, 22:23
Då vet jag ett par bra.

P2 har ju redan nämnts ta ett highballglas (ett stort glas)- häll i några iskuber- 2 clvaniljvodka- 2cl apple sourz- fyll upp med sprite och sedan en skvätt limesaft i- rör runt. Ingrediensen som skall i först står först.

Rosa pantern highballglas- is- 4cl liquor 43 (cuaranta y tres)- fyll upp med mjölk- en skvätt grenadine-rör om.

Matilda special highballglas- is- 2cl bacardi grande lemon- 2cl apple sourz- fyll upp med fruktsoda el sprite.

Brevik special highballglas- is- 4cl vaniljvodka- fyll glaset med 1/3 apelsinjuice- 1/3 tranbärsjuice, 1/3 sprite.

Piggelin highballglas- is- 2cl vaniljvodka- 2cl midori- fyll upp med sprite el fruktsoda.

A night of passion highballglas- is- 4cl bacardi grand melon- fyll upp med passionsfruktsjuice


Där har du några mjölk och fruktdrinkar som inte kräver något nämnvärt arbete, är goda och du behöver inte köpa in alltför mycket spritsorter. Ingen av drinkarna smakar nämnvärt med sprit och kan alla kallas för "tjejdrinkar" (även fast jag själv inte har något emot den sortens drinkar:em:)

Det finns självklart flera andra sorters tjejdrinkar som inkluderar t.ex. baileys, kahlua, amaretto och galliano m.m. men de här brukar räcka och brukar vara rejält uppskattade på sommaren.

Helt underbart.
Köper in dessa så kan jag göra alla du skrev, vilket får räcka till en början.

725 Bacardi Grand Melón
799 Midori
160 Absolut Vanilia
654 Sourz
730 Bacardi Limón
80244 Licor 43
Summa 1363 kronor

Var köper jag bra drinkglas och mixbägare?

Fredrik_S
2009-04-09, 22:27
Vodka
Gin
Tequila
Rom
Cointreau


Då kan du blanda en Long Island Iced Tea ( +cola och sour ). Har du de ingredienserna har du inte långt till andra drinkar (iofs behövs de inte)!

invented by:

It's funny 'cause it's gay! :D

Den drinken måste jag nog också skaffa ingredienser till. Den är riktigt galen den.

Sundsarn
2009-04-09, 22:31
Eller en norrlänsk drink:
cocktailglas-hemkört-grankvist med köttbulle på alternativt en falukorvskiva i. :thumbup:

Jaha...hm...jaha Halmstad var det ja.... *popcorn*

Hela påståendet blir ju lite knas:
1. Det finns inte "drinkar" när man kommer en bit upp. Grogg ftw
2. WTH kommer köttbullar/falukorvar in i bilden? Halmstad suck *rolleyes*

Men annars är det ifs ganska bra. Tusch har du såklart på tappdunk medan läsk av valfri sort hittas i vilken livsmedelsbutik som helst :D

Gin+tonic tycker jag är nice men ser det knappast som en "drink" För mig har en grogg två ingredienser och en drink fler helt enkelt. Lite hårddraget men ungefär så. T ex Gin n' tonic = grogg, Captain Morgan = grogg.

Axmode
2009-04-09, 23:56
Long Island Ice Tea

2 cl Vodka
2 cl Gin
2 cl Rom
2 cl Tequila
2 cl Cointreau
1/4 pressad citron
cola

Fyll drygt halva glaset med is.
Häll i Vodka, Gin, Rom, Tequila, Cointreau och citronjuicen.
Fyll upp med Coca Cola, rör om och garnera med en citronskiva.

http://www.cocktailmixingmaster.com/images/long_island_ice_tea.jpg

Mantus
2009-04-10, 00:32
Helt underbart.
Köper in dessa så kan jag göra alla du skrev, vilket får räcka till en början.

725 Bacardi Grand Melón
799 Midori
160 Absolut Vanilia
654 Sourz
730 Bacardi Limón
80244 Licor 43
Summa 1363 kronor

Var köper jag bra drinkglas och mixbägare?

Drinkarna jag räknat upp kräver ingen shaker men det är alltid kul att ha eftersom 1. Man ser proffsig ut. 2. Det är roligt att göra sådana drinkar och de blir ofta goda. 3. Man ser proffsig ut.:D

Bra drinkglas kan du hitta på servera och duka om jag inte missminner mig. Om du har en bra budget kan du göra vad jag tänker göra när jag har jobbat ihop lite pengar d.v.s. köpa på barkonsult.se, de har även droppkorkar, muddlare och shakers bland annat.
Det finns inget roligare än att blanda till drinkar, det är extra kul när man jobbar någon lätt uthyrning då det inte är så stort tryck på baren och det kommer folk som faktiskt vill ha drinkar. Det finns inget värre än att höra "en carlsberg, tack" en hel kväll.

Fredrik_S
2009-04-10, 01:09
Long Island Ice Tea

2 cl Vodka
2 cl Gin
2 cl Rom
2 cl Tequila
2 cl Cointreau



Vilken sorts Vodka Gin Rom Tequila ska man ta? Det fanns för många för att jag ska lyckas välja rätt på systemet.
Hjälp mig med en inköpslista till long island Ice Tea på systembolaget.se och posta här.

Sebbe_H
2009-04-10, 01:17
Long Island Ice Tea

2 cl Vodka
2 cl Gin
2 cl Rom
2 cl Tequila
2 cl Cointreau



Vilken sorts Vodka Gin Rom Tequila ska man ta? Det fanns för många för att jag ska lyckas välja rätt på systemet.
Hjälp mig med en inköpslista till long island Ice Tea på systembolaget.se och posta här.


Sålänge du inte är årets finsmakare så duger vilken skit som helst.

Mantus
2009-04-10, 01:28
Long Island Ice Tea

2 cl Vodka
2 cl Gin
2 cl Rom
2 cl Tequila
2 cl Cointreau



Vilken sorts Vodka Gin Rom Tequila ska man ta? Det fanns för många för att jag ska lyckas välja rätt på systemet.
Hjälp mig med en inköpslista till long island Ice Tea på systembolaget.se och posta här.

Vodka finns det en hel del sorter av, de vanligaste sorterna är dessutom så pass bra att de går utmärkt i en drinkbas. Du kan välja t.ex. smirnoff eller absolut för det ändåmålet. Jag avråder starkt från bols vodka då det smakar finkel och är i princip odrickbart.
Rom finns det också en hel del sorter av, så länge du hoppar över negrita och andra lågbudgetvarianter så tror jag du blir nöjd.
När det kommer till tequila så tror jag att vanliga sorter som Jose Cuervo räcker utmärkt. Jag har dock inte så stor koll på tequila än. Jag kommer nog försöka skaffa mig lite erfarenhet av det så fort jag kan.
Gin har jag överhuvudtaget ingen erfarenhet av då jag har problem med smaken. Jag kommer inte ihåg vilket märke min gintokiga vän brukar välja men jag tror nog att Gordons eller Beefeater är tillräckligt goda som drinkbas.
Vad gäller cointreau så finns det tre sorter. Tripple sec som är den sämsta, den går enbart att använda som drinkbas. Cointreau som också kan drickas rent och grand marinier som är den godaste. Priset går självklart upp från tripple sec till cointreau till grand marinier som kostar mest. Det är egentligen en smakfråga vilken du skall välja. Om du enbart skall ha den i en long island ice tea så räcker det nog gott med tripple sec även fast cointreau är godare och även blir gott i många andra drinkar. För att köpa grand marinier måste du antingen gilla smaken rent eller ha tillräckligt med pengar för att vilja unna dig det bästa då det nästan är lite slöseri att blanda drinkar på den. (Jämför med att blanda drinkar på en Grönstedts V.S.O.P.)

watertouch
2009-04-10, 03:14
Bästa tips på en "legspreader" lätt o dricka med mycket alkohol alltså.?

Shakemynuts
2009-04-10, 07:49
Bästa tips på en "legspreader" lätt o dricka med mycket alkohol alltså.?

Se mina 2 förslag på slampa och p2. Så bara större andel av spritsorterna. :D

Dom är helt otroligt lätta att dricka, speciellt slampan, som du kan byta namn på om du vill använda den som en legspreader maybe? Jag är inte så inne på dom själv så jag vet inte. :MrT:

Guybrush
2009-04-10, 07:57
Bästa tips på en "legspreader" lätt o dricka med mycket alkohol alltså.?

Bästa legspreadern kommer alltid att vara rödvin!

chidde
2009-04-10, 13:04
misstaget många hemmabartenders gör är att de köper in flera smaksatta spritsorter som de i stort sett bara kan blanda med sprite
jag föreslår att man satsar på likörer och diverse fruktjuicer istället, möjligheterna är större och budgeten blir avsevärt mindre

isen är också ett stort problem då ytterst få svenssonhem har tillgång till en bra ismaskin som gör stora frostiga kuber. shakers och sånt är ju lätt att fixa

om jag skulle haft en drinkkväll så hade jag köpt:

utrustning
shaker
sil
is
glas (ikea? lagerhaus? duka, cervera osv är pissdyrt)

sprit
vodka
rom
gin
tequila
triple sec
kaffelikör
melonlikör
apple sourz
björnbärslikör

juicer & mixers
tranbärsjuice
apelsinjuice
ananasjuice
äpplejuice
coca cola
sprite
tonic
sodavatten
citroner, limes
mjölk/grädde

övrigt
socker för att göra sockerlag, jag föredrar en trögflytande konsistens så ta 2 dl socker och häll i 1 dl kokande hett vatten så att sockret löser upp lite, tillsätt ytterligare ½ dl hett vatten och rör om ännu mer för att få det klart och transparent

drinkar du kan blanda med ovanstående ingredienser

cosmopolitan
daiquiri
margarita
long island iced tea
long beach iced tea
tokyo iced tea
white russian
black russian
apple martini
french martini
white lady
bramble
sour (vodka, gin, tequila, rom)
collins

rom&cola (cuba libre)
japansk G&T (studio 54)
vodka&tonic
vodka&tranbärsjuice (cape cod)
vodka&apelsinjuice (screwdriver)
G&T
P2
piggelin

+ valfria experiment



LYCKA TILL!

Guybrush
2009-04-10, 13:18
Isen är som sagt det största problemet på hemmaplan. Är man ett gäng som skall ha drinkkväll så går det åt en jävla massa is som måste förberedas. När man har passerat "dricka grogg för att bli packad-åldern" så har man lite krav på drinken. Det viktigaste är tillgång till mycket is. Många amatörer gör misstaget att lägga en eller två isbitar i en drink bara för att snåla med isen. De har såklart bara gjort ett par kubpåsar som skall räcka hela kvällen. Detta späder bara ut drinken och det smakar skit. Rejält med is skall det vara, då håller drinken sig kall och blir inte utspädd.

Ett tips är att svänga inom McDonalds innan festen och fylla en hel bärkasse med is. Det brukade vi göra och jag tror vi la upp en tia eller en tjuga för det. Klart värt det!

Shakemynuts
2009-04-10, 15:27
En av mina favoritdrinkar är en jag hittat på själv, men den existerar säkerligen någonstans officiellt, om man säger så. Bör den göra, det är:

2cl bacardi razz
2cl bacardi limon
50/50 sourz mix och tranbärsjuice

Stilig limeklyfta i om man har lust också. :D

J.V
2009-04-10, 16:25
[...]Det där inlägget bokmärker jag :D

Mantus
2009-04-11, 00:22
Ett annat tips om man vill ha is men inte har tillgång till ismaskin är att frysa is och sedan lägga dem i påsar i frysen och sedan frysa på nytt och upprepa tills man har tillräckligt med is. Så funkar det i alla fall att göra med is till ismaskin, det borde funka för hemmabruk också.

Mantus
2009-04-11, 00:29
misstaget många hemmabartenders gör är att de köper in flera smaksatta spritsorter som de i stort sett bara kan blanda med sprite
jag föreslår att man satsar på likörer och diverse fruktjuicer istället, möjligheterna är större och budgeten blir avsevärt mindre

isen är också ett stort problem då ytterst få svenssonhem har tillgång till en bra ismaskin som gör stora frostiga kuber. shakers och sånt är ju lätt att fixa

om jag skulle haft en drinkkväll så hade jag köpt:

utrustning
shaker
sil
is
glas (ikea? lagerhaus? duka, cervera osv är pissdyrt)

sprit
vodka
rom
gin
tequila
triple sec
kaffelikör
melonlikör
apple sourz
björnbärslikör

juicer & mixers
tranbärsjuice
apelsinjuice
ananasjuice
äpplejuice
coca cola
sprite
tonic
sodavatten
citroner, limes
mjölk/grädde

övrigt
socker för att göra sockerlag, jag föredrar en trögflytande konsistens så ta 2 dl socker och häll i 1 dl kokande hett vatten så att sockret löser upp lite, tillsätt ytterligare ½ dl hett vatten och rör om ännu mer för att få det klart och transparent

drinkar du kan blanda med ovanstående ingredienser

cosmopolitan
daiquiri
margarita
long island iced tea
long beach iced tea
tokyo iced tea
white russian
black russian
apple martini
french martini
white lady
bramble
sour (vodka, gin, tequila, rom)
collins

rom&cola (cuba libre)
japansk G&T (studio 54)
vodka&tonic
vodka&tranbärsjuice (cape cod)
vodka&apelsinjuice (screwdriver)
G&T
P2
piggelin

+ valfria experiment



LYCKA TILL!

Jag förstår inte riktigt vad björnbärslikören gör på listan? Så ofta använder man väl inte den? Är det inte oftare svartvinbärslikör används i drinkar i sådana fall eller är det så att det är en personlig favorit? Sedan är det väl även ofta gott med någon sorts mandellikör, i alla fall till mjölkdrinkar.

chidde
2009-04-11, 09:04
Jag förstår inte riktigt vad björnbärslikören gör på listan? Så ofta använder man väl inte den? Är det inte oftare svartvinbärslikör används i drinkar i sådana fall eller är det så att det är en personlig favorit? Sedan är det väl även ofta gott med någon sorts mandellikör, i alla fall till mjölkdrinkar.

björnbärslikören är även känd som creme de mure och är bl a en huvudingrediens i en bramble, men den funkar faktiskt bra som smaksättare till vodka&sprite eller i en mjölkdrink också

man kan även använda den till en french martini, även om det egentligen ska vara chambord

vad gäller isen så är Mc Donalds-is inget jag rekommenderar, det liknar oftast krossad is mer och det hinner redan smälta så fort man häller i nånting
frysa egen is är däremot en bra idé, men då måste man se till så att man har bra former som iallafall ger en kub som är 3x3x3 cm

krakowww
2009-04-11, 10:26
Persikalikör kan var bra att köpa med, går att använda i ganska många olika drinkar, Sex on the beach osv.

Mantus
2009-04-11, 15:18
björnbärslikören är även känd som creme de mure och är bl a en huvudingrediens i en bramble, men den funkar faktiskt bra som smaksättare till vodka&sprite eller i en mjölkdrink också

man kan även använda den till en french martini, även om det egentligen ska vara chambord

vad gäller isen så är Mc Donalds-is inget jag rekommenderar, det liknar oftast krossad is mer och det hinner redan smälta så fort man häller i nånting
frysa egen is är däremot en bra idé, men då måste man se till så att man har bra former som iallafall ger en kub som är 3x3x3 cm

Björnbärslikör är en av de få smaker vi inte har där jag jobbar. Vilket märke görs de under? Kanske blir att köpa hem och testa och se om jag skall be jobbet att köpa in.

Player
2009-04-11, 16:02
björnbärslikören är även känd som creme de mure och är bl a en huvudingrediens i en bramble, men den funkar faktiskt bra som smaksättare till vodka&sprite eller i en mjölkdrink också

man kan även använda den till en french martini, även om det egentligen ska vara chambord


De mure är riktigt bra till mycket, samt mycket snyggt att toppa en klar drink på krossad is med.

Trådskaparen, ta till dig av Chiddes svar. Isen är det klart viktigaste då allt fallerar med dålig sådan. Strunta i någon likör där tanken är mjölkdrinkar, det blir för det mesta bara tråkigt och dåligt.
Lite rolig frukt och bär så ser mycket direkt proffsigt ut, björnbär, blåbär mm. Kumquats är mysigt att muddla med t.ex. mynta, sockerlag, citron och gin med mängder krossad is.
Bas spritsorter med bra juicer är kanon. Prova en mojito med vodka och en skvätt äppeljuice i exempelvis.

Kör hårt!

Player
2009-04-11, 16:03
Björnbärslikör är en av de få smaker vi inte har där jag jobbar. Vilket märke görs de under? Kanske blir att köpa hem och testa och se om jag skall be jobbet att köpa in.

Joseph Cartron, med eventuellt stavfel, heter likörsorterna. De är riktigt riktigt bra!

chidde
2009-04-12, 01:34
det finns ett gäng olika märken som tillverkar björnbärslikörer
vet inte hur systembolagets sortiment ser ut nuförtiden men märken som bols, marie brizard och de kuyper borde finnas

joseph cartron är förmodligen ett utav de bättre märkena som finns på marknaden, deras björnbärslikör är helt oslagbar
giffard är också ett märke som är värd att nämnas i sammanhanget, ganska nytt i sverige och relativt få som känner till det men vissa av deras smaker är faktiskt bättre än joseph cartron

-

mynta är en mycket trevlig ingrediens, men jag avstod för att ta med det eftersom det är väldigt sällsynt med stora myntablad i handeln. såvitt jag vet så kan man bara köpa det via fruktleverantören

z_bumbi
2009-04-12, 10:36
mynta är en mycket trevlig ingrediens, men jag avstod för att ta med det eftersom det är väldigt sällsynt med stora myntablad i handeln. såvitt jag vet så kan man bara köpa det via fruktleverantören

Är det beskan du vill ha från de stora bladen? För hemmabaren, och om man vill använda mynta, skulle jag nämligen bara sätta en planta i köksfönstret men de stora bladen brukar jag mest använda till te då de är så beska
Annars kan man kolla i vissa invandrarbutiker där mynta säljs i knippen.

Alone_in_the_dark
2009-04-12, 20:23
Ingen nämner B52??:D

Superenkel att göra om man har tålamodet,

Lika delar Kahlúa, Dooleys, Cointreau

Serveras i snapsglas. Häll sakta de olika likörerna över en tesked så att de inte blandar sig. Börja med Kahlúa, sedan Dooleys och sist Cointreau.

Bombs away *drool*

Aphjärna

2 delar Sambuca
1 del Campari
1 del Dooleys

Dooleys (eller Baileys) ska hällas i sist så att den klumpar sig och får utseendet av en hjärna. Häll sakta, jag får alltid misstänksamma blickar när jag serverar denna :hbang:

Shakemynuts
2009-04-12, 23:02
Ingen nämner B52??:D

Superenkel att göra om man har tålamodet,

Lika delar Kahlúa, Dooleys, Cointreau

Serveras i snapsglas. Häll sakta de olika likörerna över en tesked så att de inte blandar sig. Börja med Kahlúa, sedan Dooleys och sist Cointreau.

Bombs away *drool*

Aphjärna

2 delar Sambuca
1 del Campari
1 del Dooleys

Dooleys (eller Baileys) ska hällas i sist så att den klumpar sig och får utseendet av en hjärna. Häll sakta, jag får alltid misstänksamma blickar när jag serverar denna :hbang:

Det där är ju shots och inte drinkar. :)

Bra shot imo är en flatline:

3cl tequila
3cl sambuca
5 droppar tabasco

Sundsarn
2009-04-12, 23:16
Det där är ju shots och inte drinkar. :)

Bra shot imo är en flatline:

3cl tequila
3cl sambuca
5 droppar tabasco

case closed. Kf/kb-shottar är annars nummer 1! (För dem som känner till dessa, sektionsshot)

chidde
2009-04-13, 01:23
Det där är ju shots och inte drinkar.


z_bumbi
det är smaken och aromen man vill få ut av myntan, beskan är inget man vill ha i sin drink, om det händer så har man all rätt att skicka tillbaka den

håller helt och hållet med! det är inte heller ekonomiskt försvarbart att köpa in produkter för att göra 1-2 shotar. bailey's är visserligen trevligt, men man ska ha i åtanke att den har ett utgångsdatum, precis som campari


jag känner mig lite skyldig till att reda ut lite begrepp

B52 (Boeing-52)
kahlua
bailey's
cointreau

KGB (ryska motsvarigheten till amerikanska CIA)
kahlua
grand marnier
bailey's

men ordningen är samma som B52
kahlua först, sen bailey's och slutligen grand marnier

aphjärna (aka monkey brain, brain damage osv)
martini bianco
bailey's
grenadine

det är första gången jag ser dooley's i dessa sammanhang, dessa är klassiska shots och dooley's har inte funnits på marknaden tillräckligt länge för att källan till dessa recepten ska vara att lita på :cheers:

Shakemynuts
2009-04-13, 10:09
Chidde: Det är jättebra att du reder ut begreppen som riktig bartender.

Lite off-topic, men ändå bättre än att skapa en ny tråd tycker jag. Kapar den lite bara. Hur blir man egentligen bartender? Jag kom in på marknaden genom att få en plats i ett barlag på vår studentkrog, som är väldigt mycket hobby-blanda etc, inget professionellt alls men jag ska få en simpel drinkblandar kurs.

Men utöver gymnasiet, t ex hotell & restaurang, vi brukar ha praktikanter därifrån. Vad behövs?

För det här med att stå i en bar och jobba var nog det absolut roligaste jag gjort och jag får hela tiden komplimanger om att jag är väldigt bra och verkligen ser ut att trivas och det gör jag verkligen.

Fredrik_S
2009-04-15, 21:52
Trådskaparen, ta till dig av Chiddes svar. Isen är det klart viktigaste då allt fallerar med dålig sådan.

Absolut.. Jag minns när en kompis skulle bjuda på massa drinkar.... alla var pissjumna och smakade därmed skit...

Spriterna brukar ju vara rumstempererade på barer men hur är det med juicerna, är de kylda innan man blandar?

Mantus
2009-04-15, 22:18
Absolut.. Jag minns när en kompis skulle bjuda på massa drinkar.... alla var pissjumna och smakade därmed skit...

Spriterna brukar ju vara rumstempererade på barer men hur är det med juicerna, är de kylda innan man blandar?

Ja, det brukar de vara. Miljö och hälsa brukar inte bli så glada annars.

Alone_in_the_dark
2009-04-16, 09:03
det är första gången jag ser dooley's i dessa sammanhang, dessa är klassiska shots och dooley's har inte funnits på marknaden tillräckligt länge för att källan till dessa recepten ska vara att lita på :cheers:

Stämmer bra, normalt har jag använt Bailey's men hade slut på den och hade en Dooleys hemma så det funkade det det också. Dock ska man väl ha provsmakat Dooley's innan för dess kola smak kan ta över ganska rejält (min åsikt). Apropå inget Chidde - Har du eller vet du var man hittar receptet på Zombie och Braindead som innehåller 150 proof Golden Rum (har för mig att Bacardi gör bl a denna)?

Ok här kommer en drink ifrån Mystique (finns väl över allt i Västindien, men men sommaren e på "G":D)

Glass: collins, serves 1.

3 oz. Bacardi Gold rum
1 oz. lime juice
4 tbsp. brown sugar
½ cup crushed ice

Put ingredients in a blender & blend at medium speed for 10-15 seconds. Garnish with orange slice or cherry

mangs
2009-04-16, 10:59
*Pffft* Vad vet Chidde om drinkar? :MrT:

;)

Som sagt, lyssna på honom för han vet vad han pratar om här.

Det intressanta när det gäller groggar att det är de billiga ingredienserna som ger mest för upplevelsen.

Ett par sköna, fina glas med mycket is och någon trevlig garnering gör till och med ett glas vatten festligt jämfört med att servera det rent.

Spritsorterna har vi redan täckt in i denna tråden. Jag skulle som den amatör jag är vilja nämna att vilka märken etc. spelar mindre roll desto gler smakgivande ingredienser man har i en grogg. Blanda en Long Island Ice Tea med en fin Vodko känns tex ganska meningslöst.

Däremot kan det vara lönt att lägga mer pengar på dryckerna man blandar med. Riktig Sprite, Coca Cola, fin apelsin och ananas-juice påverkar enormt mycket jämfört med billiga varianter från Euroshopper-Eldorado.

Vi satt en 15 grabbar och gjorde GT-blindtester på 4 olika Gin-sorter och tre olika sorters Tonic Water. Anmärkningsvärt var att de godaste varianterna oftast innehöll en billigare Gin importerad från Tyskland eller det dyraste alternativet (Systemets finaste). Däremot var det ALLTID de GT blandade med Schweppes Indian Tonic Water som piskade övrigt blandvatten.

Alltså, lägg mer pengar på is och blandvatten så kommer det lösa sig.

Fredrik_S
2009-04-16, 13:38
misstaget många hemmabartenders gör är att de köper in flera smaksatta spritsorter som de i stort sett bara kan blanda med sprite
jag föreslår att man satsar på likörer och diverse fruktjuicer istället, möjligheterna är större och budgeten blir avsevärt mindre

isen är också ett stort problem då ytterst få svenssonhem har tillgång till en bra ismaskin som gör stora frostiga kuber. shakers och sånt är ju lätt att fixa

om jag skulle haft en drinkkväll så hade jag köpt:

utrustning
shaker
sil
is
glas (ikea? lagerhaus? duka, cervera osv är pissdyrt)

sprit
vodka
rom
gin
tequila
triple sec
kaffelikör
melonlikör
apple sourz
björnbärslikör

juicer & mixers
tranbärsjuice
apelsinjuice
ananasjuice
äpplejuice
coca cola
sprite
tonic
sodavatten
citroner, limes
mjölk/grädde

övrigt
socker för att göra sockerlag, jag föredrar en trögflytande konsistens så ta 2 dl socker och häll i 1 dl kokande hett vatten så att sockret löser upp lite, tillsätt ytterligare ½ dl hett vatten och rör om ännu mer för att få det klart och transparent

drinkar du kan blanda med ovanstående ingredienser

cosmopolitan
daiquiri
margarita
long island iced tea
long beach iced tea
tokyo iced tea
white russian
black russian
apple martini
french martini
white lady
bramble
sour (vodka, gin, tequila, rom)
collins

rom&cola (cuba libre)
japansk G&T (studio 54)
vodka&tonic
vodka&tranbärsjuice (cape cod)
vodka&apelsinjuice (screwdriver)
G&T
P2
piggelin

+ valfria experiment



LYCKA TILL!

Jätte tack. Bookmarkar ditt inlägg så har jag en jättebra giude att kolla på under mitt projekt!

Shakemynuts
2009-04-30, 15:34
Det här är ju en påtok för bra tråd för att dö ut. :)

Hur gör man sourz mix? Jag hittar det inte någonstans. Hört för många olika versioner för att våga lita på vad det görs på.

chidde
2009-05-01, 01:25
Hur gör man sourz mix? Jag hittar det inte någonstans.

innan man kan göra sourmix så måste man förstå vad det är för nåt :)
det är alltså citron och/eller lime mixat med socker

så börja med att göra din egen sockerlag och pressa din egen citronjuice
lägg märke till att citroner och lime kan vara olika sura beroende på var man köper dem, så smaka alltid av och avgör vad som passar dig själv

personligen, så anser jag att en "sourmix" är bra när det fortfarande smakar citron och att det är surt, men tungan drar inte ihop sig och bildar en massa saliv i munnen

det här är min ratio som oftast stämmer, men det kan som sagt skilja från citron till citron och lime till lime
utgå från 1:1:1
t ex 1 dl socker, 1 dl vatten, 1 dl citron- eller limejuice

koka upp hett vatten, tillsätt sockret och rör om tills det blir transparent
tillsätt citronjuicen och rör om, in i kylen... done! där har ni den bästa "sourmixen" :cool:

MEN(!) som ni kanske vet, så bildas det oftast en fin skumkrona när man beställer en sourmixdrink... och hur man får till en sån får jag återkomma med imorgon för nu är det läggdags :sleep:

Timmi
2009-05-01, 09:45
Jag sätter nästan en femma på att det är en äggvita som torrskakas med sprit + sourmixen innan man skakar med is som ger skummet. Så gör iaf jag när jag fixar skumkrona till mina whiskey sour.

chidde
2009-05-01, 19:16
Jag sätter nästan en femma på att det är en äggvita som torrskakas med sprit + sourmixen innan man skakar med is som ger skummet. Så gör iaf jag när jag fixar skumkrona till mina whiskey sour.

du är nästan på det, så brukade jag göra också göra en gång i tiden
men drinken blir bättre om man späder ut äggvitan
har man en mixer/blender så kan man slå i en äggvita och hälla i ett par skvättar med sodavatten och köra ett par varv

sodavattnet kommer samla slammet och det man häller ut blir då det man man häller i drinken. tanken med det är att det ska smaka så lite så möjligt, men ändå ha samma effekt

köper man färdig äggvita så smakar det oftast skit, sen är det också rätt ovanligt i handeln


cheeeeeers!!
hälsningar från london!

FjL021qG1h0

ceejay
2009-05-01, 19:25
chidde du är skillad med flaskan ;D

Shakemynuts
2009-05-04, 18:53
innan man kan göra sourmix så måste man förstå vad det är för nåt :)
det är alltså citron och/eller lime mixat med socker

så börja med att göra din egen sockerlag och pressa din egen citronjuice
lägg märke till att citroner och lime kan vara olika sura beroende på var man köper dem, så smaka alltid av och avgör vad som passar dig själv

personligen, så anser jag att en "sourmix" är bra när det fortfarande smakar citron och att det är surt, men tungan drar inte ihop sig och bildar en massa saliv i munnen

det här är min ratio som oftast stämmer, men det kan som sagt skilja från citron till citron och lime till lime
utgå från 1:1:1
t ex 1 dl socker, 1 dl vatten, 1 dl citron- eller limejuice

koka upp hett vatten, tillsätt sockret och rör om tills det blir transparent
tillsätt citronjuicen och rör om, in i kylen... done! där har ni den bästa "sourmixen" :cool:

MEN(!) som ni kanske vet, så bildas det oftast en fin skumkrona när man beställer en sourmixdrink... och hur man får till en sån får jag återkomma med imorgon för nu är det läggdags :sleep:

Wops, glömde bort den här lite!

Tack så mycket för ett utförligt svar och vad var det där med skummet? :D