handdator

Visa fullständig version : Knäböj - hur fan ska man egentligen göra?


BobaFett
2009-04-08, 13:41
Jag är lite nybörjare med "riktiga" djupa knäböj.

Jag gjorde knäböj och marklyft med en instruktör på gymmet i syfte med att förbättra min teknik och jag blev ännu mer förvirrad än jag var innan med knäböjen.

Det här var samma:

Vikten i hälarna, bak med stjärten, knäna får inte passera tårna, rak rygg.

Men här kom det konstiga:

Jag trodde att man ska ha benen isär typ lite bredare än axelbrett med tårna lite utåt, och att höften skulle ner under knät när man går ner. Samt att man skulle medvetet dra isär knäna lite utåt.

Han sa att jag skulle ha benen höftbrett och tårna rakt framåt, samt att man inte behövde gå ner hela vägen om syftet är att träna muskeln. Benen skulle böjas lite mer än 90 grader i princip.

Vem ska man lyssna på? Hur ska man göra om syftet är att få grova ben, d.v.s inget styrkelyft här utan vill bygga.

Klo
2009-04-08, 13:53
Din beskrivning låter ju klart bättre än instruktörens ;)

Nitrometan
2009-04-08, 13:56
Om du vill ha maximal nytta av dina böjar ska du inte lyssna på instruktören. Eller lyssna iaf på de delar där ni var överens.

King Grub
2009-04-08, 13:59
Det där med "knäna får inte passera tårna" är struntprat. Det är inte många i världen som överhuvudtaget kan göra en ordentlig knäböjning utan att knäna passerar tårna.

http://www.ivankobarbell.com/Photo/fred-tom.jpe

Så ser det ut.

Mycket under 90% måste man inte gå ner, men det är inte automatiskt fel om man gör det. Låren aktiveras inte så mycket mer vid djupare böj, utan det är sätesmuskulaturen som aktiveras mer och mer.

Smml
2009-04-08, 14:00
Det jag undrar är hur man skulle kunna komma djupt, med fri skivstång, utan att knäna skulle passera tårna..



Mr. Grub hann före.

Alone_in_the_dark
2009-04-08, 14:01
Jag är lite nybörjare med "riktiga" djupa knäböj.