handdator

Visa fullständig version : Isodieten


energibruttan
2009-04-07, 08:56
Tjena!

Är det ngn som har testat Isodieten? Jag har planer på att ge den ett försök efter påsk? Vad tycker ni?

//E;)

King Grub
2009-04-07, 09:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123428&highlight=isodieten

Den ger nog varken bättre eller sämre resultat jämfört med en diet med annan makronutrientfördelning med med likvärdigt energiintag.

Mental
2009-04-07, 09:10
Ytterligare ett sätt att sälja böcker på antar jag? Som alla andra dieter :)

mikaelj
2009-04-07, 09:16
"Ät 1600 kcal i 33/33/33E%"

Diss:

Jahopp, och när man har gått ned i vikt? När man skall hålla ett normalt energiintag, ska man fortfarande hålla 33E% protein? 250g protein på 3000 kcal... Och alla proteinkällor måste vara magra (= dyra), annars äter man för mycket fett (max 110g).

Dessutom, varifrån kommer 1:1:1? Godtycke för att ge ett fancy namn ("likadieten")?

http://www.topphalsa.se/isodieten/ är ett forum specifikt för likadieten, för övrigt.

pia
2009-04-07, 15:27
Jag äter i princip så året om och det funkar utmärkt och jag äter ca 3000 kcal per dag. Det är ett utmärkt sätt för mig att äta mycket hålla mig i form och må bra så för mig passar det utmärkt men jag ligger kanske närmare 20 % fett och sedan 40/40% av protein och kolhydrater.

mikaelj
2009-04-07, 15:29
Är inte 300g protein/dygn lite att överdriva?

pia
2009-04-07, 15:45
Är inte 300g protein/dygn lite att överdriva?

Det är väl upp till en själv om man mår bra av det så varför inte? Om man har problem med njurar så är det inte så bra men annars så kan en fullt frisk person utan problem sätta i sig mycket protein. Jag äter så både för att jag mår bra av det och för att det är gott. Då kan jag ställa frågan tillbaka. Varför så mycket fett som du äter? Är det inte lite att överdriva?

mikaelj
2009-04-07, 15:56
Det är väl upp till en själv om man mår bra av det så varför inte? Om man har problem med njurar så är det inte så bra men annars så kan en fullt frisk person utan problem sätta i sig mycket protein. Jag äter så både för att jag mår bra av det och för att det är gott. Då kan jag ställa frågan tillbaka. Varför så mycket fett som du äter? Är det inte lite att överdriva?

Lugn, Pia.

Jag undrar av anledningen att det inte ger något ur muskeltillväxtsynpunkt att äta så mycket protein, och utöver det är det mest miljösynpunkt (såvida du inte får i dig en rejäl dos från mjölkprotein, då är det okej).

Din hälsa litar jag på att du ansvarar för själv.

Morty
2009-04-07, 22:02
(såvida du inte får i dig en rejäl dos från mjölkprotein, då är det okej).


"Vegetarianmupp" *cupid*

Men i övrigt inte så svårt att få i sig så bra med protein, kvarg och keso liksom!

mikaelj
2009-04-08, 06:43
"Vegetarianmupp" *cupid*

Aww... Så sött med internhumor på obskyra delar av Internet. :-)

Ptja, dra bort fisken (och ändra efterträningsmaten) så kan jag själv gå och bli vegetarian, som jag fick för mig att vara ett tag i våras. Äter ändå mest ägg och ost just nu.

Men i övrigt inte så svårt att få i sig så bra med protein, kvarg och keso liksom!

Sure, kvarg och keso kan man förstås äta. Jag ställer mig fortfarande lite frågande till det höga proteinintaget. Om jag högt räknar att Pia väger 70 kg blir det ändå över 4g/kg.

Någon (Pia?) får gärna förklara om det finns någon direkt nytta, eller om det mest handlar om mättnad? (inget anklagande den här gången, bara undrande!)

pia
2009-04-08, 07:23
Aww... Så sött med internhumor på obskyra delar av Internet. :-)

Ptja, dra bort fisken (och ändra efterträningsmaten) så kan jag själv gå och bli vegetarian, som jag fick för mig att vara ett tag i våras. Äter ändå mest ägg och ost just nu.



Sure, kvarg och keso kan man förstås äta. Jag ställer mig fortfarande lite frågande till det höga proteinintaget. Om jag högt räknar att Pia väger 70 kg blir det ändå över 4g/kg.

Någon (Pia?) får gärna förklara om det finns någon direkt nytta, eller om det mest handlar om mättnad? (inget anklagande den här gången, bara undrande!)

Vilken idiot som helst som tränar och har någorlunda koll på kosten vet mycket väl att det inte är nödvändigt med så mycket protein så att ens ställa den frågan är att dumförklara någon. Lika mycket som folk vet att du äter onödigt mycket fett till ingen större nytta heller.

Kanske jag låter lite fientlig men det beror på att du av alla säger att det är onödigt mycket protein med tanke på din egen kost. Jag till skillnad från dig säger inte att den här kosten som jag äter är magisk och kan bota allt och att alla bör äta så utan att jag har hittat en kost som passar mig. Jag blir mätt nöjd och mår bra av det. Protein är det godaste som finns och det är den största anledningen. Jag anser att maten ska vara både god och näringsrik.

hgus
2009-04-08, 10:07
Jag har börjat äta influerat av ISO-dieten*. För mig har det fungerat mycket bra. Alla som följt mina sorgliga försök att gå ner i vikt, vet att jag har mycket svårt att hålla mina dietförsök. Med en ungefärlig ISO-diet är jag mätt och belåten samt har rätt mycket energi. Jag har på cirka en månad gått ner nästan 5 kilo. Som en bonus har den den fördelen att det är lätt och snabbt att fixa ett bra mellanmål.

*Jag tar alltid dieter som rekomendationer och idèer, inte regler att följa slaviskt.

Fatcan
2009-04-08, 10:24
Kanske jag låter lite fientlig men det beror på att du av alla säger att det är onödigt mycket protein med tanke på din egen kost. Jag till skillnad från dig säger inte att den här kosten som jag äter är magisk och kan bota allt och att alla bör äta så utan att jag har hittat en kost som passar mig. Jag blir mätt nöjd och mår bra av det. Protein är det godaste som finns och det är den största anledningen. Jag anser att maten ska vara både god och näringsrik.

:bow:

mikaelj
2009-04-08, 10:34
Kanske jag låter lite fientlig men det beror på att du av alla säger att det är onödigt mycket protein med tanke på din egen kost.

Nå, nu äter jag väl inte mer protein än Svensson, förstås...

Jag anser att maten ska vara både god och näringsrik.

Japp, jag med! Alltid en bra grundförutsättning.

pia
2009-04-08, 12:08
Nå, nu äter jag väl inte mer protein än Svensson, förstås...



Japp, jag med! Alltid en bra grundförutsättning.

Nej men du förespråkar inga kolhydrater och fett i massor vilket inte precis är en normal kost för de flesta