handdator

Visa fullständig version : Träningsschema, tacksam för feedback.


Ventor
2009-04-06, 17:44
Hej allesammans!

Ventor heter jag och är en 22 år gammal student. Jag har inte tränat på ungefär två år och har tänkt att ta tag i träningen igen då jag har glöden. Skulle bli väldigt tacksam ifall ni kan ge mig feedback på mitt träningsschema.

Syftet med träningsschemat är att träna igenom de flesta muskelgrupper 3 gånger per vecka samt att öka min muskelmassa. Övningarna i sig består mestadels av basövningar, isolationsövningar går därmed bort.

Pass 1 (måndag)
Marklyft 3x5
Bänkpress 3x6
Bicepscurl 3x8
Skivstångsrodd 3x8
Mage 3x15


Pass 2 (onsdag)
Knäböj 3x5
Lutande hantelpress 3x6
Rodd till hakan 3x8
Smalbänk 3x8
Mage 3x15


Pass 1 (söndag)
Pass 2 (måndag)
...etc

MVH
/Ventor

DSBM
2009-04-06, 17:52
Övningarna i sig består mestadels av basövningar, isolationsövningar går därmed bort.

Pass 1 (måndag)
Marklyft 3x5
Bänkpress 3x6
Bicepscurl 3x8
Skivstångsrodd 3x8
Mage 3x15


Pass 2 (onsdag)
Knäböj 3x5
Lutande hantelpress 3x6
Rodd till hakan 3x8
Smalbänk 3x8
Mage 3x15


Pass 1 (söndag)
Pass 2 (måndag)
...etc

MVH
/Ventor
Skippa bicepscurl och lägg in militärpress istället, det skulle jag gjort i alla fall. Inte så bra heller att köra två dagar i rad (sönd, månd) Annars ser det bra ut :)

Mathias_J
2009-04-06, 17:54
Kanske lägga till någon lats övning som chins eller latsdrag. Även någon press övning för axlarna som militärpress tycker jag. Sen pass 1 skulle jag köra skivstångsrodd före biceps annars får inte rygg musklerna den träningen den ska ha för dina biceps inte orkar.

Morty
2009-04-06, 18:30
[QUOTE=Ventor;3589175]GymmarN/QUOTE]

Pass 1 (måndag)
Marklyft 3x5
Bänkpress 3x6
Dips 3xMax
Militärpress 3x10
Skivstångsrodd 3x8
Mage 3x15


Pass 2 (onsdag)
Knäböj 3x5
Lutande hantelpress 3x6
Chins 3xMax
Smalbänk 3x8
Hantelrodd 3x8
Mage 3x15


Tros om detta istället?

pwnyou
2009-04-06, 18:50
Ska du köra varje pass 3 gånger i veckan? Då blir det ju 27 set "bänkmuskler" (Främre axlar, triceps och bröst) medans det bara blir 9 set knäböj.

Medusa
2009-04-06, 18:52
Tror inte alls det där schemat kommer hålla någon längre tid, dina axlar kommer inte klara av frekvensen och förmodligen inte volymen heller, likaså armbågar och handleder.. CNS?.. Du är ju otränad, börja försiktigt med en större split, du skall träna sex ggr i veckan? Många möjligheter.. Dessutom ser ditt schema väldigt generellt ut, har du inga styrkor eller svagheter eller obalanser i kroppen, personliga önskemål om proportioner? Muskelgrupper du föredrar eller avskyr?

Ventor
2009-04-06, 19:09
Kanske lägga till någon lats övning som chins eller latsdrag. Även någon press övning för axlarna som militärpress tycker jag. Sen pass 1 skulle jag köra skivstångsrodd före biceps annars får inte rygg musklerna den träningen den ska ha för dina biceps inte orkar.

Chins går nog bort då det kräver en relativ respektabel styrka, jag har svårt för chins, men annars är det nog en ypperlig övning. Däremot latsdrag, kanske inte är en sån dum idé.

[QUOTE=Ventor;3589175]GymmarN/QUOTE]

Pass 1 (måndag)
Marklyft 3x5
Bänkpress 3x6
Dips 3xMax
Militärpress 3x10
Skivstångsrodd 3x8
Mage 3x15


Pass 2 (onsdag)
Knäböj 3x5
Lutande hantelpress 3x6
Chins 3xMax
Smalbänk 3x8
Hantelrodd 3x8
Mage 3x15


Tros om detta istället?

Menar du två pass per vecka?

Ska du köra varje pass 3 gånger i veckan? Då blir det ju 27 set "bänkmuskler" (Främre axlar, triceps och bröst) medans det bara blir 9 set knäböj.

Korrekt, det har jag inte lagt märke till. Det är en av anledningarna till att jag frågor er, ni är nog bra mycket mer kunnigare än mig inom detta.

Tror inte alls det där schemat kommer hålla någon längre tid, dina axlar kommer inte klara av frekvensen och förmodligen inte volymen heller, likaså armbågar och handleder.. CNS?.. Du är ju otränad, börja försiktigt med en större split, du skall träna sex ggr i veckan? Många möjligheter.. Dessutom ser ditt schema väldigt generellt ut, har du inga styrkor eller svagheter eller obalanser i kroppen, personliga önskemål om proportioner? Muskelgrupper du föredrar eller avskyr?

Nej, inte 6 gånger per vecka, utan tre gånger per vecka. Tanken var att cykla runt på det schemat jag postade men det verkar inte vara så bra.

Mina starka sidor när jag tränade var benen, har ganska stora ben i förhållande till övriga kroppen. Axlar och bröst är alltid något jag har haft svårt för. Har dock läst att det är en vanlig miss att träna för mycket axlar.

Som du ser finns det en del missar i det träningsschemat som jag själv satt ihop, varav jag frågor er om hjälp. Jag skulle kunna tänka mig en splitt eventuellt, men helst ett helkroppsschema då frekvent träning verkar ge nybörjare och den "vanliga" utövaren mer.

Kanske har fel, men det är vad jag har läst.

Morty
2009-04-06, 20:13
Menar du två pass per vecka?





Jag menar att jag ändrade schemat. Volymen sätts ju av hur pass mycket man vill träna och vart man vill nå. Det är dock typ helkroppspass och borde nog bara tränas 2 gånger i veckan för att vara opti.