handdator

Visa fullständig version : Smärta av side bends


Bamse
2003-08-02, 18:02
Jag testade sittande side bends idag för första gången. Gör man rätt ska den tydligen involvera bl.a. quadratus lumborum.

Hur som helst så upplevde jag lite diffus smärta i nedre ryggen. Finns det något vanligt utförandefel i side bends som orsakar ryggsmärta? Eller är det kanske mest troligt att värken har sitt ursprung från någon annan övning?

Här är ett exempel på stående side bends:

http://www.youronlinefitness.com/images/Side_Bends.jpg

Åse Columbus
2003-08-03, 13:57
se till att du spänner an magen o ger ryggen stöd i denna övning

Bamse
2003-08-03, 15:37
Tack för svaret!

Jag kanske borde prova att sitta på en bänk med ryggstöd nästa gång? Eller förtas effekten av övningen i så fall? :MrT:

LunaSpice
2003-08-03, 15:49
Originally posted by Åse Columbus
se till att du spänner an magen o ger ryggen stöd i denna övning

Precis...det är grymt viktigt. Sen kan du testa att stå och titta i spegel fgrån sidan så att säga för att se om du vinklar kroppen framåt eller bakåt. Det kan nämligen spela ganska stor roll för belastning av korsryggen.

BTW, övningen är helt fantastisk. Använd remmar så kan du lasta på rejäla hantlar = tar grymt bra! LYFT TYNGRE! :bpump:

:D

Vänskap
2003-08-03, 18:15
Så vad tycker övriga paneldeltagare generellt om övningen sidebends (stående eller sittande)?
Instämmer ni i LunaSpices lovsång? Eller dålig pga ger bred midja eller nåt annat?

Allan
2003-08-03, 18:26
Bra för generell styrka. Men en stark obliques - som det blir av sidböjningar - kommer givetvis att ge intryck av bred midja, vilket kommer att kräva mer axlar och rygg.

allan

Bamse
2003-08-03, 18:28
"The side bend is a very valuable exerice for strengthening the girdle of musculature around your lower torso. This will help to keep you free from lower back injuries. It will not add inches to your waist measurement. It will add less than an inch of solid musle to your waist girth if you build up to using well over 100 lbs for at least 10 good reps. But that extra muscle will do nothing but good for your overall strength, appearance and resistence to injury".

Ovanstående är quotat från stycke ett på sidan 146 i The Insider's Tell-All Handbook On Weight-Training Technique (http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9963616097&mscssid=5L87NWCFFMH98L0L6R1QHHXLQGEX46V0).

Niclaaas
2003-08-03, 18:30
det är väl väldigt individuellt....

Allan
2003-08-03, 18:34
Jag tycker det är en bra övning. Men om du tränar en muskel med belastning kommer den att expandera. Att tro att just obliques skulle vara annorlunda är lite lattjo. Visst, du kommer inte att få en jättebred midja men den kommer att expandera, och jag tyckte det var på sin plats att säga det.


allan

Åse Columbus
2003-08-04, 14:49
Som tjej skulle jag aldrig använda den.....just för midjans skull.