handdator

Visa fullständig version : Axelproblem vid flyes


drkarloff
2009-04-04, 19:23
Tjena!

Har problemet att jag inte vågar vinkla ut armarna ordentligt när jag kör flyes. Även med lätta vikter såsom 12kg börjar höger axel att smärta. Kör vanligtvis 30kg i hantelpress utan problem. Kör därför nästan med 90 graders vinkel mellan under- och överarmen i flyes för att undvika smärtan.

Har jag någon gömd axelskada? För övrigt är jag av någon anledning svagare i högerarmen än vänsterarmen vid hantelpress, fastän jag är högerhänt. En anledning KAN ju vara en gömd skada?

saab900
2009-04-04, 19:39
Kan det vara att du är stel kanske? Hur långt ned kör du hantelpressarna? Har du armbågarna "högt" upp när du kör flyes, om du förstår vad jag menar? Drar upp axlarna alltså? Då får jag också ont.

Commando1980
2009-04-04, 19:44
Tjena!

Har problemet att jag inte vågar vinkla ut armarna ordentligt när jag kör flyes. Även med lätta vikter såsom 12kg börjar höger axel att smärta. Kör vanligtvis 30kg i hantelpress utan problem. Kör därför nästan med 90 graders vinkel mellan under- och överarmen i flyes för att undvika smärtan.

Har jag någon gömd axelskada? För övrigt är jag av någon anledning svagare i högerarmen än vänsterarmen vid hantelpress, fastän jag är högerhänt. En anledning KAN ju vara en gömd skada?

kanske går du går djupare än du klarar av. generellt ska man köra med fullt ROM men i flyes kan man gå överdrivet djupt.

du behöver inte ha helt raka armar då du kör flyes.

drkarloff
2009-04-04, 21:20
Till Saab9000: Vid pressar kör jag armbågarna till brösthöjd ungefär.

Till Commando1980: Nja, klarar inte att böja högerarm ens i närheten av hur vanliga flyes bör se ut, för att inte tala om raka armar! Det är ändå bara höger arm/axel som gör ont, vänster går köra utmärkt med lätt böjda armbågar på flyes.

Jag har länge kört militärpress, så någon skillnad i muskelmassa på höger respekive vänster axel borde inte finnas, om det inte är så att jag har utfört dem felaktigt.

Har inga axelproblem annars, har bara fått lärt mig att göra flyes med rak vinkel mellan över och underarm för att inte få smärtor.

ARMSTARK
2009-04-05, 10:42
Fyll lungorna så de nästan sprängs, dra axlarna maximalt bakåt, höj armarna tills det börjar ta emot. Där har du perfekta kroppsställningen för flyes. Mycket lägre ner med armarna än man skulle tro, eller hur?

Axlarna består av en massa senor som går kors och tvärs och det finns många döda vinklar som inte har en positiv rörelsebana. Undvik dem, så fort en rörelse inte känns bra, byt vinkel.

En grundregel för all bröstträning: In med luft i lungorna, ut med bröstet. Då får du alltid kontakt med bröstet och kopplar bort axlarna.

drkarloff
2009-04-05, 11:02
Fyll lungorna så de nästan sprängs, dra axlarna maximalt bakåt, höj armarna tills det börjar ta emot. Där har du perfekta kroppsställningen för flyes. Mycket lägre ner med armarna än man skulle tro, eller hur?

Axlarna består av en massa senor som går kors och tvärs och det finns många döda vinklar som inte har en positiv rörelsebana. Undvik dem, så fort en rörelse inte känns bra, byt vinkel.

En grundregel för all bröstträning: In med luft i lungorna, ut med bröstet. Då får du alltid kontakt med bröstet och kopplar bort axlarna.

Okej!

Med bakåt menar du alltså dra axlarna maximalt uppåt och att armarna ska vara i jämnhöjd med axlarna?

ARMSTARK
2009-04-05, 18:33
Njäe, beskrivningen gällde nog om man står upp. Man drar alltså ihop skulderbladen. Armarna ska inte vara i höjd med axlarna, då får man ett sånt där elakt bryt i axelleden. Händerna ska vara i höjd med bröstvårtorna ungefär. Eftersom armarna ska vara lätt böjda så hamnar armbågarna längre ner.
Stå upp och prova min första beskrivning, utan vikt. Axlarna säger till när det är lagom. Om man ligger ner och har vikter i händerna så känner man inte lika bra var den snälla vinkeln är eftersom vikten trycker armarna mot golvet.

drkarloff
2009-04-06, 09:23
Ok schysst ska prova!