handdator

Visa fullständig version : Knäböj - hur fan ska man egentligen göra?


BobaFett
2009-04-08, 13:41
Jag är lite nybörjare med "riktiga" djupa knäböj.

Jag gjorde knäböj och marklyft med en instruktör på gymmet i syfte med att förbättra min teknik och jag blev ännu mer förvirrad än jag var innan med knäböjen.

Det här var samma:

Vikten i hälarna, bak med stjärten, knäna får inte passera tårna, rak rygg.

Men här kom det konstiga:

Jag trodde att man ska ha benen isär typ lite bredare än axelbrett med tårna lite utåt, och att höften skulle ner under knät när man går ner. Samt att man skulle medvetet dra isär knäna lite utåt.

Han sa att jag skulle ha benen höftbrett och tårna rakt framåt, samt att man inte behövde gå ner hela vägen om syftet är att träna muskeln. Benen skulle böjas lite mer än 90 grader i princip.

Vem ska man lyssna på? Hur ska man göra om syftet är att få grova ben, d.v.s inget styrkelyft här utan vill bygga.

Klo
2009-04-08, 13:53
Din beskrivning låter ju klart bättre än instruktörens ;)

Nitrometan
2009-04-08, 13:56
Om du vill ha maximal nytta av dina böjar ska du inte lyssna på instruktören. Eller lyssna iaf på de delar där ni var överens.

King Grub
2009-04-08, 13:59
Det där med "knäna får inte passera tårna" är struntprat. Det är inte många i världen som överhuvudtaget kan göra en ordentlig knäböjning utan att knäna passerar tårna.

http://www.ivankobarbell.com/Photo/fred-tom.jpe

Så ser det ut.

Mycket under 90% måste man inte gå ner, men det är inte automatiskt fel om man gör det. Låren aktiveras inte så mycket mer vid djupare böj, utan det är sätesmuskulaturen som aktiveras mer och mer.

Smml
2009-04-08, 14:00
Det jag undrar är hur man skulle kunna komma djupt, med fri skivstång, utan att knäna skulle passera tårna..



Mr. Grub hann före.

Alone_in_the_dark
2009-04-08, 14:01
Jag är lite nybörjare med "riktiga" djupa knäböj.

Jag gjorde knäböj och marklyft med en instruktör på gymmet i syfte med att förbättra min teknik och jag blev ännu mer förvirrad än jag var innan med knäböjen.

Det här var samma:

Vikten i hälarna, bak med stjärten, knäna får inte passera tårna, rak rygg.

Men här kom det konstiga:

Jag trodde att man ska ha benen isär typ lite bredare än axelbrett med tårna lite utåt, och att höften skulle ner under knät när man går ner. Samt att man skulle medvetet dra isär knäna lite utåt.

Han sa att jag skulle ha benen höftbrett och tårna rakt framåt, samt att man inte behövde gå ner hela vägen om syftet är att träna muskeln. Benen skulle böjas lite mer än 90 grader i princip.

Vem ska man lyssna på? Hur ska man göra om syftet är att få grova ben, d.v.s inget styrkelyft här utan vill bygga.

Den där manövern fick jag också presenterad av en PT, och den gör skitont i mina knän.
Så jag kör lite bredare än axelbrett med fötter lite vinklade utåt, sen vikten på hälarna o ner med arslet i golvet (ATG), detta har gett mig starkare benmuskler och ingen värk i knäna

BobaFett
2009-04-08, 14:10
Din beskrivning låter ju klart bättre än instruktörens ;)

Om du vill ha maximal nytta av dina böjar ska du inte lyssna på instruktören. Eller lyssna iaf på de delar där ni var överens.

Tänkte väl det, fast en sak var bättre och det var balansen och stabiliteten med hans teknik. Fast det gick ju inte att gå ner långt alls då man blir mycket stelare i höften.

Har ett annat problem, jag är jäkligt svag i knäböj och han sa att det var pga att mina ben är långa jämfört med överkroppen (jag är rätt lång 190cm). Brukar köra reps på 70 kilo, bänkpressar exempelvis 110 kilo så det är lite obalans. Han sa att en otränad individ ska kunna böja dubbla sin vikt (i mitt fall 190 kilo) och en vältränad 3 gånger sin vikt. Är det så illa att jag är jäkligt svag eller stämmer det att de flesta otränade böjer dubbla sin vikt. Jag är rätt vältränad i övrigt.

King Grub
2009-04-08, 14:12
Han sa att en otränad individ ska kunna böja dubbla sin vikt

Vansinne.

bubbe
2009-04-08, 14:15
Tänkte väl det, fast en sak var bättre och det var balansen och stabiliteten med hans teknik. Fast det gick ju inte att gå ner långt alls då man blir mycket stelare i höften.

Har ett annat problem, jag är jäkligt svag i knäböj och han sa att det var pga att mina ben är långa jämfört med överkroppen (jag är rätt lång 190cm). Brukar köra reps på 70 kilo, bänkpressar exempelvis 110 kilo så det är lite obalans. Han sa att en otränad individ ska kunna böja dubbla sin vikt (i mitt fall 190 kilo) och en vältränad 3 gånger sin vikt. Är det så illa att jag är jäkligt svag eller stämmer det att de flesta otränade böjer dubbla sin vikt. Jag är rätt vältränad i övrigt.

BS igen.

BobaFett
2009-04-08, 14:16
Det där med "knäna får inte passera tårna" är struntprat. Det är inte många i världen som överhuvudtaget kan göra en ordentlig knäböjning utan att knäna passerar tårna.

http://www.ivankobarbell.com/Photo/fred-tom.jpe

Så ser det ut.

Mycket under 90% måste man inte gå ner, men det är inte automatiskt fel om man gör det. Låren aktiveras inte så mycket mer vid djupare böj, utan det är sätesmuskulaturen som aktiveras mer och mer.

Lite över 90 grader på knäna var det han sa i för sig, inte procent.

Nitrometan
2009-04-08, 14:19
Det där med "knäna får inte passera tårna" är struntprat. Det är inte många i världen som överhuvudtaget kan göra en ordentlig knäböjning utan att knäna passerar tårna.

http://www.ivankobarbell.com/Photo/fred-tom.jpe

Så ser det ut.

Men deras knän är inte framför tårna? Möjligtvis Fred Hatfield där på bilden då, även om han inte brukade böja så.

Både herrar Platz och Hatfield visste hur man skulle böja, och betonade en naturlig "sittande" rörelse.

I linje med tårna brukar bli en naturlig bra rörelse för de flesta. Men det kanske inte är nåt man ska fokusera på.

kaer
2009-04-08, 14:19
Han sa att en otränad individ ska kunna böja dubbla sin vikt (i mitt fall 190 kilo) och en vältränad 3 gånger sin vikt. Är det så illa att jag är jäkligt svag eller stämmer det att de flesta otränade böjer dubbla sin vikt. Jag är rätt vältränad i övrigt.

Be honom visa när han böjer 3ggr sin egen vikt nästa gång.

BobaFett
2009-04-08, 14:22
Men deras knän är inte framför tårna? Möjligtvis Fred Hatfield där på bilden då, även om han inte brukade böja så.

Både herrar Platz och Hatfield visste hur man skulle böja, och betonade en naturlig "sittande" rörelse.

Det är ungefär så som jag har knäna (som på bilden), det går inte att ha dem längre bak, fast om man inte tänker på det så åker de ännu längre fram.

King Grub
2009-04-08, 14:25
Lite över 90 grader på knäna var det han sa i för sig, inte procent.

Givetvis vad jag menade.

BobaFett
2009-04-08, 14:26
Be honom visa när han böjer 3ggr sin egen vikt nästa gång.

Han väger typ 60 kilo och är kort, samt korta ben så jag tror att han skulle klara det faktiskt. Han ser ut som styrkelyftstypen, fast han går ju inte ner hela vägen i för sig :smash:

Smml
2009-04-08, 14:29
Tänkte väl det, fast en sak var bättre och det var balansen och stabiliteten med hans teknik. Fast det gick ju inte att gå ner långt alls då man blir mycket stelare i höften.

Har ett annat problem, jag är jäkligt svag i knäböj och han sa att det var pga att mina ben är långa jämfört med överkroppen (jag är rätt lång 190cm). Brukar köra reps på 70 kilo, bänkpressar exempelvis 110 kilo så det är lite obalans. Han sa att en otränad individ ska kunna böja dubbla sin vikt (i mitt fall 190 kilo) och en vältränad 3 gånger sin vikt. Är det så illa att jag är jäkligt svag eller stämmer det att de flesta otränade böjer dubbla sin vikt. Jag är rätt vältränad i övrigt.

Haha, det var det dummaste jag hört. Inte en chans i helvete att en otränad böjer sin dubbla vikt. Hur trovärdigt låter det? En otränad på 60 kg knäböjer 120 kg? Möjligtvis benpressar sin dubbla vikt..

BobaFett
2009-04-08, 14:30
Han visade marklyft också, då var det samma sak med benen fast man skulle lyfta med benen upp till knät, därefter räta upp kroppen. Mina knän blev rätt skrapade av stången då de är rätt långa. Han tyckte då att jag skulle göra enn variant med lite rätare ben, nästan som stiff legged deadlifts fast lite mer böj på benen. Finns det nån bra lösning för benen vid marklyft om man har långa ben?

Klo
2009-04-08, 14:35
Långbyxor så slipper du blöda, blåmärken får man ta *flex*

BobaFett
2009-04-08, 14:39
Långbyxor så slipper du blöda, blåmärken får man ta *flex*

Haha, hade långbyxor :em: Aja jag antar att jag får "*grow a pair" :D

* balls alltså :D

Scratch89
2009-04-08, 14:53
Angående marklyften så kan du ju testa att, istället för att tänka på att dra upp vikten, tänka på att trycka ner dig själv i golvet. Då försvann mina problem med att skrapa i smalben och knän. Många ser ut som om de försöker göra en bakåtvolt när de markar, och drar bakåt istället för att stången bara ska gå rakt upp.

tsp
2009-04-08, 15:09
Det där med "knäna får inte passera tårna" är struntprat. Det är inte många i världen som överhuvudtaget kan göra en ordentlig knäböjning utan att knäna passerar tårna.

http://www.ivankobarbell.com/Photo/fred-tom.jpe

Så ser det ut.

Mycket under 90% måste man inte gå ner, men det är inte automatiskt fel om man gör det. Låren aktiveras inte så mycket mer vid djupare böj, utan det är sätesmuskulaturen som aktiveras mer och mer.

Men deras knän är inte framför tårna? Möjligtvis Fred Hatfield där på bilden då, även om han inte brukade böja så.

Både herrar Platz och Hatfield visste hur man skulle böja, och betonade en naturlig "sittande" rörelse.

I linje med tårna brukar bli en naturlig bra rörelse för de flesta. Men det kanske inte är nåt man ska fokusera på.

För mig är det fan omöjligt att knäböja utan att knäna går framför tårna ganska mycket. Har provat väldigt mycket att böja utan vikter och det enda sättet för mig att behålla knäna bakom tårna utan att ramla baklänges är om jag böjer ryggen framåt så pass mycket att det nästna blir en "good-morning". Jävla idioti att man skulle kunna böja på det sättet.

Tänkte väl det, fast en sak var bättre och det var balansen och stabiliteten med hans teknik. Fast det gick ju inte att gå ner långt alls då man blir mycket stelare i höften.

Har ett annat problem, jag är jäkligt svag i knäböj och han sa att det var pga att mina ben är långa jämfört med överkroppen (jag är rätt lång 190cm). Brukar köra reps på 70 kilo, bänkpressar exempelvis 110 kilo så det är lite obalans. Han sa att en otränad individ ska kunna böja dubbla sin vikt (i mitt fall 190 kilo) och en vältränad 3 gånger sin vikt. Är det så illa att jag är jäkligt svag eller stämmer det att de flesta otränade böjer dubbla sin vikt. Jag är rätt vältränad i övrigt.

BS! Så min flickvän ska alltså böja MINST 110kg? Räknar henne som otränad men hon har åkt konståkning i 10år och har väl ett visst övertag där. Ändå böjer hon absolut inte över 45kg.

Och själv ska jag böja i alla fall 190kg? Fan vad jag skäms då över att jag faktiskt bara orkar runt 90-100kg.

Det är förresten inte många vältränade personer på 90kg som böjer 270kg heller.. Vilken idiot din PT verkar vara.


Han visade marklyft också, då var det samma sak med benen fast man skulle lyfta med benen upp till knät, därefter räta upp kroppen. Mina knän blev rätt skrapade av stången då de är rätt långa. Han tyckte då att jag skulle göra enn variant med lite rätare ben, nästan som stiff legged deadlifts fast lite mer böj på benen. Finns det nån bra lösning för benen vid marklyft om man har långa ben?

Jag har precis samma problem som dig i marklyft. Fick tipset av någon här på forumet att stå brett t.ex. Då går det mycket lättare! Men du kan behöva stretcha muskeln på "insidan av låret" för att inte sträcka dig eller få smärta.

Fetknoppen
2009-04-08, 16:17
Vad gäller knäböj så kanske jag kan komma med några små tips. Jag reserverar mig redan nu för eventuella felskrivningar då jag har lite ont om tid att skriva detta inlägg. Jag kommer också helt medvetet att inte beröra vissa viktiga saker utan fokuserar på annat.

För det första vill jag säga att jag aldrig under mina 21 träningsår har träffat någon som kan göra en djup knäböj på 2ggr kroppsvikten som nybörjare, alltså under den första eller andra träningsveckan. Det finns naturligtvis många olika definitioner av vad som är en djup knäböj och jag gissar att dem som hävdar att det är normalt att klara 2ggr kroppsvikten som nybörjare har en annorlunda definition av djup knäböj än mig.

Min inställning till vad som är en djup knäböj grundas på mina erfarenheter som styrkelyftare, och där anses att lårets framsida bör vara parallell med golvet, eller mer korrekt att sittet ska vara ytterligare något djupare än så. Vill man läsa den exakta definitionen kan man googla fram IPF:s regelverk.

Som sjukgymnast vågar jag också hävda att det inte finns några risker med att låta knät gå ut framför tårna, ja jag hävdar till och med att det är omöjligt att göra en djup knäböj om man inte tillåter detta (i alla fall för den stora merparten människor som inte har extremt korta lårben och lång rygg).

Att innan lyftets utförande förlägga tyngdpunkten på hälarna är också fel. Om man gör så får man bakvikt, kopplar ur quadriceps (vilket är den muskel man främst strävar efter att träna i just knäböj) och fäller istället ryggen onödigt mycket framåt för att behålla balansen under hela rörelsen. Då förflyttas en stor procentuell andel av totala belastningen till lårets baksida istället, och det finns helt andra övningar om man vill träna hamstringsmuskulaturen.

Vill man säkerställa ett bra och korrekt utförande i knäböj kan man följa nedanstående rekommendationer:

1) Innan lyftet startas går man in under stången med en relativt smal fotställning (ex höftbredd) och lägger skivstången stabilt på trapeziusmuskelns övre del. Exakt var man lägger stången beror på olika faktorer. Tyngdlyftare tenderar att lägga stången högre upp i nacken än styrkelyftare.

2) Med denna fotställning spänner man bålens stabiliserande muskulatur stenhårt, andas in djupt, och trycker bestämt och hårt (men utan att rycka eller tvinga stången i gungning) upp skivstången från ställningen och står kvar på stället.

3) Efter ca en sekund har man byggt upp maximal anspänning i stabiliserande muskulatur och backar då ut från knäböjställningen med fortsatt smal fotställning. Ofta räcker det med två små (smala) steg bakåt för att komma tillräckligt fri från ställningen och sedan kan man bredda fotställningen i två efterföljande steg. Vad som är korrekt fotställning/fotbredd innan man påbörjar lyftet är högst individuellt och avgörs bla av hur långa lårben man har eller hur stela fotlederna är.

4) När man står stilla känner man av var tyngdpunkten ligger i foten. Korrekt tyngdpunkt kan i likhet med avståndet mellan fötterna till viss del vara individuellt, men för minst 95% av alla tränande ska tyngdpunkten ligga mitt i hålfoten innan man börjar böja på låren.

5) I detta läge byter man luft i lungorna. Man drar ett djupt andetag och håller inne luften, spänner återigen bålens stabiliserande muskulatur maximalt och börjar böja på benen.

Vad som är rätt hastighet på själva lyftet avgörs av syftet med träningen. Vill man bygga maximal muskelmassa ska man sätta sig ner relativt långsamt och sedan resa sig upp så explosivt som möjligt. Vill man prestera maximalt på en SL-tävling ska hastigheten för de allra flesta vara väldigt hög. Klart högre än vad 75 % av svenska SL-eliten böjer idag!

Vanliga fel:

1) Här tenderar många tränande att ha en för bred fotställning, vilket genererar stora sidokrafter när man i ett senare skede ska gå ut med skivstången.

2) Man har för bråttom att gå ut med skivstången och hinner därför inte bygga upp maximal muskulär stabilitet. Detta kan vid tung knäböjsträning orsaka skador i bla ryggen, oftast då i kombination med det fel jag angivet under punkt (1).

3) Samma som i punkt 1. Man har alltså för bred fotställning när man går ut bakåt och kommer då att göra en instabil utgång, och ökar därmed dramatiskt risken för skador i ryggen. Den som vill bilda sig en uppfattning om vad en bred fotställning kan ställa till med kan börja med att bara promenera utan skivstångsbelastning 10 meter med ca 70cm bredd mellan fötterna. Att det är jobbigt förstår vem som helst därefter, för att inte tala om hur jobbigt det blir med 250kg skivstång på axlarna.

4) Tyngdpunkten ligger för långt fram i foten, vilket gör att man inte fördelar kraften optimalt mellan fram och baksida lår. Vissa personer tenderar nästan att gå upp med hälarna i luften när de närmar sig fullt djup. Gör man det misstaget tappar man mycket av muskelanspänningen i hamstringsmuskulaturen och kan då skada knät (patellasenan) genom att överbelasta framsida lår. Ofta beror det här felet på att man är lite stram i fotlederna. Detta kan åtgärdas med specifik stretching (se hur tyngdlyftarna gör) eller ännu enklare genom att bara placera fötterna bredare isär innan man påbörjar lyftet.

5) Tyngdpunkten ligger för långt bak i foten, alltså som många PT instruerar knäböj till nybörjare. Böjer man på det här sättet ökar inte skaderisken i någon större omfattning, men däremot blir övningen ineffektiv då man missar mycket av muskelaktiveringen i quadriceps. Kanske är det pga att man absolut inte kan skada knäna som PT:s lär ut den här modellen trots att den är allt annat än effektiv för att bygga massa på quadriceps. Lite ökar dock skaderisken, då främst för ryggen som får ta en större procentuell andel av den totala belastningen. Styrkelyftare som böjer såhär blir nästan aldrig duktiga i knäböjsmomentet, och dessutom är det väldigt vanligt att man får problem med att nå godkänt tävlingsdjup.

ceejay
2009-04-08, 16:29
Ingen otränad individ böjer 2ggr sin egen vikt ;) En tränad individ(imo) kan böja 1.5x sin vikt.

jwzrd
2009-04-08, 16:33
Ett annat vanlig misstag är att stå framför en spegel, att inte vinkla ut fötterna nog mycket samt rullande löparskor i skumgummi.

BobaFett
2009-04-08, 16:42
Ett annat vanlig misstag är att stå framför en spegel, att inte vinkla ut fötterna nog mycket samt rullande löparskor i skumgummi.

Jag har såna skor men jag tar av dem när jag kör knäböj, blir lättare då tycker jag.

virre.
2009-04-08, 16:44
Ett annat vanlig misstag är att stå framför en spegel, att inte vinkla ut fötterna nog mycket samt rullande löparskor i skumgummi.

Vad är negativt med att stå framför en spegel?

Arf Pingvin
2009-04-08, 16:47
4) Tyngdpunkten ligger för långt fram i foten.

5) Tyngdpunkten ligger för långt bak i foten.

Jag skulle drista mig att säga att nr 4 är extremt mycket vanligare än nr 5. De flesta börjar böja med fel sorts skor, mjuka skor med dämpning och ingen klack. Även de med fullgod rörlighet finner det tryggare att ha vikten lite framåt på foten än riskera trilla baklänges när de står och gungar i skorna. Jag finner mig allt som oftast föreslå att folk, även lyftare, ska försöka ha tyngdpunkten längre bak i foten, lita på att de håller balansen och sätta sig i böjen snarare än böja på benen. Det verkar som att folk ändå lägger vikten rätt och kopplar in quadsen. Sen är det inte alldeles ovanligt att lyftare skjuter knäna strax innan djup, lägger över belastning på quadsen och just därför får svårt att nå djup. En viss Börje tex *rolleyes*

Nu kanske jag råkar vara vanskapt med korta ben och lång rygg men jag kan lägga all vikt på hälarna och böja perfekt SL-djup och finner att då får jag nån form av balans mellan fram/baksida lår. Men det kanske är mer undantag än regel.

BobaFett
2009-04-08, 16:50
Är det bra attt sätta sig ner helt när man böjer eller ska man sikta på höft i knähöjd och vända där?

Arf Pingvin
2009-04-08, 16:51
Vad är negativt med att stå framför en spegel?

Du har ingen fast referens att titta på. Du får sämre balans och tittar hur du utför övningen snarare än lär dig känna hur du ska utföra den. Helst ska du ha inte böja rakt framför en vägg heller, det är oftast bättre att vända böjställningen och böja "ut i gymmet" än att stirra in i en vägg/spegel.

jwzrd
2009-04-08, 16:54
Vad är negativt med att stå framför en spegel?

Man lär sig inte att känna in var kroppen och alla lemmar befinner sig utan bildar sig istället en förskjuten uppfattning genom att stirra i spegeln. Resultatet är grunda böjar med framskjuten gamnacke och (för) stort framåtlut i ryggen.

virre.
2009-04-08, 16:58
Man lär sig inte att känna in var kroppen och alla lemmar befinner sig utan bildar sig istället en förskjuten uppfattning genom att stirra i spegeln. Resultatet är grunda böjar med framskjuten gamnacke och (för) stort framåtlut i ryggen.

Aha ja det är klart

ceejay
2009-04-08, 17:01
Man lär sig inte att känna in var kroppen och alla lemmar befinner sig utan bildar sig istället en förskjuten uppfattning genom att stirra i spegeln. Resultatet är grunda böjar med framskjuten gamnacke och (för) stort framåtlut i ryggen.

Nu ska vi inte dra alla över en kant, jag böjer alltid framför spegel och folk tycker jag kör bra böjar, inklusive mig sj. Detta gäller säkert många andra också.

jwzrd
2009-04-08, 17:04
Nu ska vi inte dra alla över en kant, jag böjer alltid framför spegel och folk tycker jag kör bra böjar, inklusive mig sj. Detta gäller säkert många andra också.

Ja ok. Det jag sa gäller alla utom dig.

ceejay
2009-04-08, 17:13
Ja ok. Det jag sa gäller alla utom dig.

Som om det är vetenskapligt bevisat att alla som kollar på sig i spegeln när de böjer, böjer så. Du säger ju det? Du kan väl iaf begränsa dina utvalda personer genom att säga att "för många händer det" eller att "för mig blir det så" istället för att säga att "man"(som är synonymt med jag) böjer så.

Commando1980
2009-04-08, 17:20
Ett annat vanlig misstag är att stå framför en spegel, att inte vinkla ut fötterna nog mycket samt rullande löparskor i skumgummi.

huh? spegel kan vara ett utmärkt verktyg då man kör knäböj och är knappast ett 'vanligt misstag' i sig.

Blöjan
2009-04-08, 17:26
Ja ok. Det jag sa gäller alla utom dig.

Blä vad jag inte gillar dig. Alltid så dryg. Stör mig på alla dina inlägg.

bubbe
2009-04-08, 17:26
huh? spegel kan vara ett utmärkt verktyg då man kör knäböj och är knappast ett 'vanligt misstag' i sig.

Spegeln gör att man tappar fokus och känsla på hur man SKA göra för att istället försöka korrigera i efterhand de missar man uppfattar i spegelbilden.

Det är många gånger bättre att ha kunnigt folk eller en kamera (det ena förtar dock inte det andra).

Medusa
2009-04-08, 17:27
Löjlig diskussion om speglar osv, är väl ganska personligt vad som fungerar.. Jag har alltid använt speglar sedan jag började för flera år sedan, framifrån och från sidan, så jag har möjlighet att övervaka min egen form.. Finns det inga speglar brukar jag låta min partner eller fråga någon om de kan ta kort eller filma med kamera.. Detta gör jag inte ofta..

För övrigt är väl knappast formen någonting som förändras drastiskt mellan passen utan någonting man övar in över tid.. Kan förstå behovet om man har stora viktskillnader vid olika tillfällen..

ceejay
2009-04-08, 17:29
Spegeln gör att man tappar fokus och känsla på hur man SKA göra för att istället försöka korrigera i efterhand de missar man uppfattar i spegelbilden.

Det är många gånger bättre att ha kunnigt folk eller en kamera (det ena förtar dock inte det andra).

Jag kan hålla med om att kunnigt folk eller en kamera nog skulle kunna vara mkt bättre, men hur ofta inträffar det att man kan bli synad/filmad av kunnigt folk när man tränar ensam? Spegeln är imo ett utmärkt redskap för att hålla reda på bredd på stancen, vinklar på fötterna och djup

jwzrd
2009-04-08, 17:31
Som om det är vetenskapligt bevisat att alla som kollar på sig i spegeln när de böjer, böjer så. Du säger ju det? Du kan väl iaf begränsa dina utvalda personer genom att säga att "för många händer det" eller att "för mig blir det så" istället för att säga att "man"(som är synonymt med jag) böjer så.

Men skärp dig. Läs vad jag påstår och hur jag uttrycker det för fan. Ett vanligt fel är att framför en spegel och varför jag anser det skriver jag. Är det i egenskap av 400kgs-böj-fantom som du bestämmer att jag har fel eller varför driver du detta vidare? Det är ärligt och seriöst menade tips från mig till vem fan som helst som vill ha dem.

jwzrd
2009-04-08, 17:32
Blä vad jag inte gillar dig. Alltid så dryg. Stör mig på alla dina inlägg.

Rapportera dem.

Commando1980
2009-04-08, 17:36
Spegeln gör att man tappar fokus och känsla på hur man SKA göra för att istället försöka korrigera i efterhand de missar man uppfattar i spegelbilden.

Det är många gånger bättre att ha kunnigt folk eller en kamera (det ena förtar dock inte det andra).

håller inte med om det första utan jag ser att man helst har båda två dvs tillgång till någon som verkligen kan lära ut övningen + att man använder sig av en spegel. (som ett verktyg)

edit: spegeln är mao ett verktyg och såsom alla sådana kan det användas fel, men att den i sig skulle vara ett vanligt misstag tycker jag är fel.

Arf Pingvin
2009-04-08, 17:38
Löjlig diskussion om speglar osv, är väl ganska personligt vad som fungerar.. Jag har alltid använt speglar sedan jag började för flera år sedan, framifrån och från sidan, så jag har möjlighet att övervaka min egen form.. Finns det inga speglar brukar jag låta min partner eller fråga någon om de kan ta kort eller filma med kamera.. Detta gör jag inte ofta..

För övrigt är väl knappast formen någonting som förändras drastiskt mellan passen utan någonting man övar in över tid.. Kan förstå behovet om man har stora viktskillnader vid olika tillfällen..

Det enda jag kan komma på som är sämre än att böja framför spegeln är att böja bredvid spegeln och titta i den. Det finns en anekdot från min lyftarklubb om en kille som satte sig i en fulldjup böj på långt över tvåhundra och vred på huvudet för att hälsa när någon kom in genom dörrn. En tydlig knall ekade i lokalen när hans rygg gav upp. På något vis fick han ändå upp vikten och tog sig hem. Sen fick ambulansen hämta honom där han låg när smärtan satte in på riktigt.

Blöjan
2009-04-08, 17:39
Rapportera dem.

Så mycker bryr jag mig inte.
Hade ju varit bättre om du ändrade attityd och var lite mindre osympatisk. Du verkar ju kunnig så alla skulle vinna på det.

bubbe
2009-04-08, 17:40
Jag anser spegel inte vara ett verktyg, men kan man lära sig att inte fokusera på spegeln under själva lyftet så borde det inte vara någon större nackdel (förutom att man kanske får svårt att knäböja utan spegel senare).

Skitsamma. Jag vet att GKKarna knäböjer med spegel mitt framför nyllet, jag begriper det inte men de lyckas med konststycket iaf.

ceejay
2009-04-08, 17:41
Men skärp dig. Läs vad jag påstår och hur jag uttrycker det för fan. Ett vanligt fel är att framför en spegel och varför jag anser det skriver jag. Är det i egenskap av 400kgs-böj-fantom som du bestämmer att jag har fel eller varför driver du detta vidare? Det är ärligt och seriöst menade tips från mig till vem fan som helst som vill ha dem.

Jag tolkade det som att det var som hugget i sten, att det händer, enligt dig.
Jag tror absolut ett det är seriösa tips, men det var inte det det handlade om riktigt.

Medusa
2009-04-08, 17:45
Det enda jag kan komma på som är sämre än att böja framför spegeln är att böja bredvid spegeln och titta i den. Det finns en anekdot från min lyftarklubb om en kille som satte sig i en fulldjup böj på långt över tvåhundra och vred på huvudet för att hälsa när någon kom in genom dörrn. En tydlig knall ekade i lokalen när hans rygg gav upp. På något vis fick han ändå upp vikten och tog sig hem. Sen fick ambulansen hämta honom där han låg när smärtan satte in på riktigt.

Tråkigt att höra, hoppas han mår bättre idag..

Jag använder det för att säkerställa att min rygg är rak och för att se hur djupt jag går, så enkelt är det.. Jag klarar av att titta åt vänster eller höger samtidigt som jag skiter, så likadant när jag gör knäböj..

Återigen så gör jag det inte ofta, men då och då för att veta att vägen fortfarande är rak..

Rahf
2009-04-08, 17:46
Så mycker bryr jag mig inte.
Hade ju varit bättre om du ändrade attityd och var lite mindre osympatisk. Du verkar ju kunnig så alla skulle vinna på det.

Det gäller att läsa vad han skriver, och inte tolka någon underliggande elak eller sur mening med det. Jag tycker Java var rakt på sak och så är det med det.

Personligen gör jag mig skyldig till att böja framför spegel, någon ursäkt har jag inte, jag gör bara så. Däremot tror jag definitivt att man drar fördel av att böja utan någon möjlighet att titta på sig själv. Precis som med andra mekaniskt svåra övningar (marklyft, frivändningar, ryck osv.) så lär man sig att utföra rörelsen per automatik och inte förlita sig på ögonen. Sen så är det tammefan hopplöst för någon med långa lårben (jag har löjligt långa lårben enligt mig själv och min vänskapskrets) att inte skjuta ut knäna framför tårna.

Kan för övrigt tillägga att första gången jag körde styrkevändning och marklyft utan hjälp av spegel var på STK ;). Det var väldigt nyttigt faktiskt.

L-Sami
2009-04-08, 17:51
Själv har jag också böjt framför spegeln i flera år, har helt okej teknik. Lättare är det om inget annat, börjat med SL för några månader sen och det känns att man är ovan att böja utan spegel. Om man ska syssla med SL så är det bättre att låta bli att stå framför spegeln, det gör man inte på en tävling och så därför ska man inte göra det heller på träning. Finns ingen vits. Visst är det bra att inte böja framför en spegeln för en som inte ska köra SL, man lär känna var och hur man har sin kropp, ger ju bra kroppskännedom om inget annat.

Salus
2009-04-08, 18:03
Men skärp dig. Läs vad jag påstår och hur jag uttrycker det för fan. Ett vanligt fel är att framför en spegel och varför jag anser det skriver jag. Är det i egenskap av 400kgs-böj-fantom som du bestämmer att jag har fel eller varför driver du detta vidare? Det är ärligt och seriöst menade tips från mig till vem fan som helst som vill ha dem.

:hbang:


Det finns många styrkecoacher som tvingat sina adepter att köra med kåpor för ögonen så de inte ska kunna ha några synintryck alls. Det gör väldigt mycket för dina böj om du lär dig utföra dem utan synintryck - trust me.

Arf Pingvin
2009-04-08, 18:06
Tråkigt att höra, hoppas han mår bättre idag..

Det är ju det som är grejen. Han kom aldrig tillbaks till seriös träning igen. Det här var kanske 15-20 år sen. Vad jag menar är bara att man bör eftersträva goda vanor och inte bara ogenomtänkt köra "som man alltid gjort". En god vana är att ta ut en fast referenspunkt att titta på, högt upp, långt borta. På det sätter automatiserar man böjandet, hamnar du i en ny lokal ser du ut lämplig referenspunkt sen blir böjen likadan som på "ditt gym".

Commando1980
2009-04-08, 18:25
om man tävlar i styrkelyft då är det ju givetvis bra att köra utan spegel på träning i och med att man inte har det vid tävling.

dream_theater_
2009-04-08, 18:46
När man säger att ett böj är i 90°, är det att arslet ska vara parallellt med marken, eller är det att vinkeln mellan lår och vad ska vara 90°?

bubbe
2009-04-08, 18:52
När man säger att ett böj är i 90°, är det att arslet ska vara parallellt med marken, eller är det att vinkeln mellan lår och vad ska vara 90°?

90 grader brukar bland "gymmande" personer menas när låret går i 90 graders vinkel från lodrätt. dvs parallellt med marken.

En missuppfattning är att folk tror det är godkänt tävlingsdjup, vilket det inte är. För styrkelyft gäller knäledens högsta punkt (inte låret) måste vara högre än höftledens högsta punkt (vecket där låret slutar). Vilket i realiteten ger ett djup som går en bit under parallellt läge.

C.E.J.
2009-04-08, 20:07
Jag använder det för att säkerställa att min rygg är rak och för att se hur djupt jag går, så enkelt är det.. Jag klarar av att titta åt vänster eller höger samtidigt som jag skiter, så likadant när jag gör knäböj..

Sitter du och skiter med en belastad stång på nacken?

Ryggen borde man ju rimligen kunna känna om den är rak eller inte, och om det är tillräckligt djupt märker du när låren tar i vaderna, enkelt.

ak3r
2009-04-08, 20:26
Vad är det som är så svårt med spegelsnacket?

Det är inte speciellt bra att böjja med spegel(vissa KANSKE klarar det, men de flesta skulle nog tjäna på att inte ha det.. enligt min uppfattning), varför ska man vänja sig in med saker så man tillslut måste ha en hel verkstad för att kunna böjja, med plankor, speglar &, kuddar å vad som mer behövs.

Hur ser ni att det blir en bra böj när du kollar rakt fram, det är ju oftast ryggen som man tappar och den ser man inte framifrån. Och kolla åt sidan är ju helt åt h*vete när man står med vikt på ryggen/nacken.

Man lär sig inte att känna in var kroppen och alla lemmar befinner sig utan bildar sig istället en förskjuten uppfattning genom att stirra i spegeln. Resultatet är grunda böjar med framskjuten gamnacke och (för) stort framåtlut i ryggen.

Testa det som jwzrd säger, det är inte likadant att böjja utan spegel (iaf de första gångerna du kör)
Tror att SL:are vet mer än random gymmare hur man kör en riktig knäböj, men det är ju också min egen uppfattning!

tumme
2009-04-08, 20:33
Lite offtopic och kanske tagits upp 100gånger men hittar det inte, Hur viktigt är det med skor i marklyft och knäböj? jag kör alltid i bara strumporna men man kanske skulle köpa ett par riktiga skor om det förebygger skador.

Commando1980
2009-04-08, 22:01
varför ska man vänja sig in med saker så man tillslut måste ha en hel verkstad för att kunna böjja,


ja du kan ju fråga en tävlande styrkelyftare, tex jwzrd. *rolleyes*

Rahf
2009-04-08, 22:14
Lite offtopic och kanske tagits upp 100gånger men hittar det inte, Hur viktigt är det med skor i marklyft och knäböj? jag kör alltid i bara strumporna men man kanske skulle köpa ett par riktiga skor om det förebygger skador.

Köp ett par skor med stabil och stum sula. Att böja i bara strumpor eller barfota är dåligt både för fötter och knän. Ingen 'styrsel' (lokaldialekt för stabilitet och motorik) någonstans.

ja du kan ju fråga en tävlande styrkelyftare, tex jwzrd. *rolleyes*

Syftar du på SL-utrustning nu? För isf är du nog ute på djupt vatten.

Commando1980
2009-04-08, 22:19
Köp ett par skor med stabil och stum sula. Att böja i bara strumpor eller barfota är dåligt både för fötter och knän. Ingen 'styrsel' (lokaldialekt för stabilitet och motorik) någonstans.



Syftar du på SL-utrustning nu? För isf är du nog ute på djupt vatten.

yes exakt det jag syftar på.

sen vet jag inte varför ak3r buntar ihop en massa saker som inte (behöver ha) har med varandra att göra.

Rahf
2009-04-08, 22:21
yes exakt det jag syftar på.

sen vet jag inte varför ak3r buntar ihop en massa saker som inte (behöver ha) har med varandra att göra.

Planka att ha under fötterna, kudde för att stången ska vara ömsint mot trapzen och speglar för att glo i. Saker som är onödiga och i värsta fall skadliga alltså.

Commando1980
2009-04-08, 22:26
Planka att ha under fötterna, kudde för att stången ska vara ömsint mot trapzen och speglar för att glo i. Saker som är onödiga och i värsta fall skadliga alltså.

planka har jag inte rekommenderat, inte heller kudde. sen att titta åt sidan när man böjer är ju dumheter oavsett spegel eller inte.

varför skulle en spegel vara skadlig om en person får korrekta knäböjsinstruktioner?

Rahf
2009-04-08, 22:29
yes exakt det jag syftar på.

sen vet jag inte varför ak3r buntar ihop en massa saker som inte (behöver ha) har med varandra att göra.

Planka att ha under fötterna, kudde för att stången ska vara ömsint mot trapzen och speglar för att glo i. Saker som är onödiga och i värsta fall skadliga alltså.

planka har jag inte rekommenderat, inte heller kudde. sen att titta åt sidan när man böjer är ju dumheter oavsett spegel eller inte.

varför skulle en spegel vara skadlig om en person får korrekta knäböjsinstruktioner?

Följden av dessa citat borde ge klarhet till varför jag skrev som jag skrev.

Var någonstans har det snackats om skadligt att glo in i en spegel? Förutom då när man tittar åt sidan under utförande av knäböj, vilket vem som helst borde förstå är rent ut sagt riktigt jäkla dunderkorkat. Däremot snackas det om att man inte får in det rätta 'knycket' för böj om man kör framför spegel för jämnan.

jwzrd
2009-04-08, 22:39
yes exakt det jag syftar på.

sen vet jag inte varför ak3r buntar ihop en massa saker som inte (behöver ha) har med varandra att göra.

Jag böjer för fan no no no tre dagar i veckan. Kom inte och tramsa med utrustningen här. Du får givetvis göra precis hur du vill, fattar du inte det? Det är ingen som bestämmer över dig. MEN det är ett mycket gott tips för alla att lära sig att träna knäböj utan spegel av de skäl som räknats upp.

Commando1980
2009-04-08, 22:50
Planka att ha under fötterna, kudde för att stången ska vara ömsint mot trapzen och speglar för att glo i. Saker som är onödiga och i värsta fall skadliga alltså.



Var någonstans har det snackats om skadligt att glo in i en spegel? Förutom då när man tittar åt sidan under utförande av knäböj, vilket vem som helst borde förstå är rent ut sagt riktigt jäkla dunderkorkat. Däremot snackas det om att man inte får in det rätta 'knycket' för böj om man kör framför spegel för jämnan.

sen kan jag upplysa dig om att (a) de flesta som gymmar inte sysslar med styrkelyft där (b) speglar ej används vid tävling och således bör man kanske (som styrkelyftare) mestadels undvika en spegel vid träning (c) spegel framför knäböjställningen finns på det flesta gym (d) en spegel som man tittar rakt in i kan vara ett hjälpmedel då man i övrigt får korrekta knäböjsinstruktioner (e) ska man köra hardcore tugg mot hjälpmedel som ak3r gjorde för att sen kyssa SL-röv i samma inlägg så kanske man bör besöka en SL-tävling innan man uttalar sig.

jwzrd
2009-04-08, 22:53
sen kan jag upplysa dig om att (a) de flesta som gymmar inte sysslar med styrkelyft där (b) speglar ej används vid tävling och således bör man kanske (som styrkelyftare) mestadels undvika en spegel vid träning (c) spegel framför knäböjställningen finns på det flesta gym (d) en spegel som man tittar rakt in i kan vara ett hjälpmedel då man i övrigt får korrekta knäböjsinstruktioner (e) ska man köra hardcore tugg mot hjälpmedel som ak3r gjorde för att sen kyssa SL-röv i samma inlägg så kanske man bör besöka en SL-tävling innan man uttalar sig.

Allt detta för att du vill se dig i spegeln när du böjer dina knän?

C.E.J.
2009-04-08, 22:54
sen kan jag upplysa dig om att (a) de flesta som gymmar inte sysslar med styrkelyft

Det är deras förlust.

Rahf
2009-04-08, 22:56
sen kan jag upplysa dig om att (a) de flesta som gymmar inte sysslar med styrkelyft där (b) speglar ej används vid tävling och således bör man kanske (som styrkelyftare) mestadels undvika en spegel vid träning (c) spegel framför knäböjställningen finns på det flesta gym (d) en spegel som man tittar rakt in i kan vara ett hjälpmedel då man i övrigt får korrekta knäböjsinstruktioner (e) ska man köra hardcore tugg mot hjälpmedel som ak3r gjorde för att sen kyssa SL-röv i samma inlägg så kanske man bör besöka en SL-tävling innan man uttalar sig.

Jag förstår fortfarande inte vad du har för resonemang angående 'hjälpmedlen' du pratar om. De är inte nyttiga för någonting om man siktar på att bli stark eller fixa en god teknik. Plankan är direkt dålig om man börjar röra sig med tyngre vikter som kräver balans och koordination. Kudden är värdelös om man vill ha rätt lodlinje samt position på stången.

Hur blir det då om man besöker ett gym som inte har spegel vid böjracket? Finns möjligheten så är det ju inte fel att testa eller hur? Har du själv varit på SL-tävling? Vet du varför de använder utrustning?

Sen har alla sina subjektiva åsikter om utrustningen som används under tävlingar i styrkelyft. Jag brukar mest tänka på säkerhetsaspekten, att utrustningen finns så att lyftarna inte skadar sig väldigt illa. Att de flyttar mer vikt gör tävlingen mer intressant.

Commando1980
2009-04-08, 22:59
Allt detta för att du vill se dig i spegeln när du böjer dina knän?

ja, kolozzeum är väl till för att diskutera träning? eller vill du runka lite semantik som vanligt?

jwzrd
2009-04-08, 23:00
Commando1980> du blandar in SL-utrustning på ett väldigt konstigt sätt här genom att kalla det hjälpmedel. När du gör det så låter det som något man Tar Till för att man inte vågar eller orkar träna eller tävla ordentligt. Jag förstår inte varför du väljer att skapa polemik av detta. Att tävla i styrkelyft idag går till så att man använder den, oftast all, utrustning som gagnar en som allra mest för att man tävlar för att vinna. Det är så sporten ser ut. Är man tävlingsmänniska så deltar man inte för att visa upp något slags hårdkår-moral utan för att vinna utan att bryta reglerna.

Att från en position så som din, någon som aldrig tävlat - eller? - i något som kräver mer än muskelstyrkan att utföra B2-B4 på det välkända tvåfärgade brädet bestämma att ditt nyttjande av spegel är att jämställa med en seriös sports tävlingspinaler är helt fantastiskt korkat. Jag undrar bara varför? Ingen hindrar ju för höge farao dig från att använda planka, spegel, rulle, kudde, disktrasa och mobiltelefon när du böjer. Ingen lägger sig i din träning på något vis. Alls. Men...

...det är ett mycket gott tips till ALLA som tränar knäböj att göra det utan spegel. Käfta nu inte vidare om den saken.

Commando1980
2009-04-08, 23:04
Jag förstår fortfarande inte vad du har för resonemang angående 'hjälpmedlen' du pratar om. De är inte nyttiga för någonting om man siktar på att bli stark eller fixa en god teknik. Plankan är direkt dålig om man börjar röra sig med tyngre vikter som kräver balans och koordination. Kudden är värdelös om man vill ha rätt lodlinje samt position på stången.

Sen har alla sina subjektiva åsikter om utrustningen som används under tävlingar i styrkelyft. Jag brukar mest tänka på säkerhetsaspekten, att utrustningen finns så att lyftarna inte skadar sig väldigt illa. Att de flyttar mer vikt gör tävlingen mer intressant.

återigen, jag har aldrig rekommenderat ngn att använda planka eller kudde (du kanske bör läsa inläggen innan du svarar?). det jag diskuterat har varit användandet av spegel som hjälpmedel vid böj.

SL-utrustningskommentaren var en sarkastisk replik på ak3r anti-hjälpmedel tugg och har inget att göra med speglar.

Rahf
2009-04-08, 23:09
återigen, jag har aldrig rekommenderat ngn att använda planka eller kudde (du kanske bör läsa inläggen innan du svarar?). det jag diskuterat har varit användandet av spegel som hjälpmedel vid böj.

SL-utrustningskommentaren var en sarkastisk replik på ak3r anti-hjälpmedel tugg och har inget att göra med speglar.

Jag svarade på vad jag tolkade var en fundering från din sida. De kanske inte behöver ha något med varann att göra, men väldigt ofta så har de det.

Återigen:

yes exakt det jag syftar på.

sen vet jag inte varför ak3r buntar ihop en massa saker som inte (behöver ha) har med varandra att göra.

Commando1980
2009-04-08, 23:12
Jag svarade på vad jag tolkade var en fundering från din sida. De kanske inte behöver ha något med varann att göra, men väldigt ofta så har de det.

Återigen:

det enda du har visat är bristande läsförståelse.

Mongar
2009-04-08, 23:12
...det är ett mycket gott tips till ALLA som tränar knäböj att göra det utan spegel. Käfta nu inte vidare om den saken.

Står alltid framför spegel och känner att ja har en hel del problem med övningen. Ska testa utan, tack för tipset.

Rahf
2009-04-08, 23:14
det enda du har visat är bristande läsförståelse.

Det var tråkigt att du tyckte så. Det var åtminstone så jag tolkade din fundering, kanske andra har gjort likadant? Samt tycker jag att du har visat bristande förståelse för sporten styrkelyft.

Commando1980
2009-04-08, 23:22
Commando1980> du blandar in SL-utrustning på ett väldigt konstigt sätt här genom att kalla det hjälpmedel. När du gör det så låter det som något man Tar Till för att man inte vågar eller orkar träna eller tävla ordentligt. Jag förstår inte varför du väljer att skapa polemik av detta. Att tävla i styrkelyft idag går till så att man använder den, oftast all, utrustning som gagnar en som allra mest för att man tävlar för att vinna. Det är så sporten ser ut. Är man tävlingsmänniska så deltar man inte för att visa upp något slags hårdkår-moral utan för att vinna utan att bryta reglerna.

Att från en position så som din, någon som aldrig tävlat - eller? - i något som kräver mer än muskelstyrkan att utföra B2-B4 på det välkända tvåfärgade brädet bestämma att ditt nyttjande av spegel är att jämställa med en seriös sports tävlingspinaler är helt fantastiskt korkat. Jag undrar bara varför? Ingen hindrar ju för höge farao dig från att använda planka, spegel, rulle, kudde, disktrasa och mobiltelefon när du böjer. Ingen lägger sig i din träning på något vis. Alls. Men...

...det är ett mycket gott tips till ALLA som tränar knäböj att göra det utan spegel. Käfta nu inte vidare om den saken.

första stycket: som sagt, SL-hjälpmedelskommentaren hade inget med speglar att göra.

i övrigt: allt det där bara för din internet-penis var hotad? om du nu vill mäta penis så kan jag fråga hur mycket böjer du RAW?

stahlberg
2009-04-08, 23:24
Angående att böja framför spegel.

Jag har visserligen bara skummat snabbt igenom denna tråd, och kan därför ha missförstått något inlägg. Jag håller dock med spegelmotståndarna, och anser att spegel som medel för teknikinlräning av knäböjning är närmast värdelös.

Det enda tillfället där spegel kan vara till nytta är när man har ett specifikt teknikfel som automatiserats (man böjer t.ex med vridning eller placerar alltid "den ena foten framför den andra" då man tar utgångsställningen), och som man måste arbeta bort. Då kan man placera flera speglar så att man ser sig själv från olika håll om man tittar framåt, och sedan lyfta med lätta vikter och korrigera felet. Om man är ren nybörjare och inte hartillgång till någon som tittar så kan man kanske alldeles i början av inlärningen ha nytta av att se i spegeln när man lyfter (lätt).

Det är naturligtvis inte omöjligt att träna in en bra böjteknik framfören spegel,men det är knappast till någon nytta att lyfta framför en spegel. I synnerhet för styrkelyftare men kanske också för motionärer kan det vara svårare att lära sig böjtekniken med spegel än utan.

En övning som knäböjning kräver kort/inåtriktad koncentration (dvs koncentrationen ska riktas mot en enda sak : (att lyfta) skivstången). Det är - eller borde åtminstone vara -alldeles omöjligt att utföra ett mycket tungt lyft eller en lång, ansträngande serie, och samtidigt kolla sin teknik i spegeln. Ju tyngre vikten/serien är desto mera av "totalkoncentrationen" måste riktas mot stången (och bort från annat, bl.a eventuella speglar).

jwzrd
2009-04-08, 23:33
första stycket: som sagt, SL-hjälpmedelskommentaren hade inget med speglar att göra.

i övrigt: allt det där bara för din internet-penis var hotad? om du nu vill mäta penis så kan jag fråga hur mycket böjer du RAW?

Jag gjorde 230 no no no så sent som idag och bedömer att 240 under något andra förutsättningar varit problemfritt. Själv?

Min Internet-penis är inte hotad och är inte ens inblandad här. Fäktandet kommer från dig och verkligen helt utan anledning. Jag fattar faktiskt inte.

Commando1980
2009-04-08, 23:42
Jag gjorde 230 no no no så sent som idag och bedömer att 240 under något andra förutsättningar varit problemfritt. Själv?

Min Internet-penis är inte hotad och är inte ens inblandad här. Fäktandet kommer från dig och verkligen helt utan anledning. Jag fattar faktiskt inte.

260kg med bälte. 230kg är väl det tyngsta jag gjort utan bälte (har inte provat mer)

du fäktar i ena inlägget sen förstår du inte. du verkar ha standardiserat det förfarandet i tråd efter tråd.

jwzrd
2009-04-08, 23:44
260kg med bälte. 230kg är väl det tyngsta jag gjort utan bälte (har inte provat mer)

du fäktar i ena inlägget sen förstår du inte. du verkar ha standardiserat det förfarandet i tråd efter tråd.

Ad hominem för N:te gången nu, Commando. Fina hockeyböjar dock. Eller? Det finns ingenting här jag inte förstår förutom din ovilja att ge dig runt spegel.

Commando1980
2009-04-09, 00:06
Ad hominem för N:te gången nu, Commando. Fina hockeyböjar dock. Eller? Det finns ingenting här jag inte förstår förutom din ovilja att ge dig runt spegel.

260kg var ingalunda hockeyböjar. min argumentation har inget med ovilja att göra utan jag ser spegeln som ett träningsredskap.

men igen: du tror inte att folk kan se igenom ditt sätt att argumentera? först personangrepp, sen spelar du oskyldig och anklagar andra för att fäkta? det är ju samma visa i varje tråd du skriver.

jwzrd
2009-04-09, 00:13
260kg var ingalunda hockeyböjar. min argumentation har inget med ovilja att göra utan jag ser spegeln som ett träningsredskap.

men igen: du tror inte att folk kan se igenom ditt sätt att argumentera? först personangrepp, sen spelar du oskyldig och anklagar andra för att fäkta? det är ju samma visa i varje tråd du skriver.

Då är vi lika då. Men jag böjer mer än du med utrustning =)

ak3r
2009-04-09, 09:13
Kyssa SL-röv.[tidigare inlägg]

SL-utrustningskommentaren var en sarkastisk replik på ak3r anti-hjälpmedel tugg och har inget att göra med speglar.


Hur du tolkar det jag skriver är ju ditt problem. Men om du tycker det är att kyssa SL-röv så tolkar du det lit fel.

"Jag tycker det är bra att böjja i rullskridskor, det hjälper mig att träna upp balansen." Om någon skulle tycka det så betyder det ju inte att det att det inte skulle vara skadligt.

Du tycker att det hjälper med speglarna, men betyder det att det inte skulle vara skadligt.
sen vet jag inte varför ak3r buntar ihop en massa saker som inte (behöver ha) har med varandra att göra.
Behöver man speglar?

Känns som den här tråde kommer bli som den här bilden:
http://kairosnews.org/files/Icansee-1.jpg

130kg finsk sisu
2009-04-09, 09:24
260kg var ingalunda hockeyböjar. min argumentation har inget med ovilja att göra utan jag ser spegeln som ett träningsredskap.

men igen: du tror inte att folk kan se igenom ditt sätt att argumentera? först personangrepp, sen spelar du oskyldig och anklagar andra för att fäkta? det är ju samma visa i varje tråd du skriver.

Så om vi antar att du väger 100kg eller mindre så kan vi placera dig bland de bästa knäböjarna i Sverige. OK?

Nitrometan
2009-04-09, 09:41
Så om vi antar att du väger 100kg eller mindre så kan vi placera dig bland de bästa knäböjarna i Sverige. OK?
Men nu förutsätter du att han tänker tävla. Det finns givetvis alla möjliga giltiga skäl till att han inte kan/vill/ska tävla. Det finns det alltid.

Lustigt att folk som skulle vinna SM/EM/VM på olika forum inte kan/vill tävla.

Rahf
2009-04-09, 09:57
Men nu förutsätter du att han tänker tävla. Det finns givetvis alla möjliga giltiga skäl till att han inte kan/vill/ska tävla. Det finns det alltid.

Lustigt att folk som skulle vinna SM/EM/VM på olika forum inte kan/vill tävla.

Det måste vara någon hemlig sammansvärjning, är man bäst så vill man helt enkelt inte knäcka förtroendet på alla andra.

Medusa
2009-04-09, 10:12
Jag ville bara säga att jag förstår vad ni säger angående speglar, jag har respekt för er som postar, och särskilt Stahlberg,

Jag har alltid använt dem men skall prova nästa vecka utan och bara känna efter lite, tycker att det flera av er har sagt med "skygglappar" balans osv låter vettigt..

Vad jag försöker säga är, tack för att ni bringar klarhet i ett ämne som jag personligen först avfärdade som löjligt men senare tog till mig, man slutar aldrig lära sig.. Små detaljer i träningen gör skillnad..

Rahf
2009-04-09, 10:31
Jag ville bara säga att jag förstår vad ni säger angående speglar, jag har respekt för er som postar, och särskilt Stahlberg,

Jag har alltid använt dem men skall prova nästa vecka utan och bara känna efter lite, tycker att det flera av er har sagt med "skygglappar" balans osv låter vettigt..

Vad jag försöker säga är, tack för att ni bringar klarhet i ett ämne som jag personligen först avfärdade som löjligt men senare tog till mig, man slutar aldrig lära sig.. Små detaljer i träningen gör skillnad..

Var försiktig! Det kommer nog kännas skumt i början :D.

Scratch89
2009-04-09, 11:18
Jag blev också sugen på att testa utan speglar. Mina knäböjar är under all kritik, så om det kan hjälpa mig att få till dem ordentligt är jag öppen för förslaget. Man lär sig alltid något.

tntballe
2009-04-09, 12:07
Jag blev också sugen på att testa utan speglar. Mina knäböjar är under all kritik, så om det kan hjälpa mig att få till dem ordentligt är jag öppen för förslaget. Man lär sig alltid något.

Testa att göra små justeringar mellan repetitionerna, samtidigt som du filmar. Detta med en lagom vikt, precis tillräckligt för att påverka kroppens rörelser.

Sen är det bara att granska filmen för att se om justeringarna var till det bättre.

Commando1980
2009-04-09, 14:05
Men nu förutsätter du att han tänker tävla. Det finns givetvis alla möjliga giltiga skäl till att han inte kan/vill/ska tävla. Det finns det alltid.

Lustigt att folk som skulle vinna SM/EM/VM på olika forum inte kan/vill tävla.

SL-maffian är igång ser jag. det är väl tur för er att ni inte har några speglar i er närhet.

bubbe
2009-04-09, 14:27
SL-maffian är igång ser jag. det är väl tur för er att ni inte har några speglar i er närhet.

Jag kan förstå att det irriterar folk när tävlande i SL lägger sig i diskussioner om tex knäböj el bänkpress. Att vi gärna gör det är däremot rätt självklart, vi jobbar med dessa moment ur ett väldigt detaljerat perspektiv där teknik och form testas, stöts och blöts konstant för att få maximal utdelning. Visserligen finns det säkert många människor med samma dedikation men de flesta brukar inte ens komma halvvägs för fokuset ligger inte på samma nivå.

Lite som att vi skulle diskutera bästa längden på ansatsen i höjdhopp och helt plötsligt lägger sig ett gäng friidrottare i diskussionen med kanske helt andra synsätt. Klart irriterande men kanske även nyttigt för den som vill förstå höjdhopp lite bättre?



Fö, jag har tillgång till speglar men föredrar att se till så ställningen inte hamnar i "bild".

Commando1980
2009-04-09, 15:02
Jag kan förstå att det irriterar folk när tävlande i SL lägger sig i diskussioner om tex knäböj el bänkpress. Att vi gärna gör det är däremot rätt självklart, vi jobbar med dessa moment ur ett väldigt detaljerat perspektiv där teknik och form testas, stöts och blöts konstant för att få maximal utdelning. Visserligen finns det säkert många människor med samma dedikation men de flesta brukar inte ens komma halvvägs för fokuset ligger inte på samma nivå.

Lite som att vi skulle diskutera bästa längden på ansatsen i höjdhopp och helt plötsligt lägger sig ett gäng friidrottare i diskussionen med kanske helt andra synsätt. Klart irriterande men kanske även nyttigt för den som vill förstå höjdhopp lite bättre?



Fö, jag har tillgång till speglar men föredrar att se till så ställningen inte hamnar i "bild".

är väl ingen som ifrågasatt den enorma träningskunskap som finns inom SL-världen, eller att 'ni' tränar hårt?

men 'ni' verkar inte tåla andra åsikter som går emot ert SL-tänk.

sen för random gymmare så är väl något liknande OL-böj att föredra framför SL-böj (generellt sett och om möjligt)

Nitrometan
2009-04-09, 15:13
sen för random gymmare så är väl något liknande OL-böj att föredra framför SL-böj (generellt sett och om möjligt)
Kan du förklara skillnaden mellan OL-böj och SL-böj?

Sen om man tittar på hur folk tränar så är det väl mer hockeyböj än nån annan böj som praktiseras på gymmen?

Morty
2009-04-09, 16:38
Sen om man tittar på hur folk tränar så är det väl mer hockeyböj än nån annan böj som praktiseras på gymmen?

Jag är den enda på mitt gym som går djupt. De flesta går inte ens under 90 grader.

ceejay
2009-04-09, 16:58
Inget säger egentligen att man måste gå ned djupt. En basketspelare har förmodligen mer nytta av att göra kvartsböjar då inga djupa knäböj liknar något situation under en match. Eller?

z_bumbi
2009-04-09, 18:19
Inget säger egentligen att man måste gå ned djupt. En basketspelare har förmodligen mer nytta av att göra kvartsböjar då inga djupa knäböj liknar något situation under en match. Eller?

Att vara skadefri kan ju vara en fördel men en viss andel kvartsböjar är troligen inget fel, särskilt som en djupare böj för en lång person kan innebära att belastningen begränsas av kroppsbyggnad.

phrack
2009-04-09, 18:24
Jag tror också det ceejay. Någon lite mer insatt får gärna förklara varför typ cyklister, basketsspelare, hockeyspelare och dylikt ska träna böjar med OL-djup. Finns det någon anledning?

Jacke89
2009-04-09, 20:02
En liten fråga - Om man inte kan göra en knäböj utan vikter alls på axlarna, då kan jag bara komma ner till lite över parallellt, men om jag har 100 kg på axlarna kan jag väl göra en 4x6 på det och gå ner mellan "ass to the grass" och parallellt eller vad man ska säga, en bit under parallelt iaf. Det liksom trycker ner mig, jag rör inte hälarna. Är det ok lr? Så länge man kan göra det med vikt? stör mig på att jag inte kan det utan att lyfta hälarna utan vikt.

Morty
2009-04-09, 20:15
Jag tror att alla idrottare mår bäst av att vara skadefria och kvartsböjar är ju inte optimalt för det. Dock kan ju säkert kvartsböjar och för basketspelare kanske även jump squats vara en del av ett styrketräningsprogram.

Onigiri
2009-04-09, 20:39
Det där med "knäna får inte passera tårna" är struntprat. Det är inte många i världen som överhuvudtaget kan göra en ordentlig knäböjning utan att knäna passerar tårna.
.Jag som ALLTID har fokuserat mig på just det, att puta bakåt så mycket som möjligt för att utföra det "rätt". Får bli ändring nu. *popcorn*

BobaFett
2009-04-09, 20:47
Provade att köra utan spegel idag och det var mycket stabilare. Man körde mer på känsla och tryckte upp vikten bara. Kände mig mycket starkare och jag kunde fokusera mer på min styrka och balans i stället för hur det såg ut när jag körde. Bad en kompis spela in med mobilen och det såg klockrent ut enligt honom och mig själv.

phrack
2009-04-09, 20:54
Jag som ALLTID har fokuserat mig på just det, att puta bakåt så mycket som möjligt för att utföra det "rätt". Får bli ändring nu. *popcorn*

Ja, det finns väl ingen som kan göra ATG böjar utan att låta knäna passera tårna? Var kommer detta ifrån egentligen?

BobaFett
2009-04-09, 21:02
Ja, det finns väl ingen som kan göra ATG böjar utan att låta knäna passera tårna? Var kommer detta ifrån egentligen?

Jag personligen fick det från en instruktionsartikel i knäböj som jag läste på nätet. Antar att det gäller låga vikter och för att nybörjare ska få in att stjärten ska åka bak.

Popeye
2009-04-10, 08:26
Bra tråd, eller iaf stora delar av den.
Intressant det här med spegel, jag har aldrig reflekterat över det.
Jag har i regel inget minne över huvud taget från mina böjar, det blir lite som meditation. Jag försvinner in i mitt inre och det enda som existerar är att få upp stången.
Till stor del har man inte så mycket att säga till om. Böjracket har spegel framför sig, bara att gilla läget.
Tror inte gymansvariga är så sugen på att börja plocka bort speglar...

doommessiah
2009-04-10, 10:15
Jag anser spegel inte vara ett verktyg, men kan man lära sig att inte fokusera på spegeln under själva lyftet så borde det inte vara någon större nackdel (förutom att man kanske får svårt att knäböja utan spegel senare).

Skitsamma. Jag vet att GKKarna knäböjer med spegel mitt framför nyllet, jag begriper det inte men de lyckas med konststycket iaf.


Det är för att vi är så fåfänga;)

Nej du, jag gillar personligen inte att böja framför spegeln. Tycker som de flesta i SL att det tar bort känslan av att göra böjen ordentligt. Man fokuserar sämre på sina stabiliserande muskler och att göra utförandet tävlingslikt framför spegeln...för egen del kan dom skruva ned de speglar vi har i lokalen.
Däremot vet jag att Kenneth Mattsson älskar att böja framför spegeln, varför vet jag inte men han är en utomordentlig knäböjare som få kan mäta sig med i böj estetik:)

GurraGo
2009-05-10, 12:26
Om magen börjar "darra" (jämför den känsla som ibland uppstår när man tränar magmusklerna genom situps e.d.) när man kör knäböj, är man inne på rätt eller fel spår då?

Jag tänker mig att antingen beror det på att jag faktiskt använder magmusklerna (det är framförallt rectus abdominis som "darrar") och att jag därför gör rätt, eller:
är det så att jag inte spänner musklerna tillräckligt och att de därför börjar darra?

Tacksam för svar.

Matsa
2009-05-10, 13:23
Jag personligen fick det från en instruktionsartikel i knäböj som jag läste på nätet. Antar att det gäller låga vikter och för att nybörjare ska få in att stjärten ska åka bak.

Nah, tror att det bara är en gammal "regel" som helt enkelt är väldigt ogenomtänkt i sin formulering. Själva grundtanken att man inte ska skjuta fram knäna överdrivet långt är ganska vettig, men tårna är ingen bra riktlinje. Fan, gäller att ha stora fötter om man ska följa den regeln, helst se ut som clownen Manne.

Louisee
2009-05-10, 13:29
Får jag låna tråden och fråga HUR stången ska sitta på axlarna?

ska den sitta så högt som möjligt typ på nacken,eller lite längre ner så den sitter högst upp på ryggen?

själv har jag stången väldigt högt upp ...

jocke12
2009-05-10, 13:36
Får jag låna tråden och fråga HUR stången ska sitta på axlarna?

ska den sitta så högt som möjligt typ på nacken,eller lite längre ner så den sitter högst upp på ryggen?

själv har jag stången väldigt högt upp ...

Man ska nog eftersträva att ha den ganska långt ner, men det blir lättare att komma ner ordentligt om du har den lite högre upp. På nacken får den dock absolut inte ligga. Den ska vila på trapzmusklerna.

Sparven från Minsk
2009-05-10, 13:36
Själv böjer jag med stången lite längre ned på traps/axelpartiet, tycker den ligger bekvämast där helt enkelt.

I böjen försöker jag hålla ryggen neutral, alltså inte överdriven svank och får absolut inte börja krumma ryggen. Knä över tå, inget fladdrande i knäleden. Sätta sig ned så djupt det går utan att ryggen faller fram eller krummas. Ryggen får falla lite alltså, svårt att förklara, men det är benen som ska jobba och inte se ut som en galen goodmorgning!

Låren i parallellt mot golvet eller djupare. På gymmet har vi en spegel framför ställningen. Ganska bra, då kan jag se att jag alltid kör samma djup, eller om knäna börjar rotera inåt.

Så kör jag böj. Det finns ju dock alla möjliga sjuka varianter. Så länge ingen blir skadan och låren jobbar och växer så är det ju great!

Ska man dock tävla så blir det annorlunda, då måste ju alla göra lika för att kunna jämföra resultaten.

Denna bild tycker jag visar en okej böj i mina ögon

Louisee
2009-05-10, 13:42
Man ska nog eftersträva att ha den ganska långt ner, men det blir lättare att komma ner ordentligt om du har den lite högre upp. På nacken får den dock absolut inte ligga. Den ska vila på trapzmusklerna.

jaha ok....men är ju lite skraj att stången ska rulla ner från axlarna om man har stången längre ner...

sen kan man då inte ha lika rak hållning...men jag får väl testa sen då jag kan.. att ha stången längre ner

jag brukar ha stången ovanför trapzen

tack för svar!

BobaFett
2009-05-10, 13:55
jaha ok....men är ju lite skraj att stången ska rulla ner från axlarna om man har stången längre ner...

sen kan man då inte ha lika rak hållning...men jag får väl testa sen då jag kan.. att ha stången längre ner

jag brukar ha stången ovanför trapzen

tack för svar!

Försök att dra bak armbågarna så långt det går så är det nog ingen fara. När du drar bak armbågarna (och ett smalare grepp) så spänns trapsen och du får kuddar att lägga stången på :thumbup:

Arf Pingvin
2009-05-10, 14:34
Försök att dra bak armbågarna så långt det går så är det nog ingen fara. När du drar bak armbågarna (och ett smalare grepp) så spänns trapsen och du får kuddar att lägga stången på :thumbup:

Försök hitta ett läge uppe på trapsen eller "ett steg ner" där stången ligger säkert. För böjtekniken och hållningen är det bra om man kan HÅLLA NER armbågarna efter kroppen. Hållningen blir rakare och man stabiliserar bröstryggen bättre. Stången kommer inte rulla bakåt när man böjer då man ändå lutar överkroppen framåt.

Louisee
2009-05-10, 15:22
Försök att dra bak armbågarna så långt det går så är det nog ingen fara. När du drar bak armbågarna (och ett smalare grepp) så spänns trapsen och du får kuddar att lägga stången på :thumbup:

aah, ska testas!:)

BobaFett
2009-05-10, 17:28
Försök hitta ett läge uppe på trapsen eller "ett steg ner" där stången ligger säkert. För böjtekniken och hållningen är det bra om man kan HÅLLA NER armbågarna efter kroppen. Hållningen blir rakare och man stabiliserar bröstryggen bättre. Stången kommer inte rulla bakåt när man böjer då man ändå lutar överkroppen framåt.

Ska man INTE dra armbågarna lite bakåt? Så länge man har ett ganska smalt grepp och armbågarna bakåt så hamnar de ju där nånstans utmed kroppen ändå. Eller hur menar du?

Rahf
2009-05-10, 17:42
Drar du armbågarna bakåt så bidrar du ju till att tippa axelpartiet, samt överkroppen generellt.

MojjMojj
2009-05-10, 17:55
Ska man INTE dra armbågarna lite bakåt? Så länge man har ett ganska smalt grepp och armbågarna bakåt så hamnar de ju där nånstans utmed kroppen ändå. Eller hur menar du?

Om du vill ge ett råd där "trapzen blir till en kudde" att lägga stången på, så kan man ju alltid be dem testa att ta ett smalare grepp på stången. Trycker ihop trapsen bra.

luderlasse
2009-05-12, 16:19
jag kan börja med att säga att jag inte läst igenomtråden
min fråga angående benböj är hur man ska ha ryggen, ska man svanka eller sträva efter att ha en rak rygg?
kör just nu på svank men det känns konstigt i slutet på ryggen och efteråt känns ryggen ihoptryckt

Sticky Cake
2009-05-13, 00:41
jag kan börja med att säga att jag inte läst igenomtråden
min fråga angående benböj är hur man ska ha ryggen, ska man svanka eller sträva efter att ha en rak rygg?
kör just nu på svank men det känns konstigt i slutet på ryggen och efteråt känns ryggen ihoptryckt


Stångens position bestämmer hur du ska ha ryggen. Stången ska alltid vara över hålfoten* - då går den rakt upp och ner, och du är i balans. För att detta ska stämma måste du alltså luta ryggen därefter. Du får absolut inte böja själva ryggen, den ska vara i extension.

*http://z.about.com/d/foothealth/1/0/i/-/-/-/Midfoot.jpg

(Känns som att formuleringen blev lite dålig, men men... :) )

mini
2009-05-13, 07:03
Har du ett korrekt båltryck får du svårt att svanka. Rak kotpelare.

Scratch89
2009-05-13, 07:09
aah, ska testas!:)

Testa att hålla händerna tätt intill kroppen, böj bak handleden, och tryck fram armbågarna. Jag har precis fått till det, och man får en mycket stoltare hållning.

Louisee
2009-05-13, 13:26
Testa att hålla händerna tätt intill kroppen, böj bak handleden, och tryck fram armbågarna. Jag har precis fått till det, och man får en mycket stoltare hållning.


okej, jag får testa mig fram och öva innan jag vågar lassa på med vikt
tills jag fått in snitsen

danke för råd!:)

Zacke
2009-05-13, 13:35
jaha ok....men är ju lite skraj att stången ska rulla ner från axlarna om man har stången längre ner...

sen kan man då inte ha lika rak hållning...men jag får väl testa sen då jag kan.. att ha stången längre ner

jag brukar ha stången ovanför trapzen

tack för svar!

De flesta tyngdlyftare har en fin böjstil.

Mitt tips är att du söker runt lite på tuben.

Provar lite ord som "Olympic Weightlifter squat" exempelvis, mixa upp det med "guadamud" också så får du se en riktig stud på böj.*popcorn*


Imitera det de gör så får du bra benträning.

luderlasse
2009-05-13, 15:02
Har du ett korrekt båltryck får du svårt att svanka. Rak kotpelare.


då har jag inte korrekt båltryck, hur uppnår man detta?

tack sticky för tippset

blir till att gå å köra lite teknikpass, svälja stoltheten å köra lätt

Yip_man
2009-05-13, 15:30
Men nu förutsätter du att han tänker tävla. Det finns givetvis alla möjliga giltiga skäl till att han inte kan/vill/ska tävla. Det finns det alltid.

Lustigt att folk som skulle vinna SM/EM/VM på olika forum inte kan/vill tävla.

Håller med men de finns faktiskt därute, vet iaf om en som skulle hävda sig väl som bänkare och en på BB scenen. Men de vill/kan helt enkelt inte