handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Photoshop eller Adobe Illustrator!


X-Change
2009-04-06, 17:57
Jag har en planlösning på ett kök jag behöver redigera. Jag har planlösningen i jpg-format och vill föra över den och använda funktionen "Livetrace" i Adobe Illustrator så jag kan använda verktyget "Live Paint Bucket" och med en enkelt musklick ändra färg på skåpluckor, golv och väggar.

Jag problemet är att när jag använder Livetrace-tool så blir det "glipor" i skissen (den ursprungliga bilden är inte så bra) och då blir fler områden än de jag klickar på färgsatta när jag använder "färghinken".

Finns det någon snabb och smidig lösning i endera photoshop eller illustrator att "täta" min planlösning?

Tacksam för hjälp!
-Martin

Prankie
2009-04-06, 18:05
Själv brukar jag undvika färghinken då varje klick resultera till några extra pixlar som blir färgade. Om det är bara en enda planlösning som du vill göra och bilden inte är allt för avancerad skulle jag rekommendera markeringsverktyg och sedan använda layer för olika skåp och möbler. Skulle du vilja ändra färg så är det bara ändra nyansen för den lager.

Madame
2009-04-06, 21:57
Jag fattar inte vad det är riktigt du har för nåt. En planlösning brukar vara som en ritning sedd 2D uppifrån. Om det är en miljöbild i 3D-vy för att visualisera hur köket ska se ut och kännas så är det inte en planlösning.
Om det är en miljöbild är det Ps som gäller

Jarod
2009-04-06, 22:06
Jag hade ritat om allt i Google Sketchup. Tar inte så lång tid.