handdator

Visa fullständig version : Alternativa övningar för marklyft?


Jacke89
2009-04-08, 02:29
Tjena

Jag gillar inte att köra marklyft, brukar ha ångest inför dom passen nuförtiden har slutat öka i reps och vill inte ta av vikt för att göra fler, då blir min teknik värdelös och det tror jag redan den är.

Mina frågor är då, vilka övningar kan man köra istället för marklyft, och får man mycket sämre utveckling om man tar bort den? :/

När jag läst på övningsguiderna, ska man hålla ryggen svankad då, så som styrkelyftarna gör i bänk ungefär, är det det dom menar med sträckt rygg för att inte skada sig?
Min första rep blir alltid skitdålig för det känns så tungt (130 kg), då blir det alltid rygglyft och om jag ska stanna och byta grepp (blir skit halt efter några lyft) så känns det skit tungt igen och blir rygglyft, känns bara bra när man får upp ett 'flow'.

Hoppas på svar på mina funderingar

Hank
2009-04-08, 02:53
Man får inte mycket sämre ryggutveckling om man utesluter marklyft, men det är en mycket bra övning som involverar hela kroppen och gör dig stark.

Ryggen ska hållas så rak som möjligt. Ang greppet så låter det som om du lyfter med en dålig stång och då kanske remmar skulle vara på sin plats?

Du kan ju alltid filma och lägga upp här så vi kan hjälpa dig med det tekniska, alternativt fråga någon kunnig på gymmet.

Tabbe
2009-04-08, 05:21
Stångrodd och tunga chins är två riktigt bra övningar.
Du behöver inte marklyft för att få en bra rygg men det är fortfarande en väldigt bra övning som involverar en stor del av kroppen.

Scratch89
2009-04-08, 06:18
Om du säger att det är den första som är tung, så undrar jag om du verkligen kör ordentliga marklyft, alltså "dödar" vikten? Om du får upp ett flow så verkar det som att du inte gör det. Se till att du kör ordentliga; det är väl oftast starten som är värst.

pellepedal
2009-04-08, 07:22
Har du dålig teknik när det blir tungt... Kör lättare och öva in tekniken ordentligt.

Dåligt grepp? Kör med remmar eller magnesium eller öva upp greppet.

diskonto
2009-04-08, 08:44
Tunga svingar har många nästan kunnat ersätta marklyften med tillochmed rent styrkemässigt. Jobbar hela den posteriära kedjan, och skapar en oerhörd tyngd i bottenläget pga accelerationen.

Langster
2009-04-08, 09:44
Kör lättare och många fler reps en period, det är också väldigt bra träning.
Typ 20-reppare.