handdator

Visa fullständig version : Bananer förstör muskler?


Adebisi
2009-04-07, 17:32
Hej!

På en blogg läste jag för ett tag sen där bloggaren menade att ett enzym i bananer, eller ett ämne i frukten, förstör muskeluppbyggnaden.
Således menar hon, att vi som tränar mycket bör rata bananer.

Kan detta stämma? Det ställer ju till det lite för mig iaf för jag är glad för bananer och äter dem gärna som energi vid styrketräningen och löpningen.

MVH/Adebisi*drool*

Sverker
2009-04-07, 17:34
:D


Däremot har vi några spännande enzymer i banan som kan spjälka protein. Läger du skivad banan på en gräddtårta kommer enzymerna i bananskivorna att hydrolysera kaseinet i grädden till illasmakande peptider.
Helt OT, men så nära jag kunde komma:D

Shakemynuts
2009-04-07, 17:57
:D


Däremot har vi några spännande enzymer i banan som kan spjälka protein. Läger du skivad banan på en gräddtårta kommer enzymerna i bananskivorna att hydrolysera kaseinet i grädden till illasmakande peptider.
Helt OT, men så nära jag kunde komma:D

Vad menas med det där i lite mer.. barnspråk? :Virro

Andy.da.wohoo
2009-04-07, 18:15
:D


Däremot har vi några spännande enzymer i banan som kan spjälka protein. Läger du skivad banan på en gräddtårta kommer enzymerna i bananskivorna att hydrolysera kaseinet i grädden till illasmakande peptider.
Helt OT, men så nära jag kunde komma:D

:laugh:

Ett av Sverkers bästa svar på en fråga någonsin :laugh:

King Grub
2009-04-07, 18:18
Svaret på grundfrågan är i alla fall nej, det finns inga ämnen i banan som "förstör" muskeluppbyggnad.

Tolkia
2009-04-07, 18:19
Vad menas med det där i lite mer.. barnspråk? :Virro
Banan innehåller enzymer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Enzym) som kan angripa kaseinet i grädden och omvandla det till andra roliga ämnen. Tyvärr kommer grädden då att smaka skit. Liknande gäller, tror jag, även för kiwi och papaya.

Jag förstår hur missuppfattningen kan ha uppstått, men det var sjukt långsökt.

Ikari
2009-04-07, 19:06
Banan innehåller enzymer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Enzym) som kan angripa kaseinet i grädden och omvandla det till andra roliga ämnen. Tyvärr kommer grädden då att smaka skit. Liknande gäller, tror jag, även för kiwi och papaya.

Jag förstår hur missuppfattningen kan ha uppstått, men det var sjukt långsökt.

Det sägs att om man marinerar kött med ovan nämnda frukter, ev samma med mango också, så blir köttet mörare. Teoretiskt kan det ju stämma, om enzymerna även kan tugga sönder proteiner i köttet.

Eddie Vedder
2009-04-07, 19:16
Liknande gäller, tror jag, även för kiwi och papaya.


Yepp, papain i papayan, actinidin i kiwin och så finns det även ett enzym i ananas som heter bromelain med samma egenskap. Bromelain brukar t.o.m. ingå i vissa tillskott har jag sett. Typ vegetabiliska proteinpulver.

Att banan har den egenskapen visste jag dock inte. Aldrig har jag varit med om att en gräddtårta blivit sämre trots att den blandats med banan. Inte banana split som fått stå ett tag heller.

Så de tre nämnda frukterna visste jag, bananen var en överraskning för egen del.

mikaelj
2009-04-07, 19:21
När vi ändå är inne på gräddtårta med banan på tror jag det värsta som kan hända är att bananerna blir bruna. Om man inte varit förutseende och varit framme med Broder Citron. *delar med sig av husmorstips*

Är det förresten askorbinsyrans effekt som antioxidant som gör det? I så fall, kan man pressa fisk (= E-vitamin) för samma effekt?

Eddie Vedder
2009-04-07, 19:26
Är det förresten askorbinsyrans effekt som antioxidant som gör det?

Japp det stämmer bra.:) Så att ha i t.ex. apelsinbitar eller mandarinbitar i en vitkålssallad är inte bara smarrigt som tusan utan även livsmedelskemionanerandeopticoolt för den med såna intressen (typ nördiga Eddie:D).

I så fall, kan man pressa fisk (= E-vitamin) för samma effekt?

Det har jag faktiskt ingen aning om men jag TROR inte att den enzymatiska brunfärgningen hämmas av E-vitamin. E-vitamin skyddar mot oxidation men inte den typen vad jag vet.

Men jag skall inte säga för mycket här. Varför jag inte tror det är framför allt för att olika sallader med t.ex. solrosolja, rapsolja, olivolja etc. kan få ful färg. Skulle E-vitamin ha den effekten borde ju oljorna skydda iom att de är rika på E-vitamin.

944RS
2009-04-07, 19:27
Kommer inte testa att pressa fisk över bananen eller gräddtårtan nästa gång jag fyller år oavsett vilken effekt det skulle kunna få =)

stafh
2009-04-07, 19:30
Så om man drar i en banan i proteindrinken och mixar runt så blir proteinet (eventuellt kasein då alltså) snabbare? *jorgen*

Sverker
2009-04-07, 19:31
Enzymatisk brunfärgning. Pollyfenoloxidas oxiderar pollyfenoler och askorbinsyra kan reducera tillbaka dem.

Reaktionen sker i en vattenlösning, dvs i fruktsaften. En fettlöslig antioxidant/reduktionsmedel kan inte lösa sig i fruktsaften och kan alltså inte deltaga i reduktionen.


Därmed inte sagt att pressad fisk / fiskolja är speciellt rik på E-vitamin.
Jag skulle lägga mina pengar på vetegroddsolja.

mikaelj
2009-04-07, 21:07
Tack Eddie & Sverker för den detaljerade infon! Man kan alltid lita på att det finns ett knippe folk som är större nördar än man själv. :-)

Morty
2009-04-07, 21:59
I så fall, kan man pressa fisk (= E-vitamin) för samma effekt?

Varning, stor bild, men så jävla värd.

http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_356.jpg

Scratch89
2009-04-07, 22:05
Japp det stämmer bra.:) Så att ha i t.ex. apelsinbitar eller mandarinbitar i en vitkålssallad är inte bara smarrigt som tusan utan även livsmedelskemionanerandeopticoolt för den med såna intressen (typ nördiga Eddie).


Det är därför jag häller i jättemycket lingonsylt i mitt hembakta bröd... säger vi. :D

Tabbe
2009-04-08, 05:10
Om du scrollat ner lite hade det säkert stått *sponsrad av gainomax*
;)

Sverker
2009-04-08, 05:50
Det är därför jag häller i jättemycket lingonsylt i mitt hembakta bröd... säger vi. :D

Så att du håller brödet väl skyddat mot mögelangrepp pga den höga dosen sorbinsyra från lingonen.






Sorbinsyra, även känt under beteckningarna E 200, E 201 och E 202.

Scratch89
2009-04-08, 06:23
Så att du håller brödet väl skyddat mot mögelangrepp pga den höga dosen sorbinsyra från lingonen.

Sorbinsyra, även känt under beteckningarna E 200, E 201 och E 202.

Jo, jag vet. Däremot är det så gott, så jag häller i lite extra. Frågar någon extra så kan jag alltid skylla på sorbinsyran. :)

mikaelj
2009-04-08, 06:38
Nackdelen med att gödsla brödet med lingon är att det jäser sämre. Det är som att du alltid skall tillsätta saltet i brödet efter du knådat klart det.

Sverker, har du koll på vid vilket tillfälle det är som bäst att tillsätta lingon i bröd? Och, spelar det någon roll om det är surdegsjäst eller snabbjäst?

Adebisi
2009-04-08, 12:55
...Nu har jag blivit lite klokare.*drool*..


mvh/Adebisi

spoonchest
2009-04-08, 14:23
Kommer inte testa att pressa fisk över bananen eller gräddtårtan nästa gång jag fyller år oavsett vilken effekt det skulle kunna få =)

mums.. fisktårta.

Musselbank
2009-04-08, 14:31
Att banan har den egenskapen visste jag dock inte. Aldrig har jag varit med om att en gräddtårta blivit sämre trots att den blandats med banan. Inte banana split som fått stå ett tag heller.


+1 där, bananprydda gräddtårtor från gårdagen har aldrig förolämpat min gom...

Sverker
2009-04-08, 18:48
Nackdelen med att gödsla brödet med lingon är att det jäser sämre. Det är som att du alltid skall tillsätta saltet i brödet efter du knådat klart det.

Sverker, har du koll på vid vilket tillfälle det är som bäst att tillsätta lingon i bröd? Och, spelar det någon roll om det är surdegsjäst eller snabbjäst?


Inte den blekaste aning. Har aldrig bakat bröd med lingon.

stridis
2009-04-08, 19:17
[QUOTE=Tolkia;3591350] Liknande gäller, tror jag, även för kiwi och papaya.
QUOTE]


Fick tipset att använda gul kiwi för gräddtårtor och dylikt. Tydligen något med papaininnehållet.

Sverker
2009-04-08, 19:20
Varför använda färsk frukt när det finns fruktkonserver. Då slipper man brunfärgningen också.

Eddie Vedder
2009-04-08, 19:32
Fick tipset att använda gul kiwi för gräddtårtor och dylikt. Tydligen något med papaininnehållet.

Nej inte för kiwi, där är det actinidin som sagt. Papain är just i papaya.

Yepp, papain i papayan, actinidin i kiwin och så finns det även ett enzym i ananas som heter bromelain med samma egenskap. Bromelain brukar t.o.m. ingå i vissa tillskott har jag sett. Typ vegetabiliska proteinpulver.

Att banan har den egenskapen visste jag dock inte. Aldrig har jag varit med om att en gräddtårta blivit sämre trots att den blandats med banan. Inte banana split som fått stå ett tag heller.

Så de tre nämnda frukterna visste jag, bananen var en överraskning för egen del.

Three pigs
2009-04-08, 23:51
Jag har förresten en annan fråga angående bananer.

Har hört att de innehåller betablockerare som kan hjälpa mot om man är nervös, stämmer det? :)

Sverker
2009-04-09, 06:10
Bananer innehåller 5-hydroxitryptamin / serotonin.
Kan påverka kroppen vid STORT intag.

Frumpish
2009-04-09, 11:08
Fyller i med ett litet frågetecken, "har hört" att överkonsumtion (rejält) av banan kan leda till komplikationer i hjärtat pga kaliumhalten, myth?

Fatcan
2009-04-09, 11:53
Kalium är väl bra för hjärtat?

mjeuuu
2009-04-09, 12:00
Den lilla söta apan misslyckades att påverka via TV och har bytt media-form... :)