handdator

Visa fullständig version : Panikslagen behöver kost hjälp!


GainoMax
2009-04-05, 09:47
Hej jag behöver hjälp med min kost. Jag är 18år och gymmar 5-6ggr i veckan och löper utöver detta 3ggr i veckan. Jag har överdrivet lätt att gå upp i vikt.

För 1 år sedan vägde jag 100kilo vid denna årstid. Jag valde att börja banta och jag drack naturdiet i ca 2 veckor. Jag gick ner ca 5kilo efter det och det var då jag bestämde mig för att verkligen satsa denna sommar. Efter dom där 2 veckorna började sommarfysen med hockeylaget och jag körde stenhårt, fysen var 5ggr i veckan löpning och styrka. Efter lagets fys i ca 2månader var det egen fys hela sommarn och jag löpte ca 4kilometer + löpning 6-7ggr i veckan. Efter sommarn vägde jag ca 83kilo. Jag hade nu inte druckit coca-cola/käkat godis/glass/hamburgare på ungefär 4månader minst. Sen under hockeysäsongen lirade jag hockey ca 5-7ggr i veckan + att jag gymade efter skolan 3-4ggr i veckan. Jag hade nu börjat äta hamburgare/käka lite lite onyttigheter 1gång i månaden. Men jag stannade i vikt låg runt en 83kilo.

Nu för ca 2månader sedan började jag gymma seriöst och kör stenhårt på att komma i form. Fysen med laget börjar om 2veckor och jag vill verkligen ta vara på den tiden och fixa min kropp samtidigt. Jag gjorde en minideff i ca 1månad för ett tag sedan och det gick väll sådär. Gick ner till 80.5 kilo men nu har jag gått upp till 84.1 kilo och jag fattar inte hur.

KOSTEN EFTER DEFF/NORMAL SOM GER MIG VIKTÖKNING

Frukost: 2dl havregryn + 5matskedar lingonsylt + omega3 + vitaminer
Lunch: skolmaten
Innan gymmet: EAA+RageX2
Efter gymmet: 2dl Whey80 + 2dl Maltodextrin
Middag: Mammas mat (all vanlig husmanskost INGET färdiglagat)
Kvällen: Havregrynsgröt eller 2st knäcke med makrill

Jag skulle nu vilja ha hjälp att ändra min kost. Har planerat in en deff från nu till midsommar när våran hockeyfys slutar. Jag vill gå ner så mycket som möjligt och jag kommer göra allt jag kan för att ha kvar musklerna.

Lite frågor: Vad ska jag ändra på? Dra ner på alla kolhydrater? havregrynsgröt/malto/mackor/ris-pasta-potatis?

Och jag skulle bli jätteglad om ni skrev vad för mat som skulle fungera bra för mig, kcal snål och snål på kolhydrater och fett.

Mitt kostschema såg ut såhär under senaste deff.

Frukost: 2dl havregrynsgröt + 5matskedar lingonsylt
Lunch: Skolmaten (äter inte kolhydraterna) Bara kött/fisk/sallad/vatten
Innan gym: EAA/RageX2
Efter gym: 2dl Whey80
Middag: 125gram keso/1 kycklingfile eller 1burk tonfisk/sallad
Kvällsmål: 250gram kvarg + 2dl whey80 + vatten I en mixer.

Det var allt för mig hoppas ni kan hjälpa mig med vad som var fel med min kost hur jag ska ändra på den vid en deff. Tänk på att jag har jättelätt att öka i vikt så mat med kolhydrater uteslutar jag gärna då jag klarar mig utan det i 10veckor. Speciellt hjälp med frukost och kvällsmål vore bra.

Hoppas ni orkade läsa allt och stavfelen bjuder jag på :)

Tabbe
2009-04-05, 09:50
Skulle lägga till någon protein källa vid frukosten annars ser det ganska bra ut.
Håll koll på skolmaten också, undvik feta såser etc
Kanske någon liten kolhydrat sak efter gym passet?

Eddie Vedder
2009-04-05, 09:51
Jag orkade inte läsa allt men däremot läste jag 5 matskedar lingonsylt. Bara det är ju en jäkla massa! Hur kan du trycka i dig det men samtidigt skippa kolhydraterna vid lunchen? Det vore ju tveklöst den första ändringen JAG skulle göra i alla fall. Dessutom känns ju 4 dl proteinpulver extremt onödigt öven det.

Jag tycker du kan nöja dig med ca 20 gram pulver efter passet och skita helt i
pulvret på kvällen.

Tolkia
2009-04-05, 09:58
Det är nog bra om du även skriver ut din längd, så att det finns något att relatera vikten till.

GainoMax
2009-04-05, 10:05
Det är nog bra om du även skriver ut din längd, så att det finns något att relatera vikten till.

180cm lång :)

#2 Ska jag inte hålla mig borta från kolhydrater då jag tror att det e den stora boven? provade malto efter träning förut men tror att det har hjälpt till att jag ökat i vikt vet inte riktigt :)

#3 tillsatte mest protein till kvargen på kvällen för jag ville få någon smak. Tips att blanda det med så att jag inte blir illamående :D? Och lingonsylten till gröten var bara ett måste för jag kan inte få i mig det i längden annars men ska sluta helt med gröten och börja men någon ny vana tips?

Evig
2009-04-05, 10:10
180cm lång :)

#2 Ska jag inte hålla mig borta från kolhydrater då jag tror att det e den stora boven? provade malto efter träning förut men tror att det har hjälpt till att jag ökat i vikt vet inte riktigt :)

#3 tillsatte mest protein till kvargen på kvällen för jag ville få någon smak. Tips att blanda det med så att jag inte blir illamående :D? Och lingonsylten till gröten var bara ett måste för jag kan inte få i mig det i längden annars men ska sluta helt med gröten och börja men någon ny vana tips?

Testa blanda i funlight i gröten istället för sylt, fina grejor det =)

Tabbe
2009-04-05, 10:17
Testa blanda i funlight i gröten istället för sylt, fina grejor det =)

Just fun i gröten har aldrig slagit mig..Måste testa

j2b
2009-04-05, 10:29
hehe jag reagerade också på sylten! om du nu inte gillar gröt utan sylt är det väl smartare att hitta nåt annat alternativ, gröt är bra på många sätt men inte på något sätt ett måste för att gå ner i vikt..

sen är det svårt att uppskatta lunch och middagen, även mammas husmanskost kan vara kalorität

proteinpulver är smidigt men det är direkt dumt att inta så mycket när du försöker sträva efter att gå ner i vikt, bättre att lägga dom kalorierna på nåt ätbart kan jag tycka, nöj dig som någon ovan sa med ca20g efter träning

Eddie Vedder
2009-04-05, 10:36
#2 Ska jag inte hålla mig borta från kolhydrater då jag tror att det e den stora boven?

Att plocka bort kolhydrater är säkert ett klokt val, men tycker du inte själv att det blir lite motsägelsefullt att å ena sidan försöka hålla nere kolhydratintaget men samtidigt käka så mycket sylt?

Det är ju i stort sett likvärdigt med godis.

GainoMax
2009-04-05, 10:38
hehe jag reagerade också på sylten! om du nu inte gillar gröt utan sylt är det väl smartare att hitta nåt annat alternativ, gröt är bra på många sätt men inte på något sätt ett måste för att gå ner i vikt..

sen är det svårt att uppskatta lunch och middagen, även mammas husmanskost kan vara kalorität

proteinpulver är smidigt men det är direkt dumt att inta så mycket när du försöker sträva efter att gå ner i vikt, bättre att lägga dom kalorierna på nåt ätbart kan jag tycka, nöj dig som någon ovan sa med ca20g efter träning

Ok :) ska skippa gröten, men tips på annat käk istället till frukost?

Och ang proteinpulvret kanske det e bättre att inta eaa efter träning och ta 20gram protein + kvarg på kvällen istället? eller ska jag ta funlight i kvargen och 20gram protein efter träning vad låter bäst :D?

Eddie Vedder
2009-04-05, 10:42
Ok :) ska skippa gröten, men tips på annat käk istället till frukost?

Men snälla nån!:D Det räcker väl med att till en början bara skippa/skära ner på sylten!?

Och ang proteinpulvret kanske det e bättre att inta eaa efter träning och ta 20gram protein + kvarg på kvällen istället? eller ska jag ta funlight i kvargen och 20gram protein efter träning vad låter bäst :D?

Ja kör på EAA du. Att lägga till extra proteinpulver till en burk kvarg ser jag ingen mening med. I alla fall inte om du vill hålla energiintaget lågt.

Minska ner på allt pulver och minska ner på sylt till att börja med. Det kommer inte innebära stora skillnader i mättnad men det kommer innebära ett lägre energiintag i alla fall. Testa ett tag och utvärdera.

j2b
2009-04-05, 10:46
jag gillar havregryn med mjölk eller vaniljyoghurt, en macka eller två med pålägg, ägg är inte dumt.. Så länge man har koll på energiintaget är det väl fantasin som sätter gränsen?

kaer
2009-04-05, 12:16
Du får ju gå ner i vikt bäst du vill, men allvarligt 80-83kg är väl ingen vikt för en hockeyspelare på 180cm?
Du verkar träna riktigt mycket, särskilt mycket fett lär det väl inte vara frågan om egentligen?

z_bumbi
2009-04-05, 12:38
Med den träningsmängden finns det ingen som helst anledning att plocka bort kolhydrater helt vid någon måltid, oavsett om det är deff eller inte. Mängden sylt är inte heller så konstig om man hårdtränar.
Det som är mest intressant är för mig, med målsättningen att prestera bra på träningen, är hur prestationsförmågan har förbättrats under den senaste tiden, vikten är ju inget problem för idrotten så den är ju inte så mycket att fokusera på .

Sen måste i alla fall jag ha mer info om kosten för att kunna säga något mer, just nu finns inte tillräckligt med info.

GainoMax
2009-04-05, 12:48
Med den träningsmängden finns det ingen som helst anledning att plocka bort kolhydrater helt vid någon måltid, oavsett om det är deff eller inte. Mängden sylt är inte heller så konstig om man hårdtränar.
Det som är mest intressant är för mig, med målsättningen att prestera bra på träningen, är hur prestationsförmågan har förbättrats under den senaste tiden, vikten är ju inget problem för idrotten så den är ju inte så mycket att fokusera på .

Sen måste i alla fall jag ha mer info om kosten för att kunna säga något mer, just nu finns inte tillräckligt med info.

Problemet är det att jag har alltid varit den där feta. 1år sedan vägde jag 100kg och nu 84kg. Vikten är inte det jag bryr mig så mycket om utan det är de att jag vill bli av med allt fett jag har finns bilder i min journal sida 1 tex. Jag vill inte att det ska ta flera år innan jag har ruter osv utan jag vill gärna göra allt jag kan nu när jag endå kommer träna stenhårt och då tror jag att kosten kan hjälpa till?

Kischen
2009-04-05, 13:01
då tror jag att kosten kan hjälpa till?


Absolut, det handlar om att du skapar ett energiunderskott. Du kan ta bort hur många kolhydrater du vill, ligger du inte på underskott så kommer du inte få någon ändring.

Sätt dig och läs deffguiden och räkna lite på det.

1684_
2009-04-05, 13:16
Vf vill du gå ner så mkt när du väger prefekt till din längd när du lirar HOCKEY???!

Eddie Vedder
2009-04-05, 14:59
Vf vill du gå ner så mkt när du väger prefekt till din längd när du lirar HOCKEY???!

Det har han ju redan svarat på. Förstår inte varför det alltid skall dyka upp den typen av frågor. Killen kommer inte bli ohälsosamt underviktig av att förlora något kg. Det är inget som absolut BEHÖVS, givetvis inte, men han vill det och då finns väl inget att tjata om?

Tänk om varenda tråd om personer som vill bygga men som inte "behöver" gå upp i vikt hade inneburit samma ifrågasättande varenda gång?

z_bumbi
2009-04-06, 12:08
Problemet är det att jag har alltid varit den där feta. 1år sedan vägde jag 100kg och nu 84kg. Vikten är inte det jag bryr mig så mycket om utan det är de att jag vill bli av med allt fett jag har finns bilder i min journal sida 1 tex. Jag vill inte att det ska ta flera år innan jag har ruter osv utan jag vill gärna göra allt jag kan nu när jag endå kommer träna stenhårt och då tror jag att kosten kan hjälpa till?

Med tanke på träningsmängden skulle jag vara mer oroad för att du kommer att börja prestera mycket sämre i hockeyn men om du nu måste gå ner mer så registrera vad du äter och sen får man utgå från det för att se vad som fattas. Det finns flera möjliga orsaker till att du inte går ner i vikt men mängden mat är ganska avgörande för vilka det kan vara.