handdator

Visa fullständig version : LCHF diet, min viktresa.


farghkardan
2009-04-08, 21:18
Hej!

Jag har precis börjat på LCHF (Low Calorie High Fat) diet/kost och tänkte ha en liten dagbok för mina måltider och min viktnedgång här. Ni får mer än gärna tipsa mig om måltider, fel jag gör och vad jag borde undvika och vad som är knasigt.

Min utgångsvikt när jag började med allt 80,6 och jag är 170 lång vilket ger mig en BMI på 27.9 som klassas som övervikt (jag är ingen kroppsbyggare så det mesta är fett)

Dag 3
------
Kyckling - (färdiggrillat, upptäckte att det hade socker i efterhand men vet inte hur mycket det kan vara)
Revbenspjäll (färdiggrillat, upptäckte att det hade socker i efterhand men vet inte hur mycket det kan vara)
Blåmögelost
marquisost
avocado
mjölk
turkisk yoghurt
cola zero

Värt att nämna, jag åt inte upp all mat. tog kanske en tredjedel av varje ost och halva delen av den halva kycklinge och halva revbenspjället och 1/3 av yoghurten och en hel liter mjölk. Detta var den enda måltiden denna dag och jag kände mig inte alls särskitl hungrig efteråt. Kan berot på att det är mättande eller på att jag är sjuk eller på att jag egentligen är laktosintolerant och satte i mig 1 liter mjölk.


Dag 4
------

Måltid 1 ------
Avocado kyckling (typ ett lår)
revbenspjäll ( 6-7 spjäll (korta)
turkiskyoghurt
colazero
blåmögelost
marquisost

Jag känner mig fortfarande sjuk och förkyld så jag gissar att jag inte har så mycket aptit pga av det

Måltid 2 ------ Mellis
En st avocado och några klunkar cola zero

Måltid 3 ----- Middag
Åt upp en halv kyckling med turkisk yoghurt och Cola zero

Måltid 4 ---- Kvällsnack
Åt upp det sista av blåmögelosten och nästan allt av marquiesosten. Tror inte riktigt det är bra att sätta i sig så mycket ost. Är det verkligen ok bara för att det inte är några (eller få) kolhydrater?


Dag 5

Jag passa på att ta mått på mig själv idag

Mage: 108 cm
Bröst: 104 cm

Dag 5 - Frukost
http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SdsvFshlnSI/AAAAAAAAAFE/s6Cn2hTBGiM/s320/photo-706624.jpg

4 ägg (två av dom drack jag gulan rått, muuuums!)
olivolja
2 tomater
1 lök
en halv chilipeppar
salt och peppar
2 glas mjök.

Dag 5 - Middag

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SdvKtSq0NCI/AAAAAAAAAFM/zwI17hBnHuQ/s320/photo-745660.jpg
50 g - Böngroddar, mungbönor (1,3 g kolhydrater)
88 g - Röd Paprika (3,96 g kolhydrater)
73 g - Stekta champinjoner (0,288 g kolhydrater)
73 g - turkisk yoghurt (2,701 g kolhydrater)

Och en längd med revbenspjäll med X kolhydrater med tanke på att den köptes färdiggrillad i butik.

1,3 + 3,96 + 0,288 + 2,701 = 8,249

Så då har jag hållt denna måltids gräns ganska bra. Men jag undrar hur mycket kolhydrater det är i revbenspjällen och i min förra måltid. Ska göra det till en vana att räkna ut kolhydraterna, så jag får bra koll på det.

Dag 5 - Kvällsmål

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SdyPGdksuzI/AAAAAAAAAFc/6D1JtNhE2SQ/s320/photo-721963.jpg
Böngroddar, revbenspjäll, turkiskyoghurt

Dag 6 - Paprika med lök omelett
http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sdx-L2r5_EI/AAAAAAAAAFU/olxxIsTZSFU/s320/photo-791359.jpg

Frukost denna morgon blev följande:

91 g - lök (en liten lök) - 4,8/100 * 91 = 4,368
92 g - tomat (en liten tomat) - 3,5/100 * 92 = 3,22
71 g - paprika röd (en halv paprika) - 4,5/100 * 71 = 3,195
219 g - ägg (fyra st och 2 åt jag gulan rått, MUMS!) - 0,4/100 * 219 = 0,876 (vikten för äggen är inklusive skal)

4,368 + 3,22 + 3,195 + 0,876 = 11,659 g kolhydrater


Jag ska även nämna att jag inte jag mår förhållandevis bra, inte nänmvärt dåsig eller tröt och jag är alltid mätt efter maten och behöver inte gå omkring och vara hungrig som på vlcd-dieterna.


Dag 6 - Stekt lax med grönsaker

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SdzGuGkT0YI/AAAAAAAAAFk/j_ynsZl7mq8/s320/photo-760189.jpg

Till middag blev det stekt lax med grönsaker, sockerärtor och champinjoner. Med MASSOR med smör. Det verkligen glänste om dom.

150 g sockerärtor - 6,0/100 * 150 = 9
60 g champinjoner - 0,4/100 * 60 = 0,24
230 eller 330 g lax.. Laxen har mindre än 0,1 g kolhydrater per 100 g så den behöver man knappt räkna med.

Totalt med kolhydrater 9 + 0,24 = 9,24

Den här portionen var riktigt maffig och jag hade svårt att äta upp all fisk. Jag behöver inte såhär stora portioner tydligen.

mikaelj
2009-04-08, 21:22
Åt upp det sista av blåmögelosten och nästan allt av marquiesosten. Tror inte riktigt det är bra att sätta i sig så mycket ost. Är det verkligen ok bara för att det inte är några (eller få) kolhydrater?

Ost mättar sämre än kött och fisk, tycker jag, eftersom det är ganska mjukt. Dock en finfin fett- och proteinkälla, så visst är det bra mat! Fånigt gott är det också.

Såg att du fick i dig en liter mjölk på en dag. Jag vet inte hur strikt du tänkt hålla kolhydratnivån, men tänk på att det är 50g socker i en liter mjölk (laktosfri eller ej).

farghkardan
2009-04-08, 21:34
Ost mättar sämre än kött och fisk, tycker jag, eftersom det är ganska mjukt. Dock en finfin fett- och proteinkälla, så visst är det bra mat! Fånigt gott är det också.

Såg att du fick i dig en liter mjölk på en dag. Jag vet inte hur strikt du tänkt hålla kolhydratnivån, men tänk på att det är 50g socker i en liter mjölk (laktosfri eller ej).

Ja fånigt gott! Helt sjukt att man kan få äta det utan att få dåligt samvete! :hbang:

Det blev för mycket mjölk den gången, resonerade dumt, tänkte bättre att dricka upp än att slänga. Men hädanefter kommer jag nog begränsa mig mer när det gäller mjölken.

Jag har en fråga om laktosfri mjölk och vanlig. Vanlig mjölk står det att det är kolhydrater i, även så i laktosfri. Men jag läste någonstans att laktos är mjölksocker, räknas den med i innehållsförteckningen då? För jag tyckte inte det var nämnvärt skillnad på kolhydraterna i den laktosfria och den vanliga..

Jag har bättre koll på antalet kolhydrater nu när jag väger maten, idag har jag fått i mig 20,899 g kolhydrater och tror inte jag kommer äta så mycket mer.

Rahf
2009-04-08, 21:39
Rapporterade tråden så att moderatorerna skickar den till rätt forumdel (journaler).

Lycka till! Tyvärr är jag inte så intresserad av LCHF personligen, men det finns en liten skara här på Kolo som säkert kan stötta dig med det.

mikaelj
2009-04-08, 22:11
Ja fånigt gott! Helt sjukt att man kan få äta det utan att få dåligt samvete! :hbang:

Japp. Hällde på stekflottet från baconen på blodpuddingen till lunchen. :-) Lite skevt när man ser på det från hur fettskrämd man var förr.. Har en whiskymögelost hemma som också väntar på att bli uppäten.

Jag har en fråga om laktosfri mjölk och vanlig. Vanlig mjölk står det att det är kolhydrater i, även så i laktosfri. Men jag läste någonstans att laktos är mjölksocker, räknas den med i innehållsförteckningen då? För jag tyckte inte det var nämnvärt skillnad på kolhydraterna i den laktosfria och den vanliga..

I laktosfri mjölk har enzymet laktas tillsatts som bryter ned laktos (mjölksocker) till galaktos. Samma process händer i magen om den har normal laktasproduktion, vilket somligas magar inte har.

Jag har bättre koll på antalet kolhydrater nu när jag väger maten, idag har jag fått i mig 20,899 g kolhydrater och tror inte jag kommer äta så mycket mer.

Jag väger aldrig maten eller tittar på kolhydratmängden, utan utesluter bara sån mat som innehåller mycket kolhydrater. Äter en del senap och tacosås som är ganska kolhydratrikt, men jag tar bara lite av det. Samma med mjölk.

Om du vill ha mer stöd finns boken "TNT Diet" i en Internetbokhandel nära dig, som beskriver både kostråd och träningsprogram. Det ser ut som att du har bra koll på bägge bitarna själv, dock, så det är nog ingen fara. Om du skulle tvivla, däremot...

Skall bli intessant att följa din resa. Vad är dina uttryckliga mål? Maximal viktnedgång eller blandat muskeltillväxt?

farghkardan
2009-04-08, 22:58
Japp. Hällde på stekflottet från baconen på blodpuddingen till lunchen. :-) Lite skevt när man ser på det från hur fettskrämd man var förr.. Har en whiskymögelost hemma som också väntar på att bli uppäten.

I laktosfri mjölk har enzymet laktas tillsatts som bryter ned laktos (mjölksocker) till galaktos. Samma process händer i magen om den har normal laktasproduktion, vilket somligas magar inte har.


Hmm, är då galaktos en kolhydrat? För isåfall är det ju dåligt att dricka mjölk oavsett laktos eller laktosfri.



Jag väger aldrig maten eller tittar på kolhydratmängden, utan utesluter bara sån mat som innehåller mycket kolhydrater. Äter en del senap och tacosås som är ganska kolhydratrikt, men jag tar bara lite av det. Samma med mjölk.

Om du vill ha mer stöd finns boken "TNT Diet" i en Internetbokhandel nära dig, som beskriver både kostråd och träningsprogram. Det ser ut som att du har bra koll på bägge bitarna själv, dock, så det är nog ingen fara. Om du skulle tvivla, däremot...

Skall bli intessant att följa din resa. Vad är dina uttryckliga mål? Maximal viktnedgång eller blandat muskeltillväxt?

Jag tänkte väga mate nu i början så jag får en humm om hur det ligger till. Sen är jag rädd för att jag ska äta något över gränsne någon dag och allt ska gå förlorat... Hur är det egentligen? Om man äter 100 g kolhydrater en dag när man som vanligtvis kanske äter 30 g ... Hur påverkar det kroppen?

Tack för tipset, jag har nog inte så bra koll!

BMI vid start var 27.9 och jag siktar på att kommer ner till 22.1 eller mindre , vilket är inom spannet för idealvikt (19-25) och skulle då ge mig en vikt på 64 kg. Grejen är att jag kommer ihåg att när jag vägde 69 kg och körde basket på elitnivå (träning 4-5 dagar i veckan) så hade jag ändå mage så jag behöver komma en bit under 69 kg och få bort magen. Nuförtiden så tränar jag inte så mycket, vill gärna göra men har en skada i foten som gör det svårt. Jag har skaffat inlägg och testat att springa men min kondition är åt helvete :) - Jag har inte så mycket till muskelbyggmål just nu, men märker jag att allt går bra och jag har gått ner en del så kanske jag satsar mer på det. Prio 1 är just nu att ta bort kulmagen bara, för där har ungefär allt samlat sig.


Hur mycket går man ner med dessa LCHF dieter per vecka/per månad om man äter under t.ex. 30 g? Behöver jag oroa mig för att jag får bristningar?

Rahf
2009-04-08, 23:04
För att poängtera en viktig detalj för dig:

Det är inte avsaknaden av kolhydraterna i sig som gör att du går ned i vikt. Det är den totala energibalansen sett över en mätperiod. LCHF är dock ett effektivt sätt att mäta sitt intag på, förutsatt att man har koll på intaget och inte bara vräker i sig utan tanke på det.

farghkardan
2009-04-09, 00:04
För att poängtera en viktig detalj för dig:

Det är inte avsaknaden av kolhydraterna i sig som gör att du går ned i vikt. Det är den totala energibalansen sett över en mätperiod. LCHF är dock ett effektivt sätt att mäta sitt intag på, förutsatt att man har koll på intaget och inte bara vräker i sig utan tanke på det.

Hmm, nu hänger jag inte riktigt med. Det är väl avsaknaden av kolhydraterna som påverkar hormonerna och sätter igång processen?

Om man äter väldigt lite kolhydrater så kommer blodsockret att vara normallågt. Vid normallågt blodsocker så kommer insulinhalten i blodet vara mycket låg. När insulinhalten är låg kommer hormonet glukagon att frigöras. Glukagon omvandlar bl a fettsyrorna i kroppsfett (och fett vi äter) till glukos. Glukoset används av hjärnan, musklerna och andra organ som bränsle.

http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=6f68f7f6-5383-48af-85cf-2857a866a5f1

Stämmer inte det ovan eller har jag kanske förstått det fel?

Fatcan
2009-04-09, 00:08
Hmm, nu hänger jag inte riktigt med. Det är väl avsaknaden av kolhydraterna som påverkar hormonerna och sätter igång processen?

Det han säger är att grundregeln fortfarande gäller, kalori in mot kalori ut. Ett underskott på kalorier orsakar viktnedgång, ett överskott viktuppgång, det slutar inte gälla för att du äter enligt LCHF.

farghkardan
2009-04-09, 00:30
Det han säger är att grundregeln fortfarande gäller, kalori in mot kalori ut. Ett underskott på kalorier orsakar viktnedgång, ett överskott viktuppgång, det slutar inte gälla för att du äter enligt LCHF.

Jag äter ju riktigt fet mat nu, steker allt med extra mycket smör och äter mer kött än tidigare och änsålänge går jag ner.. och jag tror att jag får i mig fler kalorier än jag fick tidigare när jag inte gick på dieten. Jag kommer snart börja sätta i mig ost med smör på och grädde och ännu mer kaloririka ingredienser. Jag vet inte om jag kommer gå upp ännu men enligt lchf kommer jag inte göra det.. och då får jag garanterat i mig mer kalorier än jag använder. Om dom kalorierna inte tas upp av kroppen pga hormonerna så måste dom ju ta vägen någonstans.. antagligen ut från kroppen?

Länken jag skickade med, stämde inte det som fanns på den sidan?

Eddie Vedder
2009-04-09, 05:01
Jag flyttar den här till journaldelen istället.:)

Kommer tveklöst följa din utveckling, LCHF är intressant och förhoppningsvis kommer din kostomläggning få dig att må bra. En överteoretisk diskussion om VARFÖR det fungerar så bra för så många på LCHF känns överflödigt faktiskt, de diskussionerna leder sällan någonvart.

Huvudsaken är att din viktkurva är till belåtenhet och att du mår bra.

Stort lycka till!:thumbup:

Sparven från Minsk
2009-04-09, 05:33
LCHF verkar vara populärt idag då man ska dieta. Lycka till, ska titta in då och då för att se hur det går :thumbup:

mikaelj
2009-04-09, 06:52
Hmm, är då galaktos en kolhydrat? För isåfall är det ju dåligt att dricka mjölk oavsett laktos eller laktosfri.

Korrekt.

Jag tänkte väga mate nu i början så jag får en humm om hur det ligger till. Sen är jag rädd för att jag ska äta något över gränsne någon dag och allt ska gå förlorat... Hur är det egentligen? Om man äter 100 g kolhydrater en dag när man som vanligtvis kanske äter 30 g ... Hur påverkar det kroppen?

Inget särskilt, gissar jag på. Omställning från kolhydrater -> fett är troligtvis jämförbart med fett -> kolhydrater. Hade en helg i höstas där jag bara åt bröd. Kanske är olika beroende på hur svåra omställningsproblem man hade. (jag hade inga)

Se även "Hur vet jag att jag är i ketos?" (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48#question_6) (säkert fler frågor du kan få svar på där)

BMI vid start var 27.9 och jag siktar på att kommer ner till 22.1 eller mindre , vilket är inom spannet för idealvikt (19-25) och skulle då ge mig en vikt på 64 kg. Grejen är att jag kommer ihåg att när jag vägde 69 kg och körde basket på elitnivå (träning 4-5 dagar i veckan) så hade jag ändå mage så jag behöver komma en bit under 69 kg och få bort magen.

Nej, du behövde bli av med fettet. Inte bli av med kilona. Om du tänker styrketräna kommer du eventuellt att stanna kvar i vikt, men bli av med fettmassa och få mer muskler. Case in point: såg en kille som är lika lång som jag vägde 7 kg mindre men var mycket plufsigare. Är siffrorna på vågen fortfarande intressanta då?

Börja mäta midjemått, benmått, titta dig i spegeln. Använd vågen endast sporadiskt. Plotta grafer med alla mätsiffror! Det tror jag är bättre än att stirra sig blind på vågen. Kvalitativ, inte kvantitativ, viktnedgång.

Nuförtiden så tränar jag inte så mycket, vill gärna göra men har en skada i foten som gör det svårt. Jag har skaffat inlägg och testat att springa men min kondition är åt helvete :) - Jag har inte så mycket till muskelbyggmål just nu, men märker jag att allt går bra och jag har gått ner en del så kanske jag satsar mer på det. Prio 1 är just nu att ta bort kulmagen bara, för där har ungefär allt samlat sig.

Styrketräning skall väl vara bra. Jag har ingen särskilt bra koll på motion och viktnedgång, men vad jag förstår är inte löpning det bästa sättet att gå ned i vikt på (utöver att skapa ett energiunderskott om du samtidigt äter mindre...). Eftersom din fot gör ont är det ännu bättre anledning att inte ägna sig åt löpträning. Just den biten kan säkert någon med bättre koll svara på.

Hur mycket går man ner med dessa LCHF dieter per vecka/per månad om man äter under t.ex. 30 g? Behöver jag oroa mig för att jag får bristningar?

Bristningar får du huvudsakligen av att gå upp i vikt, huden brister eftersom den är för liten till vad den skall rymma. Skulle väl vara lös hud. Är du såpass rund att du tror att det kommer bli ett problem?

Det är helt omöjligt att svara på vad din viktnedgång kommer bli, oavsett kolhydratintag. Du får prova några veckor och se efter. Ett förhandstips som funkar bra för mig är att äta dig nöjd på mat som håller dig mätt länge, inte småäta och se till att verkligen vara hungrig nästa gång du äter.

Människorna på Kolhydrater.iFokus.se (http://Kolhydrater.ifokus.se) är hjälpsamma om det kommer till själva viktnedgångsbiten och du har några frågor, och är de inte snälla mot dig lovar jag att tvångsmata dem med kolhydrater :-) Träningsdelen får du nog duktigare hjälp med här.

mikaelj
2009-04-09, 06:57
Jag äter ju riktigt fet mat nu, steker allt med extra mycket smör och äter mer kött än tidigare och änsålänge går jag ner..

... och det är allt du behöver tänka på! Faktiskt.

och jag tror att jag får i mig fler kalorier än jag fick tidigare när jag inte gick på dieten. Jag kommer snart börja sätta i mig ost med smör på och grädde och ännu mer kaloririka ingredienser. Jag vet inte om jag kommer gå upp ännu men enligt lchf kommer jag inte göra det..

Jo, du kan gå upp i vikt. Men med låga insulinnivåer kommer innehållet i fettcellerna inte förhindras från att pytsa ut energi, ungefär. De kommer ju inte vara obefintliga, och mjölkprotein höjer som bekant insulinnivåerna.

En viktig aspekt är ändå att det är vansinnigt tråkigt att överäta fett. Man tenderar helt enkelt att bli mätt längre och/eller må illa. Man lär sig fort hur mycket man skall äta för att må bra. Det verkar som att du har koll på det!

och då får jag garanterat i mig mer kalorier än jag använder. Om dom kalorierna inte tas upp av kroppen pga hormonerna så måste dom ju ta vägen någonstans.. antagligen ut från kroppen?

Som sagt, fett lagrar in sig själv. Men mycket fett på samma gång ger ofta diarré.

Jag tror inte att du behöver fundera så mycket på varför det funkar, eftersom det ju faktiskt funkar för dig, eller hur? :-)

14K
2009-04-09, 08:11
Tänkte bara nämna att "LCHF (Low Calorie High Fat)" Är inte low calorie, det är Low carbs, high fat :) Kan bli missförstånd när man tänker på vad det innebär.

pedersen1980
2009-04-09, 08:19
LOL 14K

Missade totalt att Fargh skrev fel!

Ser bra ut farhg!!

14K
2009-04-09, 08:21
LOL 14K

Missade totalt att Fargh skrev fel!

Ser bra ut farhg!!

Kan bli så när man skum läser haha :D

Fatcan
2009-04-09, 08:46
Jag äter ju riktigt fet mat nu, steker allt med extra mycket smör och äter mer kött än tidigare och änsålänge går jag ner.. och jag tror att jag får i mig fler kalorier än jag fick tidigare när jag inte gick på dieten. Jag kommer snart börja sätta i mig ost med smör på och grädde och ännu mer kaloririka ingredienser. Jag vet inte om jag kommer gå upp ännu men enligt lchf kommer jag inte göra det.. och då får jag garanterat i mig mer kalorier än jag använder. Om dom kalorierna inte tas upp av kroppen pga hormonerna så måste dom ju ta vägen någonstans.. antagligen ut från kroppen?


Det är fortfarande så att det som styr viktupp/nedgång i huvudsak är energiintaget. Överäter du på protein och fett så kommer du gå upp i vikt. Sök på forumet.

mikaelj
2009-04-09, 09:37
Det är fortfarande så att det som styr viktupp/nedgång i huvudsak är energiintaget. Överäter du på protein och fett så kommer du gå upp i vikt. Sök på forumet.

Till skillnad från vad man brukar anse tror jag bestämt på att kalorier in och kalorier ut inte är oberoende variabler, och att både lagrad energi och kalorier ut påverkas av vad man äter.

Utöver det har vi en del praktiska aspekter som spelar in här: utesluter du kolhydrater ur din kost är det i praktiken omöjligt att överäta fet mat.

farghkardan
2009-04-09, 13:00
Jag flyttar den här till journaldelen istället.:)

Kommer tveklöst följa din utveckling, LCHF är intressant och förhoppningsvis kommer din kostomläggning få dig att må bra. En överteoretisk diskussion om VARFÖR det fungerar så bra för så många på LCHF känns överflödigt faktiskt, de diskussionerna leder sällan någonvart.

Huvudsaken är att din viktkurva är till belåtenhet och att du mår bra.

Stort lycka till!:thumbup:

Oh, kul att höra. Har läst en del inlägg av dig och du verkar sitta på massa kunskap :)

Det verkar vara en tendens som det rätt lätt faller över till här på kolozzeum, vissa trådar man läser om just LCHF spårar ut efter ett tag i "överteori".

Tack! Jag hoppas det går bra, tipsa gärna om det är något du tänker på :)

farghkardan
2009-04-09, 13:01
LCHF verkar vara populärt idag då man ska dieta. Lycka till, ska titta in då och då för att se hur det går :thumbup:

Tackar! Ja det är på uppsving och har läst endel gott om det så det känns lite tryggare.

Fatcan
2009-04-09, 13:09
Till skillnad från vad man brukar anse tror jag bestämt på att kalorier in och kalorier ut inte är oberoende variabler, och att både lagrad energi och kalorier ut påverkas av vad man äter.

Men till vilken gräns? Överäter man 1000 kcal så går man upp i vikt oavsett om man uteslutit kolhydrater och ersatt den energin med fett och protein.

Utöver det har vi en del praktiska aspekter som spelar in här: utesluter du kolhydrater ur din kost är det i praktiken omöjligt att överäta fet mat.

Omöjligt är verkligen att överdriva du.

farghkardan
2009-04-09, 13:30
Korrekt.

Hehe då är termen laktosfri lite missvisande, den försvinner ju inte blir bara en annan form av kolhydrat!




Inget särskilt, gissar jag på. Omställning från kolhydrater -> fett är troligtvis jämförbart med fett -> kolhydrater. Hade en helg i höstas där jag bara åt bröd. Kanske är olika beroende på hur svåra omställningsproblem man hade. (jag hade inga)


Jag menade mer, hur tror du att det påverkar viktnedgången? Jag läste att man kan få en kolhydratchock (något om kortisol) som gör att man stannar upp några dagar då.. Men undrar lite vart gränsen går för "för mycket kolhydrater".. tror det stod om det här på länken jag postade..

http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=6f68f7f6-5383-48af-85cf-2857a866a5f1


Se även "Hur vet jag att jag är i ketos?" (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48#question_6) (säkert fler frågor du kan få svar på där)



Nej, du behövde bli av med fettet. Inte bli av med kilona. Om du tänker styrketräna kommer du eventuellt att stanna kvar i vikt, men bli av med fettmassa och få mer muskler. Case in point: såg en kille som är lika lång som jag vägde 7 kg mindre men var mycket plufsigare. Är siffrorna på vågen fortfarande intressanta då?


Börja mäta midjemått, benmått, titta dig i spegeln. Använd vågen endast sporadiskt. Plotta grafer med alla mätsiffror! Det tror jag är bättre än att stirra sig blind på vågen. Kvalitativ, inte kvantitativ, viktnedgång.


Jag har tagit det, det mesta av fettet fastnar på min överkropp kring mage och bröst så vet inte hur mycket det ger att ta på mina ben, dom är "konstigt" nog fortfarande ganska tränade, kommer ihåg att jag tog en del på benövningarna.




Styrketräning skall väl vara bra. Jag har ingen särskilt bra koll på motion och viktnedgång, men vad jag förstår är inte löpning det bästa sättet att gå ned i vikt på (utöver att skapa ett energiunderskott om du samtidigt äter mindre...). Eftersom din fot gör ont är det ännu bättre anledning att inte ägna sig åt löpträning. Just den biten kan säkert någon med bättre koll svara på.


jag har testat på styrketräning i vevor, har lagt ner flera tusen på gymkort och säkert varit där max 30 gånger eller nåt. Gym är för tråkigt! Jag behöver lagsporter och tävla mot andra och det är svårt att hitta såna sporter som inte kräver mycket fotarbete.


Bristningar får du huvudsakligen av att gå upp i vikt, huden brister eftersom den är för liten till vad den skall rymma. Skulle väl vara lös hud. Är du såpass rund att du tror att det kommer bli ett problem?


Jag har redan nu bristningar, vill bara gärna undvika att få fler. För så som jag har förstått det så försvinne dom inte? Jag är rund hos magen, 90% av fettet har lagt sig där.


Det är helt omöjligt att svara på vad din viktnedgång kommer bli, oavsett kolhydratintag. Du får prova några veckor och se efter. Ett förhandstips som funkar bra för mig är att äta dig nöjd på mat som håller dig mätt länge, inte småäta och se till att verkligen vara hungrig nästa gång du äter.

Människorna på Kolhydrater.iFokus.se (http://Kolhydrater.ifokus.se) är hjälpsamma om det kommer till själva viktnedgångsbiten och du har några frågor, och är de inte snälla mot dig lovar jag att tvångsmata dem med kolhydrater :-) Träningsdelen får du nog duktigare hjälp med här.

Okey! Jag har läst en del där, gillar inte alls deras forum, jättestökigt. Liknar mer en blogg, men kanske ska lägga undan såna tankar.

farghkardan
2009-04-09, 13:34
... och det är allt du behöver tänka på! Faktiskt.



Jo, du kan gå upp i vikt. Men med låga insulinnivåer kommer innehållet i fettcellerna inte förhindras från att pytsa ut energi, ungefär. De kommer ju inte vara obefintliga, och mjölkprotein höjer som bekant insulinnivåerna.


Okey, så man ska tänka på att inte få i sig för mycket fett? Finns det några siffror på sånt?


En viktig aspekt är ändå att det är vansinnigt tråkigt att överäta fett. Man tenderar helt enkelt att bli mätt längre och/eller må illa. Man lär sig fort hur mycket man skall äta för att må bra. Det verkar som att du har koll på det!

Som sagt, fett lagrar in sig själv. Men mycket fett på samma gång ger ofta diarré.

Jag tror inte att du behöver fundera så mycket på varför det funkar, eftersom det ju faktiskt funkar för dig, eller hur? :-)

Jag läste på länken du skickade mig..

Tänk dig en typisk tallrik som du vanligtvis brukar lägga upp maten. Eller kanske en lite mindre typisk: en köttbit, några potatisar, och sås.

Nu tänker du bort potatisen. Potatisen gav dig energi och gjorde dig mätt. Nu har du ingen potatis längre.

LCHF, lågkolhydrat/högfett, innebär att du byter ut potatisen mot lite mer sås, creme fraiche eller kanske kryddsmör, inte att du börjar äta mer kött.

Just nu har jag haft extra mycket kött, men det kanske man inte ska ha? Bara ha massa extra sås och smör och fett? Stämmer det på den här sidan? Iofs har jag inte ätit så mycket mer kött förutom Laxen jag åt häromdagen.

farghkardan
2009-04-09, 13:35
Tänkte bara nämna att "LCHF (Low Calorie High Fat)" Är inte low calorie, det är Low carbs, high fat :) Kan bli missförstånd när man tänker på vad det innebär.

Oj, hehe, självklart skall det vara Low Carbs High Fat

farghkardan
2009-04-09, 13:36
LOL 14K

Missade totalt att Fargh skrev fel!

Ser bra ut farhg!!

Tackar! Jag har läst lite i din tråd också! :)

mikaelj
2009-04-09, 13:40
Men till vilken gräns? Överäter man 1000 kcal så går man upp i vikt oavsett om man uteslutit kolhydrater och ersatt den energin med fett och protein.

Och hur räknar du ut ett exakt totalt överskott i slutet på dan? Ämnesomsättningen, värmeförlust, NEAT, energiförlust i avföring, m.fl faktorer är svåra att räkna in.

Omöjligt är verkligen att överdriva du.

I praktiken. Jag vet väl att det går att överäta.

mikaelj
2009-04-09, 13:42
Okey, så man ska tänka på att inte få i sig för mycket fett? Finns det några siffror på sånt?

Njae, det sade jag väl inte? Insulinnivåerna höjs ffa av kolhydrater, definitivt inte av fett. Fett lagras alltid in i fettcellerna, men ut igen snabbt.

Just nu har jag haft extra mycket kött, men det kanske man inte ska ha? Bara ha massa extra sås och smör och fett? Stämmer det på den här sidan? Iofs har jag inte ätit så mycket mer kött förutom Laxen jag åt häromdagen.

Du går ned i vikt, eller hur? Ändra inte ett vinnande koncept. :-)

Eddie Vedder
2009-04-09, 13:43
Ett tips är att du klickar på ikonen "Multicitera" så slipper du svara på alla olika inlägg i olika posts.:)

Och som sagt, du ska inte känna att du behöver hålla försvarstal över ditt kostval och dina upplevelser av det. Måhända att Skaldeman och Dahlqvist m.fl. påstår en hel del som de saknar vetenskapligt stöd för men funkar det för dig så funkar det och exakt varför är skit samma.;)

Fatcan
2009-04-09, 13:52
Och hur räknar du ut ett exakt totalt överskott i slutet på dan? Ämnesomsättningen, värmeförlust, NEAT, energiförlust i avföring, m.fl faktorer är svåra att räkna in.

Harris&Benedict-ekvationen och lägger till kcal-förbrukning för de dagliga aktiviteterna, det använder jag mig av vid deff och bulk och det funkar. Exakt blir det självklart inte.
Du tror altså att om man räknar ut sitt ungefärliga energibehov på det här sättet och lägger på 1000kcal, så kommer man inte gå upp i vikt, så länge man äter enligt low carb high fat? *rolleyes*

I praktiken. Jag vet väl att det går att överäta.

Det var just det jag menade, det är inte alls svårt att överäta i praktiken även om man utesluter kolhydrat.

farghkardan
2009-04-09, 13:58
Dagens frukost/lunch - Mirza Ghazemi

En traditionella persisk rätt, fast jag utelämna några detaljer som att rosta auberginerna i ugnen och mikra dom istället för rätt konsistens. Starkt rekommenderat, tillsätt en tomat också så blir det godare :)

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd3Plid3D-I/AAAAAAAAAF8/DZuZobBOOr4/s320/photo-766664.jpg

226 g aubergin
10 g vitlök
96 g lök
224 g ägg

Jag drack sockerfri saft med den, med aspartam. Kan det skapa problem för viktnedgången?

Rahf
2009-04-09, 14:06
Nej, sockerfri dryck med sötningsmedel innehåller ingen energi. Energi (kalorier) är nyckelfaktorn gällande viktförändring.

mikaelj
2009-04-09, 14:29
Du tror altså att om man räknar ut sitt ungefärliga energibehov på det här sättet och lägger på 1000kcal, så kommer man inte gå upp i vikt, så länge man äter enligt low carb high fat? *rolleyes*

Nej.

Det var just det jag menade, det är inte alls svårt att överäta i praktiken även om man utesluter kolhydrat.

De flesta väljer att inte fortsätta äta när de inte är hungriga. Nyckelordet är hunger. Jämför mättnadskänslor på en kolhydratrik och en fettrik kost. Det finns en anledning till att folk lyckas gå ned i vikt på LCHF men inte på SNR. Öppna ögonen och säg hej till verkligheten.

Nu tycker jag att vi släpper diskussionen, det här är trots allt någons journal.

farghkardan
2009-04-09, 15:50
Nej, sockerfri dryck med sötningsmedel innehåller ingen energi. Energi (kalorier) är nyckelfaktorn gällande viktförändring.
Det jag är nyfiken på är om det höjer mitt blodsocker/insulinvärde. Det är sånt jag vill undvika, inte kalorier, dom bryr jag mig inte alls.

Jag hitta den här bloggen, men vet inte riktigt om man ska tro att det gäller för alla för att det funka för henne
http://arne9.wordpress.com/2007/07/27/insulinpslag-av-light-lsk/

rockafellah
2009-04-09, 15:57
Du äter ju massa god mat:D Lycka till!

Rahf
2009-04-09, 16:00
Det jag är nyfiken på är om det höjer mitt blodsocker/insulinvärde. Det är sånt jag vill undvika, inte kalorier, dom bryr jag mig inte alls.

Jag hitta den här bloggen, men vet inte riktigt om man ska tro att det gäller för alla för att det funka för henne
http://arne9.wordpress.com/2007/07/27/insulinpslag-av-light-lsk/

Såvitt jag vet så krävs det energi från sötningsmedlet för att du ska få ett insulinsvar. Det är med andra ord enorma mängder som krävs och då kan du räkna med andra problem än bara förändringar i blodsockret.

Sötningsmedel påverkar inte vikten på det sättet. Vissa hävdar att de får ett sötsug, men det är då subjektivt isf.

Fatcan
2009-04-09, 16:23
De flesta väljer att inte fortsätta äta när de inte är hungriga. Nyckelordet är hunger. Jämför mättnadskänslor på en kolhydratrik och en fettrik kost.

Jag tycker inte man blir ett dugg mättare av att äta en kost rik på fett. Tvärt om är det mycket lättare att få i sig mycket kcal när man äter fettrikt. Användbart när man bulkar etc.

Det finns en anledning till att folk lyckas gå ned i vikt på LCHF men inte på SNR.

Ja, de som går på LCHF är ofta överviktiga, klart dom börjar gå ned i vikt när dom slutar lassa i sig chips, läsk och snabbmat.


Nu tycker jag att vi släpper diskussionen, det här är trots allt någons journal.

Du drog ju igång den?

farghkardan
2009-04-13, 18:14
Dag 7
http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd4ASxLX1XI/AAAAAAAAAGE/qRAR3IarMdk/s320/photo-734990.jpg

Va inte sådära jättehungrig men fick lust att äta lite med familjen när jag ändå var på besök.

Ett glas mjölk, två små mjukostar, lite salamikorv, kaviar. I bakgrunden ser ni det dom andra åt!

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd4Q47sT_2I/AAAAAAAAAGM/blhh5v7a3GI/s320/photo-783851.jpg

Ingen aning om naringsinnehallet på dom har men dom "färdiga" har ju en del kolhydrater. Jag åt ca 10 st. Mums direktimporterade från Iran!

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd5XWDqbppI/AAAAAAAAAGU/vXWH7TKOIME/s320/photo-720154.jpg

Salladsburgare! eget recept!

244 köttfärs
173 tomat
139 lök
130 ägg

+ beasås istället för ketchup och andra såser

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd6KBnfj7NI/AAAAAAAAAGc/0QnTarj3wFo/s320/photo-794892.jpg

70% Lindt 35 g, jag åt halva alltså 17,5 g. Och en halvliter colazero den kvällen.

farghkardan
2009-04-13, 18:15
Dag 8

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd88nMaFtZI/AAAAAAAAAGk/BAVZbF0w92g/s320/photo-711992.jpg

110 champinjoner
77 tomat
114 sparris
2,5 sås kolhydrater
Grädde 9 kolhydrater

Jag åt inte upp allt. Så hälften av det ovan. Blev mätt efter halva. Så sparar resten till nästa måltid. Ännu en bra sak med LCHF-kost. Man blir lättare mätt och kan lättare sluta äta.. Iaf för mig!

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd9LO_HVcfI/AAAAAAAAAGs/KH1KlByVG2Q/s320/photo-754981.jpg

Åt bara några skivor av varje innan middagen, vet inte riktigt hur mycket kolhydrater det är i men det finns i dom iaf. Så jag chansar inte och äter lite istället.

Fuet korven är mycket godare än Salchichon korven!

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd9LVTYrAHI/AAAAAAAAAG0/3UaxzDVw6OY/s320/photo-781520.jpg

Strax innan lunchen påväg hem från butiken åt jag en ölkorv, jag vet inte innehållet på just denna men en annan hade 1% kolhydrater per 100 g och dom här var mindre än 100 g.

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sd-eaeSv_aI/AAAAAAAAAG8/MxELUDYYwvk/s320/photo-749604.jpg

Åt några bitar kebab (köttfärs lök zomag salt peppar) med
yoghurt med en form av vitlök och tomat. Kanske en tomat totalt och
två olivbitar. Förutom bilden tog jag en påfyllning med en bit till och två tomatbbitar och mer yoghurt.

farghkardan
2009-04-13, 18:16
Dag 9

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeB670MFGmI/AAAAAAAAAHE/bQPk8raysJg/s320/photo-703934.jpg

110 champinjoner
77 tomat
114 sparris
2,5 sås kolhydrater
Grädde 9 kolhydrater

Åt hälften av det ovan!

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeB8Jkn-3GI/AAAAAAAAAHM/FYDqTpri0rk/s320/photo-713950.jpg

Jag blev inte riktigt mätt på resterna från igår, så jag åt ett par skivor ost med smör och korv och cola zero.

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeDfwlvxpjI/AAAAAAAAAHU/tcuzEdeVK34/s320/photo-714199.jpg

Champinjoner
Tomat
Biff
Sparris
Och såser bea och jensens. Det blev ganska mycket sås till maten, kanske lite för mycket av jensens favoritsås. Men bean ska ju vara okey enligt innehållsförteckningen.

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeDoRTHMN3I/AAAAAAAAAHc/pU7QStW3BmI/s320/photo-793527.jpg

Under kvällen så åt jag även en del ost och korv. Daneblue osten var inte alls god. (den triangulära) men salsichon korven och den bjöd jag på till dom andra så den snabbare tog slut.

farghkardan
2009-04-13, 18:17
Dag 10

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeG6XrS3BxI/AAAAAAAAAHk/tE7Y-YEVSdk/s320/photo-778498.jpg

Till frukost blev det stekt kyckling med tomat, en bit ost och isbergssallad. som sås hade jag en yoghurtsås med vitlök gurka och lite kryddor. Jag tog påfyllning av såsen. Drack vatten till

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeHHKbtDePI/AAAAAAAAAHs/LTBO7A8sH9w/s320/photo-753025.jpg

Tog en sån här vitamindryck, den var sockerfri men hade några kolhydrater i sig men knappt.

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeIWJ9eaXOI/AAAAAAAAAH0/FUK3uF74YNw/s320/photo-775785.jpg

Tll lunch/middag blev det fläskkött, med cafe de paris sås och zuchini och lök. En lök och en halv zuchini. jag drack colazero till maten. Cafe de paris såsen var inte alls så god som jag mindes den, den var ok men i samma klass som en currysås.

Dag 11

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeL3_dVMGvI/AAAAAAAAAH8/SdwjHvEoCZo/s320/photo-789424.jpg

Till frukost/lunch/brunch blev det ägg med passerade tomater. Med maten drack jag 2 glas colazero. Änsålänge har jag inte så mycket emot colazero för det som jag sett (eller hittat) har inte visat att det påverkar insulinvärdena. Finns en del som påstar att det är dåligt men de flesta argument jag har hört handlar om att kemikaliskt generellt inte är bra för kroppen och att man ska undvika aspartam och sånt, alltså inget som har direkt med viktnedgången att göra.

Dag 11 - vikt 80,3 !!

Jag har gått upp en del sen sist jag vägde mig. Det kan vara att jag inte vägt mig senaste dagarna och just den här dagen är "toppen i veckan". Sånt har man sett i tidigare vägningar, att kroppen gör jojorörelser påvägen ner.

Men samtidigt kan det vara osten jag ätit, korven jag ätit, coca colan, det söta vinet, yoghurten, såserna med kolhydrater. Jag vet inte vilken av dom det är men jag ska dra ner på alla ovan ännu mer. Kanske försöka undvika yoghurt och mer flytande mjölkprodukter ett tag och inte vara så mumsig med korvarna, dom innehållet trots att socker och dextros (är det en sockerform druvsocker kanske?) . Det viktigaste är att inte göra allt samtidigt för då blir det så svårt att veta vilket som är felet.

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeM3e-ZMKPI/AAAAAAAAAIE/HAKn7lwvJB4/s320/photo-743227.jpg

Åt friterad kyckling på kebabstället i Solna. Det var blandat med sås, rött vitt och aioli. Ett problem var att kycklingen var friterad med mjöl så jag fick i mig en del kolhydrater därigenom. Men hoppas att det inte var så många kolhydrater. Drack cola light med maten.

Dag 11 - Promenad
2 timmar och 30 minuter promenad. Jag gick innan och efter maten på långsam promenad.

----

Sen sist jag skrev har jag gått upp i vikt nu, men sen har jag inte varit sådära jätteexakt med kolhydraterna och dessutom har jag inte vägt mig i några dagar så jag vet inte riktigt när vikten gick upp så jag kan inte utesluta någon enskild händsel.. t.ex. om det beror på vinet (som var en del sött) eller om det var kohlydraterna i såsen jag åt.. men jag behöver nog bli mer restriktiv när det gäller vad jag stoppar i mig hädanefter.

mikaelj
2009-04-13, 20:31
Verkligen kul att läsa & se bilderna. Ser riktigt schysst ut!

Du kan väga dig varje dag, men häng inte upp dig alldeles för mycket på siffrorna på en dag, utan se efter trender. Vad är ditt mål? Kring 70 kg?

Jag åt inte upp allt. Så hälften av det ovan. Blev mätt efter halva. Så sparar resten till nästa måltid. Ännu en bra sak med LCHF-kost. Man blir lättare mätt och kan lättare sluta äta.. Iaf för mig!

Samma här. Att mättnad & hunger funkar som det skall är definitivt det bästa. Sedan är det ju gott, förstås.

farghkardan
2009-04-13, 22:58
Verkligen kul att läsa & se bilderna. Ser riktigt schysst ut!

Du kan väga dig varje dag, men häng inte upp dig alldeles för mycket på siffrorna på en dag, utan se efter trender. Vad är ditt mål? Kring 70 kg?


Tack! Själv tycker jag inte det är så anmärkningsvärt men ett enkelt sätt att föra logg på allt. Jag ska ta fram måttbandet nästa gång och se om det hänt något på den fronten. Mitt mål, jag vet inte riktigt, 64 kanske? Har vägt 69 och fortfarande behövt bli av med en del fett runt magen. Målet är att inte se överdrivet med fett när jag ser mig själv i spegeln!

Det är lite jobbigt att kolozzeum begränsar med 5 bilder per inlägg!


Samma här. Att mättnad & hunger funkar som det skall är definitivt det bästa. Sedan är det ju gott, förstås.

Exakt. Hur går det för dig förresten? Du kanske har nått din målvikt eller bara äter lchf för hälsans skull eller vet du bara mycket om det?

mikaelj
2009-04-14, 06:42
Exakt. Hur går det för dig förresten? Du kanske har nått din målvikt eller bara äter lchf för hälsans skull eller vet du bara mycket om det?

Jag trodde att jag hade en målvikt när jag började (72-73 kg, 176 cm, skulle till 69). Sedan dess har jag gått upp till 76-77 utan att blivit tjockare, så jag har lagt ned målvikt. Nu är prio (om någon, alls) att få mindre kroppsfett och mer muskler. Men det är för hälsan och allt annat huvudsakligen.

farghkardan
2009-04-14, 15:50
Dag 11 - Strömming

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeONkWeW7cI/AAAAAAAAAIM/yeHk1783GZ4/s320/photo-781237.jpg

Strömming med zucchini och tomat och gräddfilmedkaviarsås med colazero

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeOR86ur-SI/AAAAAAAAAIU/pPJxlRsrKCY/s320/photo-703315.jpg

Jag tog även en bit hajmalsfilé efteråt, denna var däremot ströbröd på men det kan inte varit särskilt många gram.

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeOR86ur-SI/AAAAAAAAAIU/pPJxlRsrKCY/s320/photo-703315.jpg

Jag avsluta måltiden med lite castello black! Ganska god ost, mycket godare än den där dänebluuuuu

Dag 12 - Vikt 80,0

Vikten är oförändad men jag har samtidigt inte heller tagit nå mått på mig själv så vet inte om det skett något eller e

Dag 12 - Ägg med bacon

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeRvMv2XZII/AAAAAAAAAIk/ucHpUSNYhig/s320/photo-742056.jpg

Stekte fyra ägg med passerade tomater och åt 4-5 skivor bacon innan (som jag däremot inte tillaga) Får man göra det? Är det tillagat redan eller är det lika dåligt som rått fläskkött?

farghkardan
2009-04-14, 15:52
http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeR2JvEO7MI/AAAAAAAAAIs/fQG0Amu0Vd0/s320/photo-722274.jpg

Jag kanske ska nämna att jag då och då dricker lite te och då utan socker. Det bordet inte vara dåligt va? Inte enligt Annika Dahlqvist iaf..

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeSQ66Py8aI/AAAAAAAAAI0/j2wlV2yi5nk/s320/photo-775635.jpg

Fick ett konstigt sug efter maten, jag är inte hungrig men jag vill gärna äta något. Sugen på keso och sånt. kan det vara för att jag druckit Colazero och blivit sugen på kolhydrater? Ingen aning. Men jag åt lite korv istället och drack ett litet glas mjölk.


Det jag stör mig på just nu är hur det kommer sig att min vikt stannat / gått upp. Jag var ju nere på 79 och nosa och nu är jag tillbaka på 80. Kanske inte borde väga mig varje dag :) Ska leta fram ett måttband nu

14K
2009-04-14, 15:53
Inget fel på te, endast lite koffein som kan höja matsuget en aning.

Tänk även att 1DL mjölk (de flesta) innehåller 5 kolhydrater, om du kör strikt LCHF. Om du inte kör soja mjölk.

farghkardan
2009-04-14, 16:28
Inget fel på te, endast lite koffein som kan höja matsuget en aning.

Tänk även att 1DL mjölk (de flesta) innehåller 5 kolhydrater, om du kör strikt LCHF. Om du inte kör soja mjölk.

Okey, bra att höra. Så soja mjölk innehåller inte några kolhydrater? Då köper man ju hellre det så slipper jag köpa laktosfri också..

Jag tog mått också, enligt måttbandet är jag mellan 105-106 i midjemått och sist jag mätte det var det 108, jag har svårt att tro att 2-3 försvunnit och tror snarare att det är att jag bara inte fått bra kläm på hur jag ska mäta så det blir samma resultat varje gång, en våg är så mycket lättare!

mikaelj
2009-04-14, 17:40
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7677 tar upp precis det om bacon.

Risken är väl främst trikiner, men jag tror att det är ganska sällsynt i gris i Sverige. Det handlar väl mest om smaken. Jag tycker rå lövbiff funkar. Du gillar rå bacon. :-)

mikaelj
2009-04-14, 17:42
Okey, bra att höra. Så soja mjölk innehåller inte några kolhydrater? Då köper man ju hellre det så slipper jag köpa laktosfri också..

Soja har andra onyttigheter i sig. Hellre havremjölk i så fall.

14K
2009-04-14, 17:44
Soja har andra onyttigheter i sig. Hellre havremjölk i så fall.

Kan hålla med där att havremjölk är godare, har dock testa 2-3 st innan man hittar en man tycker om, ju mindre kolhydrater de har, ju värre smakar de.

farghkardan
2009-04-14, 19:20
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7677 tar upp precis det om bacon.

Risken är väl främst trikiner, men jag tror att det är ganska sällsynt i gris i Sverige. Det handlar väl mest om smaken. Jag tycker rå lövbiff funkar. Du gillar rå bacon. :-)

hehe förstod knappt nånting av den där länken! danska norska eller vad det nu var ;) men det är nog OK att äta rått tror jag.. dom känns ju fixade på något sätt, något mer förutom saltet


Kan hålla med där att havremjölk är godare, har dock testa 2-3 st innan man hittar en man tycker om, ju mindre kolhydrater de har, ju värre smakar de.

å andra sidan klingar inte havre så bra i mina lchf öron

farghkardan
2009-04-17, 00:26
Har uppdaterat en del på bloggen om ni är intresserad av att se vad jag ätit. Jag ska försöka hålla mig på under 20 g per dag. Min vikt just nu är 78,5 kg så det verkar som att jag fallit ur "platån".

Tänkte även ställa en fråga rakt ut, läste på ett annat forum att fineli är att föredra när det gäller att räkna ut näringsinnehållet (istället för slv)

ill passa på att påpeka att kolhydratvärden ibland kan vara missvisande.

Det beror på vilken metod som används. En vanlig metod är att räkna kolhydraterna som en rest (på engelska by difference), d.v.s man drar ifrån allt annat från totalen och det som då är kvar bestämmer man är kolhydrater, men där ingår även andra saker som organiska syror. SLV använder ofta denna metod (men anger inte när). Fineli har korrekta värden.

Jämför ni värdena för citron och ägg i de båda databaserna så syns detta tydligt. Enligt SLV innehåller en citron nästan lika mycket socker som en apelsin och det gör den alltså inte. Gu ske pris, för citron är så gott!
skrivet av hemul på ett lchf forum

Hur viktigt är det egentligen? Har slv ändrat sina metoder? Kan man se det som att skillnaderna bara är där för att helt enkelt två saker från naturen aldrig är identiska? Eller behöver jag ha det i åtanke när jag sätter upp min kost?

Jag använder en gratistjänst som heter piggelino just nu som grundar sina kostberäkningar på slv och det är jävligt bekvämt istället för att räkna ut allt själv hela tiden.

Har blivit mycket striktare med kolhydraterna, idag satte jag i mig 16g.

Måltid Mängd Namn Kcal P (g) K (g) F (g)
Frukost 102 gram Isbergssallat 13 1 2 0 [Ta bort]
Frukost 165 gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen 182 40 0 2 [Ta bort]
Frukost 83 gram Paprika röd 23 1 4 0 [Ta bort]
Middag 97 gram Lök gul röd 29 1 6 0 [Ta bort]
Middag 58 gram Paprika röd 16 1 3 0 [Ta bort]
Middag 350 gram Kyckling lår kött lårfilé 399 69 0 14 [Ta bort]

Måltid Mängd Namn Kcal P (g) K (g) F (g)
Totalt 662 113 15 16

farghkardan
2009-04-17, 11:01
Dag 12

Biff

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeTjTJfXipI/AAAAAAAAAI8/p8l9DBoEBKg/s320/photo-764807.jpg

Ikväll hoppas jag verkligen inte att jag fick i mig mycket kolhydrater, åt en halvtomat och två stora biffar med massa fett. Jag pressa även citron över köttet.

Dag 13

Frukost

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeWNHR-WtCI/AAAAAAAAAJE/byP2Mia3ovo/s320/photo-736934.jpg

Till frukost blev det ägg med ägg och bacon. Spännanade va? Ah juste, lite Te slank ner också!

Lunch/Middag

http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeXnajTWcOI/AAAAAAAAAJM/HwdQqUW65vk/s320/photo-754157.jpg

145 g isbergssallad
100 g bacon
92 g tomat
55 g majonäs (4g per 100g)
4 ägg

ett par droppar citron och krydda med citronpeppar

mycket god sallad!

Kvällsmål

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeYkjSZB9WI/AAAAAAAAAJU/g8JYBMxbhjE/s320/photo-705433.jpg

51 g ost - (1,5g per 100g)

Dag 13 - Vikt - 80,0

Jag glömde skriva upp min vikt imorse, 80,0 idag igen. Har börjat testa Piggelino, en kostdagbok på nätet. Är nog mer praktikst än att sitta och räkna med miniräknaren själv


Dag 14

Vikt - 78,5
Idag visade vågen 78,5, det kändes bra! Hoppas det går ner igen imorn! Jag har en del att ta igen efter den här "platån".


Frukost

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SebwiLn4InI/AAAAAAAAAJc/j8Q9VLEEg4g/s320/photo-724026.jpg

102 g isbergsallad
165 g tonfisk
83 g paprika
citronpeppar och citronjuice

farghkardan
2009-04-17, 11:02
Dag 14 Middag


http://4.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sed6A3cLlkI/AAAAAAAAAJk/ZLxdTvs21J8/s320/photo-719035.jpg

Fixa denna smarriga "gryta" till middag.
Såsen är av gurkmeja, safran, salt och peppar och smör + vatten.

Den måltiden jag åt innehöll
97 g lök
58 g paprika
och en liten del av en tomat som är vilse någonstans i maten
och ca 350 g kyckling.

Jättegott! Starkt rekommenderat!


Träning - Promenad/Löpning

Promenad och jogging 45 min, blev lite av intervallträning, jogga i några minuter och promera och sen jogga och en promendera och sen jogga. Kom mycket längre än förra gången denna gång. Jag fick lite ont efter ett tag i vänstra fotens fotvalv trots att jag använde mig av inläggen. Inte bra!

Dag 15 - Vikt 77,8 kg
Ställde mig på vågen imorse och till min lycka så visade den mindre än gårdagen! :D

farghkardan
2009-04-17, 12:44
Dag 15 - Mat - Kycklinggryta

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SehcBKiDI5I/AAAAAAAAAJs/DrBKmaAvEY0/s320/photo-776690.jpg

Det blev att äta på kycklingrytan jag gjorde igår kväll. Jag har lärt mig en läxa, mät ingredienserna före och inte efter. Det är omöjligt att få en bra humm om hur mycket man får på tallriken och dessutom är det riktit krångligt.

147 g kyckling
65 g lök
65 g paprika
65 g ost (1,5 g kolhydrater per 100g)
29 g smör

Jag tycker det är otroligt att jag lyckades pricka 65 på tre av grejerna ;) . Det är också en tomat i hela grytan men jag vet inte när det är tomat eller paprika jag ätit så det blir nog bra såhär


Jag undrar om det är bra eller dåligt att jag äter extra smör med ost, vet någon här det ? Kollar man på gårdagens kalorier så fick jag inte i mig särskilt mycket så jag kanske behöver få i mig en del för att inte börja ta från mina muskler? Finns det någon nedre gräns man inte bör gå under när det gäller fett i en lchf diet?

farghkardan
2009-04-17, 12:52
Gårdagens kalorier, protein, kolhydrater och fett.

Eddie Vedder
2009-04-17, 14:26
Suveränt smaskig mat i den här journalen.*drool*

Hoppas allt flyter på i önskvärd takt och att du mår bra.:) Hur kommer det se ut på matsidan när du nått önskad vikt sen? Kommer du fortsätta med LCHF då? För det är ju liksom vid energibalans det är mest intressant tycker jag. "Alla dieter funkar" heter det ju och visst går manner i vikt genom alla olika former av bantning som innebär underskott av energi men man skall ju må bra därefter också.

Och det tror jag du kommer göra om du fortsätter.

Lycka till!:thumbup:

Söta
2009-04-17, 14:41
Jag undrar om det är bra eller dåligt att jag äter extra smör med ost, vet någon här det ? Kollar man på gårdagens kalorier så fick jag inte i mig särskilt mycket så jag kanske behöver få i mig en del för att inte börja ta från mina muskler? Finns det någon nedre gräns man inte bör gå under när det gäller fett i en lchf diet?

Du bör väl inte gå under din basala förbränning per dygn i alla fall (~1400-1700 kcal eller så för en genomsnittssvensk har jag för mig), så smör+ostrullar är väl toppen som komplettering. De siffror du presenterar för gårdagens mat är väl mer high-protein diet än LCHF annars. Låter som alldeles för lite fett i mina ögon.

Det finns något som kallas Skaldemans ratio (naturligtvis ett påfund av Sten Sture Skaldeman... *rolleyes*) som säger att en bra fördelning över dagen bör se ut minst såhär:

Fett (g) / (Protein (g) + Kolhydrater (g)) = minst 1,0

Om vi använder gårdagens mat som exempel blir det:
16/ (115+15) = 0,12

mikaelj
2009-04-17, 18:31
Håller med Söta.

Att öka mängden fett gör att man håller sig mätt längre och gör att man spontant får i sig mindre energi. Där "man" lämpligen ersätts med "mikaelj och andra medlemmar på KiF". Det märkte jag vid mitt kokosfettöverätningsexperiment.

farghkardan
2009-04-18, 01:47
Du bör väl inte gå under din basala förbränning per dygn i alla fall (~1400-1700 kcal eller så för en genomsnittssvensk har jag för mig), så smör+ostrullar är väl toppen som komplettering. De siffror du presenterar för gårdagens mat är väl mer high-protein diet än LCHF annars. Låter som alldeles för lite fett i mina ögon.

Det finns något som kallas Skaldemans ratio (naturligtvis ett påfund av Sten Sture Skaldeman... *rolleyes*) som säger att en bra fördelning över dagen bör se ut minst såhär:

Fett (g) / (Protein (g) + Kolhydrater (g)) = minst 1,0

Om vi använder gårdagens mat som exempel blir det:
16/ (115+15) = 0,12

Hmm, hur vettig är den där "formeln", har han någon koll alls på sånt? Men jag har funderat på att jag borde gå upp lite.. vad kan hända om jag håller mig under min basala förbränning? Äter kroppen muskler?

Suveränt smaskig mat i den här journalen.*drool*

Hoppas allt flyter på i önskvärd takt och att du mår bra.:) Hur kommer det se ut på matsidan när du nått önskad vikt sen? Kommer du fortsätta med LCHF då? För det är ju liksom vid energibalans det är mest intressant tycker jag. "Alla dieter funkar" heter det ju och visst går manner i vikt genom alla olika former av bantning som innebär underskott av energi men man skall ju må bra därefter också.

Och det tror jag du kommer göra om du fortsätter.

Lycka till!:thumbup:

Tack Eddie!

Jag har känt mig hemskt trött idag och har svårare att gå upp på morgonarna tycker jag, gissar på att det beror på att jag äter för lite fett men vem vet..

Jag vet inte riktigt, grejen är att jag tror att det blir hemskt mycket lättare att hålla en vikt när man kommit ner till den, bara se sig själv i spegeln är motivation. Så antingen går jag över till mer normal kost och tänker mer på vad jag stoppar i mig eller så fortsätter jag med LCHF och unnar mig kolhydrater ibland. Får se hur det blir.. har ännu inte upptäckt LCHF tillräckligt.


Håller med Söta.

Att öka mängden fett gör att man håller sig mätt längre och gör att man spontant får i sig mindre energi. Där "man" lämpligen ersätts med "mikaelj och andra medlemmar på KiF". Det märkte jag vid mitt kokosfettöverätningsexperiment.

Jag tror jag ungefär förstår vad du menar.. hehe "spontant får i sig mer energi?" .. Jag vill bara inte att för mycket fett ska bli kontraproduktivt.

Eddie Vedder
2009-04-18, 05:39
Tack Eddie!

Jag har känt mig hemskt trött idag och har svårare att gå upp på morgonarna tycker jag, gissar på att det beror på att jag äter för lite fett men vem vet..

Jag vet inte riktigt, grejen är att jag tror att det blir hemskt mycket lättare att hålla en vikt när man kommit ner till den, bara se sig själv i spegeln är motivation. Så antingen går jag över till mer normal kost och tänker mer på vad jag stoppar i mig eller så fortsätter jag med LCHF och unnar mig kolhydrater ibland. Får se hur det blir.. har ännu inte upptäckt LCHF tillräckligt.


Ja att nästintill nolla kolhydraterna och ersätta med enorma mängder protein och fortfarande äta fettsnålt kan nog vara dumt. Protein är ju den minst effektiva energikällan helt klart.

Ligg på dryga 2g/kg kroppsvikt och öka fettet. Det tror jag kan vara ett bra tips.:) Angående framtiden skulle jag i alla fall ge det en chans om jag vore du, annars blir det ju svårt att utvärdera huruvida LCHF är en livsstil att följa eller ej. Bantning blir ju liksom aldrig helt representativt.

14K
2009-04-18, 07:51
Ja att nästintill nolla kolhydraterna och ersätta med enorma mängder protein och fortfarande äta fettsnålt kan nog vara dumt. Protein är ju den minst effektiva energikällan helt klart.

Ligg på dryga 2g/kg kroppsvikt och öka fettet. Det tror jag kan vara ett bra tips.:) Angående framtiden skulle jag i alla fall ge det en chans om jag vore du, annars blir det ju svårt att utvärdera huruvida LCHF är en livsstil att följa eller ej. Bantning blir ju liksom aldrig helt representativt.

Håller med här, LCHF/Atkins gör jag nu men det är inget jag vill göra alltid, det är ju mycket gott men det känns ibland jobbigt o bara äta fett fett o åter fett.

mikaelj
2009-04-18, 08:18
Hmm, hur vettig är den där "formeln", har han någon koll alls på sånt? Men jag har funderat på att jag borde gå upp lite.. vad kan hända om jag håller mig under min basala förbränning? Äter kroppen muskler?

Om du inte skär ner för mycket (enligt kroppsfett i kg * 70) kommer det vara fettcellerna som ger dig energi. Siffran 70 är ett snittvärde och svårt att säga nå't om.

Jag tror jag ungefär förstår vad du menar.. hehe "spontant får i sig mer energi?" .. Jag vill bara inte att för mycket fett ska bli kontraproduktivt.

Nej, mindre. Fett håller dig mätt oerhört länge, längre än motsvarande energiinnehåll känns det som ibland.

mikaelj
2009-04-18, 08:19
Jag kommer aldrig gå över till att äta spannmål som basmat igen. Men kanske några fler kolhydratkällor, vilket nog inte kommer bli över 100g/dygn ändå. Då får jag äta dygnet runt.

Eddie Vedder
2009-04-18, 08:28
Håller med här, LCHF/Atkins gör jag nu men det är inget jag vill göra alltid, det är ju mycket gott men det känns ibland jobbigt o bara äta fett fett o åter fett.

Håller med?

Du motsäger ju vad jag skriver.:) Jag tycker ju att man bör fortsätta ett bra tag även efter att önskad vikt är nådd. Först då tycker jag att en riktig utvärering kan ske.

14K
2009-04-18, 09:49
Håller med?

Du motsäger ju vad jag skriver.:) Jag tycker ju att man bör fortsätta ett bra tag även efter att önskad vikt är nådd. Först då tycker jag att en riktig utvärering kan ske.

Jaha, då läste jag fel, my bad. Tänkte på att det är inget alternativ man ska hålla på med längre.

mikaelj
2009-04-18, 12:19
Jag tycker ju att man bör fortsätta ett bra tag även efter att önskad vikt är nådd. Först då tycker jag att en riktig utvärering kan ske.

Det är ju jag! (8 månader har gått se'n start)

Plus:

+ Inte småhungrig vid 10-tiden
+ Ingen paltkoma efter lunch
+ Håller mig mätt & belåten länge på maten
+ Inte hungrig efter träning
+ Bättre muskelutveckling
+ Fullfet mat smakar mycket bättre än magra varianter

Minus:

- Dåligt med riktig mat på stan, men det börjar bli bättre
- Bröd är gott (sila mygg, svälja elefanter, dock - kan ju äta bröd vid enstaka tillfällen. och man kan alltid välja hur religiös man vill vara)

Eddie Vedder
2009-04-18, 12:22
Tänkte på att det är inget alternativ man ska hålla på med längre.

Inte Atkins kanske, där finns nog risken att proteinintaget blir väldigt högt under lång tid.

Men LCHF livet ut ser jag inga som helst problem med.

farghkardan
2009-04-18, 14:30
Dag 16 - Mat - Ägg med bacon

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SemqJOvGInI/AAAAAAAAAJ8/WjprcWbTdtU/s320/photo-712523.jpg

Den gladaste omeletten jag sett!

åt ett helt paket bacon 140 g och 2 ägg.

farghkardan
2009-04-18, 14:34
Ja att nästintill nolla kolhydraterna och ersätta med enorma mängder protein och fortfarande äta fettsnålt kan nog vara dumt. Protein är ju den minst effektiva energikällan helt klart.

Ligg på dryga 2g/kg kroppsvikt och öka fettet. Det tror jag kan vara ett bra tips.:) Angående framtiden skulle jag i alla fall ge det en chans om jag vore du, annars blir det ju svårt att utvärdera huruvida LCHF är en livsstil att följa eller ej. Bantning blir ju liksom aldrig helt representativt.

2g * 80kg = 160 g fett per dag? Är det så du menar?
Ja, om jag går ner och slipper sötsuget så kommer jag nog fortsätta, och möjligtvis gå upp på typ 130 g per dag eller nåt sånt. Det jobbiga nu är att hålla sig under 20g .. 130 g är lättare.



Håller med här, LCHF/Atkins gör jag nu men det är inget jag vill göra alltid, det är ju mycket gott men det känns ibland jobbigt o bara äta fett fett o åter fett.

Hur många gram kolhydrater får du i dig i snitt per dag?

Om du inte skär ner för mycket (enligt kroppsfett i kg * 70) kommer det vara fettcellerna som ger dig energi. Siffran 70 är ett snittvärde och svårt att säga nå't om.

Nej, mindre. Fett håller dig mätt oerhört länge, längre än motsvarande energiinnehåll känns det som ibland.

Jag måste vara trött eller något men jag blir inte klok på det här inlägget. Lust att förklara på ett annat sätt?

Jag kommer aldrig gå över till att äta spannmål som basmat igen. Men kanske några fler kolhydratkällor, vilket nog inte kommer bli över 100g/dygn ändå. Då får jag äta dygnet runt.


Det är ju jag! (8 månader har gått se'n start)

Plus:

+ Inte småhungrig vid 10-tiden
+ Ingen paltkoma efter lunch
+ Håller mig mätt & belåten länge på maten
+ Inte hungrig efter träning
+ Bättre muskelutveckling
+ Fullfet mat smakar mycket bättre än magra varianter

Minus:

- Dåligt med riktig mat på stan, men det börjar bli bättre
- Bröd är gott (sila mygg, svälja elefanter, dock - kan ju äta bröd vid enstaka tillfällen. och man kan alltid välja hur religiös man vill vara)

Vart hittar du bra mat i stan? Vad rekommenderar du när man är på vift?

14K
2009-04-18, 14:50
20-25kolhydrater/dag

mikaelj
2009-04-18, 14:50
2g * 80kg = 160 g fett per dag? Är det så du menar?
Ja, om jag går ner och slipper sötsuget så kommer jag nog fortsätta, och möjligtvis gå upp på typ 130 g per dag eller nåt sånt. Det jobbiga nu är att hålla sig under 20g .. 130 g är lättare.

Han menade protein. Minimalt med kolhydrater, och reglera mängden fett efter hur mycket energi du förbrukar. Huvudsaken av din energi kommer alltså från fett, och det är den enda variabla parametern i vad du äter. (nästan, man får väl i sig lite protein från fettkällor, men det är så man skall tänka)

Jag måste vara trött eller något men jag blir inte klok på det här inlägget. Lust att förklara på ett annat sätt?

Man brukar säga att varje kg kroppsfett kan bidra med 70 kcal/dygn. Jag vet inte är en maxgräns eller om det gäller för SNR (= förhöjda insulinnivåer ofta). Om du väger 80 kg och har kroppsfett på 15% har du 12 kg fett på kroppen, och din kropp kan alltså hjälpa till med 840 kcal fett per dag. Det är alltså gränsen för vad som är vettigt vad gäller energiunderskott, per dag. Det är därför feta människor går ned i vikt snabbare när de ger sig på det, och svårare när du blir smalare.

Såvida du inte är beredd att offra muskler också. För det kan kroppen gnaga av. Det vill man verkligen inte (tar så lång tid att bygga upp), så man vill hålla sig till ett energiunderskott under den gränsen, som mest.

Vart hittar du bra mat i stan? Vad rekommenderar du när man är på vift?

Pizzerior eller liknande som kränger kebabsallad. Eller en pizza utan att äta botten. Kött- eller fiskbit på valfritt lunchställe men be om grönsaker istället för potatis/pasta/ris och lite extra sås eller smör.

I mataffärer brukar det finnas Babybelost (= miniostar). Några såna småostar räcker gott och väl tills du skall äta nästa gång. Eller en 125g mozzarellaboll. En påse mandlar. En burk keso, kanske en burk creme fraiche.

farghkardan
2009-04-22, 12:00
Han menade protein. Minimalt med kolhydrater, och reglera mängden fett efter hur mycket energi du förbrukar. Huvudsaken av din energi kommer alltså från fett, och det är den enda variabla parametern i vad du äter. (nästan, man får väl i sig lite protein från fettkällor, men det är så man skall tänka)



Man brukar säga att varje kg kroppsfett kan bidra med 70 kcal/dygn. Jag vet inte är en maxgräns eller om det gäller för SNR (= förhöjda insulinnivåer ofta). Om du väger 80 kg och har kroppsfett på 15% har du 12 kg fett på kroppen, och din kropp kan alltså hjälpa till med 840 kcal fett per dag. Det är alltså gränsen för vad som är vettigt vad gäller energiunderskott, per dag. Det är därför feta människor går ned i vikt snabbare när de ger sig på det, och svårare när du blir smalare.

Såvida du inte är beredd att offra muskler också. För det kan kroppen gnaga av. Det vill man verkligen inte (tar så lång tid att bygga upp), så man vill hålla sig till ett energiunderskott under den gränsen, som mest.



Pizzerior eller liknande som kränger kebabsallad. Eller en pizza utan att äta botten. Kött- eller fiskbit på valfritt lunchställe men be om grönsaker istället för potatis/pasta/ris och lite extra sås eller smör.

I mataffärer brukar det finnas Babybelost (= miniostar). Några såna småostar räcker gott och väl tills du skall äta nästa gång. Eller en 125g mozzarellaboll. En påse mandlar. En burk keso, kanske en burk creme fraiche.

Och tack! Hur kan man räkna ut sin procent kroppsfett? Kebabsallad var ett mycket bra tips ;)

farghkardan
2009-04-22, 12:13
Dag 16 - Ont i vaderna

Har ont i vaderna. Liknar det jag kände förut när jag gick på vlcd och gick på långpromenad. Tror jag har fått i mig för lite fett och det påverkar musklerna. Efter att jag ätit kändes det mycket bättre i vaderna, och det kan ju tyckas lite underligt att det skulle ge effekt så snabbt. Placebo? Eller så märkte kroppen att den fick föda och slutade bita på proteinet? Ingen aning..

Dag 16 - Mat - Kebabsallad

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeocMrFL0VI/AAAAAAAAAKE/8prYl1YRVVo/s320/photo-710609.jpg

Riktigt mumsig kebab utan pommes och ris. Sallad lök yohhurtsås, rödsås och fefferoni.

Dag 16 - Mat - Choklad

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SepZbHLJo_I/AAAAAAAAAKM/pIDeeWGq1TA/s320/photo-784493.jpg

11,5 g (ungefär en rad) av denna choklad åt jag, 32 g per 100g kolhydrater står det på förpackningen, så det blir väl ungefär 3,5 g kolhydrater.

Dag 17 - Mat - Kyckling och revbenspjäll

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SesXiVXGGXI/AAAAAAAAAKU/6OCeadoLIrA/s320/photo-752982.jpg

Dag 17 - Mat - Kaffe

Kaffe med massa grädde

Dag 17 - Mat - Grillad kyckling och lammfilé

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Set6j6698vI/AAAAAAAAAKk/7hxXJ-Z9Y8o/s320/photo-703509.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Set5ndk7_XI/AAAAAAAAAKc/gUjT56DBbD4/s320/photo-761383.jpg

Pizzadallad isberrgssallad med lite sås som det sakert är socker i. Yoghurt med en slags vitlök. Yoghurt drick med kolsyra (Dough) och Cola zero. Och grillad kyckling och grillad lammfilé.

Till mat blev det kyckling och revben med två tomater. Revben 284 gram. Kyckling 426 gram. Jag åt ungefär hälften av detta. Drack colazero med maten.

farghkardan
2009-04-22, 12:14
Dag 18 - Mat - Kyckling och revbenspjäll

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Sew7qcEGu0I/AAAAAAAAAK0/ykKx77aA_Qc/s320/photo-737340.jpg

Åt upp andra hälften av det jag köpte igår.

Dag 18 - Mat - Fuetkorv

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SeyLsosM-xI/AAAAAAAAAK8/10rPoQ12A8Y/s320/photo-726715.jpg

Åt upp den sista biten av korven, riktigt mumsig!

Dag 18 - Mat - Kebabsallad

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/SezSTG5PTYI/AAAAAAAAALE/JsW2hOGD_0o/s320/photo-799949.jpg

Repris på maten som jag åt för någon dag sen, kebabsalladen är riktigt smaskig och nästan lite farlig då jag inte vet hur mycket kolhydrater det kan vara i. Men det har inte verkat som att det påverkat vikten så mycket.

Dag 19 - Mat - Ostomelett

http://3.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Se2iLoaJXMI/AAAAAAAAALM/zlldJWe1GY8/s320/photo-718007.jpg

16 g smör minst lite extra slank ner när jag stekte
226 g ägg 4 st
60 g ost

Och krydda med salt och cayennepeppar. Det här funkar säkert som en lchf-pizzabotten om man får bort lite mer av äggsmaken!

Dag 19 - Mat - Fläskfie och champinjoner


http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Se3xYYT1-4I/AAAAAAAAALU/icvuFCM4xPc/s320/photo-793109.jpg


Fläskfilé med champinjoner och tomat. 290 g champinjoner, 190 g tomat och beasås.

Åt hälften och spara resten i matlåda. Drack colazero till.

farghkardan
2009-04-22, 12:15
Dag 19 - Mat - Rostbiff

http://1.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Se4x_hEeT7I/AAAAAAAAALc/WvCbUkwypYo/s320/photo-734559.jpg
Blev hungrig på kvällen åt smaska i mig ganska mycket rostbiff.


Dag 19 - Mat - Choklad

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Se43GFQ9ZdI/AAAAAAAAALk/m-urZTMdJJw/s320/photo-740102.jpg

Hälften av detta, lindt mörk choklad typ 70 procent . Idag känns det som man varit lite olydig. hela förpackningen är 35 g och jag åt hälften


Dag 20 - Mat - Fläskfilé med champinkoner

http://2.bp.blogspot.com/_6CzEJ-0Ue-I/Se3xYYT1-4I/AAAAAAAAALU/icvuFCM4xPc/s320/photo-793109.jpg

Repris på det jag åt igår fast den andra hälften. Med maten drack jag colazero


Dag 17, 18, 19, 20 - Vikt - Dag 20 - 77,3 kg

Dag 17 - 77,9
Dag 18 - 77,7
Dag 19 - 77,7
Dag 20 -77,3


Det går ju neråt, men lite långsamt däremot. Men jag har bara mig själv att skylla på, har inte vägt maten något och ätit ute fler agånger så jag har säkert fått i mig över 20 g kolhydrater per dag. Men det är ok, 77,3 är fortfarade på rätt väg!

mikaelj
2009-04-22, 12:43
Och tack! Hur kan man räkna ut sin procent kroppsfett?

Kaliper eller sån där pod-någonting-mätning. Eller titta på bilder och jämföra med andra.

Eddie Vedder
2009-04-22, 12:48
Fläskfilén med champinjoner ser magnifik ut!*drool**drool*

Gillar du chévreost btw? Det har blivit en del av den varan för egen del på sistone och det är helt sjukt gott tycker jag. Kanske ett tips?:)

farghkardan
2009-04-22, 13:51
Fläskfilén med champinjoner ser magnifik ut!*drool**drool*

Gillar du chévreost btw? Det har blivit en del av den varan för egen del på sistone och det är helt sjukt gott tycker jag. Kanske ett tips?:)

Chevreost, blåmögelost och såna ostar e rikigt smaskiga, sånt har jag köpt ett par gånger men det var ett tag sen. Nu blev jag sugen igen :P kanske blir en sån ikväll!

Förövrigt är det härligt att se att viktnedgången håller sig, är nere på 77,3 nu! Inte alls lika jobbigt som när jag gick på VLCD. Det här är mycket bekvämare och jag äter mig mätt men behöver bara ställa om min kost lite..

Sugen för choklad är mycket mindre nu också, men sitter man och funderar på hur det smakar eller ser kompisar äta det så blir det lite jobbigare

mikaelj
2009-04-22, 13:52
Jag har fått dille på whiskyädel, och präst. Bägge smakar päron. Fånigt gott.

farghkardan
2009-04-23, 10:17
Jag har fått dille på whiskyädel, och präst. Bägge smakar päron. Fånigt gott.

Jag leta efter whiskyädel i hyllan igår men hitta inte, vad är det för märke? Dom där ädelostarna som är triangelformade? vilken kedja köper du din från?

Symphony Flex
2009-04-23, 10:29
Jag leta efter whiskyädel i hyllan igår men hitta inte, vad är det för märke? Dom där ädelostarna som är triangelformade? vilken kedja köper du din från?

är det inte kvibille? kan du hitta i vilken butik som helst. är blå i normala fall tror jag. den med whiskey är brun om jag inte missminner mig helt.
kör hårt. stabil viktnedgång hittills!
lyfter du nåt skrot?

mikaelj
2009-04-23, 10:29
Japp, triangelformade ädelostar. Har inte provat något annat än whisky. Sisådär 20 kr/st. Minns inte märket. Finns överallt, eller åtminstone Hemköp, ICA Kvantum, Willys och ICA Maxi.

farghkardan
2009-04-23, 21:17
är det inte kvibille? kan du hitta i vilken butik som helst. är blå i normala fall tror jag. den med whiskey är brun om jag inte missminner mig helt.
kör hårt. stabil viktnedgång hittills!
lyfter du nåt skrot?

NOpe inte just nu, men jag kanske borde börja snart. Vad jag förstått är det mycket positivt att köra styrke samtidigt.. Inte cardio däremot.. NÅgon som vet bättre?

farghkardan
2009-04-23, 21:18
Japp, triangelformade ädelostar. Har inte provat något annat än whisky. Sisådär 20 kr/st. Minns inte märket. Finns överallt, eller åtminstone Hemköp, ICA Kvantum, Willys och ICA Maxi.

Konstigt, har missat den!

farghkardan
2009-05-07, 01:11
Jag har inte skött mig så bra när det gäller att hålla under 20 g kolhydrater på sistone. Jag har inte vägt och ätit ute på kebabställen (utan att veta hur det är med socker och så i såserna), och jag har nte heller begränsat mitt intag av light-läsk. Jag vet inte om det beror på det ovan eller om det är så att man stöter på såna här platåer under viktnedgången.. Har någon av er koll?

För att se vad jag ätit på sensate dagarna, kolla min blogg.

Jag klistrar även med en ny "regelbok" där jag samlar det viktigaste, uppskattar era synpunkter om den..

Regelbok

Det här är en slags lagbok eller regelbok hur jag beter mig under dieten.. Ska försöka hålla det så långt det går. Jag har inte skrivit något tidigare så jag utgår från det jag kör på nu. Nästa gång jag skriver en ny sådan här så tar jag en kopia på den gamla och fyller på/ändrar.

Max-kolhydrater per dag: 20 g

Försöka undvika lightläsk:
Men dricker när det "ingår" i en måltid köpt ute. Alltså undvika att köpa för att dricka hemma eller på filmkväll och liknande.

Jag har fortfarande inte hittat ett tillfredställande svar på varför man ska undvika det vid viktnedgång, de flesta argument jag hört handlar om att aspartam är dåligt för kroppen. Så av den anledningen kan det vara bra att undvika att dricka så mycket, men hur tror ni det påverkar viktnedgången?

Proteinintag:
2g/kg protein per dag - alltså 2*vikt = antalet g protein per dag. Väger jag 77 kg så är det 77*2 = 154 g protein per dag. (Eddier_Vedder)

Men jag undrar hur dåligt det är om jag går över denna gräns?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3610635&postcount=62

Kroppens fett förbränning:

"Man brukar säga att varje kg kroppsfett kan bidra med 70 kcal/dygn. Jag vet inte är en maxgräns eller om det gäller för SNR (= förhöjda insulinnivåer ofta). Om du väger 80 kg och har kroppsfett på 15% har du 12 kg fett på kroppen, och din kropp kan alltså hjälpa till med 840 kcal fett per dag. Det är alltså gränsen för vad som är vettigt vad gäller energiunderskott, per dag. Det är därför feta människor går ned i vikt snabbare när de ger sig på det, och svårare när du blir smalare." (mikaelj)

Nu vet jag inte vad jag ligger på för kroppsfettprocent så det blir svårt att räkna ut. Men utgår jag från (http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144) så skulle jag säga att jag kanske ligger på kring 25-30%.

Då blir det ca (77 * 0,27)*70 = 1455,3 kcal per dag kan min kropp bidra med.

Det känns som jävligt mycket, eller är det rimligt? Tycker det är ganska svårt att uppskatta mitt BF.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3611498&postcount=73

14K
2009-05-07, 10:29
Kan säga att "light läsken" inte påverkar viktnedgången, inte för mig, min polare, min bror. Vi dricker rätt mycket o fortfarande går ner. 0 kcal helt enkelt, även för sötningsmedel. Äter även mycket fun light till kvarg.

farghkardan
2009-05-07, 17:24
Kan säga att "light läsken" inte påverkar viktnedgången, inte för mig, min polare, min bror. Vi dricker rätt mycket o fortfarande går ner. 0 kcal helt enkelt, även för sötningsmedel. Äter även mycket fun light till kvarg.

ok skönt att höra! så då är det bara själva giftet jag ska oroa mig för ;)

farghkardan
2009-05-14, 16:55
Det går neråt och det känns skönt, om ni är intresserade av att se vad jag äter rekommenderar jag som sagt bloggen,

Det som är skönt är att att jag vet när jag gör fel och då märker jag att min vikt stannar upp och jag har en platå som det sen tar ett tag att komma ifrån. De dagar jag gör fel är oftast dagar då jag äter ute och inte riktigt har koll på hur mycket socker och andra kolhydrater dom har i såserna..

Idag var vikten 76,0 kg och det är en minskning på 6 kg från starten på 82. Inte så dåligt men jag undrar hur länge till jag kan gå ner på enbart kosten efter ett tag antar jag att det blir svårare och svårare att gå ner för att kroppen kommer till sin "balans"-vikt som jag hört att man gör i LCHF. Då behöver jag nog öka min förbränning..

Funderar på att börja träna submissive wrestling eller bjj, har en del erfarenhet från olika kampsporter och tycker det är sjukt kul, mycket roligare än gym i min mening. Har tränat en del Judo också, kanske får nytta av det i sw/bjj?

Undra hur det kommer sig att ingen svarat på frågorna ovan, ni brukar ju vara duktiga på sånt :P

farghkardan
2009-06-01, 15:30
Någon med tips på gott att äta med LCHF? Jag är så himla trött på ägg nu!