handdator

Visa fullständig version : Berlusconi lyckas igen


Nitrometan
2009-04-08, 12:41
Silvio Berlusconi brukar vara duktig på att komma med bra uttalanden.

Nu har han kommenterat de 17000 hemlösa efter jordbävningen i Italien. Många av dem har ingenstans att ta vägen, många har inrymts i tältläger.

"Se det som en campinghelg" säger han.

De 17.000 personer som blivit hemlösa sedan jordbävningen bör betrakta sin situation som en "helg på en camping", anser Italiens premiärminister Silvio Berlusconi.

I de tältläger som upprättats sedan måndagens skalv har de "allt de behöver, de får medicinsk hjälp, varm mat. . .", sade Berlusconi till den tyska tv-kanalen N-TV.

"Självklart är boendet en aning provisoriskt, men de bör se det som en campinghelg", fortsatte han.

http://dn.se/nyheter/varlden/se-det-som-en-campinghelg-sager-berlusconi-till-de-hemlosa-1.840588

Känns som om empatin brister en aning. Eller också försöker han bara skoja till det.

Rahf
2009-04-08, 12:43
Som den politiker han är i denna moderna tid så tror jag att han gjorde ett taffligt försök att skoja till det. Ruggigt ogenomtänkt.

jwzrd
2009-04-08, 12:44
Men för guds skull, vem tänker på barnen!?111! Som om någon på det här forumet ger två skitar för det som händer i italien på riktigt. Förbannade hycklare. Skänk pengar eller stfu.

userfriendly
2009-04-08, 12:45
Han borde skickas på en lång campingsemester själv tycker jag..

Tolkia
2009-04-08, 12:48
Berlusconi är väl inte direkt känd för sin eftertänksamhet vare sig hos oss eller i sitt eget land. En italiensk kollega brukar använda "inte ens Berlusconi skulle ha gjort det där" som synonym för "avgrundskorkat".

Trance
2009-04-08, 12:51
Italien förtjänar Berlusconi.

jwzrd
2009-04-08, 12:53
Italien förtjänar Berlusconi.

Ja. Han är en riktigt bra representant för alla italienska män jag har eller har haft att göra med i projekt av olika slag.

mikaelj
2009-04-08, 12:53
Hur var det nu med övergeneralisering, Trance?

(eller menar du att de förtjänar den de röstat fram? i så fall kan man väl säga att Tyskland förtjänade Hitler, och massa andra ... intressanta slutsatser)

CiCoro
2009-04-08, 12:54
Hitler var bra för Tyskland, ja.

mini
2009-04-08, 12:54
Men för guds skull, vem tänker på barnen!?111! Som om någon på det här forumet ger två skitar för det som händer i italien på riktigt. Förbannade hycklare. Skänk pengar eller stfu.

Försöker du också skoja till det?

mikaelj
2009-04-08, 12:56
Hitler var bra för Tyskland, ja.

Sant. Men inte odelat.

stevebc
2009-04-08, 12:56
Hur var det nu med övergeneralisering, Trance?

(eller menar du att de förtjänar den de röstat fram? i så fall kan man väl säga att Tyskland förtjänade Hitler, och massa andra ... intressanta slutsatser)Jag tycker den jämförelsen är helt absurd. Det råder fortfarande demokrati i Italien. Man bör kanske ha i åsikt annat än korkade uttalanden när man ska döma politiker dessutom, inte för att jag kan mycket om Berlusconi mer än det som nämns i svensk media (i regel negativt).

Tolkia
2009-04-08, 12:56
Hur var det nu med övergeneralisering, Trance?

(eller menar du att de förtjänar den de röstat fram? i så fall kan man väl säga att Tyskland förtjänade Hitler, och massa andra ... intressanta slutsatser)
Varför skulle man inte kunna säga det? I fallet med Berlusconi är det ju dessuto inte precis som att han genomgått en total oväntad personlighets- och beteendeförändring efter att han blev framröstad, så det vore ju konstigt om den genomsnittlige Berlusconianhängaren var extremförvånad över att han producerar grodor. Vi har ju f.ö. själva en lång tradition av att rösta fram politiker som kläcker kalkoner.

jwzrd
2009-04-08, 12:57
Försöker du också skoja till det?

Nej jag är faktiskt helt allvarlig. Eller vänta, jag ska bara:


Awwwww svälten i afrika :em:
NAwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww nordkorea :em:

Så. Jag visade bara min empati. Att blåsa upp detta för att man här uppifrån tycker att han visar dålig empati utan att själv göra ett jävla dugg är mycket dåligt tänkt. Ingen empati + klantig mun är inte mindre empati än plain old: ingen empati.

Eller förlåt, nu förstår jag. Alla ville bara göra sig lustiga över en man som säger klantiga saker?

Trance
2009-04-08, 12:58
Hur var det nu med övergeneralisering, Trance?

(eller menar du att de förtjänar den de röstat fram? i så fall kan man väl säga att Tyskland förtjänade Hitler, och massa andra ... intressanta slutsatser)

Han har varit premiärminister tre gånger. Han är en produkt av den italienska kulturen där det är möjligt att vara inblandad i saker som skulle vara otänkbart för en premiärminister i andra länder.

Trance
2009-04-08, 12:59
Hitler var bra för Tyskland, ja.

Nej, Hitler var dåligt för Tyskland.

jwzrd
2009-04-08, 13:11
Jag blir fan bara mer och mer förbannad ju mer jag tänker på detta. Det sitter alltså nötter här i sverige och ondgör sig över att Berlusconi kallar katastrofens konsekvenser för "en kampingsemester" helt utan att veta vad herr B. gör i övrigt? Vad för politik för han och vad får den för konsekvenser för italien och EU? Du/ni vet inte? Vilka problem har man i italien just nu? Inte det heller? Hur är arbetslösheten i italien? Inte?

Men det är klart, att peka och fnissa är ju bra. Särskilt om det finns lättfångade empati-/bry sig-poäng att plocka. Pinsamheten är fan oändlig. Men det är klart, jag skojar till det lite bara. Jag är klar. Ni kan ta upp aftonbladet igen nu.

Trance
2009-04-08, 13:25
Jag blir fan bara mer och mer förbannad ju mer jag tänker på detta. Det sitter alltså nötter här i sverige och ondgör sig över att Berlusconi kallar katastrofens konsekvenser för "en kampingsemester" helt utan att veta vad herr B. gör i övrigt? Vad för politik för han och vad får den för konsekvenser för italien och EU? Du/ni vet inte? Vilka problem har man i italien just nu? Inte det heller? Hur är arbetslösheten i italien? Inte?

Men det är klart, att peka och fnissa är ju bra. Särskilt om det finns lättfångade empati-/bry sig-poäng att plocka. Pinsamheten är fan oändlig. Men det är klart, jag skojar till det lite bara. Jag är klar. Ni kan ta upp aftonbladet igen nu.

Nu slåss du mot en väderkvarn igen.

Jag anser nog att man skall kunna anse att ett uttalande av det slaget i ett land där en naturkatastrof just hänt är osmakligt, utan för den delen ha skrivit en c-uppsats om romernas situation i Italien eller varit där och burit sandsäckar själv.

jwzrd
2009-04-08, 13:42
Nu slåss du mot en väderkvarn igen.

Jag anser nog att man skall kunna anse att ett uttalande av det slaget i ett land där en naturkatastrof just hänt är osmakligt, utan för den delen ha skrivit en c-uppsats om romernas situation i Italien eller varit där och burit sandsäckar själv.

Jag tycker inte så helt enkelt. Det är jävligt aftonbladet/barnen111 att förfasas över att någon ur den yttersta bourgeoisien pruttar ur sig konstiga saker. Särskilt när det finns ett verkligt ämne (jordbävningen med konsekvenser) precis runt hörnet. Det är insult to injury på precis samma sätt som när herr B. själv talar om kampingsemestrar även om det inte är lika allvarligt naturligtvis eftersom han är landet i frågas ledare.

Kännande människor vill slå sig fria från något slags upplevt ansvar att göra något för alla drabbade genom att utse en syndabock. Det var B:s fel eftersom han uttryckte sig om konsekvenserna som om en kampingsemester så jag behöver inte göra något mer själv.

Nej, du eller andra behöver inte hålla med mig.

Tolkia
2009-04-08, 13:47
Kännande människor vill slå sig fria från något slags upplevt ansvar att göra något för alla drabbade genom att utse en syndabock. Det var B:s fel eftersom han uttryckte sig om konsekvenserna som om en kampingsemester så jag behöver inte göra något mer själv.
Så varje gång man tycker att någon beter sig som en idiot är det i själva verket ett uttryck för att man vill skjuta skulden på någon annan för något man har dåligt samvete för? Går du inte lite långt i din vilja att problematisera nu? Och - utan att mena det som ett personangrepp - är en sådan tolkning helt oproblematisk sett till ditt eget beteende? Jag menar, det är väl inte som att du aldrig själv etikettera någon som eeeejit.

Nitrometan
2009-04-08, 13:50
Jag blir fan bara mer och mer förbannad ju mer jag tänker på detta. Det sitter alltså nötter här i sverige och ondgör sig över att Berlusconi kallar katastrofens konsekvenser för "en kampingsemester" helt utan att veta vad herr B. gör i övrigt? Vad för politik för han och vad får den för konsekvenser för italien och EU? Du/ni vet inte? Vilka problem har man i italien just nu? Inte det heller? Hur är arbetslösheten i italien? Inte?
Du är snabb på att dra slutsatser om vad andra vet, gör, tycker och känner.

jwzrd
2009-04-08, 13:52
Så varje gång man tycker att någon beter sig som en idiot är det i själva verket ett uttryck för att man vill skjuta skulden på någon annan för något man har dåligt samvete för? Går du inte lite långt i din vilja att problematisera nu? Och - utan att mena det som ett personangrepp - är en sådan tolkning helt oproblematisk sett till ditt eget beteende? Jag menar, det är väl inte som att du aldrig själv etikettera någon som eeeejit.

Sista delen av ditt stycke förstår jag inte. Eller om jag läser det rätt så har du missförstått mig men det är ok, min text finns en liten liten bit upp att läsas hur många gånger som helst.

Men jo. Att förfasas så till den milda grad över en groda som denna att det ska tryckas i varenda jävla blaska är pinsamt. Ytterst pinsamt. Det är precis som om minnet av jordbävningen - den är inte direkt gammal heller - redan är bortblåst. Nu ska Berlusconi den jävla maffioson få sina firrar micrade.

Vad exakt är det som är så fruktansvärt? Vilka konsekvenser bör det få? Vad tyder detta på? Var är de braskande uppslagen om läget i övrigt i Berlusconis italien som ju liksom... ändå är hans ansvar? Riktig politik tänker jag på. Verkligheten. Saker som sker, inte sker. Att roida över sånt här är absolut inget annat än att roida över att Robinsson Robban pruttat på Spy Bar.

jwzrd
2009-04-08, 13:52
Du är snabb på att dra slutsatser om vad andra vet, gör, tycker och känner.

Tack.

Tolkia
2009-04-08, 13:54
Sista delen av ditt stycke förstår jag inte. Eller om jag läser det rätt så har du missförstått mig men det är ok, min text finns en liten liten bit upp att läsas hur många gånger som helst.

Men jo. Att förfasas så till den milda grad över en groda som denna att det ska tryckas i varenda jävla blaska är pinsamt. Ytterst pinsamt. Det är precis som om minnet av jordbävningen - den är inte direkt gammal heller - redan är bortblåst. Nu ska Berlusconi den jävla maffioson få sina firrar micrade.

Vad exakt är det som är så fruktansvärt? Vilka konsekvenser bör det få? Vad tyder detta på? Var är de braskande uppslagen om läget i övrigt i Berlusconis italien som ju liksom... ändå är hans ansvar? Riktig politik tänker jag på. Verkligheten. Saker som sker, inte sker. Att roida över sånt här är absolut inget annat än att roida över att Robinsson Robban pruttat på Spy Bar.
Frågan är vem som roidar. Se även Nitrometans inlägg ovan. Och nej, jag har inga problem med läsförståelsen, jag tror möjligen att du behagar utelämna några mellanled.

Trance
2009-04-08, 13:57
Jag tycker inte så helt enkelt. Det är jävligt aftonbladet/barnen111 att förfasas över att någon ur den yttersta bourgeoisien pruttar ur sig konstiga saker. Särskilt när det finns ett verkligt ämne (jordbävningen med konsekvenser) precis runt hörnet. Det är insult to injury på precis samma sätt som när herr B. själv talar om kampingsemestrar även om det inte är lika allvarligt naturligtvis eftersom han är landet i frågas ledare.

Kännande människor vill slå sig fria från något slags upplevt ansvar att göra något för alla drabbade genom att utse en syndabock. Det var B:s fel eftersom han uttryckte sig om konsekvenserna som om en kampingsemester så jag behöver inte göra något mer själv.

Nej, du eller andra behöver inte hålla med mig.

Du verkar hetsa upp dig och förfasas väldigt mycket över att folk finner intresse i Berlusconis korkade uttalanden. Är detta någon tävling om att du bryr dig mest av alla om saker som betyder något och inte är så låg som alla andra är?

Mina tankar om händelserna:
Jordbävningen: Tragiskt som den flesta naturkatastrofer, hoppas det löser sig till det bästa.
Berlusconis uttalande: Heh, så korkat av en premiärminister att säga i en sådan situation.

Du:

VARFÖR BÄR DU INTE SANDSÄCKAR I ITALIEN, DU HAR INGEN RÄTT ATT UTTALA DIG INNAN DU HAR HÅLLT ETT DÖENDE ITALIENSKT BARN I FAMNEN!!!!!!!!!!!!!!!!

Ungefär.

jwzrd
2009-04-08, 14:01
Frågan är vem som roidar. Se även Nitrometans inlägg ovan. Och nej, jag har inga problem med läsförståelsen, jag tror möjligen att du behagar utelämna några mellanled.

Historia:
1. X händer. En allvarlig händelse.
2. Y säger: Prutt. fniss.
3. X skrivs om i en liten notis.
4. Prutten får 20 löpsedlar och mittenuppslaget
5. Jag tar mig för pannan.
6. kolozzeum och tröttmaeliten roidar över Y som är en sån nötskalle
7. Fler löp om Ys icke-förträfflighet
8. Någon skriver: Y måste lida brist på empati eftersom han är så klantig rörande X.
9. Jag påpekar: Vad har du själv gjort för att visa på din empatiska förmåga visavi X? Inget? Ok. Varför är det bättre att göra inget än att som Y säga Prutt. Fniss.

Jag: Varför i helvete (för att jag är förbannad) spelar Y:s jävla bs-uttalanden någon roll? Varför roidar ni över det? Varför vill ni ha det på löpen? Varför rasar ni? Vad gör ni för X? Jag tror att rasandet över Y är ett sätt att täcka för bristen på ras/handling över X.

Ni: nu skojar du till det. Varför ska vi behöva göra något? Varför ska vi behöva veta något? Du slåss mot väderkvarnar. Men durå111 (Tolkia), du säger ju idiot hit osv, betyder det inte att du också är en idiot. (Hur nu den kopplingen kommer från min text).

jwzrd
2009-04-08, 14:02
Du verkar hetsa upp dig och förfasas väldigt mycket över att folk finner intresse i Berlusconis korkade uttalanden. Är detta någon tävling om att du bryr dig mest av alla om saker som betyder något och inte är så låg som alla andra är?

Mina tankar om händelserna:
Jordbävningen: Tragiskt som den flesta naturkatastrofer, hoppas det löser sig till det bästa.
Berlusconis uttalande: Heh, så korkat av en premiärminister att säga i en sådan situation.

Du:

VARFÖR BÄR DU INTE SANDSÄCKAR I ITALIEN, DU HAR INGEN RÄTT ATT UTTALA DIG INNAN DU HAR HÅLLT ETT DÖENDE ITALIENSKT BARN I FAMNEN!!!!!!!!!!!!!!!!

Ungefär.

Det hade varit rätt om jag hade angripit folk som förfasats över jordbävningen men sen inte gjort något. Nu var det så att jag angrep folk som förfasades över Berlusconi och dessutom anklagade honom för brist på empati (eftersom han kunde göra ett sådant uttalande).

Berlusconis uttalande borde inte ha hamnat i en enda tidning.

TCOG
2009-04-08, 14:11
Nej, du eller andra behöver inte hålla med mig.

Håller med dig fullständigt :thumbup:

pwnyou
2009-04-08, 14:14
jwzrd har en poäng faktiskt...

Förresten undrar jag vad som folk tycker är fel med Berlusconi? Ifall man bortser ifrån politiken i sig (som inte många här vet någonting om överhuvudtaget) så skulle jag hellre vilja ha en statsminister med lite humor istället för en tråkig ledare. Jag tror att hans kommentarer faktiskt får folk på bättre humör genom att kunna se det roliga av situationen istället för att vara så negativa hela tiden.

Tolkia
2009-04-08, 14:16
Men durå111 (Tolkia), du säger ju idiot hit osv, betyder det inte att du också är en idiot. (Hur nu den kopplingen kommer från min text).
Nej, det var inte vad jag skrev. F.ö. är det tämligen oklart huruvida du roidar över att det skrivs om vad Berlusconi sagt i <insert random tidning>, att någon postar en tråd om det på Kolozzeum, eller att folk roidar i tråden (jag kanske är blind, men jag ser inte direkt att tråde är full av primalskrik angående Berlusconis eventuella brist på empati). Det enda som är riktigt klart är att du roidar.
Förresten undrar jag vad som folk tycker är fel med Berlusconi?
Tja, hans politik?

jwzrd
2009-04-08, 14:19
Nej, det var inte vad jag skrev. F.ö. är det tämligen oklart huruvida du roidar över att det skrivs om vad Berlusconi sagt i <insert random tidning>, att någon postar en tråd om det på Kolozzeum, eller att folk roidar i tråden (jag kanske är blind, men jag ser inte direkt att tråde är full av primalskrik angående Berlusconis eventuella brist på empati). Det enda som är riktigt klart är att du roidar.

Men ta en titt på bloggar, tidningarnas websidor, tidningarna i sig själva, den här tråden. Alla handlar dem om Berlusconis jävla prutt. Det kallar jag för att alla roidar över B. JAG roidar på alla som roidar på B.

Empati-delen är underordnat det; det var något Nitrometan angas som tänkbar orsak till B:s uttalande och det gjorde att JAG undrade över varför hans empati kommit att ifrågasättas... och ingen annans.

jwzrd
2009-04-08, 14:21
Det finns en tråd som frågar om jag/vi som kund(er) är dumma. Månne startar jag en tråd om: Är du en dum medborgare? Kriterier kunde vara huruvida man förstod skillnaden mellan händelser och ickehändelser och huruvida man kunde väga sakers verkliga vikt snarare än att bara hoppa på kom-så-rasar-vi-tillsammans-tågen hela jävla tiden.

palme
2009-04-08, 14:24
"Se det som en campinghelg" säger han.


Hahaahhaha rolig kille den där berlusconi :D



Jävla under att ingen plockat han än.

Nitrometan
2009-04-08, 14:28
Jävla under att ingen plockat han än.
Han har väl bra livvakter?

Förresten undrar jag vad som folk tycker är fel med Berlusconi?
Politiken, att han har monopol på informationen i Italien (nästan iaf, äger alla TV-stationer, nästan alla radiostationer och en massa tidningar), att han ändrar lagarna för att passa sig själv... Och en massa annat, han har inte varit bra för Italien.

palme
2009-04-08, 14:34
Han har väl bra livvakter?



Snarare sin tunga i maffians röv. Han är väl bra för de.

Roosen
2009-04-08, 14:37
Hahaahhaha rolig kille den där berlusconi :D



Jävla under att ingen plockat han än.

+1 där


Jwrdlzz Har en poäng.

Gör som jag, lägg en peng i burkarna när du handlar.

Trance
2009-04-08, 14:47
Det hade varit rätt om jag hade angripit folk som förfasats över jordbävningen men sen inte gjort något. Nu var det så att jag angrep folk som förfasades över Berlusconi och dessutom anklagade honom för brist på empati (eftersom han kunde göra ett sådant uttalande).

Berlusconis uttalande borde inte ha hamnat i en enda tidning.

Problemet du gör att du verkar anse att nyhetsvärde enbart beror på hur objektivt hemsk en händelse är. Det är väldigt få som skulle hålla med dig om detta.

Att det skedde en jordbävning i Italien är oväntat men jordbävningar och naturkatastrofer i sig är inget ovanligt. Det är inte heller någon som har gjort fel för att en naturkatastrof skall hända så man kan förstå att det inte intresserar mer än den första reaktionen där man informerar sig om vad som hänt.

Berlusconis uttalanden är inte lika hemskt som en jordbävning som dödar hundratals, det är ingen som påstår. Däremot är det intressant av rätt många andra anleningar; han bryter rätt stenhårt mot hur vi förväntar oss en premiärminister för ett jordbävningsdrabbat land skall uppföra sig. Det är också därför man har en diskussion om hans uttalanden och om det är vettigt att säga så.

På samma sätt som om Göran Persson skulle kommenterat tsunamin i Thailand med "Jag hoppas alla hade med sig sina surfingbrädor, he he". Nyhetsvärde direkt.

Osten80
2009-04-08, 15:00
Haha, vilken underbar tråd.

jwzrd
2009-04-08, 15:08
Problemet du gör att du verkar anse att nyhetsvärde enbart beror på hur objektivt hemsk en händelse är. Det är väldigt få som skulle hålla med dig om detta.

Att det skedde en jordbävning i Italien är oväntat men jordbävningar och naturkatastrofer i sig är inget ovanligt. Det är inte heller någon som har gjort fel för att en naturkatastrof skall hända så man kan förstå att det inte intresserar mer än den första reaktionen där man informerar sig om vad som hänt.

Berlusconis uttalanden är inte lika hemskt som en jordbävning som dödar hundratals, det är ingen som påstår. Däremot är det intressant av rätt många andra anleningar; han bryter rätt stenhårt mot hur vi förväntar oss en premiärminister för ett jordbävningsdrabbat land skall uppföra sig. Det är också därför man har en diskussion om hans uttalanden och om det är vettigt att säga så.

På samma sätt som om Göran Persson skulle kommenterat tsunamin i Thailand med "Jag hoppas alla hade med sig sina surfingbrädor, he he". Nyhetsvärde direkt.

Hemsk finns faktiskt inte alls med. Men ja, jag gör skillnad mellan olika nyheter i fråga om hur pass intressanta de är. Det gör du och alla andra också. Jag håller inte med om den prioritering som skett i dagsläget mellan Berlusconis uttalande och... alla andra saker som händer i världen just nu. Gör du det?

Det är ett idiotiskt uttalande av honom, precis som ditt föreslagna uttalande hade varit av Göran P. Men jag tycker inte att världens kollektiva trosa behöver knytas ihop av den anledningen. Det räcker med två korta tappningar vid tinningen och sedan kan vi alla fortsätta med att skita i allt. Uppretningar av det där slaget är dock symptomatiskt med den virtuella värld som finns nu där alla (icke-/)handlingar mäts och vägs som om de skedde i Big Brother-kåken; efteråt väntar sig världens mentala dokusåpafjårtisar ensamintervjun framför kameran med skarpa fördömanden av Big Brother-Silvio och med uttalanden om hur stämningen ändrats nu när han chock-sade helt fel saker.

Det känns som att någon skulle behöva ta så fruktansvärt många i kragen, servera ett halvt dussin facepalms och: Snap out of it! Vi lever i verkligheten. Det här är inte någon jävla efter-USA-apad/-inspirerad SVT-produktion för din lördagsunderhållning.

Scratch89
2009-04-08, 17:46
Jaaahapp... Jag tyckte att det var ett korkat uttalande. Jag förväntar mig en förbannad javaman vid porttelefonen i det snaraste.

Trance
2009-04-08, 18:03
Hemsk finns faktiskt inte alls med. Men ja, jag gör skillnad mellan olika nyheter i fråga om hur pass intressanta de är. Det gör du och alla andra också. Jag håller inte med om den prioritering som skett i dagsläget mellan Berlusconis uttalande och... alla andra saker som händer i världen just nu. Gör du det?

Jag vet inte. Jag följer inte media så där jättemycket, men det jag sett så har uttalandet varit i samma sektion som resten av rapporteringen runt jordbävningen. Så jag ser inte riktigt hur det är fel.



Det är ett idiotiskt uttalande av honom, precis som ditt föreslagna uttalande hade varit av Göran P. Men jag tycker inte att världens kollektiva trosa behöver knytas ihop av den anledningen. Det räcker med två korta tappningar vid tinningen och sedan kan vi alla fortsätta med att skita i allt. Uppretningar av det där slaget är dock symptomatiskt med den virtuella värld som finns nu där alla (icke-/)handlingar mäts och vägs som om de skedde i Big Brother-kåken; efteråt väntar sig världens mentala dokusåpafjårtisar ensamintervjun framför kameran med skarpa fördömanden av Big Brother-Silvio och med uttalanden om hur stämningen ändrats nu när han chock-sade helt fel saker.

Ett inlägg på ett forum och ett par svar på det. I allmänt där diskussionerna oftast håller extremt låg eller trivial nivå... jag ser inte hur folk rasar.


Det känns som att någon skulle behöva ta så fruktansvärt många i kragen, servera ett halvt dussin facepalms och: Snap out of it! Vi lever i verkligheten. Det här är inte någon jävla efter-USA-apad/-inspirerad SVT-produktion för din lördagsunderhållning.

En av Europas mäktigaste män uttalar sig på ett korkat nedvärderande sätt. Jag ser fortfarande inte problemet med att rapportera det.

Baha
2009-04-08, 18:09
Dom är tvingade att bo i tält, att se det som en tältsemester är ju en ypperlig ide.(semester=oftast skoj)

Cilia
2009-04-08, 18:53
jwzrd har en poäng faktiskt...

Förresten undrar jag vad som folk tycker är fel med Berlusconi? Ifall man bortser ifrån politiken i sig (som inte många här vet någonting om överhuvudtaget) så skulle jag hellre vilja ha en statsminister med lite humor istället för en tråkig ledare. Jag tror att hans kommentarer faktiskt får folk på bättre humör genom att kunna se det roliga av situationen istället för att vara så negativa hela tiden.
Jag skulle inte vilja ha en statsminister med B humor. Tror inte heller vi skulle rösta fram en sån. Sen är jag med Tolkia här. Jag har inte träffat en italienare som är direkt nöjd med B. Däremot så brukar dom vara överens om att han är det minst dåliga alternativet av de kandidtater som finns/fanns.

-squat-
2009-04-08, 19:34
jag har inte träffat en italienare som är direkt nöjd med b. Däremot så brukar dom vara överens om att han är det minst dåliga alternativet av de kandidtater som finns/fanns.

+1.

-squat-
2009-04-08, 19:39
Jag blir fan bara mer och mer förbannad ju mer jag tänker på detta. Det sitter alltså nötter här i sverige och ondgör sig över att Berlusconi kallar katastrofens konsekvenser för "en kampingsemester" helt utan att veta vad herr B. gör i övrigt? Vad för politik för han och vad får den för konsekvenser för italien och EU? Du/ni vet inte? Vilka problem har man i italien just nu? Inte det heller? Hur är arbetslösheten i italien? Inte?

Men det är klart, att peka och fnissa är ju bra. Särskilt om det finns lättfångade empati-/bry sig-poäng att plocka. Pinsamheten är fan oändlig. Men det är klart, jag skojar till det lite bara. Jag är klar. Ni kan ta upp aftonbladet igen nu.

+1. Dessutom finns det personer som hanterar traumatiska situationer genom att skämta/skratta. Jag skulle nog vilja säga att det är rätt vanligt förekommande i vissa kulturer.

-squat-
2009-04-08, 19:43
+1. Dessutom finns det personer som hanterar traumatiska situationer genom att skämta/skratta. Jag skulle nog vilja säga att det är rätt vanligt förekommande i vissa kulturer.

Italien var först på plats vid tsunamikatastrofen. Det är agerandet som räknas och inte vad man säger. Det borde sossewhinarna tänka på!

-squat-
2009-04-08, 19:47
Han har varit premiärminister tre gånger. Han är en produkt av den italienska kulturen där det är möjligt att vara inblandad i saker som skulle vara otänkbart för en premiärminister i andra länder.

Och Sverige förtjänar sossarna?

stafh
2009-04-08, 20:01
Hitler var bra för Tyskland, ja.

Haha, mycket goodwins lag på senare :)

Såg när han sa det på tv, och tyckte inte det var så farligt i sammanhanget.

Kwon
2009-04-09, 19:14
Hoppas Italien slipper Mollusconi snart.

Osten80
2011-02-04, 19:20
Underbar tråd. Jwrzd är så arg! :laugh:

Lite nyheter:

Berlusconi: ”Mubarak – den visaste av män”

Italiens premiärminister Silvio Berlusconi chockerar omvärlden igen. Samtidigt som spänningen stiger i Egypten och omvärlden rasar mot regimen menar Berlusconi att president Mubarak är en ”vis man”.

– Jag hoppas att det kan bli en övergång till ett mer demokratiskt system i Egypten utan en paus från president Mubarak, som i väst framför allt i USA, är ansedd som den visaste av män, sade Berlusconi på fredagen rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Uttalandet kom inför EU-toppmötet i Bryssel på fredagen.

bertbert
2011-02-04, 20:03
Bra bump. Ja, jwzrd var verkligen i högform!

Och Berserculonis uttalande sällar sig till en lååång lista av lika idiotiska grodor...

Sheogorath
2011-02-04, 20:08
Jag saknar jwzrd :(

Frumpish
2011-02-04, 20:11
Varför blev han bannad?

stevebc
2011-02-04, 20:13
Varför blev Jesus korsfäst?