handdator

Visa fullständig version : Deffa fram till sommarn? Eller börja bulka?


Betsson1
2009-04-07, 14:06
Nu är det så att jag har gått ner ca 11kg och är både nöjd och besviken.
Början av januari stod vågen på 97 och nu 86,5. Jag ser mer slimmad ut och är nöjd med viktminskningen, MEN jag har blivit av med ganska mycket muskler på grund av svält vissa dagar, missat gymmet osv. Tyckte att det kändes tråkigt och gå ner till gymmet när jag ändå inte kan bygga muskler så jag tog en löprunda istället osv osv. Vilket jag aldrig kommer och göra igen under deff.

Hur som helst så har jag inga bilder på datorn, men jag väger 86,5kg och är 180cm lång.
Jag har ganska stora muskler, vilket jag alltid har haft (genetiskt). Jag hade större förut förstås.
Och viktminskningen gick bra eftersom jag blev av med mycket fett. Men som sagt är det inte helt klart. Jag gissar på att rutorna skulle börja synas när jag väl väger 80kg. Det kan ta ca 2 månader.

Men ändå får jag dessa tankar om att jag har förlorat både muskler och styrka. Jag älskar verkligen bodybuilding och kroppsbyggare skulle ha bulkat och sparat deffen till nästa år.

Jag var bara tvungen och posta, kan inte få det här ur mitt huvud och bestämma mig. Hur ska jag göra tycker ni? Deffa eller bulka?

Kischen
2009-04-07, 14:46
Det är lätt att känna sig tunn under deff, dels för att man faktiskt tappar massa även om det till största del är fett och dels för att du har mindre glykogen och vätska i musklerna:)

Jag tycker du ska fortsätta ner, men kört hårt med vikterna samtidigt.

Fatcan
2009-04-07, 14:50
Hatta inte fram och tillbaks, är du säker på att du blivit av med muskelmassa och att det inte bara ser ut så pga mindre vatten i musklerna?
Och det att du skippade gymmet vissa dagar för att man ändå inte bygger nått under deff var ju inte så smart, styrketräning är jätteviktigt under deff för att behålla muskelmassa. Det borde du väl ha snappat upp genom att läsa här? Fortsätt med deffen om du känner att du har mera fett att bli av med, men kör tungt i gymmet också.

Edit: För sen :P

Betsson1
2009-04-09, 19:50
Nu blev jag av med motivationen igen, för 3 dagar sedan vägde jag 86,9 efter besök på resturang och massor av godis. Nästa dag vägde jag 86,5 igen osv osv. Men just idag väger jag 89,5. Va fan kan detta bero på? Har inte alls ätit mycket idag och igår!!

Betsson1
2009-04-09, 19:57
Nu blev jag av med motivationen igen, för 3 dagar sedan vägde jag 86,9 efter besök på resturang och massor av godis. Nästa dag vägde jag 86,5 igen osv osv. Men just idag väger jag 89,5. Va fan kan detta bero på?

Vill bara tillägga att jag tog en tesked kreatin, vet inte om det kan bero på det. Dessutom har inte alls ätit mycket idag och igår.
Var till och med ute och sprang igår, har styrketränat både idag, igår och förrigår då jag fick upp motivationen när jag såg att vågen stod på 86.

Fatcan
2009-04-09, 21:15
Nu blev jag av med motivationen igen, för 3 dagar sedan vägde jag 86,9 efter besök på resturang och massor av godis. Nästa dag vägde jag 86,5 igen osv osv. Men just idag väger jag 89,5. Va fan kan detta bero på? Har inte alls ätit mycket idag och igår!!

Håller du koll på ditt kaloriintag eller höftar du? Är du säker på att din våg är exakt? Testa väg dig tre gånger på raken och se om den ger samma utslag.

En tesked kreatin ger knappast en viktuppgång på 3kg...

mattilainen
2009-04-10, 10:05
jag skulle tro att om du gått upp så mycket på så kort tid så är det inget att oroa sig över, det jämnar ut sig snart. Ibland kan kroppen väga mer än vad den gör några timmar senare.

Elfsberg
2009-04-11, 00:04
Som en liten hint kan vill jag påstå att man är relativt grov om man har magrutor(tänk under 10% BF och ådror på låren) om man väger 80 kg på 180 cm.

tumme
2009-04-11, 01:57
Man kan pendla mycket i vikt så häng inte upp dig på ett vägning. Och måste hålla med elfsberg, jag är precis 1,80m och väger 78kg i snitt just nu, har en del muskler men är inte i närheten av rutor, satsa på 75kg men även då får du nog vara väldigt tränad för att ha några rutor.