handdator

Visa fullständig version : Göra en egen hemsida


Exhale_
2009-04-05, 07:49
Jag tänkte att jag skulle göra en egen hemsida. Mest för att ha något kul att trixa med på fritiden. Nu är det så att jag inte har sysslat med detta på väldigt länge och undrar vad det är som gäller idag?

Senast jag gjorde en var det basic HTML som gällde. Körde med stylesheets (CSS) och något enstaka script.

Vad är det som är inne i dagsläget? Ni som är duktiga hemsidemakare, vad använder ni er av för språk samt verktyg? *popcorn*

DanielF
2009-04-05, 08:08
Jag är sugen på att lära mig Google web toolkit. Då kodar man allt i ren Java, vilket är trevlig om man är programmerare.

Annars så kanske php kan vara något?

Arnesson
2009-04-05, 08:11
Vad som gäller är väl lite beroende på vad du vill åstadkomma på din sida?

CVN
2009-04-05, 08:42
Förut när jag höll på lite med att göra hemsidor (var dock noob) så använde jag Adobe Photoshop till designen och sedan dreamweaver för kodningen.

Albatross
2009-04-05, 10:18
Du kan ju alltid använda ett färdigt CMS och bygga på. Drupal, Joomla eller Wordpress t.ex.

Johan_S
2009-04-05, 10:21
Du kommer långt med (X)html och css. Detta är vad som gäller idag, i mina ögon bör man undvika tabeller så mycket som möjligt och arbeta med css! Design görs tillexempel i Photoshop, jag klipper ut olika bilder och sätter ihop allt med snygg css. För att göra hemsidan mer interaktiv så är php och mysql bra att kunna. Php är kod som körs på servern, och med mysql kan man bygga forum och andra roliga saker. Tanka hem WAMP-server och börja! (Man måste köra .php på en server för att få det att funka)

Trance
2009-04-05, 10:42
Vad vill du göra för hemsida?

Exhale_
2009-04-05, 10:46
Tack för tipsen för övrigt.

Trance: Jag tänkte göra en hemsida med främst bilder på. Har varit ute på en del resor och tänkte posta några bilder från dessa. Har även börjat leka lite med photoshop CS4 och tänkte posta några verk jag skapat där med.

Har ni några schyssta "up to date"-guider att tipsa om? Minns att jag senast hade hjälp av Annica Tigers :)

o.z.z
2009-04-05, 11:59
schysst lösning om du behöver galleri för dina bilder

http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/

Exhale_
2009-04-06, 08:16
schysst lösning om du behöver galleri för dina bilder

http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/

Bra tips där! Ska kikas upp :thumbup:

schabo-labo
2011-02-18, 18:39
Du kan ju alltid använda ett färdigt CMS och bygga på. Drupal, Joomla eller Wordpress t.ex.Vilken av dessa tre ska man välja och varför?

Snobbe
2011-02-18, 19:04
Vilken av dessa tre ska man välja och varför?

Alla 3 är olika och används på olika sätt inget är "bättre" än det andra.

om du verkligen vill försöka lära dig börja med php eller asp. Jag tycker själv php känns vettigare, men om man vill satsa på en karriär inom det så tror jag asp är en bra sak för det är väldigt många större företag som kör på ASP istället för php.

Benny01
2011-02-18, 19:13
Alla 3 är olika och används på olika sätt inget är "bättre" än det andra.

om du verkligen vill försöka lära dig börja med php eller asp. Jag tycker själv php känns vettigare, men om man vill satsa på en karriär inom det så tror jag asp är en bra sak för det är väldigt många större företag som kör på ASP istället för php.

Är inte php väldigt mycket mer avancerat och således fler möjligheter? Asp liksom html e väl newbie grejer. Åtminstone var det så när ja sysslade med detta för typ 9 årsen

Arf Pingvin
2011-02-18, 20:18
Jag lånar den här tråden. Jag tänkte använda nån CMS. Joomla eller wordpress tror jag, bara för att de känner jag igen fast jag aldrig använt. Sidan ska bli en personlig sida, inte direkt en blogg(tror jag iaf). Men nåt som en total nybörjare kan editera och lägga upp lite ny info emellanåt. Vilken ska jag ta? Nån helt annan?

schabo-labo
2011-02-19, 08:43
Jag valde Joomla, har grejjat lite med sidan i några timmar. Kan varken säga bu eller bää om den (ännu).

Fettecke
2011-02-19, 10:08
Jag tänkte ge lite tips ur min synvinkel (jobbar som utvecklare i ASP.NET)
Jag utbildar även på VS i Wordpress, som i mitt tycke räcker otroligt långt på "mindre" webplatser, otroligt enkelt att komma igång med och underhålla. det finns mkt moduler, enkelt att bygga ihop mallar och sådant. mer lätthanterligt än ex. Joomla och drupal m.m

Sitter du på en windowsburk och kör något PHP-CMS så kan jag tipsa om att installera ett program som heter Microsoft Webmatrix (finns att ladda ner genom Microsoft web platform installer).
I det programmet har du inbyggd webbserver för ASP och PHP, dvs du behöver inte installera nått separat som IIS eller WAMP. programmet hjälper dig även komma igång skitsnabbt med färdiga installationer av 25+ olika CMS samt otroligt mycket mer du kan ha nytta av. databasstöd osv osv osv osv osv. Kanske det bästa hjälpmedlet för medelsvenssonhemsidebyggare/proffs som microsoft har släppt på år och dagar.

Om du istället väljer ASP.net (Ignorera klassisk ASP!!!!) så använd Visual Webdeveloper 2010 eller Visual Studio om du anser dig ha råd med det =)

Jag anser att .NET är framtiden kontra PHP om du ska lära dig något serverspråk.

I övrigt kommer du otroligt långt på bara html och css om du bara ska bygga en enkel hemsida =)

Vimpyboy
2011-02-19, 10:28
Jag jobbar med ASP.NET (utvecklare och har hållt en del utbildningar om det), och skulle - även om jag är väldigt partisk - säga att det är långt mycket bättre än PHP som språk. Däremot finns det väldigt många färdiga CMS skrivna med PHP som har blivit riktigt populära.

Om du vill komma igång väldigt snabbt och enkelt så skulle du kunna ladda ned WebMatrix, vilket är ett verktyg som Microsoft släppte förra månaden. Du kan ladda ned Wordpress direkt i programmet och få det installerat med PHP, MySQL och annat utan att behöva bry dig om att installera de olika delarna för sig. Sen kan du väldigt enkelt publicera det till en webbserver.

Du kan hitta det här:
http://www.asp.net/webmatrix

I WebMatrix ingår även ett nytt ASP.NET-baserat språk som heter "ASP.NET Web Pages", och är skapat just för nybörjare. Det är busenkelt att komma igång med, och man kan åstadkomma väldigt mycket med väldigt lite kod.

schabo-labo
2011-02-19, 10:34
Attans, då skulle jag valt wordpress istället.

Jag vill bara ha något väldigt väldigt basic. Det ska bara se ut som en sida, behöver inte klickas runt något..

Man kan säga att det är som en info-sida "schabo-labo AB", sen kanske ett klick där man hittar "våra tjänster" och ett klick där "kontaktformulär" finns. inget mer bara basic. vår logga ska man kunna lägga in.. och max två färger utöver loggan..

Hur fixar jag detta?

Snobbe
2011-02-19, 10:38
Attans, då skulle jag valt wordpress istället.

Jag vill bara ha något väldigt väldigt basic. Det ska bara se ut som en sida, behöver inte klickas runt något..

Man kan säga att det är som en info-sida "schabo-labo AB", sen kanske ett klick där man hittar "våra tjänster" och ett klick där "kontaktformulär" finns. inget mer bara basic. vår logga ska man kunna lägga in.. och max två färger utöver loggan..

Hur fixar jag detta?

Allt det där lär gå o fixa i wordpress eller joomla eller något sådant. Hur du gör det har jag ingen aning om men det låter inte speciellt avancerat.

Fettecke
2011-02-19, 10:48
Jag jobbar med ASP.NET (utvecklare och har hållt en del utbildningar om det), och skulle - även om jag är väldigt partisk - säga att det är långt mycket bättre än PHP som språk. Däremot finns det väldigt många färdiga CMS skrivna med PHP som har blivit riktigt populära.
...


ECHO Echo echo =)

schabo-labo
2011-02-19, 10:49
Allt det där lär gå o fixa i wordpress eller joomla eller något sådant. Hur du gör det har jag ingen aning om men det låter inte speciellt avancerat.

Näe du har säkert rätt.

Nu söker jag en hjälpande själ som kan Joomla och kan ge mig tips.

Fettecke
2011-02-19, 10:50
http://www.youtube.com/results?search_query=Joomla&aq=f

Trance
2011-02-19, 10:51
Attans, då skulle jag valt wordpress istället.

Jag vill bara ha något väldigt väldigt basic. Det ska bara se ut som en sida, behöver inte klickas runt något..

Man kan säga att det är som en info-sida "schabo-labo AB", sen kanske ett klick där man hittar "våra tjänster" och ett klick där "kontaktformulär" finns. inget mer bara basic. vår logga ska man kunna lägga in.. och max två färger utöver loggan..

Hur fixar jag detta?

Du installerar inte något alls utan du gör ett par vanliga html-sidor.

schabo-labo
2011-02-19, 10:58
http://www.youtube.com/results?search_query=Joomla&aq=f
Missade det självklara. DU är en ängel.
Du installerar inte något alls utan du gör ett par vanliga html-sidor.Ok ok. Tack

Fettecke
2011-02-19, 10:59
Bygger du vanligtn i HTML så kommer problemet vid "kontaktformuläret", om man ska koppla nått typ av mailskick på det så krävs serverside för att få bäst kvalite, om man inte kör via inbyggda outlook för dom som har det via ett formulär på sidan (<form>).

För enklast möjliga där så är det möjligt att bygga sidan i HTML, sen på mailformulärsdelen så kör du den som en .php eller .aspx(asp) och laddar ner nått enkelt mailscript bara för att få det att fungera.

Det finns färdiga tjänster för just mailutskick på nätet, men ofta så medför det reklam som visas i den iframe som visar mailformuläret, lagomt kul kanske =)

Trance
2011-02-19, 11:00
Ok ok. Tack

Alltså Joomla är onödigt och det blir bara jobbigt/ökad säkerhetsrisk. Enklaste och bästa är att skapa 1-3 vanliga statiska html-sidor.

Vimpyboy
2011-02-19, 11:00
ECHO Echo echo =)

Du, vissa av oss har gått ifrån det gamla VB-träsket va. ;) *slap*

Fettecke
2011-02-19, 11:05
Alltså Joomla är onödigt och det blir bara jobbigt/ökad säkerhetsrisk. Enklaste och bästa är att skapa 1-3 vanliga statiska html-sidor.

+1

Använd bara exempelvis WebMatrix, bygg sidorna där och använd den inbyggda funktionen för att publicera htmlsidorna mot ett webbhotell. Enkelt och smidigt =)

Arf Pingvin
2011-02-19, 22:56
Det där webmatrix verkade som ett jäkla smart verktyg. Jag skulle behöva precis det bara för att knåpa ihop ett par enkla sidor (wordpress verkade vara konsensus?). Men det kommer ju från det ondskefulla microsoft så jag känner mig mycket, mycket skeptisk.

Trance
2011-02-20, 00:59
Det där webmatrix verkade som ett jäkla smart verktyg. Jag skulle behöva precis det bara för att knåpa ihop ett par enkla sidor (wordpress verkade vara konsensus?). Men det kommer ju från det ondskefulla microsoft så jag känner mig mycket, mycket skeptisk.

När det gäller utveckling så gör MS en hel del bra produkter. Jag vet inte om Matrix är en av dem i och för sig.

lindarling
2011-12-03, 12:46
Jag tänkte att jag skulle göra en egen hemsida. Mest för att ha något kul att trixa med på fritiden. Nu är det så att jag inte har sysslat med detta på väldigt länge och undrar vad det är som gäller idag?

Senast jag gjorde en var det basic HTML som gällde. Körde med stylesheets (CSS) och något enstaka script.

Vad är det som är inne i dagsläget? Ni som är duktiga hemsidemakare, vad använder ni er av för språk samt verktyg? *popcorn*
Jag har hittat en grym gratis e-bok i ämnet

Kolla in