handdator

Visa fullständig version : Armar växer inte,


bobban88
2009-04-06, 22:04
Tja, har tränat i ca 8månader nu, har framsteg i mycket men armarna vägrar växa i breden, uppe vid bicepsen. Man kan både se tricepsen tydligt och kulor på bicepsen men armarna ser fortfarande rätt klena ut va ska man göra åt det.


Tränar armar 2 gånger i veckan, tar inga protein drinkar men tror iaf äter bra protein mat, är väldigt noga med bara äta hög haltig protein mat.

Kör inte många övningar kör bänkpress och bicepscurl. och lite hantlar, i set och reps.

några råd?

mattilainen
2009-04-06, 22:08
om det växer men det inte växer på bredden så beror det enbart på dina muskelfästen och det växer olika på alla. Träna på och tänk inte så mycket på det. Finns inte direkt något du kan göra än att låta dom växa som dom gör.

Skriv gärna exakt vilka övningar du kör också. Lite hantlar?

Torres9
2009-04-06, 22:08
Jag är la inte världens kost expert eller så, rätta gärna ifall jag har fel.

Men krävs de inte rätt mkt nyttiga fetter för att bygga också? Innehåller inte fetter testostoron som hjälper till att bygga muskler.

Räcker nog med 2 g protein x kroppsvikt

Mhv

DSBM
2009-04-06, 22:35
Mer info behövs! Skriv upp hur kort hur ditt träningschema ser ut idag samt vilka övningar du använder för armar och hur du utför dem lite mer i detalj. För mig låter det som du bara är lite otålig, träna hårt och ligg på kaloriöverskott så växer armarna sakta men säkert.

bobban88
2009-04-06, 22:44
Har legat på kalori överskott hela tiden, är kanske lite otålig men man kollar ju på bilder vad andra har åstakommit på 1 år, vissa har ju fått jätte stora armar, man vill ju se fit ut när man inte spänner med.

J.V
2009-04-06, 22:48
Tränar du bara bänkpress och biceps?

bobban88
2009-04-06, 22:53
Nej, skrev att ja tränar bänk och bicepscurl för armarna men jag tränar hela kroppen givetvis men tyckte inte det var relevant för inlägget gällde armarna.

Deceiver85
2009-04-06, 23:58
Nej, skrev att ja tränar bänk och bicepscurl för armarna men jag tränar hela kroppen givetvis men tyckte inte det var relevant för inlägget gällde armarna.
Chins/latsdrag och tunga roddar (stång, hantel, kabel) rekommenderas varmt för att ge armarna extra smisk.

Baan
2009-04-07, 01:11
Ska du bygga armar gäller det att köra dom specifikt. Stångcurls och tricepspressar bakom pannan (liggande) kan du ha som basövningar och sen fylla på med någon till. I övrigt måste kosten vara bra och kaloriplus för att armarna ska växa - som allt annat egentligen. Sist det viktigaste av allt: tålamod.

Salus
2009-04-07, 03:27
Ska du bygga armar gäller det att köra dom specifikt. Stångcurls och tricepspressar bakom pannan (liggande) kan du ha som basövningar och sen fylla på med någon till. I övrigt måste kosten vara bra och kaloriplus för att armarna ska växa - som allt annat egentligen. Sist det viktigaste av allt: tålamod.

knappast.

Jag tränar 4 övningar i veckan, gjort så i snart ett år, och mina armar har växt med ungefär 4-5cm.

170cm lång, ~77kg tung, låg BF.


Jag kör knäböj/mark/chins/bänkpress.

Degpekka
2009-04-07, 05:37
Är nog väldigt individuellt vilken träning man växer bäst av.

b_andersson
2009-04-07, 07:22
Tja, har tränat i ca 8månader nu, har framsteg i mycket men armarna vägrar växa i breden, uppe vid bicepsen. Man kan både se tricepsen tydligt och kulor på bicepsen men armarna ser fortfarande rätt klena ut va ska man göra åt det.


Tränar armar 2 gånger i veckan, tar inga protein drinkar men tror iaf äter bra protein mat, är väldigt noga med bara äta hög haltig protein mat.

Kör inte många övningar kör bänkpress och bicepscurl. och lite hantlar, i set och reps.

några råd?

Om du kör biceps hög intensivitet 2 ggr i veckan och du bara tränat 8 månader så bör du prova att köra 1 gång i veckan istället. Sedan får du komma ihåg att variera, äta rätt och vila.

Dan S
2009-04-07, 07:22
Byt övningar som prickar musklerna du vill ha som ska växa var 4e vecka, tungt som tusan kan du testa, 3-5 reppare. Personligen så växer ALLT bättre av 3-5 repare ibland och då får jag en sån där nybörjarfas och får massa jädra bristningar och grejjer, så nog fungerar det allt.

Handcuff
2009-04-07, 07:39
Progressiv träning - tillräckligt med näring - vila - TÅLAMOD!

Det är grundreceptet :)

hillbilly90210
2009-04-07, 07:39
Vad gäller specifik bicepsträning kontra basövningar så upplever jag personligen att mina armar har krymt sen jag gick över från en split med en massa isolerat bicepsnötande till helkroppspass baserat på basövningar (med vilket jag menar tunga flerledsövningar).

Detta samtidigt som vikterna i bicepsrelaterade basövningar som rodd och latsdrag har ökat med uppemot 50%. Själv föredrar jag att lägga krutet på basövningar, men vill man ha armar som imponerar på folk som imponeras av armar är nog en del isolerad bicepsträning (och triceps för den delen) inte en dum idé.

Morty
2009-04-07, 08:11
Själv föredrar jag att lägga krutet på basövningar, men vill man ha armar som imponerar på folk som imponeras av armar är nog en del isolerad bicepsträning (och triceps för den delen) inte en dum idé.

Jag tror tvärt om, att om man istället för att göra de där seten bicepscurl gör några set chins till kommer att få en betydligt med imponerande fysik.

hillbilly90210
2009-04-07, 08:43
Jag tror tvärt om, att om man istället för att göra de där seten bicepscurl gör några set chins till kommer att få en betydligt med imponerande fysik.

Jag håller med dig och har som sagt också gått över till en sådant upplägg just därför. En imponerande fysik är som bekant inte bara armar och pecs. Jag tror bara inte att det är optimalt för tillväxt av just biceps.

stafh
2009-04-07, 11:54
Jag är la inte världens kost expert eller så, rätta gärna ifall jag har fel.

Men krävs de inte rätt mkt nyttiga fetter för att bygga också? Innehåller inte fetter testostoron som hjälper till att bygga muskler.

Räcker nog med 2 g protein x kroppsvikt

Mhv
Fett innehåller inte testosteron. Fett är fett, testosteron är testosteron.


Fett:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Fat_triglyceride_shorthand_formula.PNG

Testosteron:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Testosterone_structure.png

Matsa
2009-04-07, 12:11
Basövningar bygger biceps utmärkt men det som bygger bäst borde vara en mix av både basövningar och specifik bicepsträning. Någon som känner någon med 50cm "guns" som inte tränar biceps specifikt? Jag gör i alla fall inte det men visserligen känner jag inte fler med 50cm armar än vad jag kan räkna på ena handen.

Fast ärligt talat tycker jag inte spetor ska hålla på och nöta massa bicepscurls, de har nog mer nytta av ett par extra set chins.

boris_jelzin
2009-04-07, 12:26
bara lite tänkande, utgår du från att dom inte växer med ögonmått eller måttband? Själv märker jag att dom växer när jag mäter men inte genom att kolla eftersom man "växer med musklerna", du ser dom ju varje dag så att säga.

pellepedal
2009-04-07, 12:57
Vill du ha stora armar..Lägg mycket av krutet på tricepsträningen.
Biceps är en väldigt liten muskel om man jämför med triceps.

cryx
2009-04-07, 15:15
Vill du ha stora armar..Lägg mycket av krutet på tricepsträningen.
Biceps är en väldigt liten muskel om man jämför med triceps.

Blir inte det obalanserat? Typ stor bakmuskel men mindre frammuskel på armen. Kan ju inte se snyggt ut deffat.

Pecto
2009-04-07, 15:20
Kör dropset så kommer dina armar att växa, jag lovar dig!

Deceiver85
2009-04-07, 16:07
har tränat i ca 8månader nu

Missade detta vid mitt första inlägg, så mitt råd är nu istället: Fortsätt träna i 1-2 år till

Scratch89
2009-04-07, 16:42
Blir inte det obalanserat? Typ stor bakmuskel men mindre frammuskel på armen. Kan ju inte se snyggt ut deffat.

Triceps är 2/3 av armen, biceps bara 1/3. Om man ska få stora armar är det alltså bäst att lägga krutet på det som faktiskt kan växa och öka volymen ordentligt.

cryx
2009-04-07, 16:49
Triceps är 2/3 av armen, biceps bara 1/3. Om man ska få stora armar är det alltså bäst att lägga krutet på det som faktiskt kan växa och öka volymen ordentligt.

Ahh.. I see.

Salus
2009-04-07, 18:49
Ahh.. I see.

källa på det? utan att ha något bra sätt att mäta känns det som skillnaden är betydligt mindre. Kan köpa att tricepsmuskeln är något större men det kan inte vara mycket det diffar på.

Scratch89
2009-04-07, 18:53
källa på det? utan att ha något bra sätt att mäta känns det som skillnaden är betydligt mindre. Kan köpa att tricepsmuskeln är något större men det kan inte vara mycket det diffar på.

Triceps går ju runt i princip hela överarmen, medan biceps bara sitter på en del av överarmens framsida.

Att säga att triceps sitter på överarmens baksida är lite fel; snarare att den sitter överallt där biceps inte sitter, dvs på baksida och på de två andra sidorna. :D

spange
2009-04-07, 19:42
knappast.

Jag tränar 4 övningar i veckan, gjort så i snart ett år, och mina armar har växt med ungefär 4-5cm.

170cm lång, ~77kg tung, låg BF.


Jag kör knäböj/mark/chins/bänkpress.

vad försöker du säga? att armövningar inte bygger armar? missförstå mig rätt, klart det är viktigt med riktigt tunga övningar för att gå upp i vikt och bygga hela kroppen, även armar.

Men jag skulle aldrig ta bort specifika armövningar, då effekten jag upplever på armarna mellan t.ex chins/stångcurl, frenchpress/vanlig bänk är enorm.

BobaFett
2009-04-07, 20:43
Missade detta vid mitt första inlägg, så mitt råd är nu istället: Fortsätt träna i 1-2 år till

Armar kan man ju biffa till på 1-2 månader, i alla fall jag. Får snarare hålla igen med armarna, men alla är ju olika.

pellepedal
2009-04-08, 07:16
källa på det? utan att ha något bra sätt att mäta känns det som skillnaden är betydligt mindre. Kan köpa att tricepsmuskeln är något större men det kan inte vara mycket det diffar på.

På en helt otränad person, ja.
Men kolla på en BB'are så ser du att triceps är en betydligt större muskel än biceps.

Baan
2009-04-08, 11:41
knappast.

Jag tränar 4 övningar i veckan, gjort så i snart ett år, och mina armar har växt med ungefär 4-5cm.

170cm lång, ~77kg tung, låg BF.


Jag kör knäböj/mark/chins/bänkpress.

Från vad till vad har dom ökat till?

Det är inte svårt få upp armarna till en viss storlek genom att bara träna hur som helst. Vill man senare gå vidare med armarna och inte har några särskilda anlag för att bygga dom (i det fallet kommer dom alltid vara bra vad man än gör) behöver man hitta på något mer.

Pjotor
2009-04-08, 12:29
källa på det?

http://www.muscles.se/hur-man-far-muskulosa-armar/
"Triceps utgör cirka 2/3 av storleken på din överarm. Det är runt 60 % av den totala massan och du har därför mycket större möjligheter att få triceps att växa och bli större än biceps eftersom biceps enbart utgör 30 % av överarmens storlek. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biceps_brachii
"Arnold Schwarzenegger har haft en omkrets, gällande överarmen, på hela 56 cm. Delar av det måttet bidrar biceps med, även om triceps oftast står för cirka två tredjedelar av överarmsmåttet."

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray413_color.png (utmärkt bild!)

Trytter
2009-04-08, 23:16
Vad har vi nu sagt om att använda wikipedia som källa:nono::)

pellepedal
2009-04-09, 10:07
Dra upp en bild på vilken bra BB'are (som har bra proportioner) som du vill, så der du att triceps är en betydligt större muskel än biceps.

Rackham
2009-04-09, 10:56
Armar kan man ju biffa till på 1-2 månader, i alla fall jag.

Nu vet jag inte vad du menar med att biffa till, men om du kan få avsevärt större armar på 1 månad skulle jag tro du är rätt unik.

Och nej, pump räknas inte...

pellepedal
2009-04-09, 13:04
Alla har vi olika syn på vad biffiga armar är. *rolleyes*

kalajset
2009-04-09, 13:20
Annars kan man ju såklart öka märkbart i vikt, ganska självklart egentligen, men det är väldigt lätt att ha "biffiga armar" med 20% kroppsfett. Det småroliga är att det är detta många verkar lägga märke till vid en sådan kroppsfettsprocent, med kläder på ser man "stor" (TM) ut, utan att för den sakens skull ha särskilt mycket mage med kläderna på. Går man istället ner till 10% kroppsfett försvinner ofta väldigt mycket av armarna på köpet, utan att, förhoppnigsvis, styrkan för den sakens skull minskat avsevärt. Nu säger jag inte att det var detta som åsyftades, men med en viktuppgång på två-tre kg i månaden några månader så kan nog de flesta "biffa till sig" avsevärt i gemene mans ögon.

von huff
2009-04-09, 13:31
hittade några bra övningar, öka vikterna progressivt, gå upp i vikt:)
Variera vikter och reps och hitta en träningsvolym som passar dig

Steerlinho
2009-04-09, 21:28
När man säger att armen utgörs så mycket av tricpes och så lite av biceps.

Det sägs ju att mäta armarna, många kallar det för att "mäta sin bicep", det känns ju som den stora kulan där borde göra snarare 2/3 än att hänget på tricepen gör det? När man är relaxed kan jag köpa att triceps utgör det mesta, men i spännt läge så som när man ex. mäter armen med ett måttband flexad, så tror jag inte att den gör det oftast, utan peaken.