handdator

Visa fullständig version : Jag har svårt att andas när jag sitter upprätt / med rak rygg


TheWonderingOne
2009-04-05, 07:23
Hej, jag har ett litet 'märkligt' problem.

Jag är ganska lång, 1,90 cm, och de flesta stolar jag använder så "kutryggar" jag mig i dem, eftersom jag är under 20 och går i skolan. De flesta av deras stolar är gjorda för människor runt 1,70 cm. Samma sak hemma. Först på senare tid som jag har uppmärksammat min hållning när jag sitter ner.

När jag står upp eller går så har jag en relativt bra och rak hållning, men när jag försöker på samma sak med min nuvarande kontorsstol som jag använder just nu så har jag stolsryggen rakt uppåt, sitter med rumpan ändå in i sittdynan samt sitter med 90-gradsvinklade ben med fotsulorna precis på golvet.

Och jag har svårt att andas! Jag blir nästan lite andfådd, måste "ta i" för att andas rent och känner spänningar i nedre magen. Jag får ofta på gym och är ändå relativt vältränad(kanske inte med era mått mätt då, men ni förstår).

Min fråga är relativt enkel: varför händer detta? Och hur åtgärdar jag problemet?

Pjotor
2009-04-05, 10:19
Har du problem med hållningen när du inte stöder ryggen föreslår jag någon form av bålträning. Går du i skolan kanske skolsköterskan kan hjälpa dig. I annat fall får du säkert hjälp här i forumet.

Vad gäller andningsproblem så vågar jag mig på en rejäl gissning här:

Många vuxna andas med bröstkorgen. Det är mindre effektivt jämfört med att andas med diafragman och magen. När du sitter med rak rygg är det svårare att höja bröstkorgen vid inandning, vilket kan vara åtminstone en del av problemet. En väg till lösningen är att lära dig en bättre andningsteknik, t.ex. från en sångpedagog eller -- faktiskt -- någon som utövar yoga eller vissa japanska kampsporter.

Mer än så kan jag inte bistå med utifrån din information och min egen kunskap. Hoppas det hjälper åtminstone lite grann.

TheWonderingOne
2009-04-06, 16:36
Tack Pjotor!

Vilken typ av bålträning behöver jag? Jag har även hört att man kanske ska stretcha ut nedre bålmusklerna, stämmer det och hur gör man isåfall?

Det här med andingen, så andas jag genom magen... så det är inte detta det handlar om, men det var en bra gissning. Jag andades ytligt med bröstkorgen väldigt länge innan jag lärde mig lite grann om Zen.

Undrar fortfarande varför det blir ett sådant tryck när jag sitter upprätt, så svårt att andas och hur man kan råda bot på det?

Vilka övningar ska jag använda mig av?

TheWonderingOne
2009-04-25, 09:00
Vore kul med svar!