handdator

Visa fullständig version : Hur mycket tränas triceps vid bröstövningar respektive biceps vid ryggövningar?


derivata
2009-04-04, 20:10
Tjena,

får triceps mycket träning av bröstövningar såsom bänkpress? Och biceps tränas mycket vid ryggövningar? Isåfall är det bra att köra t.ex. biceps ett pass och rygg ett annat, så att biceps får extra träning, eller har jag fel? Samma sak med triceps?

kolle
2009-04-04, 20:16
De tar båda två en hel del stryk ja. Triceps får dessutom stryk vid axelträning.
Se till att du lägger upp schemat så att du inte tränar triceps 3 gånger i veckan. (min åsikt)

Känn dig för. Tycker du tex det är skönt att träna bröst, triceps ihop och rygg, biceps ihop så gör du det. Gillar du det inte går det att lösa på andra sätt. Tex:

Pass 1: Axlar triceps
Pass 2: Rygg
Pass 3: Bröst biceps

Sen självklart övriga muskelgrupper också.

Rahf
2009-04-04, 20:16
Triceps får jobba väldigt mycket i renodlade och tunga pressövningar (bänkpress, axelpressar osv), det går inte att komma ifrån. Biceps får jobba i ryggövningar, däremot beror det lite mer på fattning (supinerat eller pronerat) om man vill aktivera biceps mer eller mindre i vissa övningar.

Personligen tycker jag att biceps och triceps kan tränas på samma dagar som rygg respektive bröst. Antingen tar man pressövningar och biceps för att på så sätt vara fräsch inför armövningarna, eller så kör man tvärtom för att kräma ur det sista (pressövningar och triceps under samma pass). Kör man på det viset så kan man lägga energin på det viktiga, dvs. De stora muskelgrupperna.

Kör man helkroppspass så får tidsaspekten bestämma om man vill lägga energi på specifik armträning.

50cent
2009-04-04, 20:24
triceps långa huvud används även i ryggövningar, om man kör hantelflyes på bröstpasset tar även biceps mycket stryk

derivata
2009-04-04, 20:44
ok, tack så mycket för era svar :)

Scratch89
2009-04-04, 23:49
Jag har "lärt mig" att koppla ur biceps rätt så ordentligt i de flesta ryggövningar (förutom typ jättetunga, belastade chins), men det kan bero på att jag har sänkt vikten och arbetat om från början med en ny, bra teknik. Stor rörelse i axelleden och liten i armbågsleden gör sitt, antar jag.

Morty
2009-04-04, 23:50
Jag har "lärt mig" att koppla ur biceps rätt så ordentligt i de flesta ryggövningar (förutom typ jättetunga, belastade chins), men det kan bero på att jag har sänkt vikten och arbetat om från början med en ny, bra teknik. Stor rörelse i axelleden och liten i armbågsleden gör sitt, antar jag.

Då måste man ju hålla väldigt brett i chins/latsdrag, vilket innebär sämre ROM. Eller?

Scratch89
2009-04-04, 23:54
Då måste man ju hålla väldigt brett i chins/latsdrag, vilket innebär sämre ROM. Eller?

Mjae. Jag håller inte sådär jättebrett. Kanske om man jämför med byggare, men inte om man jämför med AF-killarna. Jag har märkt att det känns mindre i biceps om jag fokuserar på att hålla armbågarna utmed kroppen, och inte låter dem åka in framför, som det brukar göras om man inte tänker på det. Det är bara på den sista repetitionen eller så, som de dras in, men då är det mest för att skiten (alltså jag) ska upp.

fpirazdM1EE

Morty
2009-04-04, 23:56
Mjae. Jag håller inte sådär jättebrett. Kanske om man jämför med byggare, men inte om man jämför med AF-killarna. Jag har märkt att det känns mindre i biceps om jag fokuserar på att hålla armbågarna utmed kroppen, och inte låter dem åka in framför, som det brukar göras om man inte tänker på det. Det är bara på den sista repetitionen eller så, som de dras in, men då är det mest för att skiten (alltså jag) ska upp.

*youtubebeefcake* vet att det är du ofc <3

Absolut! Har själv börjat göra mina chins på det sättet, bröstar ut mig lite, och drar armbågarna längs med sidorna istället för framför. Överlägsen kontakt, men färre reps. Det är värt det!

Scratch89
2009-04-05, 00:00
Absolut! Har själv börjat göra mina chins på det sättet, bröstar ut mig lite, och drar armbågarna längs med sidorna istället för framför. Överlägsen kontakt, men färre reps. Det är värt det!

Ryggen har gått från obefintlig till lite knölig, så något måste ju ha hänt iallafall. ;)

christian9
2009-04-05, 03:19
Jag har "lärt mig" att koppla ur biceps rätt så ordentligt i de flesta ryggövningar (förutom typ jättetunga, belastade chins), men det kan bero på att jag har sänkt vikten och arbetat om från början med en ny, bra teknik. Stor rörelse i axelleden och liten i armbågsleden gör sitt, antar jag.

Jag måste ha gjort något liknande i pressövningarna. Har jag kört rygg först så är biceps inte riktigt vad dom brukar vara efteråt, men efter ett axelpass (och nääästan även efter ett bröstpass) tar jag fortfarande samma vikter som när jag kliver på triceps det första jag gör.

pwnyou
2009-04-05, 10:06
får triceps mycket träning av bröstövningar såsom bänkpress? Och biceps tränas mycket vid ryggövningar? Det varierar enormt beroende på ditt utförande.

ChrisDEFC
2009-04-05, 11:29
det varierar enormt beroende på ditt utförande.

+1

ceejay
2009-04-05, 12:50
Jag kan med lätthet köra triceps efter bröst, men absolut inte biceps efter rygg(Jag fuskar säkert otroligt mkt;))

aelgen
2009-04-05, 13:55
Jag kör biceps efter rygg men det blir på lite futtigare vikter och bara 3 set stång curl. Har inte "lärt mig" att koppla ur biceps så bra i chins. Ska testa scratch tips imorron och se om det blir bättre.

AmericanDragon
2009-04-05, 14:24
Dag 1 Bröst, triceps, biceps
Dag 2 vila
Dag 3 rygg, axlar


Någon som tycker det finns några stora nackdelar med att köra så?

pwnyou
2009-04-05, 14:40
Dag 1 Bröst, triceps, biceps
Dag 2 vila
Dag 3 rygg, axlar


Någon som tycker det finns några stora nackdelar med att köra så?
Nackdelar? Jämfört med vad? Om man jämför med att inte träna alls så är det skitbra, men ifall man satsar på att bli stark i knäböj så kanske det inte är lika bra. Det beror helt på dina mål och vad du har att jämföra med.

AmericanDragon
2009-04-08, 08:20
Tänkte på t ex med om det "passar bra" att träna rygg och axlar på samma pass osv osv.

mjölk-dryck
2009-04-08, 10:02
Låter det som en bra idé att börja köra biceps före rygg så man inte låter biccarna göra jobbet i t ex chins av misstag?

Scratch89
2009-04-08, 12:30
Låter det som en bra idé att börja köra biceps före rygg så man inte låter biccarna göra jobbet i t ex chins av misstag?

Nej. Om du är slut i biceps innan dina chins kommer du inte orka dem alls. Nöt chins; till slut kommer du lära dig att dra mer med ryggen.