handdator

Visa fullständig version : Är nackträning med huva belastande/farligt för nackkotorna?


photonclan
2009-04-08, 18:12
Hej!

Jag har är inge vidare muskulös, trots flera års tränande och viktkurer, ändock har jag blivit rätt stark, och kör nu med 30 kg i nackhuva.

Känner att jag kan lägga på vikt, men nu säger folk att sådan träning dålig för nacken, belastar nackkotorna och t.om kan vara farlig.

Finns det någon verkligt kunnig som kan säga någonting om detta?

30, kg är ju faktiskt ganska mycket att hänga på en så tunn och livsavgörande kroppsdel.

*spy*

Halldin
2009-04-08, 19:31
Jag tror, med betoning på tror, att det enbart är stärkande sålänge du kör i ett vettigt repintervall och inte går till failure.

Vore dock intressant att höra från någon anatomionanist.

Hemi
2009-04-09, 08:57
När man väl blir skadad är det kanske inte så bra, känner en skogshuggare som eventuellt blir stelopererad. Tror dock inte att huvan är farlig i sig. Själv har jag gjort bryggor i bårtot 25 år, stundom med 20, 30kg på bröstet och inget har hänt men jag gör en väl genomförd uppvärmning först.

Hemi
2009-04-09, 11:08
Vore dock intressant att höra från någon anatomionanist.

Ja, om ett diskbråck kan slå ut ett helt ben med våldsamma smärtor för ev. resten av livet vilket hänt en nära anhörig, undrar man ju vad en liknande skada i nacken skulle kunna göra :/

Guddi
2009-04-09, 13:57
Om du inte har någon speciell nytta av att träna det så skulle jag låta bli. Det finns gott om bevis för att elitidrottare har större förslitningar på ryggen generellt än normalbefolkningen. Att belasta nacken väldigt tungt utan något syfte har jag svårt att se vitsen med. Risken finns är man får problem långt fram i tiden med utstrålande smärta i armarna eller avdomnade händer.

Commando1980
2009-04-09, 14:11
Hej!

Jag har är inge vidare muskulös, trots flera års tränande och viktkurer, ändock har jag blivit rätt stark, och kör nu med 30 kg i nackhuva.

Känner att jag kan lägga på vikt, men nu säger folk att sådan träning dålig för nacken, belastar nackkotorna och t.om kan vara farlig.

Finns det någon verkligt kunnig som kan säga någonting om detta?

30, kg är ju faktiskt ganska mycket att hänga på en så tunn och livsavgörande kroppsdel.

*spy*

utan att vara någon anatomiexpert skulle jag rekommendera att du lägger ner den träningen om du nu är orolig, såvida du inte tränar upp nacken för någon specifik sport eller möjligtvis har en extremt tunn nacke jämfört med resten av kroppen.

nacken får ju även indirekt träning av den övriga styrketräningen.

krellik
2009-04-09, 14:12
Jag ser det så här: Hur stor är risken att skada nacken ifall du alltid värmer upp nacken innan du kör, aldrig går "för" tungt och aldrig försöker ta dej nära failure, kombinerat med ett rörlighetsprogram för att se till att man har en normal rörlighet i nacken.

Jag tror skaderisken finns men jag tror den är ganska begränsad.

Jämfört med hur stor är chansen att du hamnar i en bilolycka och får whiplash skador? Jag är helt övertygad om att en stark nacke står emot såna påfrestningar bättre än en svag nacke.

Hemi
2009-04-09, 14:18
...

nacken får ju även indirekt träning av den övriga styrketräningen.

Indirekt känns nästan undervärderat, jag har som sagt gjort bryggor fram och bak på alla möjliga sätt med och utan vikt i 25 år. jag har 42-43cm i nacke. Titta i nackmåttstråden och det är lyftarna som äger den, fasten de aldrig sett en nackhuva.