handdator

Visa fullständig version : Tränar jag "rätt" ? (Schema)


Gigi
2009-04-05, 22:32
Hejsan :) Jag undrar om mitt schema funkar alltså att musklerna får den vila dom behöver om inte så hjälp mig =) Just nu tränar jag så här =

Måndag : Armar
Tisdag : Axlar och mage
Onsdag : Ben och trapz
Torsdag : Bröst
Fredag : Rygg

Mvh Gigi

ceejay
2009-04-05, 22:45
Axlar efter armar är väl sisådär om du kör pressövningar för axlarna. Triceps är då redan trött sedan gårdagen.

annars funkar det väl

rockafellah
2009-04-05, 22:49
Inte riktat mot dig, men för många frågar om deras scheman är bra eller så. Varför ens slänga inte ihop schema om man inte kan något om träning? Bättre att lära sig om träning så du vet om ditt pass är bra eller inte:)

Scratch89
2009-04-05, 22:59
inte riktat mot dig, men för många frågar om deras scheman är bra eller så. Varför ens slänga inte ihop schema om man inte kan något om träning? Bättre att lära sig om träning så du vet om ditt pass är bra eller inte:)

+1.

Gigi
2009-04-05, 23:26
Axlar efter armar är väl sisådär om du kör pressövningar för axlarna. Triceps är då redan trött sedan gårdagen.

annars funkar det väl

Tack!

Gigi
2009-04-05, 23:28
Inte riktat mot dig, men för många frågar om deras scheman är bra eller så. Varför ens slänga inte ihop schema om man inte kan något om träning? Bättre att lära sig om träning så du vet om ditt pass är bra eller inte:)

Men om man inte frågar hur ska man då veta att man gör rätt? Du värkar ju veta allt.. bra för dig om det stämmer :thumbup:

Scratch89
2009-04-05, 23:36
Men om man inte frågar hur ska man då veta att man gör rätt? Du värkar ju veta allt.. bra för dig om det stämmer :thumbup:

Man kan ju alltid testa att läsa de tvåhundra andra trådarna som har exakt samma frågeställning.

Gigi
2009-04-06, 00:30
Man kan ju alltid testa att läsa de tvåhundra andra trådarna som har exakt samma frågeställning.

Jo och med 12 487 inlägg vill man vad?? Frågade om jag tränar "rätt" och inte om hur man läser i ett träningsforum *slap*

rockafellah
2009-04-06, 00:41
Men om man inte frågar hur ska man då veta att man gör rätt? Du värkar ju veta allt.. bra för dig om det stämmer :thumbup:

Det jag menar är att du borde lära dig tillräckligt mycket om träning för att veta att det är ett bra program istället för att fråga nån annan. Det schemat dom använder kanske inte är bra alls för dig, är du med?:)

Gigi
2009-04-06, 00:54
Det jag menar är att du borde lära dig tillräckligt mycket om träning för att veta att det är ett bra program istället för att fråga nån annan. Det schemat dom använder kanske inte är bra alls för dig, är du med?:)

Ja jag förstår och jag håller :thumbup:

Det jag vill veta med tråden är så att jag inte tränar samma muskel för ofta typ som armar å axlar värkar va för nära varandra så hur ska jag flytta dom så jag inte tränar samma muskel 2dagar irad? ;)

Matsa
2009-04-06, 01:37
För nybörjare rekommenderar jag att använda ett av de många träningsprogram som är ihopsatta utav folk med mer erfarenhet. Det finns gott om sådana ute på nätet, z_bumbi har ett här på forumet som är vettigt för nybörjare. Du hittar det i en sticky högst upp på sidan.

Om du använder ett program som någon annan har gjort så kanske det inte blir optimalt för just dig, men det kommer garanterat att vara bättre än vad en nybörjare kan sätta ihop på egen hand. Ännu en fördel är att om man själv sätter ihop ett program så blir det lätt att man tränar det man tycker är kul eller det man är bra på i stället för det man faktiskt behöver träna.

Vad gäller ditt program så tycker jag att det är för mycket splittat. Om du är nybörjare så har du varken behov av att dela upp kroppen i så många delar eller träna så många pass i veckan. Om du ändå vill köra på ditt schema så hade jag gjort dessa ändringar:

Måndag : Armar axlar (och trapz om du nu vill specialträna det)
Tisdag : Ben och mage
Onsdag : Vila
Torsdag : Bröst
Fredag : Rygg

Se till att vila två dagar innan du börjar om igen, annars hamnar ryggpasset för nära armpasset. Här är en split som jag själv gillar:

Dag 1: Bröst och rygg
Dag 2: Ben och mage
Dag 3: Armar och axlar

Jag gillar tresplit då det kan göras ganska flexibelt. Antingen kör man tre dagar i veckan (bäst för nybörjare), eller om man är mer träningsvan kan man rulla på lite fortare. T.ex varannan dag eller tre dagar i följd sedan två dagars vila och börja om.

Alla dessa scheman säger dock inte så mycket eftersom de inte innehåller övningar. Vill du ha bättre tips tycker jag att du ska skriva lite utförligare hur du tränar eller ännu hellre, kör efter något av de nybörjarprogram som finns upplagda.

Scratch89
2009-04-06, 07:02
Dag 1: Bröst och rygg
Dag 2: Ben och mage
Dag 3: Armar och axlar


Oooh, den där är inte nådig. Två rundor per vecka med en jäkla massa mat. :thumbup:

rockafellah
2009-04-06, 07:06
Dag 1: Bröst och rygg
Dag 2: Ben och mage
Dag 3: Armar och axlar


Ska man inte lägga till Dag 4: Vila då? Själv skulle jag typ dö om jag körde bröst och rygg dagen efter axlar och armar:D

Scratch89
2009-04-06, 07:08
Ska man inte lägga till Dag 4: Vila då? Själv skulle jag typ dö om jag körde bröst och rygg dagen efter axlar och armar:D

Jo, det kan man göra. Om man ska hinna med det två gånger i veckan, varje vecka, så får det dock bli så att ena rundan blir det direkt inpå. Man får lära sig att pressa med bröstet och dra med ryggen.

b_andersson
2009-04-06, 07:15
Inte riktat mot dig, men för många frågar om deras scheman är bra eller så. Varför ens slänga inte ihop schema om man inte kan något om träning? Bättre att lära sig om träning så du vet om ditt pass är bra eller inte:)

Det är ju precis det han gör. Det är ju därför han frågar om det funkar eller inte.

b_andersson
2009-04-06, 07:20
Jag håller med som en trådskrivare ovan:

M: Armar axlar
T: Ben och mage
O: Vila
T: Bröst
F: Rygg

(Sen brukar jag köra in 2 set x 30 reps triceps på torsdagen med bröst och 2 set x 30 reps biceps på fredagen. Varannan vecka.

Här hittar du tips på övningar, (pdf varning)
http://www.muscleandfitness.com/new/xtra/pdfs/training.pdf

rockafellah
2009-04-06, 08:02
Det är ju precis det han gör. Det är ju därför han frågar om det funkar eller inte.

Jo men jag tycker att man ska kunna tillräckligt för att veta om sitt pass är bra eller inte utan att fråga någon.

Gigi
2009-04-06, 22:38
För nybörjare rekommenderar jag att använda ett av de många träningsprogram som är ihopsatta utav folk med mer erfarenhet. Det finns gott om sådana ute på nätet, z_bumbi har ett här på forumet som är vettigt för nybörjare. Du hittar det i en sticky högst upp på sidan.

Om du använder ett program som någon annan har gjort så kanske det inte blir optimalt för just dig, men det kommer garanterat att vara bättre än vad en nybörjare kan sätta ihop på egen hand. Ännu en fördel är att om man själv sätter ihop ett program så blir det lätt att man tränar det man tycker är kul eller det man är bra på i stället för det man faktiskt behöver träna.

Vad gäller ditt program så tycker jag att det är för mycket splittat. Om du är nybörjare så har du varken behov av att dela upp kroppen i så många delar eller träna så många pass i veckan. Om du ändå vill köra på ditt schema så hade jag gjort dessa ändringar:

Måndag : Armar axlar (och trapz om du nu vill specialträna det)
Tisdag : Ben och mage
Onsdag : Vila
Torsdag : Bröst
Fredag : Rygg

Se till att vila två dagar innan du börjar om igen, annars hamnar ryggpasset för nära armpasset. Här är en split som jag själv gillar:

Dag 1: Bröst och rygg
Dag 2: Ben och mage
Dag 3: Armar och axlar

Jag gillar tresplit då det kan göras ganska flexibelt. Antingen kör man tre dagar i veckan (bäst för nybörjare), eller om man är mer träningsvan kan man rulla på lite fortare. T.ex varannan dag eller tre dagar i följd sedan två dagars vila och börja om.

Alla dessa scheman säger dock inte så mycket eftersom de inte innehåller övningar. Vill du ha bättre tips tycker jag att du ska skriva lite utförligare hur du tränar eller ännu hellre, kör efter något av de nybörjarprogram som finns upplagda.

Tack så mycket! :thumbup:

Gigi
2009-04-06, 22:39
Det är ju precis det han gör. Det är ju därför han frågar om det funkar eller inte.

Precis annars skulle jag ju inte ha frågat.

Gigi
2009-04-06, 22:44
Jag håller med som en trådskrivare ovan:

M: Armar axlar
T: Ben och mage
O: Vila
T: Bröst
F: Rygg

(Sen brukar jag köra in 2 set x 30 reps triceps på torsdagen med bröst och 2 set x 30 reps biceps på fredagen. Varannan vecka.

Här hittar du tips på övningar, (pdf varning)
http://www.muscleandfitness.com/new/xtra/pdfs/training.pdf

Nice fast jag vill köra så som jag gör nu alltså inte byta typ bröst mot armar utan dagar så här typ

Måndag : Armar
Tisdag : Rygg
Onsdag : Bröst
Torsdag : Ben och Trapz
Fredag : Axlar och Mage

Skulle detta funka bättre?

Matsa
2009-04-07, 00:24
Ska man inte lägga till Dag 4: Vila då? Själv skulle jag typ dö om jag körde bröst och rygg dagen efter axlar och armar:D

Jo, jag skrev inte med några vilodagar men nämde att man kan köra antingen tre pass i veckan eller oftare.

Jo, det kan man göra. Om man ska hinna med det två gånger i veckan, varje vecka, så får det dock bli så att ena rundan blir det direkt inpå. Man får lära sig att pressa med bröstet och dra med ryggen.

De gånger jag kör tresplit så blir det dock inte så ofta två rundor på en vecka. Det har hänt någon gång när allt runt omkring träningen har funkat jättebra, men med skiftarbete så blir det sällan så. Jag brukar faktiskt sikta på minst tre pass i veckan men försöker att klara 4-5.

Det är det jag gillar mest med det, att om man har lite mindre tid så tränar man igenom kroppen på tre pass och har fått en ganska ok träningsvecka, men om man vill och orkar så går det att göra mer. Samma funkar ju med hel/halvkropp, men det är svårt att hitta samma flexibilitet om man splittar mera.

b_andersson
2009-04-07, 07:26
Jo men jag tycker att man ska kunna tillräckligt för att veta om sitt pass är bra eller inte utan att fråga någon.

Det finns olika sätt att skräddarsy sitt schema, antingen kan man läsa eller få hjälp av andra och ta in deras synpunkter. Man har ju alltid ett alternativ att inte svara utan skita i att svara på trådskrivaren. ;)

b_andersson
2009-04-07, 07:30
Nice fast jag vill köra så som jag gör nu alltså inte byta typ bröst mot armar utan dagar så här typ

Måndag : Armar
Tisdag : Rygg
Onsdag : Bröst
Torsdag : Ben och Trapz
Fredag : Axlar och Mage

Skulle detta funka bättre?

Du kopplar in bicepsen på ryggen samt triceps på onsdagen. Detta kan resultera i att du eventuellt kommer vara riktigt trött i armarna på tisdagspasset och kan leda till att du inte får den optimala muskeltillväxten. Du skulle kunna köra armar på söndagen. Dock skulle jag hellre rekomendera att du kör 4 ggr i veckan, ledig på helgen samt på onsdagen. Det är vad jag personligen gillar bäst, men prova dig fram så kommer du märka vad som funkar för dig! :)

Gigi
2009-04-07, 17:06
Du kopplar in bicepsen på ryggen samt triceps på onsdagen. Detta kan resultera i att du eventuellt kommer vara riktigt trött i armarna på tisdagspasset och kan leda till att du inte får den optimala muskeltillväxten. Du skulle kunna köra armar på söndagen. Dock skulle jag hellre rekomendera att du kör 4 ggr i veckan, ledig på helgen samt på onsdagen. Det är vad jag personligen gillar bäst, men prova dig fram så kommer du märka vad som funkar för dig! :)

Tack så mycket får se hur det funkar å känns. =)