handdator

Visa fullständig version : Att läsa två heltidsutbildningar samtidigt...


Scratch89
2009-04-06, 21:40
Ja, ni som har testat, hur tyckte ni att det gick? Jag funderar skarpt på att läsa både dietist och sjukgymnast parallellt, mest för att jag inte har vare sig lust eller tid att läsa hela livet. Jag vet inte heller om det är något som jag kommer att göra; jag kanske bestämmer mig för det ena eller det andra och kör på det, och tar en master eller ännu mer i det ena ämnet.

Jag kommer få skippa ett år på dietistutbildningen, så där är det bara två år till en kandidatexamen och diplom. Kan man få examen i flera ämnen? Jag har för mig att man bara kan få kandidat/master i ett ämne; läser man fler får man inte ta ut examen. Hur är det egentligen?

Hur funkar det rent tidsmässigt? Hittills har jag tyckt att en heltidsutbildning som är tvärvetenskaplig mest känns som en kvartsutbildning, men det kan säkert komma att krocka en hel del när scheman ska läggas. Jag är inte direkt dum, så jag klarar av ett högt studietempo.

Något förvirrat inlägg, men ändå. Diskutera!

Baan
2009-04-06, 21:41
Varför skulle du inte kunna få ut 40 examen om du vill?

Scratch89
2009-04-06, 21:49
Varför skulle du inte kunna få ut 40 examen om du vill?

Det är det jag inte vet. Jag väntar svar från någon klokare. ;)

saab900
2009-04-06, 21:52
Min erfarenhet är att det faktiskt går, men det beror på kurserna. Alla mina kurser har varit ganska labintensiva, med krav på hög närvaro i skolan, typ 30-40 timmar /vecka, men att kombinera med distanskurser gick bra. Allt annat hade krockat ;)

Så ja, du säger ju själva tt du troligen skulle kalra det, då är det ju bara att köra på så länge inte kurserna krockar med varandra.

wintersnowdrift
2009-04-06, 21:53
Jag har bara läst en halv termin dubbelt, så jag kanske är fel person att uttala mig. Ämnena var dessutom ganska långt ifrån de du kommer läsa (statistik + förvaltningsrätt för min del) men jag tar mig friheten att uttala mig ändå. Jag gjorde i princip inga förändringar i mitt liv mot när jag bara läser 100 %, förutom att plugga lite mer effektivt. Jag prioriterade statistiken över förvaltningsrätten då det är det jag kommer läsa vidare i (och tycker är roligast). Jag har ingen aning om hur mycket (obligatorisk) lektionstid man har på sjukgymnast- eller dietistprogrammen, för mig var det bara ett tillfälle i veckan i varje ämne som jag var tvungen att närvara på. Hade en tenta i förvaltningsrätt som låg samtidigt som ett obligatoriskt seminarium i statistik, men det löste sig genom att läraren i statistik ändrade tid (vi var rätt få som läste den kursen). Frivilliga föreläsningar krockade ibland men då valde jag som sagt statistiken.

Det kan säkert bli lite tufft att läsa dubbelt stundtals om tentorna ligger tätt och du kommer säkert behöva prioritera en av utbildningarna ibland, men är du motiverad så är det garanterat möjligt. Frågan du måste ställa dig är väl varför du vill läsa två utbildningar; svårt att välja eller ser du ett framtida karriär där du kommer behöva två examina?

//Kristin

Scratch89
2009-04-06, 21:58
Jag har bara läst en halv termin dubbelt, så jag kanske är fel person att uttala mig. Ämnena var dessutom ganska långt ifrån de du kommer läsa (statistik + förvaltningsrätt för min del) men jag tar mig friheten att uttala mig ändå. Jag gjorde i princip inga förändringar i mitt liv mot när jag bara läser 100 %, förutom att plugga lite mer effektivt. Jag prioriterade statistiken över förvaltningsrätten då det är det jag kommer läsa vidare i (och tycker är roligast). Jag har ingen aning om hur mycket (obligatorisk) lektionstid man har på sjukgymnast- eller dietistprogrammen, för mig var det bara ett tillfälle i veckan i varje ämne som jag var tvungen att närvara på. Hade en tenta i förvaltningsrätt som låg samtidigt som ett obligatoriskt seminarium i statistik, men det löste sig genom att läraren i statistik ändrade tid (vi var rätt få som läste den kursen). Frivilliga föreläsningar krockade ibland men då valde jag som sagt statistiken.

Det kan säkert bli lite tufft ibland om tentorna ligger tätt och du kommer säkert behöva prioritera en av utbildningarna stundtals, men är du motiverad så är det garanterat möjligt. Frågan du måste ställa dig är väl varför du vill läsa två utbildningar, svårt att välja eller ser du ett framtida karriär där du kommer behöva två examina?

//Kristin

Bra inlägg!

Anledningen till att jag vill läsa båda två är att jag inte ser någon annan utbildning som har kombinationen. Jag trodde att det jag läser nu (Kost- och friskvårdsprogrammet) skulle vara det optimala, men problemet är att vi inte får någon yrkestitel, och det gör en inte direkt attraktiv på arbetsmarknaden.

Vad jag har sett, så tror jag att man kan kombinera de två olika programmens samhälls- och beteendevetenskapliga kurser; möjligen att jag t.om kan tillgodoräkna mig det som jag redan har läst. Det ger isåfall ytterligare hål i schemat (för eventuella omtentor. :D).

Anledningen är alltså en bredd, ordentliga yrkestitlar, samt attraktivitet på arbetsmarknaden. Även en bred forskarbas, antar jag.

Mago
2009-04-06, 21:58
Hur funkar det med att läsa 2 program samtidigt? Man stryks inte automatiskt från det ena programmet efter att man kommit in på sitt 1:a-val osv?

jakke
2009-04-06, 22:01
Lite Off topic: Jag undrar hur man gör för att komma in på två populära 30hp kurser parallellt? Jag har aldrig haft det problemet tidigare då ITkurser aldrig blir fulla.

Hobbes
2009-04-06, 22:04
Bra inlägg!

Anledningen till att jag vill läsa båda två är att jag inte ser någon annan utbildning som har kombinationen. Jag trodde att det jag läser nu (Kost- och friskvårdsprogrammet) skulle vara det optimala, men problemet är att vi inte får någon yrkestitel, och det gör en inte direkt attraktiv på arbetsmarknaden.

Vad jag har sett, så tror jag att man kan kombinera de två olika programmens samhälls- och beteendevetenskapliga kurser; möjligen att jag t.om kan tillgodoräkna mig det som jag redan har läst. Det ger isåfall ytterligare hål i schemat (för eventuella omtentor. :D).

Anledningen är alltså en bredd, ordentliga yrkestitlar, samt attraktivitet på arbetsmarknaden. Även en bred forskarbas, antar jag.

Jag kan inte i nuläget se något hinder i detta - du tar ut dina kandidatexamen och sen väljer du Magister alt. Master utbildning direkt efter! En av tankarna med just dagens Bologna är ju att du kan (ska kunna i teorin) kunna tillgodo räkna dig din magister alt. Master när/om du kommer in på doktorant utbildningen!

Har inte allt klart för mig ännu då detta är så nytt, men i teorin skall det fungera på detta sätt!

kungconny
2009-04-06, 22:05
Varför plugga på högskola när man har kolozzeum och king grub att luta sig på? ;)

Hobbes
2009-04-06, 22:07
Varför plugga på högskola när man har kolozzeum och king grub att luta sig på? ;)

Därför King Grub kanske blir sjuk och Kollo servern ligger nere!

Scratch89
2009-04-06, 22:10
Varför plugga på högskola när man har kolozzeum och king grub att luta sig på? ;)

För att jag är cool och vill jobba själv? ;)

kungconny
2009-04-06, 22:11
Ja men herregud, du undersöker patienten, går in på kolo och skriver en post om vad du sett, känt eller hört och vips... 2 min senare så har du en diagnos! Kan inte bli bättre :D

Scratch89
2009-04-06, 22:12
Hur funkar det med att läsa 2 program samtidigt? Man stryks inte automatiskt från det ena programmet efter att man kommit in på sitt 1:a-val osv?

Jag kan inte i nuläget se något hinder i detta - du tar ut dina kandidatexamen och sen väljer du Magister alt. Master utbildning direkt efter! En av tankarna med just dagens Bologna är ju att du kan (ska kunna i teorin) kunna tillgodo räkna dig din magister alt. Master när/om du kommer in på doktorant utbildningen!

Har inte allt klart för mig ännu då detta är så nytt, men i teorin skall det fungera på detta sätt!

Jag undrar precis som Mago. Kan man på något sätt meddela institutionen om att man vill läsa parallellt? I mitt fall är båda utbildningarna på samma institution (Sahlgrenska Akademien), så det borde gå om man är söt och snäll.

Hobbes, tack för inlägget! Menar du alltså att jag ska kunna tillgodose en master i sjukgymnastik när jag söker en doktorandplats som dietist?

Scratch89
2009-04-06, 22:13
Ja men herregud, du undersöker patienten, går in på kolo och skriver en post om vad du sett, känt eller hört och vips... 2 min senare så har du en diagnos! Kan inte bli bättre :D

Nu låter jag grinig, men jag vill faktiskt att det här ska vara en seriös tråd.

MUGEN
2009-04-06, 22:15
varför skulle du inte få ta examen i mer än ett ämmne?

i vilket fall, 200% är inget omöjligt om man är bright, och verkligen intresserad/dedikerad, det blir mycket att läsa. sen får du ju kolla upp hur undervisningen är förlagd på respektive kurs och förhållandet till varandra, om det är mycket seminarier, lab och andra obligatoriska grejer lär ju grejer krocka i schemat.

b_61
2009-04-06, 22:16
Vad är det för flumutbildning egentligen om det går att läsa två samtidigt. Är det inte bättre att satsa på någon riktig utbildning tex läkare om du vill hålla på med de där sakerna?

Imni
2009-04-06, 22:18
Det kan absoult gå men det beror mycket på hur pass lätt du har att lära. Dock finns det vissa utbildningar som är mer krävande. Att läsa både teknisk fysik och jurist kan tex bli jobbigt...

Scratch89
2009-04-06, 22:18
Vad är det för flumutbildning egentligen om det går att läsa två samtidigt. Är det inte bättre att satsa på någon riktig utbildning tex läkare om du vill hålla på med de där sakerna?

Jag klarar inte av blod i stora mängder, så läkare är uteslutet, tyvärr. Annars hade det varit ett drömyrke.

Nu har jag iofs bekanta som läst cilingenjör och civilekonom parallellt, så visst går det att läsa tunga utbildningar samtidigt, men dessa hade inte så mycket liv heller, tillsammans med den gemensamma aktivitet vi hade (MUF...).

MUGEN
2009-04-06, 22:20
Vad är det för flumutbildning egentligen om det går att läsa två samtidigt. Är det inte bättre att satsa på någon riktig utbildning tex läkare om du vill hålla på med de där sakerna?


är det flum att läsa 1 naturvetenskaplig utbildning och 1 i nationalekonomi paralellt? det går..
kan säkert bli läkare samtidigt som man utbildar sig till brandman lixom, känner dock ingen i det fallet som kan statuera exempel

Hobbes
2009-04-06, 22:25
Jag undrar precis som Mago. Kan man på något sätt meddela institutionen om att man vill läsa parallellt? I mitt fall är båda utbildningarna på samma institution (Sahlgrenska Akademien), så det borde gå om man är söt och snäll.

Hobbes, tack för inlägget! Menar du alltså att jag ska kunna tillgodose en master i sjukgymnastik när jag söker en doktorandplats som dietist?

Nu är jag osäker på hur det fungerar, ligger inte antagningen centralt - studera.nu, dock sker väl det ändå en hel del hos de lokala antagningarna! Diskutera med dem om detta, boka tid med studievägledare det är mitt konkreta förslag!

Svårt att säga, detta är vad man diskuterat på mitt universitet där jag undervisar - en magister/master kurser skall kunna tillgodoräknas dagen man kommer in på en doktorant utbildning. Här skulle vi kunna tänka oss att det rör sig om metod kurser exempelvis! I teorin skulle det kunna röra sig om upp till en/två terminer! Notera att jag är väldigt osäker på detta just nu då Bologna är i vaggan fortfarande!

stevebc
2009-04-06, 22:43
Jag har läst drygt en och en halv termin dubbelt nu. Sedan knappt 3 år tillbaka pluggar jag till civilingenjör och sedan i höstas läser jag kurser inom NEK som jag ska få ihop till en fil. kand. För det krävs 90 p i ett huvudämne, vilket innebär 3 terminer NEK, och 90 p i valfria ämnen (t ex 90 p från civilingenjör).

I höstas läste jag grundkursen i NEK på distans vilket var riktigt smidigt. Sitta och klicka vid datorn 2-3 timmar per vecka typ. Inget mer med det. Nu går jag dock "live" vilket innebär betydligt mer ansträngning. Som tur är är just den här terminen i civilingenjör riktigt soft. Jag går ca 3 dagar i veckan, och har i skrivande stund 3-veckorslov från det, så det krockar i princip ingenting.

Arbetsbördan klarar man av, om man är motiverad. Jag tror att det kvittar hur smart/lättlärd man är så länge man är motiverad. Då kommer man orka lägga ner den energi som krävs. Problem som likväl kan uppstå och kommer uppstå är att föreläsningar osv krockar. Man får då prioritera de obligatoriska momenten och läsa in det man missar i efterhand. Som sagt, har man motivationen så klarar man det smärtfritt. Jag ångrar inte en sekund att jag började plugga NEK; dels är jag oerhört intresserad av samhällsämnen relativt natur/teknik, dels så känns det verkligen som något jag kommer ha stor nytta av i framtiden.

stevebc
2009-04-06, 22:45
Jag klarar inte av blod i stora mängder, så läkare är uteslutet, tyvärr. Annars hade det varit ett drömyrke.

Nu har jag iofs bekanta som läst cilingenjör och civilekonom parallellt, så visst går det att läsa tunga utbildningar samtidigt, men dessa hade inte så mycket liv heller, tillsammans med den gemensamma aktivitet vi hade (MUF...).Jag sökte civilekonom förra våren och gick på uppropet men efter samtal med kursansvariga insåg jag att det aldrig skulle gå. Jag bad om att få göra grupparbeten osv själv eftersom jag skulle spendera så mycket tid på tekniska högskolan och således aldrig skulle kunna delta i grupparbeten effektivt, men det tilläts jag inte eftersom det skulle innebära för många arbeten för lärarna att rätta, hehe :) Sen skulle jag nog ändå inte orka det, företagsekonomi är fasligt tråkigt.

Scratch89
2009-04-06, 22:50
Jag sökte civilekonom förra våren och gick på uppropet men efter samtal med kursansvariga insåg jag att det aldrig skulle gå. Jag bad om att få göra grupparbeten osv själv eftersom jag skulle spendera så mycket tid på tekniska högskolan och således aldrig skulle kunna delta i grupparbeten effektivt, men det tilläts jag inte eftersom det skulle innebära för många arbeten för lärarna att rätta, hehe :) Sen skulle jag nog ändå inte orka det, företagsekonomi är fasligt tråkigt.

Skillnaden ligger väl häri då att jag faktiskt gillar båda ämnena, och inte bara läser dem för att ha det på CV't. ;)

stevebc
2009-04-06, 22:53
Skillnaden ligger väl häri då att jag faktiskt gillar båda ämnena, och inte bara läser dem för att ha det på CV't. ;)Det gör jag bara delvis, och om man enbart är intresserad av ämnet för att det är en viktig merit behöver ju inte spela en egentlig roll för motivationen.

Ame
2009-04-06, 23:05
Tror det är svårt att kombinera sjukgymnastutbildningen med någonting annat då det är ganska mycket obligatoriska moment, det är ju en ganska så praktisk utbildning egentligen. Men det är klart, är den andra utbildningen bara teori som det går att läsa in själv så är det möjligt att det går.

Läser själv till SG i göteborg

Scratch89
2009-04-06, 23:11
Tror det är svårt att kombinera sjukgymnastutbildningen med någonting annat då det är ganska mycket obligatoriska moment, det är ju en ganska så praktisk utbildning egentligen. Men det är klart, är den andra utbildningen bara teori som det går att läsa in själv så är det möjligt att det går.

Läser själv till SG i göteborg

Åh! är du nöjd med utbildningen hittills? Vilken termin är du på?
Jag vill ju tro att det är väldigt mycket anatomi och fysiologi, men något säger mig att det bara kommer vara en (halv) termin om ben och muskler, och väldigt mycket kommer vara patientfokuserat, med samtalsmetoder och liknande.

Ame
2009-04-06, 23:26
Åh! är du nöjd med utbildningen hittills? Vilken termin är du på?
Jag vill ju tro att det är väldigt mycket anatomi och fysiologi, men något säger mig att det bara kommer vara en (halv) termin om ben och muskler, och väldigt mycket kommer vara patientfokuserat, med samtalsmetoder och liknande.

Är inne på andra terminen nu så jag kan ju bara uttala mig om första året. Är överlag nöjd med utbildningen även om det varit lite upp och ner.

Första terminen var:
Allmän anatomi
Neuroanatomi
Neurofysiologi
Allmänfysiologi
Funktionell anatomi. Var ungefär en fortsättning på kursen i allmän anatomi fast med fokus på rörelser.
Fysioterapi I

Termin 2 har varit tränings o arbetsfysiologi, hälsopromotion och nu läser vi behandling och undersökning. I denna kursen så har vi ganska mycket praktiska moment där det krävs att man kan anatomin så det har blivit en del repetition av palperingen vi gjorde i T1 så att vi verkligen ska kunna det.

Visst är det en del patientfokusering också med samtalsmetoder men det är ändå ganska mycket anatomi och fysiologi hittills.

Scratch89
2009-04-06, 23:30
Det låter riktigt kul!

Hälsopromotion har jag redan läst; jag borde kunna slippa den. :D

Hur ser resten av terminerna ut, framöver? Jag har inte sett så mycket information, särskilt inte om det är på Sahlgrenska du läser.

Ame
2009-04-06, 23:39
Det låter riktigt kul!

Hälsopromotion har jag redan läst; jag borde kunna slippa den. :D

Hur ser resten av terminerna ut, framöver? Jag har inte sett så mycket information, särskilt inte om det är på Sahlgrenska du läser.

Ja, det är Sahlgrenska jag läser på, har ärligt talat inte så bra koll på exakt vad det är vi kommer att läsa. Kolla på utbildningsplanen på hemsidan för sjukgymnastprogrammet så får du en grov bild av kurserna. Men det som står om de kurser vi läst hittills säger iofs inte så mycket om kursinnehållet.

Clarkolofsson
2009-04-06, 23:53
Hm jadu. Har du lika lite skoltid som dem på Filfak, hinner du absolut med. Då kanske du har 3-4h lärarledda timmar i veckan?

För mig skulle det aldrig gå. Har minst 40h schemalagt i veckan :/

LoTiX
2009-04-07, 01:13
Jag sökte civilekonom förra våren och gick på uppropet men efter samtal med kursansvariga insåg jag att det aldrig skulle gå. Jag bad om att få göra grupparbeten osv själv eftersom jag skulle spendera så mycket tid på tekniska högskolan och således aldrig skulle kunna delta i grupparbeten effektivt, men det tilläts jag inte eftersom det skulle innebära för många arbeten för lärarna att rätta, hehe :) Sen skulle jag nog ändå inte orka det, företagsekonomi är fasligt tråkigt.

Kan läggas till att arbetet du fått utföra också blivit fasligt mycket mer ifall du föreställt dig att du skulle genomföra alla grupparbeten individuellt.

jamenjaja
2009-04-07, 05:29
förlåt om jag går ot nu, men har någon koll på hur det funkar med dubbla kandidatexamen? kan man kombindera vilka ämnen som helst utöver de 90p i huvudämnet? i så fall behöver man, efter sin första examen, bara läsa tre kurser till för nästa, oavsett ämne? (tom kanske bara två beroende på vad man läst de andra 90p).

Eddie Vedder
2009-04-07, 06:33
Jag känner en som läser både till sjuksköterska och dietist samtidigt här i Uppsala. Min uppfattning är att det är svårt med två utbildningar av det slaget med så mycket obligatoriska moment.

Att t.ex. läsa företagsekonomi vid sidan av en annan utbildning kräver ju "bara" en väldig massa jobb och plugg men det är ytterst få obligatoriska moment och på så sätt underlättas ju planeringen. Han som är sjukgymnast och dietist samtidigt ligger fter med massa saker i båda utbildningarna och det mesta som faktiskt genomförs är grupparbeten som andra gör typ.

Vi läste med dietisterna första delen av denna terminen och jag hade honom som "samarbetspartner" i båda grupparbetena vi hade. I det ena var vi fem så där gick det kanon ändå och var bara skönt att slippa honom. Men i den andra var det bara han och jag och jag fick göra ALLT.

Mitt råd till dig Scratch89 är alltså att utnyttja andra människor i alla grupparbeten.:D Nej skämt åsido, du klarar det om du vill men jag tror helt klart att vissa ämnen på högskolan är mer lämpade i sin kursplan för att kunna plugga dubbelt än andra. Just företagsekonomin är ju ett exempel där många pluggar dubbelt och klarar det galant även om kalendern blir fulproppad.

mikaelj
2009-04-07, 07:49
Många klasskompisar på D (Chalmers) läste in magisterutbildningar ekonomi på Handels samtidigt, just för att icke-natur-GU i regel är så sjukt slött jämfört med Chalmers.

Något annat som jag borde ha gjort, i efterhand, är ha läst senare års kurser parallellt med de jag hade för mitt aktuella år och klarat av utbildningen snabbare, eller bara plockat in lite kurser från andra program som var intressanta. Vet inte om du kan göra det, men det är också något att tänka på.

Mental
2009-04-07, 08:10
Jag tror det blir svårt att kombinera just de två utbildningarna, det känns som du kommer ha massor av obligatoriska moment som krockar med varandra, dessutom så är det ju 10v praktik på dietist, och säkert något liknande på sjukgymnast som måste passa. Och som någon sa, det är sjukt mycket grupparbeten ibland :)
Om du får tillgodoräkna dig de första två terminerna på dietistprogrammet och ev några kurser på sjukgymnast så är det ju inte så jättelång tid vi pratar om. Jag tror det blir svårt att läsa just det här dubbelt, men inte omöjligt, min handledare på fältstudierna läste dietist och systemvetenskap parallellt.

Scratch89
2009-04-07, 08:48
Jag känner en som läser både till sjuksköterska och dietist samtidigt här i Uppsala. Han som är sjukgymnast och dietist samtidigt ligger fter med massa saker i båda utbildningarna och det mesta som faktiskt genomförs är grupparbeten som andra gör typ.


Läser han till sjuksköterska eller sjukgymnast? :confused:

Eddie Vedder
2009-04-07, 08:52
Läser han till sjuksköterska eller sjukgymnast? :confused:

Är du inte läskunnig?:D

Just kidding, förstår att det kan förvirra lite när tråden handlar om sjukgymnast. Men ja det är sjuksköterska han pluggar till. Det är ju förstås inte samma sak men jag tror ju inte det skiljer sig ENORMT på hur en sjukgymnasts och en sjuksköterskas kursplaner är upplagda, bara olika ämnen.

Han är över 50 år och har redan läst arkeologi, fysiologi upp till D-nivå på KI och mer småkurser här och där. Nu skall han bli dietist och sjuksköterska också, han lär trilla av pinn i universitetet med 10 000 högskolepoäng en vacker dag.:D

Scratch89
2009-04-07, 08:58
Är du inte läskunnig?:D

Just kidding, förstår att det kan förvirra lite när tråden handlar om sjukgymnast. Men ja det är sjuksköterska han pluggar till. Det är ju förstås inte samma sak men jag tror ju inte det skiljer sig ENORMT på hur en sjukgymnasts och en sjuksköterskas kursplaner är upplagda, bara olika ämnen.

Han är över 50 år och har redan läst arkeologi, fysiologi upp till D-nivå på KI och mer småkurser här och där. Nu skall han bli dietist och sjuksköterska också, han lär trilla av pinn i universitetet med 10 000 högskolepoäng en vacker dag.:D
Åh, en sån där övervintrare som aldrig varit ute i verkligheten. :D

Det är så jag inte vill bli, och därför bli av med studierna så fort som möjligt.

j2b
2009-04-07, 08:59
Jag läser till sjukgymnast på KI och hade definitivt inte kunnat läsa något mer samtidigt, har läst två terminer snart och det har varit heltidsstudier nästan hela tiden. Möjligtvis om det skulle lugna ner sig lite i framtiden men det känns ganska mycket som det är.

sen kan man väl bara bli antagen till 45p/termin ändå?

xodd
2009-04-07, 09:07
Som många påpekat tror jag det skulle bli svårt under de kurser där du har verksamhetsförlagd utbildning (aka. praktik) och har 32-40h obligatorisk närvaro i veckan, samt något arbete eller två som skall in under kursens gång.
I de teoretiska kurserna tror jag det bara handlar om prioritering om det skulle vara så att föreläsningar råkar vara på samma tid.

Mental
2009-04-07, 09:07
sen kan man väl bara bli antagen till 45p/termin ändå?

Ja, och nej, rent automagiskt är det 45HP som är gränsen, men man kan begära anstånd från sin institution (tror jag?) om att läsa mer. Det är inte ovanligt att läsa 60HP per termin och ta dubbla examina, men det är vanligare i mer teoretiska utbildningar där föreläsnings- och undervisningstiden är betydligt lägre.

j2b
2009-04-07, 09:11
Ja, och nej, rent automagiskt är det 45HP som är gränsen, men man kan begära anstånd från sin institution (tror jag?) om att läsa mer. Det är inte ovanligt att läsa 60HP per termin och ta dubbla examina, men det är vanligare i mer teoretiska utbildningar där föreläsnings- och undervisningstiden är betydligt lägre.

aha ok, verkar ju rimligt förstås!

Scratch89
2009-04-07, 09:13
Ja, och nej, rent automagiskt är det 45HP som är gränsen, men man kan begära anstånd från sin institution (tror jag?) om att läsa mer. Det är inte ovanligt att läsa 60HP per termin och ta dubbla examina, men det är vanligare i mer teoretiska utbildningar där föreläsnings- och undervisningstiden är betydligt lägre.

Jag trodde att dietist var rätt så teoretiskt, förutom matlagningskurserna, men de har jag redan haft.

Mental
2009-04-07, 09:13
Har sjukgymnasterna någon obligatorisk praktik, och i så fall hur lång, och var under utbildningen är den placerad?

Mago
2009-04-07, 09:15
4 veckor i T3, 5 veckor i T4 och 8 veckor i T6 i Umeå iaf.

Mental
2009-04-07, 09:19
Jag trodde att dietist var rätt så teoretiskt, förutom matlagningskurserna, men de har jag redan haft.

Mjae, det är obligatoriska moment i alla kurser, literaturseminarium, redovisningar av olika grupparbeten, studiebesök. För att inte tala om samtalsmetodkursen som jag läser nu, mycket rollspelade samtal med videoinspelning och utverderingar i helklass. Långa heldagar med obligatorisk närvaro :)

Sen är det rätt tungt att missa läkarföreläsningarna på sjukdomsläran, för det är svårt att läsa in på egenhand, även om internmedicin och Krause är bra böcker så ger det inte samma inblick som när en läkare med stor kompetens på området föreläser om det i 4h. Och sjukdomsläran är ju ändå merparten av 2 terminer. Jag har läst lite småkurser på distans vid sidan av, för det krockar inte med dietistprogrammet, men jag skulle inte klara av att läsa dubbelt om det innebar att missa många föreläsningar.

Iof skulle man nog kunna klara tentorna, plugga sammanfattningar och gamla tentor så kan man nog åstadkomma ett svagt G på tentan och komma förbi kurserna, men jag är alldeles för intresserad av det här för att nöjja mig att bara klara mig igenom utbildningen, jag vill lära mig saker med. :D

j2b
2009-04-07, 09:19
vi har 9 veckor i termin 3 och nåt liknande i termin 5 som jag fattat det

Mental
2009-04-07, 09:20
4 veckor i T3, 5 veckor i T4 och 8 veckor i T6 i Umeå iaf.

Då skulle jag säga att det inte går att läsa dubbelt på något smidigt sätt. Just praktik är jävligt svårt att kombinera med övriga studier.

Scratch89
2009-04-07, 09:30
Då skulle jag säga att det inte går att läsa dubbelt på något smidigt sätt. Just praktik är jävligt svårt att kombinera med övriga studier.

Vi har en i vår klass som aldrig, förutom på tentorna, är med. Nu tror jag iofs att hon har en kompis i klassen (eller ja, jag vet) som gör hennes börda i grupparbetena också. Hon läser tydligen jurist i Stockholm samtidigt.

EDIT: Obligatoriska moment är ibland inte obligatoriska. Det räcker med att göra en komplettering i form av skriftlig sammanfattning eller så. Jävla larv.

Mental
2009-04-07, 09:38
EDIT: Obligatoriska moment är ibland inte obligatoriska. Det räcker med att göra en komplettering i form av skriftlig sammanfattning eller så. Jävla larv.

Näe, det har blivit så, då skolorna får betalt efter hur många som tar sina poäng. Säg att man missar ett seminarium för att man är hemma däckad i influensa, och då måste vänta tills kursen går igen året efter för att bli godkänd i kursen. Lägg sedan till då att CSN stryper studiemedlen om det är en större kurs, så blir det snabbt mycket absurt.

Sen att en del studenter missbrukar systemet genom att skita i obligatoriska moment är ju att beklaga. Men jag som nyss opererade käken akut är jävligt glad att jag inte måste skjuta på min examen ett år för mitt missade Calanderseminariumet :)

j2b
2009-04-07, 09:40
Vi har en i vår klass som aldrig, förutom på tentorna, är med. Nu tror jag iofs att hon har en kompis i klassen (eller ja, jag vet) som gör hennes börda i grupparbetena också. Hon läser tydligen jurist i Stockholm samtidigt.

EDIT: Obligatoriska moment är ibland inte obligatoriska. Det räcker med att göra en komplettering i form av skriftlig sammanfattning eller så. Jävla larv.

ja det stämmer väl, våra kompletteringar har dock varit överjävliga i förhållande till vad man missar.

vi har dock inte jättemånga obligatoriska moment, problemet är att dom praktiska bitarna man gör i sjukgymnastiken inte funkar om man inte är på plats under schemalagd tid, tentorna är praktiska och muntliga och jag kan inte tänka mig nån som löser dem genom att plugga själv.

anatomi, fysiologi och psykologi är isf lite lättare att plugga in själv men inget jag själv skulle ge mig på

Fagen
2009-04-07, 10:07
Jag tror inte att du får läsa två heltidsprogram på GU, då du max får läsa 45hp per termin på universitet. Case closed.

mela
2009-04-07, 10:12
Jag har inte läst själv, som du vet, men har en kompis som läste Civilekonom på Handelshögskolan i Göteborg, jurist på högskolan i Lund samt 60p i Ryska samtidigt. Allt på heltid. Han löste det utmärkt, hur vet jag inte.

Men det hela beror väl på hur många obligatoriska föreläsningar du har osv för att allt inte ska krocka med varandra.

Rackham
2009-04-07, 10:13
Jag tror inte att du får läsa två heltidsprogram på GU, då du max får läsa 45hp per termin på universitet. Case closed.

Njae? Är det inte så att man kan bli antagen till max 45 poäng nya kurser per termin? Läser man på heltid sen tidigare tror jag man kan bli antagen till en heltid till, vid senare tillfälle?

Jag är inte säker, men, case opened :D

Mental
2009-04-07, 10:16
Jag tror inte att du får läsa två heltidsprogram på GU, då du max får läsa 45hp per termin på universitet. Case closed.

Hehe, nädu, jag känner flera som läser både 60 och 75HP per termin vid samma universitet, så här stängs inga fall.

En tjejkompis kombinerade studier i språk, filosofi och mattematik till totalt 75HP per termin här i Umeå, inget av detta är speciellt föreläsningstätt och har få obligatoriska moment, men visst fick hon plugga som fan för att få det att fungera.

stevebc
2009-04-07, 11:53
Kan läggas till att arbetet du fått utföra också blivit fasligt mycket mer ifall du föreställt dig att du skulle genomföra alla grupparbeten individuellt.Ja, troligtast skulle jag inte orkat med det och lagt ner det hur som helst.

Eddie Vedder
2009-04-07, 13:14
Åh, en sån där övervintrare som aldrig varit ute i verkligheten. :D


Sjukt nog jobbar han som brandman också.:D I Stockholm där han bor, så an pendlar dessutom till Uppsala.

capture
2009-04-07, 16:05
Blir alltid lite irriterad på personer som hinner med att plugga två stycken heltidsutbildningar. Visst jag kan gå med på att det finns sådana som har sjukt lätt för sig men många ska det inte vara.

Dock är det helt okej att man avskaffar sig allt vad socialt liv heter. Går man en heltidsutbildning så ska det vara det också. Inte som många av dagens utbildningar är.

Scratch89
2009-04-07, 16:10
Blir alltid lite irriterad på personer som hinner med att plugga två stycken heltidsutbildningar. Visst jag kan gå med på att det finns sådana som har sjukt lätt för sig men många ska det inte vara.

Dock är det helt okej att man avskaffar sig allt vad socialt liv heter. Går man en heltidsutbildning så ska det vara det också. Inte som många av dagens utbildningar är.

Blir du irriterad på personerna eller utbildningarna? Varför bli förbannad på personer som läser dubbelt?

Tolkia
2009-04-07, 17:09
Blir du irriterad på personerna eller utbildningarna? Varför bli förbannad på personer som läser dubbelt?
Jag får nog erkänna att jag har blivit det ett par gånger också. Dock inte så länge personerna i fråga kan avhålla sig från att vara dryga mot oss underbegåvade som inte klarat att heltidsplugga mer än ett ämne åt gången.

Scratch89
2009-04-07, 17:18
Jag får nog erkänna att jag har blivit det ett par gånger också. Dock inte så länge personerna i fråga kan avhålla sig från att vara dryga mot oss underbegåvade som inte klarat att heltidsplugga mer än ett ämne åt gången.

Jag ser ingen anledning att bli dryg bara för att man läser två ämnen. Snarare tvärtom; man borde känna att de andra har mycket mer fritid och valfrihet. Det blir troligen ingen sammanhållning med någon av klasserna heller, iom att man flänger.

Tolkia
2009-04-07, 17:19
... man borde känna att de andra har mycket mer fritid och valfrihet.
Det kan iofs förmodligen framkalla en önskan att vara dryg. :D

Scratch89
2009-04-07, 17:23
Det kan iofs förmodligen framkalla en önskan att vara dryg. :D

Möjligen. Jag är däremot lika snäll IRL som på nätet, så det ska nog inte vara några problem. :)

Termy
2009-04-07, 17:28
I Linköping är de obligatoriska momenten basgrupp, seminarium etc... föreläsningar och färdigheter är inte obligatoriska. Praktik är obligatoriskt, och är förlagd till 2 veckor i termin 2, 8 veckor i termin 3 (iaf när jag var i den terminen), 6 veckor i termin 5 och 2 veckor i termin 6.

Har du funderat på var du vill läsa? Det varierar en del i utbud av fristående kurser mellan utbildningsorterna. Vill du läsa t.ex. akupunktur tror jag det är Umeå och någon mer ort som har det.

Scratch89
2009-04-07, 17:36
Båda utbildningarna blir isåfall i Göteborg, på Sahlgrenska akademien.

GurraGo
2009-04-07, 19:43
Hej,

Jag har studerat dubbelt under tre terminer (företagsekonomi B parallellt med termin 4 (skatterätt/aktiebolagsrätt/marknads-och konkurrensrätt) på juristprogrammet, kandidatkurs samt exarbete i företagsekonomi parallellt med termin 7 på juristprogrammet (specialkurser), och termin 8 (specialkurser) parallellt med examensarbetet/termin 9 på juristprogrammet).

Min erfarenhet är

- Har man tagit in på ett heltidprogram kan man, som andra redan skrivit, antas på fler. Begränsningen i poäng verkar då inte gälla.
- Problemet med att plugga dubbelt är generellt sett att få två schema att gå ihop samt att vid gruppuppgifter få sitt schema att funka med kursares.
- Har du väl ambitionen att plugga dubbelt så är du antagligen såpass disciplinerad att du klarar av det.
- Tentor kan krocka; det kan bli jobbigt. Omtentor är dock ett alternativ.
- Det blir lätt dyrare, framförallt i form av dubbel uppsättning kurslitteratur. Ett ekonomiskt sinnelag och vänliga kompisar skadar därför inte.
- Du blir mer effektiv och kommer inse att du hade massa dötid som du inte kände till. Det är inte dubbelt så jobbigt att plugga två heltidsutbildningar som en.

Det var vad jag kunde komma på just nu. Återkommer om jag kommer på något mer. I övrigt har mycket bra redan sagts i tråden.

Eddie Vedder
2009-04-07, 19:51
Jag får nog erkänna att jag har blivit det ett par gånger också. Dock inte så länge personerna i fråga kan avhålla sig från att vara dryga mot oss underbegåvade som inte klarat att heltidsplugga mer än ett ämne åt gången.

Just det har jag sluppit men däremot har jag som sagt erfarenheter av att personer "klarar" att plugga dubbelt pga av att andra klarar det åt en mer eler mindre.

Jag har ju berättat om dietist- och sjuksköterskanstuderande snubben och där kan jag nog egentligen inte påstå att han klarar av det dubbla pluggandet. Troligtvis kommer utbildningarna genomföras men grupparbeten har han aldrig bidragit till för fem öre (där har han sina godkända betyg sina partners att tacka för) och en jäkla massa rest går han och drar på. Sjukt nog verkar man kunna samla på sig hur mycket som helst och ändå få fortsätta på utbildingar.

Den andra erfarenheten jag har var en kille jag läste Företagsekonomin tillsammans med. Han läste Feken vid sidan om utbildningen som ingenjör inom teknik fysik eller något sånt. Dessutom bandyspelare. Han var i min grupp och jobbade lika hårt som oss andra men brände ut sig totalt kunde jag märka under terminen.:(

Scratch89
2009-04-07, 20:07
Äh, chill with the grill. Här ska det inte brännas några proppar. Problemet är bara att jag nu, under heltidspluggande, har tid att spela spel fem-tio timmar om dagen, ta sovmorgnar rätt så ofta, osv, och ändå sätter VG på tentorna. Om jag nu ska ta lån och spendera tid på att plugga så kan man väl göra det ordentligt. Jag är fortfarande van vid 8-16 som man hade på gymnasiet.

Mental
2009-04-07, 21:58
Äh, chill with the grill. Här ska det inte brännas några proppar. Problemet är bara att jag nu, under heltidspluggande, har tid att spela spel fem-tio timmar om dagen, ta sovmorgnar rätt så ofta, osv, och ändå sätter VG på tentorna. Om jag nu ska ta lån och spendera tid på att plugga så kan man väl göra det ordentligt. Jag är fortfarande van vid 8-16 som man hade på gymnasiet.

Läser du dietist eller sjukgymnast för tillfället då?
Jag har inga 5-10 timmar om dagen över som dietiststudent i alla fall :) Men jag läser iof rätt mycket, för jag vill lära mig så mycket som möjligt. Kan antagligen läsa mindre å ändå klara tentorna.

Problemen som jag ser det är väl att få till alla jävla praktikveckor.

Scratch89
2009-04-07, 22:10
Mja, jag tror också att det är de praktiska, obligatoriska momenten som kan vara problemet. Jag har mailat studievägledaren.

Scratch89
2009-04-27, 20:27
Bump!

Möjligen att jag frågade i tråden, men hur gör man när man ska tillgodoräkna sig de poäng man läst, om man vill söka sig vidare? Jag kommer troligen att gå ut med tre års heltidsstudier och en kandidat. Det borde ju rimligen gå att söka in på de poängen också. Jag har fått upp ögonen för läkarprogrammet också.

Hur funkar det när man läser till ämnen på gymnasiet? Jag har inte Kemi B eller Biologi A+B (inte på papper iaf). Om jag läser till dessa tre kurser, får jag då plocka bort andra kurser jag läste på gymnasiet, så att det blir rätt antal poäng? Jag har ett G och något VG jag inte vill ha. Då får jag dessutom högre snitt.

coxie
2009-04-27, 20:49
Tycker det varit lugnt att dubbla ekonomi med civ. ingenjör (har nog ett år kvar innan båda är klara). Mycket teoretiskt gör att jag kan vara effektiv och slipper sitta och dega 2-3h på en föreläsning/labb där samma material tar 30min att plugga ensam. Inga större problem med att få ihop schemat, krånglar ibland men går alltid att lösa.

Jag har väldigt lätt för att lära mig saker utantill, löjligt enkelt om man får vara lite skrytsam.

Snafu
2009-04-27, 22:34
Tycker det varit lugnt att dubbla ekonomi med civ. ingenjör (har nog ett år kvar innan båda är klara). Mycket teoretiskt gör att jag kan vara effektiv och slipper sitta och dega 2-3h på en föreläsning/labb där samma material tar 30min att plugga ensam. Inga större problem med att få ihop schemat, krånglar ibland men går alltid att lösa.

Jag har väldigt lätt för att lära mig saker utantill, löjligt enkelt om man får vara lite skrytsam.

Gå och ställ dig i hörnet.

Nämen, som några andra har nämnt måste du få buy in från din heminstitution, tror jag. De vill inte se att du flunkar deras ämnen om jag minns institutionspolitiken rätt.

Det bästa du kan göra, tycker nästan jag, är att istället för att snöa in dig på ytterligare en utbildning är att försöka extrajobba med något relevant eller vad som helst egentligen. Det väger nästan lika tungt som whatever. Nog för att du säger att du pluggar för att det är intressant men egentligen är det naturligtvis för att hitta rätt jobb. Men om du vänder på steken, pluggar du två program för att du önskar hitta ett jobb som innehåller båda elementen? Jag är tveksam om sådana jobb finns. Sen, och nu är jag jävulens advokat och jag säger inte att jag har svaret på den här frågan - vad säger du på eventuella arbetsintervjuer när dom frågar varför du läst två utbildningar? Kommer dom tro att du kommer försöka hitta jobb i det andra du läst efter ett tag? Kommer dom att tro att du är lika bra dietist som någon annan som "bara läst till dietist"? Fuck knows, jag har inga svar. Men, för fan, jobba inte arslet av dig på uni. Sup och ****** sig lite också.

Mental
2009-04-28, 00:45
Möjligen att jag frågade i tråden, men hur gör man när man ska tillgodoräkna sig de poäng man läst, om man vill söka sig vidare?

Tillgodoräknande ansöker man om vid den instutition som anordnar kursen man vill "slippa" i umeå ser det ut så här http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande




Det borde ju rimligen gå att söka in på de poängen också. Jag har fått upp ögonen för läkarprogrammet också.

Om du söker in till ett program eller en grundkurs på A nivå så konkurerar du med alla andra på gymnasiebetyg och högskoleprov. oavsett hur många högskolepoäng du skrapat ihop, dessa saknar betydelse. Om du söker till senare del av program, tex termin 3 på dietistprogrammet för att du redan läst termin 1 och 2 som fristående kurser, så konkurrerar du med akademiska poäng enbart (Högskolepoäng, HP) detta kräver dock att det finns platser lediga på programmet samt att alla krav för att börja uppfylls.

Ska du söka läkare har du ingen formell nytta av dina tidigare högskolestudier, dock kan det vara en merit om du kommer till intervju. Det är högskoleprov och gymnasiebetyg som räknas där.



Hur funkar det när man läser till ämnen på gymnasiet? Jag har inte Kemi B eller Biologi A+B (inte på papper iaf). Om jag läser till dessa tre kurser, får jag då plocka bort andra kurser jag läste på gymnasiet, så att det blir rätt antal poäng? Jag har ett G och något VG jag inte vill ha. Då får jag dessutom högre snitt.

När du fått ut ett fullständigt gymnasiebetyg så är det för sent att reducera och kompletera. De kurser du läser senare får du vid sidan av i samlade betygsdockument. Du kan inte reducera ett gymnasieslutbetyg i efterhand (om de inte ändrat sedan jag läste senast)
Dessutom ändras väl reglerna rätt snart så att det blir svårare att söka med betyg som pluggats upp på komvux.

Scratch89
2009-04-28, 07:03
Tack för svaret! Då är väl läkare rätt så kört, om jag inte läser till kemi och biologi, samt sätter 1,9-2,0 på HP. Nåväl.

Mental
2009-04-28, 07:16
Tack för svaret! Då är väl läkare rätt så kört, om jag inte läser till kemi och biologi, samt sätter 1,9-2,0 på HP. Nåväl.

Det var låga intag på läkare sist här i Umeå, tror 1.8 på HP fungerade för direktbiljett, och lägre för intervju. Men läsa kemi, biologi och fysik behöver du ha gjort i alla fall, för att ha "särskild behörighet"

men orka läsa till läkare, de pluggar aslänge, + AT + ST typ 10 år plugg innan man är "klar" sen är deras jobb stressig som fan.

Scratch89
2009-04-28, 07:47
Lång pluggtid gör mig ingenting, jag skulle lätt kunna läsa en stor del av livet. Orka komma ut i verkligheten. :D

Som sagt, det var bara något som slog mig, då jag har ignorerat läkartanken bra länge, men fick en oerhörd lust för ett par dagar sedan.

Mourten
2009-04-28, 08:22
Lång pluggtid gör mig ingenting, jag skulle lätt kunna läsa en stor del av livet. Orka komma ut i verkligheten. :D

Som sagt, det var bara något som slog mig, då jag har ignorerat läkartanken bra länge, men fick en oerhörd lust för ett par dagar sedan.

Jag ser upp till människor som faktiskt orkar vara läkare/poliser etc, yrken som samhället behöver men som är enormt stressiga och (undantag läkare då kanske) faktiskt inte ens ger bra betalt.
Creed till er!