handdator

Visa fullständig version : Deff efter 8 månader


Reff
2003-08-02, 18:50
Jag har tränat hårt i 8 månader och är mycket nöjd med mina resultat. Jag har gått upp från 77 kg till 90 kg. Jag är 183 cm lång. Hela 10 kilo den här sommaren tackvare att jag börjdade med kosttillskott.
Men jag har förstås lagt på mig lite extre fett. Det hade jag även innan jag började träningen. Det är inte så speciellt mycket, men ändå för mycket. lovehandels, en liten mage och stjärten är de största problemområderna. Jag tränar 5 ggr i veckan. Ingen cardioträning. Jag äter mycket mat och en hel del på Mcdonalds. Som är den enda syndabocken i min mathållning. Är det fel av mig att börja med diet nu och sen efter det ändra min kosthållning (inga hamburgare). Eller är det bara löjligt att börja deffa efter 8 månader?

King Grub
2003-08-02, 18:56
Helt upp till dig. Det kan ingen annan bestämma åt dig. Vilket prioriterar du mest: att få de muskler du lyckats lägga på dig synliga eller lägga på dig ännu mer och vänta till kanske nästa sommar med att slipa formen?

En börjar kunde ju vara att börja med lite intensiv cardio. Både hjälper till att hålla fettnivåerna på en acceptabel nivå och förbättrar dina gym-resultat.

LunaSpice
2003-08-02, 19:25
Originally posted by King Grub
Helt upp till dig. Det kan ingen annan bestämma åt dig. Vilket prioriterar du mest: att få de muskler du lyckats lägga på dig synliga eller lägga på dig ännu mer och vänta till kanske nästa sommar med att slipa formen?

En börjar kunde ju vara att börja med lite intensiv cardio. Både hjälper till att hålla fettnivåerna på en acceptabel nivå och förbättrar dina gym-resultat.

Barbapappa....vad menas med "intensiv" cardio? 20 min cykling/löpband tills man är rejält trött direkt efter ett styrkepass? Eller vad rek. du? Tänkte nämligen köra detta snart när jag börjar träna igen.

King Grub
2003-08-02, 19:40
Originally posted by LunaSpice


Barbapappa....vad menas med "intensiv" cardio? 20 min cykling/löpband tills man är rejält trött direkt efter ett styrkepass? Eller vad rek. du? Tänkte nämligen köra detta snart när jag börjar träna igen.

Jag är helt såld på HIIT - dvs högintensitetsintervaller. 30 sek toppfart/30 sek återhämtningsfas i lugnare tempo i ca 20 minuter, eller tills man kollapsar. Allt som oftast kör jag det direkt efter styrkepasset (utom efter ben, av förklarliga anledningar), för att spara tid, och jag märker inga resultatmässiga skillnader jämför med att lägga HIIT-cardio separat, bara man ser till att vara rejält kolhydrater- och proteinladdat innan, och äta direkt efter cardion. Men visst går det bra att köra cardion separat också, men jag tycker det är onödigt och tidsödande om man har ett liv också.

LunaSpice
2003-08-02, 19:46
Originally posted by King Grub


Jag är helt såld på HIIT - dvs högintensitetsintervaller. 30 sek toppfart/30 sek återhämtningsfas i lugnare tempo i ca 20 minuter, eller tills man kollapsar. Allt som oftast kör jag det direkt efter styrkepasset (utom efter ben, av förklarliga anledningar), för att spara tid, och jag märker inga resultatmässiga skillnader jämför med att lägga HIIT-cardio separat, bara man ser till att vara rejält kolhydrater- och proteinladdat innan, och äta direkt efter cardion. Men visst går det bra att köra cardion separat också, men jag tycker det är onödigt och tidsödande om man har ett liv också.

Och man kan förstås köra HIIT på cykel också? Eller är det enklare på löpband eller stepmaskin?

King Grub
2003-08-02, 20:01
Originally posted by LunaSpice


Och man kan förstås köra HIIT på cykel också? Eller är det enklare på löpband eller stepmaskin?

Allt som får upp pulsnivån tillräckligt och/eller är plågsamt nog. Jag föredrar trappmaskin.

MaW
2003-08-02, 21:24
Originally posted by King Grub


Allt som får upp pulsnivån tillräckligt och/eller är plågsamt nog. Jag föredrar trappmaskin.

Själv gjorde jag den äkta varan idag... Gick i intervaller upp för slalombacken idag.. mycket skonsammare för knän/rygg än springa iaf :)

Jet
2003-08-03, 09:49
Käka som du gör nu, börja röra dig mer istället 3-5 morgonpromenader a 45-60 min, alt, kvällspromenader..

Kommer att funka bra, behöver inte göra panikgrejer för att du fått lite fläsk, handlar ofta om en låg aktivitetsgrad.... Och nä, du kommer inte att förlora alla dina muskler om du rör dig lite mer, såtillvida du käkar bra i övrigt....:thumbup:

Reff
2003-08-03, 13:57
Tack för råden. Jag gör nog så att jag börjar röra mig lite mer och köper omega-3. Väntar nog med deffen tills jag ska till teneriffa i december.

LunaSpice
2003-08-03, 13:59
Originally posted by Reff
Tack för råden. Jag gör nog så att jag börjar röra mig lite mer och köper omega-3. Väntar nog med deffen tills jag ska till teneriffa i december.

Är det inte bättre att deffa EFTER Teneriffa? Det brukar väl gå ganska vilt till vid utlandsresor...:cheers:

Andyh
2003-08-03, 14:29
vill kanske ha lite rutor å sånt att visa upp när det går vilt till :kinky:

Biceps
2003-08-03, 15:52
Fick också idén att börja deffa nu i sommar... som tur var lade jag ner projektet efter typ 3 veckor. Nu är jag betydligt mindre än dig, 87kg på 193cm, men dock... onödigt att börja deffa innan man byggt upp rejäl muskelmassa.
Nu är mitt mål 100kg, sen ska jag börja tänka på att deffa.

Dock kan man ju undvika att käka en massa skit, så minskar man iallafall delen fett man lägger på sig när man bygger...

Själv har jag syndat rejält i helgen :D

LunaSpice
2003-08-03, 15:58
"Man måste leva också..." - King Grub, nutrionsguru.

"Synda bör man annars dör man" - Jag...(?)


Seriöst, klart man ska festa ibland bara det inte går överstyr. 1-2 ggr /månad är ingen som helst fara. Och kan man, som jag, supa till rejält. :cheers: