handdator

Visa fullständig version : Beteendekodex vid landsvägscykling


1911
2009-04-06, 02:41
Hur beter ni er när ni cyklar med racer på landsväg, hälsar ni på era racer-cykelkollegor eller dissar ni dem och stirrar rakt fram?

Själv har jag en känsla av att bli dissad när folk inte bemödar sig att nicka en hälsning ens. Tänk på det, fellow bikists. Det är OK om folk som cyklar på normala cyklar inte hälsar, men inom racervärlden tycker jag att vi ska hålla ihop och vara trevliga mot varandra.


*love*

Onigiri
2009-04-06, 05:45
Dessa ständiga vardagssbekymmer... :D

kjell33
2009-04-06, 06:07
Hälsar alltid. Men tar det inte så hårt om de inte hälsar tillbaka.

forslund
2009-04-06, 06:39
Som kjell33. Hälsar alltid.

Frost
2009-04-06, 08:16
Hälsar alltid. Positivism kan man aldrig få för mycket av när benen är trötta.

Exhale_
2009-04-06, 08:18
Jag brukar hälsa på er racers när jag kommer cyklande på min vanliga mountainbike. Mest eftersom jag känner att jag färdas i en sån hög hastighet att jag får göra det. Dock brukar jag mest bli dissad. Ibland skrattar ni :(

kjell33
2009-04-06, 08:21
Hälsar på alla med cykelskor, hjälm och cykelkläder!:D

1911
2009-04-06, 12:44
Jag brukar försöka först koppla någon form av ögonkontakt och efter det hälsa. Men när någon då bara stirrar rakt fram så känner jag att denna person verkligen inte gillar mig, att han inte vill ha mig på samma väg som honom och att han tror han är bättre än mig.

Det skönaste vore ju att på de som inte hälsar, sladda en u-sväng och sen köra ikapp och köra om. Samtidigt som man inte säger ett ljud.

Tryman
2009-04-06, 13:18
Klart man hälsar, på ett eller annat sätt. Ibland blinkar jag t.o.m med helljusen ;)

mangs
2009-04-06, 13:57
Klart man hälsar, på ett eller annat sätt. Ibland blinkar jag t.o.m med helljusen ;)


Inte bra med så mycket extrautrusting på cykeln ;)

OnT, klart man hälsar, nu har jga ingen racer men om jag är ute och träningscyklar tar jag mig rätten ändå.

1911
2009-04-06, 14:44
Vid rullskideåkning hälsar ju alla, så jag tror det handlar lite om följande faktorer:

1. Nördighetsnivån på ens hobby / känner man gemenskap?
2. Hur många som utför hobbyn / hur exklusiv är hobbyn?

Det är lite som att köra Porsche av äldre modell. Då hälsas det friskt vad jag vet.

Rockhard
2009-04-06, 14:51
Jag hälsar vanligtvis på alla som tittar på mig. Hur kan man inte hälsa om man möter en cykel-polare? :confused:

1911
2009-04-06, 14:56
Det är oftast folk med dyra cyklar som är otrevligast? :D

Frost
2009-04-06, 15:06
Det är oftast folk med dyra cyklar som är otrevligast? :D

Och i MC-världen är det oftast de som kör HD som inte hälsar på övriga kategorier, samband?

mangs
2009-04-06, 16:01
Jag tror det ligger mycket i att om man utför en speciell handling eller ahr en specifik hobby och det är en mindre sannolikhet att man stöter på en likasinnad då vill man gärna känna samhörighet genom att vinka. Detta kan ju då i fallet med Racercyklister eller HD-glidare anses som oförskämt om man inte är värdig att inträda i deras fina klubb.

Detat kan nog tillämpas i många olika miljöer. På mitt jobb tex har vi 600 anställda och ett företagsgym där kasnke 20-25 personer av dessa 600 huserar då coh då. Det är självklart för oss att hälsa på varandra inne på gymmet men även när vi stöter på varandra i korridorerna. Även om vi inte känner varandra känner vi ändå någon form av samhörighet.

Varför inte kolla på svenska turister utomlands?


Sedan när det gäller beteendekodex rent allmänt vid hälsningar hör det väl till god ton att hälsa tillbaka när någon hälsar på en, oavsett om man sitter på en HD eller på en trehjuling?

Finns inget värre än när man hälsar på en person i fråga som man vet har hört men de fullständigt skiter i att säga hej tillbaka. Nu pratar jag inte om en tävlingscyklist på upploppet i en viktig tävling här utan rent generellt mellan möten av människor.

Frost
2009-04-06, 16:17
Varför inte kolla på svenska turister utomlands?


Är det ungefär det här du tänker på? :D

kjObX3m5j8Q

Fuling
2009-04-07, 04:12
Haha störtskön video, så svensk.
Näe men när man är ute och cyklar med racern så hälsar iaf jag alltid på andra som är ute med liknande cyklar.

1911
2010-04-21, 23:38
Nu börjar tråden bli aktuell igen! :D

944RS
2010-04-22, 07:34
Vid rullskideåkning hälsar ju alla, så jag tror det handlar lite om följande faktorer:

1. Nördighetsnivån på ens hobby / känner man gemenskap?
2. Hur många som utför hobbyn / hur exklusiv är hobbyn?

Det är lite som att köra Porsche av äldre modell. Då hälsas det friskt vad jag vet.

:thumbup: Jepp, vi med äldre bilar hälsar betydligt mer än de med sina nya.

Har aldrig mött någon annan som kört rullskidor samtidigt som mig, men om jag gör det så tänker jag självklart hälsa då med.

ARMSTARK
2010-04-22, 09:36
Det brukar vara de som är gamla i gamet som brukar ha en avslappnad inställning till sin sport/idrott. Sen har vi de som så gärna vill vara nåt, de som har hela utrustningen innan de har tagit ett tramp med cykeln. Som demonstrativt har med sig attiraljer till sin plats på kontoret för att folk ska se, för att locka fram frågor så att de kan köra sitt "Jodå, jag cyklar varje dag, det blir si och så många mil i veckan..." osv osv :D

Host host töntar host!

Gabriel Forslund
2010-04-22, 09:55
Vid rullskideåkning hälsar ju alla, så jag tror det handlar lite om följande faktorer:

1. Nördighetsnivån på ens hobby / känner man gemenskap?
2. Hur många som utför hobbyn / hur exklusiv är hobbyn?

Det är lite som att köra Porsche av äldre modell. Då hälsas det friskt vad jag vet.

Vi med Alfa Romeo brukar också hälsa på varandra :)

Onigiri
2010-04-22, 11:20
När jag landsvägcyklar ser jag aldrig någon annan som cyklar. Har dem fått punktering? Har en mörkhyad snott deras cyklar? Gömmer dom sig någonstans? Det här är ett mysterium för mig.

Eddie Vedder
2010-04-22, 16:35
Jag måste erkänna att det tog ett tag innan jag fattade grejen med kodex bland cyklister. Som löpare tog jag för givet att man håller sig till sitt som en tjurig eremit.:D

Så när jag fick ett leende och/eller någon gest från andra cyklister tolkade jag det genast som att något var fel på mig. Har dock fattat grejen nu och insett attd et visst bara var en hälsning.

Off topic: Tack Frong för klippet! Har garvat hela dagen åt de där klippen från "Det sociala samspelet".:D

vasslefranmjolk
2010-04-22, 18:16
Någon mer som upplevt att racercyklister ogärna hejar på mountainbikecyklister? Racercyklister hejar alltid på mig då jag håller i ett bockstyre, men icke sa nicke om cykeln har stötdämpare...