handdator

Visa fullständig version : En snabb fråga om fett vid deff


Scruff
2009-04-06, 10:44
Tjena, tänkte testa att deffa nu för första gången fram till sommaren.

Har läst deff guiden och skummat igenom olika forum om deffning och har förstått att man ska få i sig cirka 1g fett per kg.

Tycker mig ha fått till ett hyfsat schema när det gäller kolhydrater och protein men fettet ligger lite efter.

Så till frågan: Nu när jag ligger lite efter med fettet går det till exempel bara att ta en shot med olivolja för att komma ifatt med det dagliga fett intaget?

Det kanske inte är så det funkar, men måste endå fråga. :em:

MVH Scruff

Betsson1
2009-04-06, 10:47
Tjena, tänkte testa att deffa nu för första gången fram till sommaren.

Har läst deff guiden och skummat igenom olika forum om deffning och har förstått att man ska få i sig cirka 1g fett per kg.

Tycker mig ha fått till ett hyfsat schema när det gäller kolhydrater och protein men fettet ligger lite efter.

Så till frågan: Nu när jag ligger lite efter med fettet går det till exempel bara att ta en shot med olivolja för att komma ifatt med det dagliga fett intaget?

Det kanske inte är så det funkar, men måste endå fråga. :em:

MVH Scruff

Citat från Eddie Vedder, nästan allt du behöver veta.

"Fet fisk, ägg, smör, köttfärs, grädde, ost, standardprodukter av mjölk/fil/yoghurt, vinägretter till sallad gjorda på olivolja eller rapsolja, majonnäs, aioli, egengjord bearnáisesås eller hollandáisesås är superbra och goda fettkällor o.s.v."

Att shotta olivolja tror jag inte är något och rekommendera.

Exhale_
2009-04-06, 10:55
Givetvis kan du lägga till en shot olivolja till en vanlig måltid för att få i dig nyttigt fett. Jag anser dock att det är godare med lite fetare mat istället. Men visst fungerar det!

944RS
2009-04-06, 12:00
Tjena, tänkte testa att deffa nu för första gången fram till sommaren.

Har läst deff guiden och skummat igenom olika forum om deffning och har förstått att man ska få i sig cirka 1g fett per kg.

Tycker mig ha fått till ett hyfsat schema när det gäller kolhydrater och protein men fettet ligger lite efter.

Så till frågan: Nu när jag ligger lite efter med fettet går det till exempel bara att ta en shot med olivolja för att komma ifatt med det dagliga fett intaget?

Det kanske inte är så det funkar, men måste endå fråga. :em:

MVH Scruff

Om du utnyttjar tillfällen när du ändå äter ditt protein och ser till att välja fet fisk, ägg osv så kommer du lättare upp i "rätt" nivå.

Själv så brukar jag ta en avokado till de måltider där det är lite fett.