handdator

Visa fullständig version : Bredare Bröst?


Phillelicious
2009-04-05, 21:48
Hej!

Jag undrar om man får en bredare, plattare bröstmuskel av flyers/ pecdec?

Mago
2009-04-05, 21:50
Plattare blir de knappast. Lite bredare kan de väl bli pga muskeltillväxt, men inte bredare än de skulle ha blivit av vilken annan bröstövning som helst.
Man kan alltså inte bygga bröstmusklerna specifikt på bredden.

Heddan
2009-04-05, 22:35
Hej!

Jag undrar om man får en bredare, plattare bröstmuskel av flyers/ pecdec?Nej. Dock om du känner att du har korta(smala) bröstmuskler kan detta bero på din hållning. Försöker du hålla dina axlar mer bakåtskjutna bidrar det till att bröstmusklerna blir mer utdragna, och således både bredare och plattare.

Jorpa
2009-04-06, 00:21
Man kan väl träna olika delar av bröstet? Inre, ytre, övre, undre mer eller mindre... så "tänker" jag mer eller mindre när jag tränar.

Fatcan
2009-04-06, 00:26
Man kan väl träna olika delar av bröstet? Inre, ytre, övre, undre mer eller mindre... så "tänker" jag mer eller mindre när jag tränar.

Övre och undre kan du påverka. Yttre och inre går inte.

JockeKillen
2009-04-06, 00:32
Övningar för bröst, http://www.exrx.net/Lists/ExList/ChestWt.html

Musklerna i bild, http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisMinor.html
http://www.exrx.net/Muscles/SerratusAnterior.html

Mourten
2009-04-06, 07:35
"Bredden på bröskorgen" är genetisk, bra bredd ger ett större intryck.
Genetiken är genetik.

ChrisDEFC
2009-04-06, 09:03
"Bredden på bröskorgen" är genetisk, bra bredd ger ett större intryck.
Genetiken är genetik.

fast som någon skrev så gör bättre hållning mycket för helhetsintrycket och hållning är väl inte genetiskt vad jag vet.

alltså träna ordentligt med bröst men kör ännu mer rygg/baksida axlar samt stretcha ut bröstet om du känner att du har svårt att få till en bra hållning, sen är det bara att tänka på det så ofta du kan och dra bak axlarna och sträcka på dig så ofta du kan. tex när jag är ute och promenerar så försöker jag tänka på det hela tiden att ha en bra hållning. kolla i spegeln och se hur skillnanden blir, jag tycker iaf att mina brösmuskler ser bredare och plattare ut när jag dra bak axlarna och sträcker på mig!

Jorpa
2009-04-06, 09:56
Men t.ex

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVPecDeckFly.html

VS.

Bänkpress med riktigt brett grepp.


Själv tycker jag att jag kan spänna olika hårt på in och utsidan. När man är t.ex längst ner på en dip kan jag inte se hur det tar på insidan av bröstet jag känner verkligen i bröstmuskulaturen under axlarna, medan jag känner i mitten av bröstet när jag kör den sk. pecdeck - fast med raka istället för 90 graders vinkel - maskin.

Bara lite egna erfarenheter :)


On topic - träna bättre hållning! hållning är allt. Jag kan gå från nörd till modell beroende på min hållning mer eller mindre.
Själv streachar jag alltid bröst men aldrig baksida axlar när jag tränar också, vilken effekt det har vet jag inte och snacket om att streaching inte hjälper alls. Hursomhelst, jag gör det ändå och jag har fått bättre hållning, vilket som hjälper vet jag inte,det kanske är en kombination av allt

Langster
2009-04-06, 12:25
Hej!

Jag undrar om man får en bredare, plattare bröstmuskel av flyers/ pecdec?

Testa en flyer för prenumerering av Body så kanske du blir bredare, tror inte du får ut något av en flyer för t.ex en ny pizzabutik faktiskt.
:cool:


Skämt åsido, man blir bredare av att träna. Länge. Övningsvalen spelar inte så jättestor roll. Träna allt på ett vettigt sätt bara.

Kardiluss
2009-04-07, 12:59
Man kan väl träna olika delar av bröstet? Inre, ytre, övre, undre mer eller mindre... så "tänker" jag mer eller mindre när jag tränar.

Bröstmuskeln innehåller flera olika fiberriktningar "nedre", "mellersta" och "övre".

Man kan aktivera dem mer eller mindre men vi en bröstövning kommer alla 3 att arbeta.

Phillelicious
2009-04-23, 23:03
Men t.ex

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVPecDeckFly.html

VS.

Bänkpress med riktigt brett grepp.


Själv tycker jag att jag kan spänna olika hårt på in och utsidan. När man är t.ex längst ner på en dip kan jag inte se hur det tar på insidan av bröstet jag känner verkligen i bröstmuskulaturen under axlarna, medan jag känner i mitten av bröstet när jag kör den sk. pecdeck - fast med raka istället för 90 graders vinkel - maskin.

Bara lite egna erfarenheter :)


On topic - träna bättre hållning! hållning är allt. Jag kan gå från nörd till modell beroende på min hållning mer eller mindre.
Själv streachar jag alltid bröst men aldrig baksida axlar när jag tränar också, vilken effekt det har vet jag inte och snacket om att streaching inte hjälper alls. Hursomhelst, jag gör det ändå och jag har fått bättre hållning, vilket som hjälper vet jag inte,det kanske är en kombination av allt



Det där med att strecha bröst men inte rygg? är du säker på att det funkar?

Kan tänka mig att man blir rörligare i bröstet och stelare i ryggen?

saab900
2009-04-23, 23:34
Det där med att strecha bröst men inte rygg? är du säker på att det funkar?

Kan tänka mig att man blir rörligare i bröstet och stelare i ryggen?

Större lats ger intryck av en bredare bröstkorg, och som någon sade, att träna upp en stark rygg drar "isär" bröstet mer om du har problem med "hoptryckt" bröst.

aelgen
2009-04-23, 23:53
Det heter FLIES för sjuttielftetusendegången!

För övrigt har jag inget att tilläga :D

Jorpa
2009-04-24, 00:20
Det där med att strecha bröst men inte rygg? är du säker på att det funkar?

Kan tänka mig att man blir rörligare i bröstet och stelare i ryggen?


Jag har ingen medicinsk utbildning, men jag kan tänka mig att det hjälper till viss del.

Men som de flesta säger, och som har hjälpt mig är att tänka på hållningen. Dra bak axlarna, ut med bröstet och ett litet tillägg, Bak/NER med axlarna, inte bara bak... utan tryck ner dom också. Jag tycker de ser bättre ut.

Men kör med båda, helgardera

Sniggel
2009-04-24, 04:34
Själv tycker jag att jag kan spänna olika hårt på in och utsidan. När man är t.ex längst ner på en dip kan jag inte se hur det tar på insidan av bröstet jag känner verkligen i bröstmuskulaturen under axlarna, medan jag känner i mitten av bröstet när jag kör den sk. pecdeck - fast med raka istället för 90 graders vinkel - maskin.

Bara lite egna erfarenheter :)


Det kanske känns så, men du kan inte spänna mer på insidan än utsidan, det är fysikaliskt omöjligt. När du hänger i ett rep i botten, var är repet mest spänt?
Som sagt, hur det känns kan bero på andra saker, som att du kanske har fler känselreceptorer som påverkas där nära senfästet eller andra vävnader som stretchas i anslutning till där det känns.

ARMSTARK
2009-04-24, 07:56
"Flies" rätt utförd vidgar bröstkorgen i viss mån, "Pullovers" är en riktigt effektiv övning för att vidga bröstkorgen. Nu pratar vi om att vidga skelettet.

Cmile
2009-04-24, 23:34
"Flies" rätt utförd vidgar bröstkorgen i viss mån, "Pullovers" är en riktigt effektiv övning för att vidga bröstkorgen. Nu pratar vi om att vidga skelettet.
:confused:
Va?? Går det att vidga skelletet? Utan att typ dra isär revbenen eller nån liknande skada? Låter skumt

burre
2009-04-24, 23:50
Nej det går inte.

Sniggel
2009-04-25, 17:16
"Flies" rätt utförd vidgar bröstkorgen i viss mån, "Pullovers" är en riktigt effektiv övning för att vidga bröstkorgen. Nu pratar vi om att vidga skelettet.

Har du några bra belägg för detta mer än anekdoter/byggarberättelser? Det låter ju dock inte helt vansinnigt med tanke på att muskelfibrerna drar börstkorgen "utåt" i dessa övnignar och skelettdelar kan utvidgas om de utsätts för dragkrafter.

ARMSTARK
2009-04-27, 07:43
Hur konstigt det än låter så är det möjligt, pullovers har varit en allmänt känd övning som i första hand används just för att vidga bröstkorgen.
Jag vet inte varför det fallit i glömska, kanske för att de flesta kör disco nuförtiden.
Vi får kalla in Arne eller nån annan gammal räv som kan förklara det här i rotvälska ord. Jag tror att det är bröstbenet som ger med sig.