handdator

Visa fullständig version : Allmän kosttillskottfråga


Alone_in_the_dark
2009-04-08, 09:25
Måste slänga ut en fråga som har resulterat i att jag har hamnat i förbannat dilemma som i sin slutar med en tur i familjerätten/soc om jag inte hittar studier som bevisar motsatsen eller ger stöd åt teserna.

Här är frågan:

Min son, 6 år, som jag har varannan vecka. Mitt ex säger att han ska vitamintillskott och omega-3 (den minskar typ barndiabetes, http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-kan-minska-risken-for-barndiabetes-1.515639) för han får inte i sig tillräckligt (fråga mig inte hur hon vet det...*screwy*). Finns det någon vettig förklaring eller rim eller reson att ge honom detta när han får mat enligt tallriksmodellen hos mig och i skolan(här behövs bevis i form av studier)?
Jag kör efter principen, en dag rött kött, en dag vitt kött, en dag fisk, en dag vegetariskt sen börjar jag om. Till detta är det antingen brunt ris, quinoa, couscous eller andra gryn sorter. Och givetvis mycket grönsaker i alla dess former.

:devil::devil::devil:

Någon?

mangs
2009-04-08, 10:16
Förstår jag det rätt nu om du säger att du riskerar att tappa vårdnaden om ditt barn för att du istället för att pula i barnet vitaminer och nyttiga fetter via kosttillskott ser till att att får i sig en bra och varierad kost via mat?

Jag förstår inte riktigt vad Soc skulle ha med detat att göra om det inte är någon annan bakomliggande faktor som du inte beskriver hår och kosten bara är toppen på isberget.

När det gäller kosten så är det att föredra att äta bra mat fri från kosttillskott jämfört med att äta dålig kost och komplementera upp med kosttillskott.

Frillan
2009-04-08, 10:24
Är han en frisk individ räcker en hälsosam och balanserad kost...

Smurfish
2009-04-08, 10:26
Så ditt ex tycker att det är bättre att låta sin 6 åring redan nu börja ta kosttillskott istället för att äta riktig bra mat :S låter som om hon inte ska ha vårdnaden för barnet mer.. Hur är det med ditt barns kost hos ditt ex??
Om ditt barn äter som det gör med dig tror jag fan han kommer inte få nån diabetes eller liknande..

Alone_in_the_dark
2009-04-08, 10:34
Förstår jag det rätt nu om du säger att du riskerar att tappa vårdnaden om ditt barn för att du istället för att pula i barnet vitaminer och nyttiga fetter via kosttillskott ser till att att får i sig en bra och varierad kost via mat?

Jag förstår inte riktigt vad Soc skulle ha med detat att göra om det inte är någon annan bakomliggande faktor som du inte beskriver hår och kosten bara är toppen på isberget.

När det gäller kosten så är det att föredra att äta bra mat fri från kosttillskott jämfört med att äta dålig kost och komplementera upp med kosttillskott.

Nej det gör jag inte men det blir en vända där om jag vägrar, d v s hon kan hävda samarbetssvårigheter för att jag vägrar göra detta

Trance
2009-04-08, 10:44
Vilken typ av vitamintillskott?

Alone_in_the_dark
2009-04-08, 10:59
Vilken typ av vitamintillskott?

http://www.newsdesk.se/pressroom/mcneil/pressrelease/view/157702

stybb
2009-04-08, 18:14
Jag skulle gå med ditt ex till ett apotek eller en barnläkare eller en dietist eller en vanlig läkare vad hon nu anser trovärdigt och jag är rätt säker på att de skulle ge dig rätt rätt omgående.

Jag gissar på att det är hennes första barn...*popcorn*

Fatcan
2009-04-08, 18:35
Nej det gör jag inte men det blir en vända där om jag vägrar, d v s hon kan hävda samarbetssvårigheter för att jag vägrar göra detta

Hon verkar vara en jobbig människa?

kalle_banan
2009-04-08, 20:30
http://www.newsdesk.se/pressroom/mcneil/pressrelease/view/157702

Det står ju på hemsidan att barnen i studien inte åt rätt och vad man ska äta för att äta rätt. Då är det ju bara att ge barnet den mat som det står att den ska få, respektive inte få.

Från hemsidan:
Att påverka barnens kostvanor är viktigt av fler orsaker...
Dessutom etableras matvanorna tidigt i livet...
Den mest önskvärda matvaneförändringen enligt Livsmedelsverket är en minskad konsumtion av godis, läsk, snacks och bakverk och samtidigt en ökad konsumtion av frukt och grönt...
...cirka 400 gram frukt och grönsaker per dag...

Eftersom det tydligt står att matvanor etableras tidigt är det viktigt att inte lära barnet lita på piller för att vara och förbli frisk.
Så sluta proppa i barnet skitmat och ge det riktig mat, nuff said.

Alone_in_the_dark
2009-04-09, 00:45
Tack alla för stödet, jag håller med er alla om att rätt mat är det enda vägen framåt - nu ska jag ta tjuren vid hornen men innan dess ska jag nog sova :D

Salus
2009-04-09, 00:56
Lycka till!

Morty
2009-04-09, 02:13
Vitamintillskottet gör nog mera skada än nytta...

Kischen
2009-04-09, 07:12
Vitamintillskottet gör nog mera skada än nytta...

Du borde sätta dig ner och ränka på hur % rdi ser ut när tillskotten används tillsammans med bra mat. Jag tror som ovanstående att det blir kaka på kaka.

Fordon
2009-04-09, 08:13
Hon verkar vara en jobbig människa?

För att gå offtopic;

Hon är ett ex. There's a reason for everything. *slap*

Eddie Vedder
2009-04-09, 08:22
http://www.newsdesk.se/pressroom/mcneil/pressrelease/view/157702

Det är väldigt klassiskt att "hälsomedvetna" läser att "vi äter idag för mycket si och för lite så" och då genast drar slutsatsen att man själv måste förändra matvanorna.

Fiber- och fullkornshysterin känns som den har lugnat ner sig lite tack och lov men annars är det ett praktexempel. En undersökning visar att fiberintaget i befolkningen tros vara lägre än rekommenderat, plötsligt köper varenda person som redan ätit havregrynsgröt och grönsaker varje dag nu även 100% fullkornspasta, barkberikade havregryn, häller på extra bark överallt (jag syftar på kli). "Fel" personer som tar till sig råden alltså.

Lite så känns det även här, att Riksmaten barn - 2003 (som jag utgår från att de hänvisar till här) gav en viss typ av resultat inbegriper ju inte ditt barn om du nu är en så duktig förälder att du ger ditt barn så bra mat redan.:thumbup:

Extra D-vitamin tror jag tveklöst på. I övrigt tror jag du tillgodogör allt som behövs utan bekymmer. Se upp med allergen mat till en början och introducera sedan mer fisk, mer ägg osv med tiden. Extra fett i maten till barn är nog sällan fel.:)

Alone_in_the_dark
2009-04-09, 13:18
För att gå offtopic;

Hon är ett ex. There's a reason for everything. *slap*

+11111 :thumbup::hbang:

Det är väldigt klassiskt att "hälsomedvetna" läser att "vi äter idag för mycket si och för lite så" och då genast drar slutsatsen att man själv måste förändra matvanorna.

Fiber- och fullkornshysterin känns som den har lugnat ner sig lite tack och lov men annars är det ett praktexempel. En undersökning visar att fiberintaget i befolkningen tros vara lägre än rekommenderat, plötsligt köper varenda person som redan ätit havregrynsgröt och grönsaker varje dag nu även 100% fullkornspasta, barkberikade havregryn, häller på extra bark överallt (jag syftar på kli). "Fel" personer som tar till sig råden alltså.

Lite så känns det även här, att Riksmaten barn - 2003 (som jag utgår från att de hänvisar till här) gav en viss typ av resultat inbegriper ju inte ditt barn om du nu är en så duktig förälder att du ger ditt barn så bra mat redan.:thumbup:

Extra D-vitamin tror jag tveklöst på. I övrigt tror jag du tillgodogör allt som behövs utan bekymmer. Se upp med allergen mat till en början och introducera sedan mer fisk, mer ägg osv med tiden. Extra fett i maten till barn är nog sällan fel.:)

Ok, ska kolla D-vitaminen. Tack för ditt svar.

Morty
2009-04-09, 14:24
D-vitamin finns det plenty av i mjölk!

Eddie Vedder
2009-04-09, 14:38
D-vitamin finns det plenty av i mjölk!

Nej det gör det inte. Det är en källa men knappast en särskilt BRA källa. Den enda hyfsat bra källan i kosten är fet fisk, i övrigt är helt klart solen den bästa men tyvärr bara på sommarhalvåret.

Mer och mer forskning tyder på att majoriteten av oss i Nordeuropa får i oss alldeles för lite D-vitamin, dels mindre än RDI men även att RDI är för lågt. Alltså otillärckilga mängder av ett RDI som även det tros kunna vara otillräckligt.

Jag har skrivit om det där, orkar du inte kolla upp alla referenser rekommenderar jag i alla fall den länkade texten från Läkartidningen:

http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

Review från 2007 i New England Journal of Medicine:

Holick MF. Vitamin D deficiency. Vitamin D N Engl J Med. 2007 Jul 19;357(3):266-81.

http://content.nejm.org/cgi/content/full/357/3/266

Och en review från 2008 i Nutrition Reviews:

Moskilde, L. Vitamin D requirement and setting recommendation levels: long-term perspectives. Nutr Rev. 2008 Oct;66(10 Suppl 2):S170-7.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/121421684/HTMLSTART

Alone_in_the_dark
2009-04-09, 15:11
Nej det gör det inte. Det är en källa men knappast en särskilt BRA källa. Den enda hyfsat bra källan i kosten är fet fisk, i övrigt är helt klart solen den bästa men tyvärr bara på sommarhalvåret.

Mer och mer forskning tyder på att majoriteten av oss i Nordeuropa får i oss alldeles för lite D-vitamin, dels mindre än RDI men även att RDI är för lågt. Alltså otillärckilga mängder av ett RDI som även det tros kunna vara otillräckligt.

Jag har skrivit om det där, orkar du inte kolla upp alla referenser rekommenderar jag i alla fall den länkade texten från Läkartidningen:

http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

Review från 2007 i New England Journal of Medicine:

Holick MF. Vitamin D deficiency. Vitamin D N Engl J Med. 2007 Jul 19;357(3):266-81.

http://content.nejm.org/cgi/content/full/357/3/266

Och en review från 2008 i Nutrition Reviews:

Moskilde, L. Vitamin D requirement and setting recommendation levels: long-term perspectives. Nutr Rev. 2008 Oct;66(10 Suppl 2):S170-7.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/121421684/HTMLSTART

Du är ju en helt underbar källa till kunskap *cupid* Detta ska läsas ordentligt ikväll.

Sverker
2009-04-09, 15:30
Det är skollunch 5 dagar i vecka. Ska inte vara några problem att äta varierat. Speciellt inte de första åren innan barnen lärt sig säga att skolmaten är äcklig.

Morty
2009-04-09, 16:41
Nej det gör det inte. Det är en källa men knappast en särskilt BRA källa.

RLY? En halv liter är 40% av RDI. Om nu RDI är dåligt, var skulle en lagom dos ligga? 10 mikrogram?

Eddie Vedder
2009-04-09, 19:07
RLY? En halv liter är 40% av RDI.

Precis, en halv liter och ändå når man inte ens halvvägs. Det skulle inte jag kalla för en D-vitaminrik källa.

Om nu RDI är dåligt, var skulle en lagom dos ligga? 10 mikrogram?

Du får läsa referenserna, de anger lämpliga intag och nämner även en hel del exempel på supplementerade halter som visat goda resultat.

zharz
2009-04-09, 19:12
Såg på Doctors på tv4 och då pratade dom just om D-vitamin. 10min varje dag i solen skulle vara tillräckligt för att få i sig den mängd D-vitamin som man behöver.

Du (se Eddie Vedder) skrev: I övrigt är helt klart solen den bästa men tyvärr bara på sommarhalvåret. Varför bara på sommarhalvåret och inte året om?

Eddie Vedder
2009-04-09, 19:14
Du (se Eddie Vedder) skrev: I övrigt är helt klart solen den bästa men tyvärr bara på sommarhalvåret. Varför bara på sommarhalvåret och inte året om?

UV-strålarna på våra nordliga breddgrader är inte tillräckligt starka då.

WHITEFOLKS
2009-04-09, 19:41
Det verkar ju som om man får en positiv effekt av ganska "stora" doser D-vitamin genom tillskott. Kan man gissa att man kan få en positiv effekt av mer solexponering då också?

Eddie Vedder
2009-04-09, 19:53
Det verkar ju som om man får en positiv effekt av ganska "stora" doser D-vitamin genom tillskott. Kan man gissa att man kan få en positiv effekt av mer solexponering då också?

Ja definitivt, om du utnyttjar solen ordentligt under sommarhalvåret är det inte otänkbart att lagret räcker året runt. Det lagras in.

Förr har det funnits en större oro för höga intag av vitamin D men den oron verkar mindre och mindre befogad och tvärtom tyder mer och mer forskning på att höga doser är både ofarligt och bra.

zharz
2009-04-09, 21:10
Men hur fungerar upptaget av D-vitamin när man är i solen? Spelar det någon roll om man ligger och solar naken eller om man kör med heltäckningsmatta och bara solar ansiktet?

Eddie Vedder
2009-04-09, 21:19
Men hur fungerar upptaget av D-vitamin när man är i solen? Spelar det någon roll om man ligger och solar naken eller om man kör med heltäckningsmatta och bara solar ansiktet?

Större exponeringsyta är bättre. Jag är osäker nu men jag TROR att vissa kroppsdelar absorberar strålarna bättre än andra. Är dock inte säker på vilka delar. I vilket fall som helst är ca 10-15 minuter per dag med exponering av 30% av kroppens hud rekommenderat för att tillgodose RDI.

Men som sagt, bara under ena halvan på året här i norr tyvärr.

r3mpuh
2009-04-09, 21:20
Lite mer off topic=):

Jag chansar på att solarium inte ger D-vitamin som solen gör :)?

/r3mp

Morty
2009-04-09, 22:03
Jo, det är jag ganska säker på att det faktiskt gör. Har hört forskare spekulera i att det skulle vara nyttigt, just pga D-vitaminet.

Eddie Vedder
2009-04-09, 22:21
Jo, det är jag ganska säker på att det faktiskt gör. Har hört forskare spekulera i att det skulle vara nyttigt, just pga D-vitaminet.

Jag tror inte det. Så som jag förstått det så innehåller vanligt solarium UVA-strålning och det är UVB som omvandlas till D-vitamin. Jag kan ha fel dock.

Ytterligare en bra artikel i Läkartidningen om D-vitamin, teorin om ökat behov, risker med för lågt intag etc.

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/5/5034/LKT0640s2976_2977.pdf

D-vitamin bildas i huden, framför allt i epidermis, från prekursorn
7-dehydrokolesterol under inverkan av UVB-ljus med
en våglängd på 290–315 nm. Detta leder till en fotokemisk reaktion,
som bildar previtamin D3, som i sin tur därefter snabbt förvandlas
till vitamin D3. Den korta våglängden på dessa strålar
ger inte pigmentering, kan inte passera vanligt fönsterglas och
produceras inte i vanliga solarier, som ger UVA-strålning.[/QUOTE

EDIT:

Kollade precis norska motsvarigheten till Läkartidningen. Även där finns massor av bra D-vitaminartiklar. Tydligen finns även UVB-solarier som är en bra D-vitaminkälla:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847

[QUOTE]Solarier, særlig UV-B-solarier, er effektive D-vitaminprodusenter,...

Aerials
2009-04-10, 11:23
Jo, det är jag ganska säker på att det faktiskt gör. Har hört forskare spekulera i att det skulle vara nyttigt, just pga D-vitaminet.

...

Aerials
2009-04-10, 11:26
Jag tror inte det. Så som jag förstått det så innehåller vanligt solarium UVA-strålning och det är UVB som omvandlas till D-vitamin. Jag kan ha fel dock.

Ytterligare en bra artikel i Läkartidningen om D-vitamin, teorin om ökat behov, risker med för lågt intag etc.

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/5/5034/LKT0640s2976_2977.pdf

D-vitamin bildas i huden, framför allt i epidermis, från prekursorn
7-dehydrokolesterol under inverkan av UVB-ljus med
en våglängd på 290–315 nm. Detta leder till en fotokemisk reaktion,
som bildar previtamin D3, som i sin tur därefter snabbt förvandlas
till vitamin D3. Den korta våglängden på dessa strålar
ger inte pigmentering, kan inte passera vanligt fönsterglas och
produceras inte i vanliga solarier, som ger UVA-strålning.

EDIT:

Kollade precis norska motsvarigheten till Läkartidningen. Även där finns massor av bra D-vitaminartiklar. Tydligen finns även UVB-solarier som är en bra D-vitaminkälla:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847

Precis, ordinarie är av typ UVA och jag måste faktiskt påstå att ovanstående inlägg om att ett solarium ger d vitamin tar priset av det jag läst på kolo.

Alone_in_the_dark
2009-04-11, 19:45
Precis, ordinarie är av typ UVA och jag måste faktiskt påstå att ovanstående inlägg om att ett solarium ger d vitamin tar priset av det jag läst på kolo.

Ingen har sagt att solarium ger D-vitamin, utan den typ av D-vitamin (D3) som bildas i huden då man solar (UVB) kan både motverka hudcancer och användas vid behandling av Psoriasis patienter. Man använder då en UVB-behandling som pågår 2-3 gånger per vecka under 8-12 veckor.

Aerials
2009-04-11, 20:23
Ingen har sagt att solarium ger D-vitamin, utan den typ av D-vitamin (D3) som bildas i huden då man solar (UVB) kan både motverka hudcancer och användas vid behandling av Psoriasis patienter. Man använder då en UVB-behandling som pågår 2-3 gånger per vecka under 8-12 veckor.

OK! Måste ha missuppfattat. Lycka till med tvisten hur som!