handdator

Visa fullständig version : Styrketräning för boxare


O.W.
2009-04-09, 08:26
Någon som har koll på hur det ser ut? upplägg? övningar? Länktips?

Jag är ute efter något grenspecifikt.

130kg finsk sisu
2009-04-09, 08:45
Explosiv smalbänkpress och lutande smalbänkpress är det som jag sett många boxare köra. Så även mycket chins. Deras styrketräning brukar vara korta explosiva set med 1-5 reps.

petersson
2009-04-09, 09:00
Någon som har koll på hur det ser ut? upplägg? övningar? Länktips?

Jag är ute efter något grenspecifikt.

här är matilda nerén på anders bergströms gym
http://www.youtube.com/watch?v=7Tr0ETPImrQ

Rahf
2009-04-09, 10:58
Fråga: Är det herr böjkonung som ska börja boxas eller är det på uppdrag av någon annan?

z_bumbi
2009-04-09, 11:03
Rosstraining

Mestadels enkla saker som går att utföra på ett något så när utrustat gym och enkelheten är det som gör det så bra. Det är också övningar med ett syfte (vs t ex crossfit) och det finns flera olika program för olika nivåer.

Om man inte går in på det så specifikt så basövningar med styrka och explosivitet som bas, kör inte massor enbensböj etc utan ladda på för att bli stark (relativt kroppsvikten).

-squat-
2009-04-09, 22:03
här är matilda nerén på anders bergströms gym
http://www.youtube.com/watch?v=7Tr0ETPImrQ

Coolt!

grakka
2009-04-10, 02:11
Tycker att du ska testa på Bas Rutten's MMA Workout. Det är en ljud cd med allround träning för kampsport samt ett specifikt för MMA, boxning och thaiboxning. Vardera ljudspår är 30 intensiva minuter utan vila. Allt är explosivt och intensivt det ända redskapet som behövs är någon vikt för biceps (finns alternativ övning ist för biceps för dom som inte har tillgång till vikter).

För er som inte förstår så är det alltså Bas Rutten's inspelade röst som berättar vad som ska utföras samtidigt som träningen utförs. Känns lite som att ha en personlig tränare brevid sig. Smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=mYmfmwUc3p8

grakka
2009-04-10, 02:20
Förstår inte meningen med den patetiskt korta tiden man har på sig att ändra sitt inlägg..

Råkade länka till allround fighting och inte allround workout. Här är allround workout:
http://www.youtube.com/watch?v=HN6drtmomCo

Man kan ju tycka att Bas Rutten är knäpp ibland. Men sättet att träna på ger verkligen allt man behöver för boxning/mma/kickboxning, enligt mig.

mini
2009-04-20, 07:16
Det finns ju fler boxare här på brädan. Fler idéer?

Scratch89
2009-04-20, 07:42
Nu är jag ingen boxare själv, men min kompis som boxades en hel del förut svarar att han mest tränade konditionsträning för att få bra resultat, så om du inte redan gör det så kan det vara dags att börja.

Styrketräningen var iallafall något som liknade den för en sprinter; mycket basövningar, tunga, få repetitioner. En hel del frivändningar. Jämfotahopp. Chins med en och två armar.

obesogen
2009-04-20, 09:01
+ 1 på bumbi, kolla in Ross enamaits filmer på youtube.

I övrigt tycker jag det handlar mycket om att (som med många idrotter) träna det man har svårt att få till på boxningsträningen för att undvika assymetrier och i ett senare skede- skador (och därmed riskera ett uppehåll i boxningen). Jag har haft ett gäng boxare som patienter och de kommer alla in med liknande problem. Det handlar oftast om axlar/nacke/ländrygg. Ofta är de även rätt assymetriska om man jämför sidor, de flesta har ju ett ben och en slagarm som de använder lite mer...

Lägg mycket fokus på dragövningar, rörelseträning, bålstab och unilaterala övningar och låt boxningstränaren köra den "grenspecifika" träningen (dvs att boxas)

Olof du kan ju även förslagsvis lägga lite tid på att lära dom hur man styrketränar... :), min erfarenhet är att många behöver lära sig grunderna - hur man bänkar osv - och det är du ju rätt bra på :thumbup:

mikaelj
2009-04-20, 09:27
Om man har kass hoppteknik i ringen är (uthållighets-)vadträning en bra grej.

Nitrometan
2009-04-20, 09:30
Om man har kass hoppteknik i ringen är (uthållighets-)vadträning en bra grej.
Hoppteknik?

Boxare hoppar väl inte i ringen?

mikaelj
2009-04-20, 09:59
Hoppteknik?

Boxare hoppar väl inte i ringen?

Hoppa kanske var att ta i. Men lätt på foten, vilket lätt leder till att man belastar vaderna. Beror på teknik och viktklass, också.

Player
2009-04-20, 15:37
Hoppteknik?

Boxare hoppar väl inte i ringen?

Finns sådana boxningsstilar med, kuba har varit ganska framåt med sådant tror jag. Upp på tårna, lätta hopp fram och tillbaka konstant. Har du kondition och snabbheten (läs styrkan och explosivitet) som håller så blir det sjukt jobbigt att boxas med såna.

Salus
2009-04-20, 16:03
Rosstraining

Mestadels enkla saker som går att utföra på ett något så när utrustat gym och enkelheten är det som gör det så bra. Det är också övningar med ett syfte (vs t ex crossfit) och det finns flera olika program för olika nivåer.

Om man inte går in på det så specifikt så basövningar med styrka och explosivitet som bas, kör inte massor enbensböj etc utan ladda på för att bli stark (relativt kroppsvikten).


överlägset bästa boxningssajten

schabo-labo
2009-04-20, 20:53
Någon som har koll på hur det ser ut? upplägg? övningar? Länktips?

Jag är ute efter något grenspecifikt.
Jag brukar göra utfallsliknande knäböj. Tänk att du står i fightingstance och ska ducka ---> övningen kör du i en smithmaskin där du lastar på lite vikt 30-50kilo, dvs du duckar, alltså böjer på benen med vikt. Gör 3x20 per ben (växelvis ena benet fram). Med denna övningen ökar du din duckuthållighet, dvs när du blir trött så tar du inte smällarna med huvudet, utan du orkar ducka.

Brukar även göra denna;
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html
För att du ska öka din "slip" ork. (duck åt sidan) 3x20 är bra där med.

Brukar även göra shrugs och drag till hakan för att få starkare nacke.

Om man har kass hoppteknik i ringen är (uthållighets-)vadträning en bra grej.Ingen dum tanke. Brukar köra att jag hoppar på tår - ena foten åt gången. ca 30sek eller till fail X3set.

Mr.Sarkastisk
2009-04-20, 21:12
Tjenare

Hur du ska träna är egentligen en individuell fråga. Vad vill du få ut av din träning? Hur vill du boxas? Många tror egentligen att boxare bara tränar seg träning, dvs. träningspass med väldigt höga repsantal vilket verkligen inte stämmer.
Du kan antingen satsa på att slå riktigt hårt under en kort period, eller att slå lite lösare, men ändå orka med under en mycket längre tid.
Muhammad Ali, var en person som hade mycket teknik, han var inte speciellt explosiv, och slog inte heller så hårt. Trots det så gick Ali väldigt långt! "Motsatsen" till Ali, kanske du kan räkna ut själv vem det är? Jo Iron Mike Tyson eller kid dynamite som han även kallades. Han hade explosivitetens exlosivitet. Det sägs att ett slag i huvudet av Tyson var samma sak som att få en brödrost i huvudet från 4e våningen i ett höghus :cool:

Om Tyson hade mött Ali, vilket dom aldrig gjorde. Men om dom hade gjort det så tror jag personligen att Ali hade legat efter 2a ronden, men det är vad jag tror. (Jag rekommenderar jag explosivitet först)

Yeye..

Du måste alltså hitta din egna stil, och själv se efter om du är den explosiva typen som slår hårdare eller den som håller igång längre.

Mike tysons träning ~ bl.a. mycket tung styrke träning (+ lite preparat?)
Muhammad Alis träning ~ mycket mer stationsträningar och mycket mer teknik, men även lite tung styrketräning.

Båda boxarna tränade självklart en hel del kondition, inklusive mycket boxningsträning såsom hopprep, päronboll, säckträning osv.

Jag tycker du ska utgå ifrån detta, och när du tränar på gym så ligg på en 3-5reps. På gymmet så kör du vanliga gym övningar dvs. att jag tycker inte du ska tänka så mycket mer på det.
Glöm bara inte boxningsträningen utanför gymmet.

Hoppas du fattar något av vad jag snackar om;)
//
Mr.Sarkastisk

young_george
2009-04-20, 21:23
För 1034923492340 gången. Mike Tyson tränade inte tung styrketräning hela karriären och han slog jävligt hårt innan det också.

Mr.Sarkastisk
2009-04-20, 21:28
För 1034923492340 gången. Mike Tyson tränade inte tung styrketräning hela karriären och han slog jävligt hårt innan det också.

För er som inte fattar det så var Mike Tyson inte som alla andra. Alla kan inte bli som Tyson. Han var född med gåvan han hade :thumbup:
MEN han är en bra förebild för dom som vill bli riktigt explosiva.

schabo-labo
2009-04-20, 21:53
Mike tysons träning ~ bl.a. mycket tung styrke träning Källa på det?