handdator

Visa fullständig version : Coca cola light farligt?


GainoMax
2009-04-04, 15:14
Hej jag undrar om man kan gå upp i vikt av coca cola light?

Jag har läst att det ska vara 1kcal per glas coca cola light. Är detta sant, är det någon som har en bra länk att läsa på?

ThisIsTheOne
2009-04-04, 15:18
Hej jag undrar om man kan gå upp i vikt av coca cola light?

Jag har läst att det ska vara 1kcal per glas coca cola light. Är detta sant, är det någon som har en bra länk att läsa på?

Nej, man går inte upp i vikt av Coca Cola light.

0,4 kcal per 100 ml, enligt cocacola.se.

GainoMax
2009-04-04, 15:21
Nej, man går inte upp i vikt av Coca Cola light.

0,4 kcal per 100 ml, enligt cocacola.se.

Tack så mycket tittade nu på deras hemsida.

Näringsvärden Per 100 ml
Energi(kcal) 0,4
Energi(KJ) 1,7
Protein(g) 0
Fett(g) 0
Kolhydrater(g) 0
Socker(%) 0
Ingredienser Kolsyrat vatten, färgämnen (E150d), aromer (inkl. Koffein), surhetsregelerande medel (E338, E330), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K).


Är det inget som är viktökande av sötningenmedel/aspartam?

King Grub
2009-04-04, 15:22
Nej, det kan inte bildas kroppsmassa av ingenting.

GainoMax
2009-04-04, 15:37
nej, det kan inte bildas kroppsmassa av ingenting.

:)

stafh
2009-04-04, 15:50
Är det inget som är viktökande av sötningenmedel/aspartam?

Jodå, men du måste dricka helt groteskt sjuka mängder lightläsk om du ska bli tjock av det.

King Grub
2009-04-04, 15:52
Jodå, men du måste dricka helt groteskt sjuka mängder lightläsk om du ska bli tjock av det.

Nej, ett sådant vätskeintag kostar mer kalorier än sötningmedlet ger.

Man kan inte bli tjock av lightläsk.

GainoMax
2009-04-04, 16:01
Nej, ett sådant vätskeintag kostar mer kalorier än sötningmedlet ger.

Man kan inte bli tjock av lightläsk.

Låter riktigt bra då jag verkligen saknar något gott på helger osv :)

Rockhard
2009-04-04, 16:48
Vill bara tipsa om coca cola zero. Godare än light tycker jag.

Snorkelfarsan
2009-04-04, 17:00
Fräter Light-Cola på tänderna precis som vanlig Cola?

Rockhard
2009-04-04, 17:01
Fräter Light-Cola på tänderna precis som vanlig Cola?

Ja det är syran som fräter inte sockret.

14K
2009-04-04, 17:50
"Many people believe that if it was unsafe then it wouldn't be on the market. Dr. Herbert L. Ley (former FDA commissioner) stated "The thing that bugs me is that the people think the FDA is protecting them, it isn't. What the FDA is doing and what the public thinks it's doing are as different as night and day."

Understanding the components of nutrasweet gives insight into why it is so dangerous. There are three components of aspartame, two of which are amino acids: 40% is aspartic acid 50% is L-Phenylalanine. L-Phenylalanine in nutrasweet is at least 10 X of higher concentration than found in protein, this sudden rush of L-Phenylalanine causes an imbalance in the brain. The third component, methyl alcohol, is a deadly poison that when ingested converts to formaldehyde and formic acid, which poisons the thymus gland."

http://www.marysherbs.com/heal/heal-aspP.htm

"A recent study of school children showed that children who drink a 16 oz soft drink daily increase their risk of diabetes later in their life by 30%. So if a child drinks 3 sodas a day, his risk of developing diabetes later is increased by 90% over a child that doesn’t drink any. Water is looking better all the time. Refined sugar has been the chief evil doer among knowledgeable nutritionists for decades. They have sited mineral deficiencies, dental decay, hormone imbalances, behavior problems and a host of other negative consequences of eating sugar.

Artificial sweeteners have also been known to cause a number of side effects. Aspartame (Nutra Sweet) has been seen to cause an insulin release similar to sugar, which in turn causes an increase in appetite. I have worked with several patients who consume foods containing aspartame on a regular basis. They tell of a sort of 'brain fog' or inability to think clearly. When eliminating the artificially sweetened foods, the thinking cleared up. I have checked patients in my office using a form of muscle testing for sweeteners like Splenda, Nutra Sweet, and others and have yet to find anyone who tests strong with them.

My recommendations for sweeteners are to reduce them in general. White sugar should be avoided. Learn to read labels and recognize different names for sugar; dextrose, maltose, sucrose, corn syrup, and fructose. Look instead, to use the most natural unrefined product when possible. Start with honey or stevia. Stevia is a South American plant that is naturally sweet and has no known side effects. With stevia, diabetics are able to sweeten their foods or drinks without risking blood sugar increases. Unpasteurized raw honey has many good qualities like improving our allergies to local pollen. Honey also has the ability to satisfy the craving for sweets and turn off the appetite."

http://www.thehealthyplanet.com/sweet_thing.htm

Eddie Vedder
2009-04-04, 17:54
[I]"A recent study of school children showed that children who drink a 16 oz soft drink daily increase their risk of diabetes later in their life by 30%. So if a child drinks 3 sodas a day, his risk of developing diabetes later is increased by 90% over a child that doesn’t drink any. Water is looking better all the time.

Här har vi ett praktexempel på när en studie visar ett observerat samband och någon drar helt fel slutsatser. På samma sätt som studier visar att storkonsumenter av lightläsk ofta är feta visar den här att de ofta drabas av diabetes. Självklart är det en massa samverkande faktorer här och en allmänt ohälsosam livsstil som bidrar till övervikt och metabol sjuklighet. I den ohälsosamma livsstilen råkar även lightläsk ingå.

14K
2009-04-04, 17:58
Vad jag personligen tror är att "det är för söt för komma undan med det så lätt"

Eddie Vedder
2009-04-04, 18:01
Vad jag personligen tror är att "det är för söt för komma undan med det så lätt"

Ja det tror jag också.:) I alla fall när det kommer till frågan om "fet av lightläsk". Dels finns ju teorierna om ökad aptit men oavsett hur pass mycket det stämmer spelar det ju säkert in att man fortsätter hålla uppe smakpreferenserna för riktigt söta saker.

14K
2009-04-04, 18:04
Ja det tror jag också.:) I alla fall när det kommer till frågan om "fet av lightläsk". Dels finns ju teorierna om ökad aptit men oavsett hur pass mycket det stämmer spelar det ju säkert in att man fortsätter hålla uppe smakpreferenserna för riktigt söta saker.

Jag personligen kan säga att jag brukar ha ökad aptit de de dagar jag över konsumerar "light läsk". Vanligtvis brukar jag sträva att hålla mig till vatten, men då och då är det gott med lite Zero till maten. Och dum som man är så tänker man jag släcker törsten med läsk. :smash::smash::smash:

jenni
2009-04-04, 18:04
vill bara tipsa om coca cola zero. Godare än light tycker jag.

+1

Aerials
2009-04-09, 13:32
Pepsi max skulle jag själv rekommendera.
Min tandläkare sa att man efter intag av ex cola, cola light kunde skölja munnen med vatten - detta skulle skölja bort fosforsyran som i annat fall skulle ligga kvar och fräta.

Frillan
2009-04-23, 11:57
Håller med åvanstående, Pepsi max är sjukt mycket godare än både Cocacola light och zero.

Individuellt, förvisso..

Sniggel
2009-04-23, 12:02
Aspartame (Nutra Sweet) has been seen to cause an insulin release similar to sugar, which in turn causes an increase in appetite
Det här vill jag se studier på, de studier jag hittat visar inget samband mellan aspartam och insulinfrisättning.

Morty
2009-04-23, 12:03
Det är inte så. Insulin frisätts inte av så små mängder som man normalt intar. Eftersom det dock innehåller energi tror jag absolut att det frisätter insulin bara man kommer upp i mängden.

mikaelj
2009-04-23, 12:32
http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/11/3/230

Analysis of area under the curve showed that mean insulin levels were statistically significantly higher after aspartame than after saccharin or unsweetened beverage in normal subjects only

King Grub
2009-04-23, 12:35
Kan ju citera den relevanta delen också:

Furthermore, the differences could largely be accounted for by a decrease in insulin values after both unsweetened beverage and saccharin, with no change from baseline after aspartame.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1320595&postcount=51

tipton
2009-04-23, 13:48
Inga studier visar på insulinfrisättning.

Tack för den! Används ju titt som tätt som ett argument av anti-aspartam-lägret.

Lamewolf
2009-04-24, 16:24
Så bara för att förstå allt rätt så går man inte upp i vikt(fett) av t.e.x Coca cola zero? men måste finnas nåt negativt med det också förutom att det inte är det bästa för tänderna för annars kmr jag gå köpa flera flack med zero med detsamma =)

King Grub
2009-04-24, 16:40
Kalorifri läsk som Coca-Cola Zero är helt utan viktpåverkan.

Lamewolf
2009-04-24, 18:03
ty! brb affären =)

GainoMax
2009-04-25, 22:04
ty! brb affären =)

Nice, efter alla svar om light cola har jag druckit ca 1-2liter om dagen senaste 3 veckorna då det är de enda "söta" jag stoppar i mig. Räcker för mig då det motverkar mitt godis/socker sug :thumbup:

Drast
2009-04-26, 11:16
Nice, efter alla svar om light cola har jag druckit ca 1-2liter om dagen senaste 3 veckorna då det är de enda "söta" jag stoppar i mig. Räcker för mig då det motverkar mitt godis/socker sug :thumbup:

Kom ihåg att det fortfarande är dåligt för tänderna.

mattilainen
2009-04-26, 11:17
Kom ihåg att det fortfarande är dåligt för tänderna.

Källa om något sånt, om inte, förklara varför..

Kvastis
2009-04-26, 11:24
man kan också gnaga på några ostbitar efter måltiderna, ger ett högre ph och inaktiverar vissa enzym som bidrar till karies.

stridis
2009-04-26, 11:27
Cola har jättestor erosiv potential på grund av fosforsyran (kolsyra är ganska mild). Så med lightcolan kommer du ifrån dubbelwhammen med sockret (men det är mycket beroende på "sockertiden", sippa ofta och skölja runt med colan är inte så bra) men kommer inte undan erosionen.

Phillelicious
2009-04-26, 11:34
Nej, ett sådant vätskeintag kostar mer kalorier än sötningmedlet ger.

Man kan inte bli tjock av lightläsk.

Är det inte så att sötningsmedlet lurar kroppen att producera insulin så man blir tjock på så sätt. Inte för att man ska bli tjock av insulin men det jag har hört att man blir tjockare av lightläsk.

En PT och Dietist sa till mig att hellre ta en vanlig cocacola som går igenom kroppen lätt än att ta en light version som tar dubbelt så lång tid för kroppen att få ur sig...

mikaelj
2009-04-26, 11:40
Kika på King Grubs inlägg på sidan 2 i den här tråden...

Eddie Vedder
2009-04-26, 11:44
Källa om något sånt, om inte, förklara varför..

Du kan kolla i vilken tråd som helst här på Kolo om lightläsk så ser du att Drast har rätt.

Och stridis förklarar återigen varför. Fler saker än socker är dåligt för tänderna i coladryck.

King Grub
2009-04-26, 11:47
Är det inte så att sötningsmedlet lurar kroppen att producera insulin så man blir tjock på så sätt. Inte för att man ska bli tjock av insulin men det jag har hört att man blir tjockare av lightläsk.

1. Nej.

2. Du har hört helfel.

Och hade du läst tråden med inlägg #23 så hade du redan vetat det.

SimonDaMan
2009-04-26, 18:49
En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.

Ostknäcket
2009-04-26, 18:52
En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.

Jag dricker light, jag är inte fet.
Och nej du har rätt, light gör en inte smal. Nog ingen som har sagt att man blir smal av att dricka light iheller. :MrT:

Eddie Vedder
2009-04-26, 18:52
En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.

Nej så är det definitivt inte.

omnibus
2009-04-26, 18:58
En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.

Tycker det är tvärt om och tänker alltid "varför tar inte människan lightläsken istället?".

Sverker
2009-04-26, 19:20
En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.


För diabetiker är lightläsk rätt OK. Slipper den snabba blodsockerstegringen.

mikaelj
2009-04-26, 19:53
En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.

A: Jag äter mycket smör.
B: Jag har skägg.

Ergo, alla personer som äter mycket smör har skägg.

Skilj på orsak-verkan och association. :-)

Scratch89
2009-04-26, 20:17
A: Jag äter mycket smör.
B: Jag har skägg.

Ergo, alla personer som äter mycket smör har skägg.

Skilj på orsak-verkan och association. :-)

Du drack aspartam igår också! Teh conspiracy!

mikaelj
2009-04-26, 20:20
Du drack aspartam igår också! Teh conspiracy!

Riktigt. Jag gillar det inte, men ibland är jag onyttig.

Sniggel
2009-04-26, 20:22
En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.

Jag dricker en hel del lightläsk under diet, verkar inte vara några problem att bli av med fett...

Pirko
2009-04-27, 14:01
Jag dricker en hel del lightläsk under diet, verkar inte vara några problem att bli av med fett...

Haha, dwarf. :D

j.t
2010-02-13, 19:50
bra tråd! men jag undrar om det har kommit fram några nya studier ang lightläsk.
antagligen inte, i så fall bump så flera kan läsa och njuta av pepsi max ;)

King Grub
2010-02-13, 19:56
Nej.

Erkserks
2010-02-14, 09:51
nvm

Erkserks
2010-02-14, 10:26
Cola har jättestor erosiv potential på grund av fosforsyran (kolsyra är ganska mild). Så med lightcolan kommer du ifrån dubbelwhammen med sockret (men det är mycket beroende på "sockertiden", sippa ofta och skölja runt med colan är inte så bra) men kommer inte undan erosionen.

Någon stuide eller liknande på hur stor faktiskt effekt lightläsk har på tandemaljen? Tänker mig att man smådricker ett stort glas läsk under 1h som exempel.
Undrar eftersom jag fått informationen av min tandläkare att det inte fanns några bevis för att lightläsk, i den tanken att syran skulle fräta på tänderna, skulle påverka emaljen. (Han kan självklart ha fel)

Ristretto
2010-02-14, 10:28
Jag dricker en hel del lightläsk under diet, verkar inte vara några problem att bli av med fett...

Haha, vad fet du är! Sluta med lightläsken! Nä, men seriöst bra form! *flex*


Ont:
Man blir inte fet av lightläsk. Jag träffade nyss en som hävdade att man blir fet av kaffe också, det var intressant.:Virro

Det kan ju dock vara värt att tänka på att det finns en hel del annat negativt med läsk än bara att man kan bli fet av den som är sockerbaserad. Som ex. tänder osv som redan tagits upp. För mig känns det lite dumt att gå iväg och köpa en platta bara för att man inte går upp i vikt av det, man kanske bör jobba bort sötsuget på annat vis.

Scratch89
2010-02-14, 10:52
Någon stuide eller liknande på hur stor faktiskt effekt lightläsk har på tandemaljen? Tänker mig att man smådricker ett stort glas läsk under 1h som exempel.
Undrar eftersom jag fått informationen av min tandläkare att det inte fanns några bevis för att lightläsk, i den tanken att syran skulle fräta på tänderna, skulle påverka emaljen. (Han kan självklart ha fel)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fosforsyra

Forsforsyra är en rätt så stark syra; man kan ha den för att ta bort rost.
Mmmm... cola.

Erkserks
2010-02-14, 11:40
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fosforsyra

Forsforsyra är en rätt så stark syra; man kan ha den för att ta bort rost.
Mmmm... cola.

Men O RLY?
Bara för att du länkar en wikipedialänk om att det är en stark syra så betyder inte det att det fräter på tandemaljen i någon större utsträckning p.g.a. de mängder som finns i lightläsk.

Ingen broscience snälla.
X finns i Y
X påverkar Z negativt
Y = dåligt

Är mer intresserad av vilka effekter de mängder som finns i lightläsk har på tandemaljen. Inte vad som skulle hända med en tand om man släppte ner den i ett glas fosforsyra

KOP
2010-02-14, 11:42
Erkserks: Det är bara att kolla på fosforsyrans 3 pka värden så inser man att den första protonen redan avges vid pH>2,15. Vilket talar för sig själv.

King Grub
2010-02-14, 11:44
Lightcola är mindre frätande för tänderna än vanlig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19097679

Anton Fräs
2010-02-14, 12:50
Lightcola är mindre frätande för tänderna än vanlig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19097679

Det tycker jag är spännande. Liten lättnad för oss som dricker en del light dricka också för den delen.

lina03
2010-02-14, 14:51
men eww, vill man stoppa i sig sådana här konstigheter :S

Dreas
2010-02-14, 15:21
men eww, vill man stoppa i sig sådana här konstigheter :SDet är sötningsmedel, inget speciellt konstigt med det.

Doctor Snuggles
2010-02-14, 15:31
Det är sötningsmedel, inget speciellt konstigt med det.

Beror på hur man definierar konstigt. Konstigt är det nog när det t.ex. skadar dna:t skulle jag vilja säga (aspartam).

lina03
2010-02-14, 15:34
Det är sötningsmedel, inget speciellt konstigt med det.


Nej tack. Å vad är grejen med att hälla i sig litervis med läsk?

Kischen
2010-02-14, 15:45
Nej tack. Å vad är grejen med att hälla i sig litervis med läsk?

Care to guess?

lina03
2010-02-14, 15:50
Care to guess?


Hmm, ni äter så tråkiga dieter och kroppen skriker efter sött? men ni är livrädda för kalorier så att ni inte kan gå på stranden i sommar :)

sumialic
2010-02-14, 16:12
Beror på hur man definierar konstigt. Konstigt är det nog när det t.ex. skadar dna:t skulle jag vilja säga (aspartam).

hur påverkas kroppen av skadat dna? och finns det något säkert intag eller less is better?

King Grub
2010-02-14, 16:13
hur påverkas kroppen av skadat dna?

Cancer.

Att aspartam skulle ha sådana egenskaper in vivo hos människa är inte visat.

Anton Fräs
2010-02-14, 16:16
Hmm, ni äter så tråkiga dieter och kroppen skriker efter sött? men ni är livrädda för kalorier så att ni inte kan gå på stranden i sommar :)

Jag äter väldigt gott men uppskattar smaken av cola zero som jag faktiskt föredrar framför vanligt sötad läsk.

sumialic
2010-02-14, 16:29
Cancer.

Att aspartam skulle ha sådana egenskaper in vivo hos människa är inte visat.

antar att det är möss det är påvisat hos? har man isåfall för möss påvisat någon säker mängd.

King Grub
2010-02-14, 16:48
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1392232/?tool=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1964906/?tool=pubmed

http://www3.interscience.wiley.com/journal/120175831/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Resultaten har inte godkänts av några officiella myndigheter.

Skulle man gå efter resultaten i studierna och översätta dom till ett ADI för människa skulle det bli 0 gram per dygn, alltså ingen säker mängd alls.

Kischen
2010-02-14, 17:05
Hmm, ni äter så tråkiga dieter och kroppen skriker efter sött? men ni är livrädda för kalorier så att ni inte kan gå på stranden i sommar :)

?

För att det är gott. Inga konstigheter.

Dreas
2010-02-14, 17:28
Nej tack. Å vad är grejen med att hälla i sig litervis med läsk?Sålänge du håller din åsikt för dig själv och inte påstår att den är rätt så fine :)

Jag häller inte i mig litervis med aspartam, kan ta några skvättar fun light ibland. Ifall man ligger på en strikt diet och inte vill ha i sig onödigt med energi så ser jag inget fel i att inta lightprodukter.

Sedan finns det ju inga bevis för att rimliga mängder skulle vara skadligt heller, men man kan ju fortfarande försöka hålla igen lite då det kan vara skadligt.

Men just nu är foliehattsligorna ute och sprider ordet att aspartam är farligt, även i väldigt små mängder, vilket är felaktigt eller iaf inte bevisat.

lina03
2010-02-14, 20:41
Sålänge du håller din åsikt för dig själv och inte påstår att den är rätt så fine :)

Jag häller inte i mig litervis med aspartam, kan ta några skvättar fun light ibland. Ifall man ligger på en strikt diet och inte vill ha i sig onödigt med energi så ser jag inget fel i att inta lightprodukter.

Sedan finns det ju inga bevis för att rimliga mängder skulle vara skadligt heller, men man kan ju fortfarande försöka hålla igen lite då det kan vara skadligt.

Men just nu är foliehattsligorna ute och sprider ordet att aspartam är farligt, även i väldigt små mängder, vilket är felaktigt eller iaf inte bevisat.

Rätt om vadå? Det var en fråga. Har flera vänner som är dietar osv som dricker light å zero som vatten. Det känns inte sunt. Enda gången jag drack detta, kanske några glas fick jag väldigt ont i bröstkorgen och kunde inte andas in typ. Kanske inte berodde på det, men då det aldrig hänt tidigare misstänker jag det.

MeekGeek
2010-02-14, 20:59
Rätt om vadå? Det var en fråga. Har flera vänner som är dietar osv som dricker light å zero som vatten. Det känns inte sunt. Enda gången jag drack detta, kanske några glas fick jag väldigt ont i bröstkorgen och kunde inte andas in typ. Kanske inte berodde på det, men då det aldrig hänt tidigare misstänker jag det.

Den reaktionen låter snarare som en attack av panikångest.

Dreas
2010-02-14, 21:33
Rätt om vadå? Det var en fråga. Har flera vänner som är dietar osv som dricker light å zero som vatten. Det känns inte sunt. Enda gången jag drack detta, kanske några glas fick jag väldigt ont i bröstkorgen och kunde inte andas in typ. Kanske inte berodde på det, men då det aldrig hänt tidigare misstänker jag det.Rätt om att aspartam är farligt, som det är idag finns det som sagt inga bevis för att det är skadligt i måttliga mängder.

Känns det inte sunt, men det skulle kännas bättre om dom drack vanlig cola?

Du kanske hade en allergiskreaktion eller liknande, du kan ju testa att dricka en gång till?

lina03
2010-02-14, 21:46
Rätt om att aspartam är farligt, som det är idag finns det som sagt inga bevis för att det är skadligt i måttliga mängder.

Känns det inte sunt, men det skulle kännas bättre om dom drack vanlig cola?

Du kanske hade en allergiskreaktion eller liknande, du kan ju testa att dricka en gång till?


Sa inte att aspartam är farligt, sa att jag inte ville dricka konstigheter och frågade varför man vill dricka så mkt läsk.

Visst, jag kan "prova" dricka det igen, men jag dricker väldigt sällan läsk och gör jag det så väljer jag vanlig coca cola.. godare också enligt mig. Så jag har inget direkt intresse för light, men jag ska prova. Förstår att vanlig känns för söt för er som vant er vid light.


Det känns väl ingenting för mig om "dom" dricker vanlig cola. Eller tycker väl inte man ska behöva dricka så mkt läsk över huvudtaget, men upp till var och en. För MIG känns det sundare med vanlig läsk.

Dreas
2010-02-14, 21:57
Sa inte att aspartam är farligt, sa att jag inte ville dricka konstigheter och frågade varför man vill dricka så mkt läsk.

Visst, jag kan "prova" dricka det igen, men jag dricker väldigt sällan läsk och gör jag det så väljer jag vanlig coca cola.. godare också enligt mig. Så jag har inget direkt intresse för light, men jag ska prova. Förstår att vanlig känns för söt för er som vant er vid light.


Det känns väl ingenting för mig om "dom" dricker vanlig cola. Eller tycker väl inte man ska behöva dricka så mkt läsk över huvudtaget, men upp till var och en. För MIG känns det sundare med vanlig läsk.Då är vi på samma sida :) Ja, de få glas cola jag dricker är iaf vanlig cola. Light har någon knepig eftersmak...

stridis
2010-02-16, 09:15
Någon stuide eller liknande på hur stor faktiskt effekt lightläsk har på tandemaljen? Tänker mig att man smådricker ett stort glas läsk under 1h som exempel.
Undrar eftersom jag fått informationen av min tandläkare att det inte fanns några bevis för att lightläsk, i den tanken att syran skulle fräta på tänderna, skulle påverka emaljen. (Han kan självklart ha fel)

Vi dietiststudenter hade en föreläsning av tandläkare, sedan när det gäller bevis så kommer jag inte ihåg vad han stödje sig på. Det var min uppfattning av vad han sa på föreläsningen som jag framförde.

Får väl se om jag kan hitta föreläsningsanteckningar eller powerpointen, isåfall återkommer jag.

bertbert
2010-02-16, 09:24
Här har vi ett praktexempel på när en studie visar ett observerat samband och någon drar helt fel slutsatser. På samma sätt som studier visar att storkonsumenter av lightläsk ofta är feta visar den här att de ofta drabas av diabetes. Självklart är det en massa samverkande faktorer här och en allmänt ohälsosam livsstil som bidrar till övervikt och metabol sjuklighet. I den ohälsosamma livsstilen råkar även lightläsk ingå.

En liten paradox är ju att det typ bara är feta personer som dricker lightprodukter.

Nej så är det definitivt inte.

Nej så är det ju inte - alla personer som konsumerar light-produkter är naturligtvis inte överviktiga.

Men...

Man måste fråga sig vad lightprodukterna fyller för funktion. Jag tror att många (som är överviktiga) använder dem för att kunna fortsätta med en i grunden dålig livsstil. T ex stor konsumption av läsk. Och nog tycker jag att påfallande många av de som jag ser handla lightprodukter i butiken är överviktiga.

Jag äter för övrigt mycket smör och har skägg. :)

Eddie Vedder
2010-02-16, 09:50
Jag tror att många (som är överviktiga) använder dem för att kunna fortsätta med en i grunden dålig livsstil. T ex stor konsumption av läsk. Och nog tycker jag att påfallande många av de som jag ser handla lightprodukter i butiken är överviktiga.

Jag äter för övrigt mycket smör och har skägg. :)

ja konsumtion av lightläsk omöjliggör inte övervikt givetvis. Men visst finns det högkomnsumenter av lightläsk som trots det är överviktiga och feta men likväl det motsatta.

Ta en titt här på Kolo t.ex. Konsumtionen av lightdrycker är ju hög men jag ser ingen korrelation mellan det och övervikt.:)

bertbert
2010-02-16, 11:07
Ta en titt här på Kolo t.ex. Konsumtionen av lightdrycker är ju hög men jag ser ingen korrelation mellan det och övervikt.:)

Tacka fan för det, det är nog bra att kolo inte är representativt för folk i allmänhet! :D

mikaelj
2010-02-27, 18:30
Ingredienser Kolsyrat vatten, färgämnen (E150d), aromer (inkl. Koffein), surhetsregelerande medel (E338, E330), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K).


Undrar när de ändrade ingredienslistan.

Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E339), aromer (inkl. koffein), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K). Innehåller en fenylalaninkälla.

Ingen citronsyra längre, natriumfosfater istället.

Eddie Vedder
2010-02-27, 21:12
Undrar när de ändrade ingredienslistan.

Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E339), aromer (inkl. koffein), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K). Innehåller en fenylalaninkälla.

Ingen citronsyra längre, natriumfosfater istället.

Kollar du på Light eller Zero? För de har olika just där och så har det varit länge.

mikaelj
2010-02-27, 21:22
Light. Varken Light eller Zero har E330 i.

Sverker
2010-02-28, 07:32
Låter som en sämre lösning med fosfat än med citronsyra.
Förhoppningsvis kommer fosfaten att fastna i vårat reningsverk. Annars så kommer fosfaten att göda våra sjöar och kustvatten.

mikaelj
2010-02-28, 08:20
Beror på vad man är ute efter. Vad gäller att undvika Krebs cykel är fosforsyra mer fördelaktigt, även om ens tänder inte hurrar..

Sverker
2010-02-28, 09:37
Ska vi undvika Krebs cykel rekomenderar jag rotenon. Det slår på pyruvtdehydrogenaset och döden kommer mycket fort...för fiskar alltså.



Fosforsyra eller citronsyra är som pest eller kolera för tänderna. Lika illa vilket som. Men det är onödigt att släppa ut fosfor som bara kräver mer fällningskemikalier i reningsverken. Vi kroppsbyggare släpper redan från början ut stora mängder kväve och fosfor så lite hänsyn till sjöarna borde vi ta:em:




Till sak. Kan citronsyran köra på fettsyrabildningen i levern eller finns det något annat negativt med denna förening ?

mikaelj
2010-02-28, 10:59
Köra på? Jag förstår inte vad du menar. Vad jag ville komma till är i diskussionen i tråden om ketos och citronsyra. Kanske dumt att skräpa ned den här.