handdator

Visa fullständig version : Cardio efter gymmet.


Gunfire
2009-04-04, 12:43
Hej :)

Stämmer påstende att cardio efter styrketräning försämrar uppbyggnaden av muskler ?

Jag tränar kickboxning 2 gånger i veckan, men jag känner att jag behöver träna mer cardio för hälsans skull.

Alternativen är 30 minuter efter gymmet, eller 60 min innan frukost.

Tack för hjälp.

King Grub
2009-04-04, 12:48
Ja, det stämmer. Konditionsträning sänder motsatta signaler mot styrketräning och hämmar denna på cellnivå. Det gäller oavsett tidpunkt man lägger passet, men direkt efter styrketräning är det sämsta tillfället, förutom direkt före, som är snäppet värre.

lingonplockarN
2009-04-04, 12:51
Ja, det stämmer. Konditionsträning sänder motsatta signaler mot styrketräning och hämmar denna på cellnivå. Det gäller oavsett tidpunkt man lägger passet, men direkt efter styrketräning är det sämsta tillfället, förutom direkt före, som är snäppet värre.

Måste passa på att fråga hur mycket styrketräningen försämras av cardio efter styrketräning? Finns det några siffror?

King Grub
2009-04-04, 12:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Gunfire
2009-04-04, 17:06
Gäller detta även morgonpromenader? dvs har morgonpromenader någon sämre effekt på styrketräningen?

pwnyou
2009-04-04, 18:53
Gäller detta även morgonpromenader? dvs har morgonpromenader någon sämre effekt på styrketräningen?
Självklart. Cardio i all dess form har en viss negativ effekt på styrketräningen, även om effekten inte är stor.

SiB
2009-04-04, 23:57
Är det någon som vet om scivation.com är pålitliga eller?
för min polare hade följt en av doms guider och då hade dom tydligen tipsat om att gå på bandet en kvart i slutet av passet. Är inte 100% säker på om dom menade att bara gå lugnt eller att gå lite snabbare så att det räknas som cardio så att säga dock.

Eddie Vedder
2009-04-05, 06:52
Är det någon som vet om scivation.com är pålitliga eller?
för min polare hade följt en av doms guider och då hade dom tydligen tipsat om att gå på bandet en kvart i slutet av passet. Är inte 100% säker på om dom menade att bara gå lugnt eller att gå lite snabbare så att det räknas som cardio så att säga dock.

Att gå 15 minuter efter passet gör varken till eller från. Det gör jag efter alla styrketräningspass. Jag måste ju ta mig hem och det tar typ en kvart.:)

Men om den sidan försöker framhålla någon "super-opti-fettförbränning-på-låga-glykogennivåer-special" (vilket inte skulle förvåna mig det minsta) är det inte särskilt mycket att ta på allvar.

Är man frisk och ung blir aldrig promenader konditionsträningen helt enkelt. Upplever man den påfrestningen från promenader är det dags att ta tag i sin hälsa.

p-runesson
2009-04-05, 09:52
Intressant, brukar alltid köra 30min ganska tuff cardio direkt efter mina pass. Visste inte då att det var så dåligt i samband med styrketräning.

Men hur funkar det om man tex är ute och springer flera timmar efter eller före styrketräning, när musklerna vilar så att säga, hindrar det också uppbyggnaden?

King Grub
2009-04-05, 10:21
Ja, det gör det. Klicka länkarna i inlägg 4.

Fabritzio
2009-04-05, 10:52
Frågan som jag ställer mig är då: Biffigare eller vältränad rätt igenom? Grov och vältränad är inte helt samma sak för mig. Får man inte sin cardio någon av dem andra dagarna som man inte styrketränar på så är finns det nog en hel del fördelar med att köra kondition i samband med styrketränandet..

Jag tror att folk lyssnar alldeles för mycket på studier och hur "man ska" göra för att vara så optimal som möjligt. I det här fallet så är min personliga åsikt att skita fullständigt i att styrke och konditionsträning motverkar varandra. Ja menar.. Hur enorm skillnad kan man egentligen märka?

grakka
2009-04-05, 11:11
Intressant tråd. Håller själv på med KB och undrar desamma. Snabbläste King Grub's länkar. Vad jag har förstått så tar det ena ut det andra, till en viss (liten) del.

Skulle man kunna sammanfatta allt ungefär såhär?
1. En bodybuilder bör skippa kondition för att få ut max (100%) av sin muskelbyggnad.
2. En seriös löpare bör skippa att bygga muskler/volym för att få sin kondition att ligga på max (100%).
3. Någon som inte är i behov av att endast ha stor/stark kropp eller endast ha bra kondition kan träna båda två och få ut hyfsat resultat (~60-70%) av båda, vilket bör vara bäst för någon som inte är beroende av att endast bli stor/stark eller att endast få bra kondition, och som eventuellt är beroende av både kondition och styrka.

Så har iaf jag uppfattat allt. Fel/rätt? Höftade givetvis lite med procenten då jag omöjligt kan veta den exakta procenten.

Edit:
Med att "träna båda två" så menar jag att träna kondition och styrka under samma pass eller tätt intill.

Ostknäcket
2009-04-05, 11:20
Konditionen påverkas inte av styrketräning (på samma sätt som styrketräning påverkas av konditionsträning). Däremot är det ju en fördel att ha en lätt kropp om man tävlar och sånt.

Handcuff
2009-04-05, 11:22
Frågan som jag ställer mig är då: Biffigare eller vältränad rätt igenom? Grov och vältränad är inte helt samma sak för mig. Får man inte sin cardio någon av dem andra dagarna som man inte styrketränar på så är finns det nog en hel del fördelar med att köra kondition i samband med styrketränandet..

Jag tror att folk lyssnar alldeles för mycket på studier och hur "man ska" göra för att vara så optimal som möjligt. I det här fallet så är min personliga åsikt att skita fullständigt i att styrke och konditionsträning motverkar varandra. Ja menar.. Hur enorm skillnad kan man egentligen märka?

Det är väl klart att du kan träna kondition de dagar du inte tränar styrketräning. Men att lägga konditionsträningen före eller efter styrketräningen samma dag verkar inte som någon bra idé.

Ostknäcket
2009-04-05, 11:23
Det är väl klart att du kan träna kondition de dagar du inte tränar styrketräning. Men att lägga konditionsträningen före eller efter styrketräningen samma dag verkar inte som någon bra idé.

Det blir samma effekt även om man lägger konditionsträningen på, låt säga, dagen efter ett styrketräningspass... fast inte lika stor effekt.

Handcuff
2009-04-05, 11:29
Det blir samma effekt även om man lägger konditionsträningen på, låt säga, dagen efter ett styrketräningspass... fast inte lika stor effekt.

Samma effekt men inte lika stor? Är det då samma effekt?

Och lägger du konditionsträningen 2 dagar efter/innan styrketräning så är påverkan ännu mindre. Alltså får man göra en prioritering där man väger in för och nackdelar med att kombinera träningsformerna.

1dag är bättre än ingen
2dagar är bättre än 1dag
3dagar är bättre än 2dagar
osv.

Men någonstans måste man ju få in sin konditionsträning (om man nu vill dvs.) och då får man köpa att det har en viss påverkan, alternativet är att man bara tränar 1pass i veckan av vardera och det känns inte så produktivt. Man behöver inte dra allt till sin spets och nojja sig om precis allt i sin strävan efter opti.

Ostknäcket
2009-04-05, 11:34
Samma effekt men inte lika stor? Är det då samma effekt?

Och lägger du konditionsträningen 2 dagar efter/innan styrketräning så är påverkan ännu mindre. Alltså får man göra en prioritering där man väger in för och nackdelar med att kombinera träningsformerna.

1dag är bättre än ingen
2dagar är bättre än 1dag
3dagar är bättre än 2dagar
osv.

Men någonstans måste man ju få in sin konditionsträning (om man nu vill dvs.) och då får man köpa att det har en viss påverkan, alternativet är att man bara tränar 1pass i veckan av vardera och det känns inte så produktivt. Man behöver inte dra allt till sin spets och nojja sig om precis allt i sin strävan efter opti.


Nej ok, jag formulerade mig fel, trodde att du skulle fatta ändå... jag hade tydligen fel. Jag sa ingeting om att man skulle skita i konditionen bara för att den påverkar styrketräningen... jag sa bara att den kommer påverka styrketräningen även ifall man har den t.ex. dagen efter. Sen får man prioritera som man vill.

Gunfire
2009-04-05, 11:40
Att gå 15 minuter efter passet gör varken till eller från. Det gör jag efter alla styrketräningspass. Jag måste ju ta mig hem och det tar typ en kvart.:)

Men om den sidan försöker framhålla någon "super-opti-fettförbränning-på-låga-glykogennivåer-special" (vilket inte skulle förvåna mig det minsta) är det inte särskilt mycket att ta på allvar.

Är man frisk och ung blir aldrig promenader konditionsträningen helt enkelt. Upplever man den påfrestningen från promenader är det dags att ta tag i sin hälsa.


Men tex som jag, jag vill bygga muskler och samtidigt hålla formen, känns meningslöst att hålla på att "bulka" för att sedan deffa, vilket jag inte tror är så bra för kroppen egentligen. Då är väl en morgonpromenad(i rask task) vädligt bra om man vill hålla formen? För att sedan gymma på kvällen. Då kan väl inte den promenaden vara så negativ mot styrketräningen eller? Jag vill tilläga att jag har varit överviktig tidigare men är i väldigt bra form nu, så har väl lättare att lägga på mig fett.

Handcuff
2009-04-05, 11:42
Nej ok, jag formulerade mig fel, trodde att du skulle fatta ändå... jag hade tydligen fel.

Det är bara onödigt att försöka vara otrevlig.

Jag tycker att det kan vara på sin plats att skilja på effekt och effekt då många tycks övertolka information på ett kontraproduktivt sätt. De får reda på att konditionsträning har en påverkan på resultatet av styrketräningen och tolkar det som att styrketräningen i princip blir bortkastad. Vilket givetvis är fel :)

Då är väl en morgonpromenad(i rask task) vädligt bra om man vill hålla formen? För att sedan gymma på kvällen. Då kan väl inte den promenaden vara så negativ mot styrketräningen eller?

En promenad på morgonen lär knappast påverka träningen på något vis. Promenerar gör de flesta under sina dagar, en del har jobb som höjer pulsen lite och andra som cyklar eller går till sina arbeten. Detta är ett exempel på övertolkning i mitt inlägg ovan.

Eddie Vedder
2009-04-05, 11:42
Samma effekt men inte lika stor? Är det då samma effekt?

Ja det är ju fortfarande samma mekanismer oavsett tidpunkt. Skillnaden är ju att man får mer tid till återhämtning från styrketräningen om man separerar mer.

Att lägga konditionsträningen direkt inpå är ju dels negativt för att man skjuter upp tiden tills dess att återhämtningen från styrketräningen kan inledas. Så då blir det ju två negativa faktorer. Så effekten i form av signalmekanismer från olika träningstyper är ju densamma men ytterligare en faktor adderas ju dock om man lägger dom i direkt följd efter varandra.

Men tex som jag, jag vill bygga muskler och samtidigt hålla formen, känns meningslöst att hålla på att "bulka" för att sedan deffa, vilket jag inte tror är så bra för kroppen egentligen. Då är väl en morgonpromenad(i rask task) vädligt bra om man vill hålla formen? För att sedan gymma på kvällen. Då kan väl inte den promenaden vara så negativ mot styrketräningen eller? Jag vill tilläga att jag har varit överviktig tidigare men är i väldigt bra form nu, så har väl lättare att lägga på mig fett.

Ja morgonpromenader är en bra start på dagen och att röra på sig är hälsosamt. Någon konditionsträning lär det inte ge dock. Och inte lär du öka i muskler om du inte vill gå upp i vikt.

Morty
2009-04-05, 11:43
Jag tror, tror, att 15 minuter HIIT-konditionsträning på en icke-lyftar dag är optimalt för byggningen, iom den ökade insulinkänsligheten.

Fabritzio
2009-04-05, 11:43
Det är väl klart att du kan träna kondition de dagar du inte tränar styrketräning. Men att lägga konditionsträningen före eller efter styrketräningen samma dag verkar inte som någon bra idé.


Helt individuellt om du frågar mig. Känner man att man preseterar bättre på gymmet om man kontidionstränar i 30 min innan så ser jag inga fel i att göra det. Välmåendet blir ju helt klart bättre om man gör det då eller inte alls. Det finns det ju vissa som inte vill lägga ner hela sin själ i träningen större delen av den lediga tiden. De flesta av oss som tränar här ligger förmodligen på en så pass oseriös nivå så vi inte har någon nytta och märker någon skillnad av att konditionsträna si eller så, då eller då..

Jag gör som ja känner är bäst för mig men ja erkänner att ja oftast separerar på cardio och styrketräning men känner jag för cardio efter gymmet så skiter jag fullständigt i om det inte är optimlt för jag är långt ifrån optimal förövrigt. Så himla förödande kan de inte va...

Ostknäcket
2009-04-05, 11:46
Det är bara onödigt att försöka vara otrevlig.

Jag tycker att det kan vara på sin plats att skilja på effekt och effekt då många tycks övertolka information på ett kontraproduktivt sätt. De får reda på att konditionsträning har en påverkan på resultatet av styrketräningen och tolkar det som att styrketräningen i princip blir bortkastad. Vilket givetvis är fel :)

Om du förstod så hade du väl inte påpekat det? Och isåfall var jag inte otrevlig utan sa bara som det var. Men aja strunt samma.
Nej jag håller med om att folk övertolkar det, och det är ju synd men troligen svårt att ändra på. Vi har ju skrivit i väldigt många trådar att man kan köra konditionsträning och ändå få resultat men det verkar inte som att folk lyssnar på den delen ändå.

Gunfire
2009-04-05, 11:50
Ja det är ju fortfarande samma mekanismer oavsett tidpunkt. Skillnaden är ju att man får mer tid till återhämtning från styrketräningen om man separerar mer.

Att lägga konditionsträningen direkt inpå är ju dels negativt för att man skjuter upp tiden tills dess att återhämtningen från styrketräningen kan inledas. Så då blir det ju två negativa faktorer. Så effekten i form av signalmekanismer från olika träningstyper är ju densamma men ytterligare en faktor adderas ju dock om man lägger dom i direkt följd efter varandra.



Ja morgonpromenader är en bra start på dagen och att röra på sig är hälsosamt. Någon konditionsträning lär det inte ge dock. Och inte lär du öka i muskler om du inte vill gå upp i vikt.

Jag vill upp i muskler, men samtidigt hålla formen

Ostknäcket
2009-04-05, 11:53
Vill du hålla formen och öka i muskelmassa så bör du ligga på ett lågt kaloriöverskott och lägga krutet på hård träning, anser jag.

Gunfire
2009-04-05, 12:01
Vill du hålla formen och öka i muskelmassa så bör du ligga på ett lågt kaloriöverskott och lägga krutet på hård träning, anser jag.


Ok. Men jag menar, Säg att man äter bra, och tränar hårt, då kan väl inte en morgonpromenad skada ?

Handcuff
2009-04-05, 12:04
Ok. Men jag menar, Säg att man äter bra, och tränar hårt, då kan väl inte en morgonpromenad skada ?

Det är ju det som sagts hela tiden. Frisk luft är bara bra :)

Morty
2009-04-05, 12:04
Klart att det inte skadar dig, men ska du upp i muskler så får du köpa att lägga på dig lite fett också.

Gunfire
2009-04-05, 12:06
Klart att det inte skadar dig, men ska du upp i muskler så får du köpa att lägga på dig lite fett också.


Ah.. Dom kalorier, säg att man förlorar 600 kcal under en timme på morgonenpromenaden dom äter jag endå upp, så borde väl jämna ut sig.

Gunfire
2009-04-05, 12:24
Klart att det inte skadar dig, men ska du upp i muskler så får du köpa att lägga på dig lite fett också.

ursäkta att jag dubbelpostar, jag tror att kinggrub har sagt tidigare att man kan öka i muskler utan kalorieöverskott, men att det tar längre tid och då bygger man kvalite...

Eddie Vedder
2009-04-05, 12:33
ursäkta att jag dubbelpostar, jag tror att kinggrub har sagt tidigare att man kan öka i muskler utan kalorieöverskott, men att det tar längre tid och då bygger man kvalite...

Allt handlar om muskelproteinsyntes kontra muskelproteinnedbrytning. En längre period där du underäter ökar ju risken för att samma period innebär en negativ muskelproteinbalans, d.v.s. mer nedbrytning än nysyntes.

Men periodvis befinner man sig alltid i akut positiva och negativa energibalanser och muskelproteinbalanser. Lyckas man med konststycket att åstadkomma en så positiv muskelproteinbalans akut att efterföljande nedbrytning inte blir större ja då ökar muskelmassan under samma längre tidsperiod. Men det är knappast enkelt att optimera på det sättet och ökningarna blir ytterst små. Sannolikt blir det ett nollsummespel i slutändan.

Gunfire
2009-04-05, 12:43
Allt handlar om muskelproteinsyntes kontra muskelproteinnedbrytning. En längre period där du underäter ökar ju risken för att samma period innebär en negativ muskelproteinbalans, d.v.s. mer nedbrytning än nysyntes.

Men periodvis befinner man sig alltid i akut positiva och negativa energibalanser och muskelproteinbalanser. Lyckas man med konststycket att åstadkomma en så positiv muskelproteinbalans akut att efterföljande nedbrytning inte blir större ja då ökar muskelmassan under samma längre tidsperiod. Men det är knappast enkelt att optimera på det sättet och ökningarna blir ytterst små. Sannolikt blir det ett nollsummespel i slutändan.

Okej tack Eddie :) Får se hur jag gör, det var en kille på gymmet som rekomendera mig detta upplägg, om han sa att han har ökat massor i muskelmassa(Vilket jag själv har sett) Ser killen varje morgon promenerar... Antar väl att han går på någon olaglig steriod för att detta upplägg ska funka. Aja tack endå, bra blogg har du förresten :)

King Grub
2009-04-05, 12:46
Nej, man måste inte använda steroider för att öka i muskelmassa trots att man tar en morgonpromenad regelbundet.

Eddie Vedder
2009-04-05, 12:51
Antar väl att han går på någon olaglig steriod för att detta upplägg ska funka.

Att promenera är som sagt inte ens träning, det är ju helt vanlig fysisk aktivitet och klarar man inte det så är något allvarligt fel.

Aja tack endå, bra blogg har du förresten :)

Tack!:)

Gunfire
2009-04-05, 12:55
Nej, man måste inte använda steroider för att öka i muskelmassa trots att man tar en morgonpromenad regelbundet.

Så du säger att man kan göra det? Eddie säger något helt annat.

Mantus
2009-04-05, 12:58
Nej, man måste inte använda steroider för att öka i muskelmassa trots att man tar en morgonpromenad regelbundet.

Jag tolkar hans något röriga inlägg som att han menar att personen ifråga har gått upp mycket i muskelmassa medan han legat på en kaloribalans. Detta har han observerat när den andre personen gått sina morgonpromenader.
Det är den enda förklaringen som inte implicerar att personen ifråga inte är läskunnig då han vid det fall att din tolkning stämmer inte skulle ha haft vett att tillägna sig kunskapen som dykt upp i tråden. Min tolkning kan dock mycket väl vara fel, det här är ju ändå internet. Platsen där dumma frågor kommer för att dö.


Edit: Jaha, omsprungen av dumheten.

King Grub
2009-04-05, 13:24
Eddie säger något helt annat.

Nej, det gör han inte.

Eddie Vedder
2009-04-05, 14:53
Så du säger att man kan göra det? Eddie säger något helt annat.

Vad pratar du om? Jag säger ju exakt samma sak.:confused:

Danny Devito
2009-04-05, 14:54
Man får nog grövre vader av löpning än styrketräning, så helt kefft för alla muskler är nog inte cardio. ;)

Gunfire
2009-04-05, 16:59
Att promenera är som sagt inte ens träning, det är ju helt vanlig fysisk aktivitet och klarar man inte det så är något allvarligt fel.



Tack!:)


så en powerwalk räknas inte som träning?

Eddie Vedder
2009-04-05, 17:30
så en powerwalk räknas inte som träning?

Beror ju som sagt på hur otränad man är. Även en lugn promenad kan räknas som träning. Min poäng är ju den att om man som ung är så dåligt tränad att promenader ger en konditonsökande effekt anser jag att något är fel.

SiB
2009-04-05, 19:32
Men tex som jag, jag vill bygga muskler och samtidigt hålla formen, känns meningslöst att hålla på att "bulka" för att sedan deffa, vilket jag inte tror är så bra för kroppen egentligen. Då är väl en morgonpromenad(i rask task) vädligt bra om man vill hålla formen? För att sedan gymma på kvällen. Då kan väl inte den promenaden vara så negativ mot styrketräningen eller? Jag vill tilläga att jag har varit överviktig tidigare men är i väldigt bra form nu, så har väl lättare att lägga på mig fett.

Det är ju inte omöjligt att bulka samtidigt som man håller sig i form (Genom kost). du måste ju inte äta massa onödigt fett eller onödigt mycket kalorier.
Vad ska man med fett till liksom.

Eddie Vedder
2009-04-05, 19:34
Vad ska man med fett till liksom.

Ja överlevnad är överskattat.

SiB
2009-04-05, 19:37
asså jag tänkte ett onödigt tjockt lager fett på kroppen :p

Cerberus
2009-04-05, 20:20
fett på kroppen får man räkna med om man vill bygga, dock GÅR det ju att hålla det till ett minimum.

SiB
2009-04-05, 21:29
fett på kroppen får man räkna med om man vill bygga, dock GÅR det ju att hålla det till ett minimum.

Precis. Ibland känns det som att dem flesta tror att man går upp jättemycket i fett bara för att man bulkar :p
Dock kan jag ju hålla med om att det är skönt att frossa lite extra just efter deffen ;p

Gunfire
2009-04-06, 13:01
Beror ju som sagt på hur otränad man är. Även en lugn promenad kan räknas som träning. Min poäng är ju den att om man som ung är så dåligt tränad att promenader ger en konditonsökande effekt anser jag att något är fel.

Ahh... Men vad jag förstog på dig så verkar det vara ett problem med att konditonsträna och bygga samtidigt

z_bumbi
2009-04-06, 13:41
Träning måste varken vara något som upplevs som ansträngande eller någon som ska förbättra en egenskap och självklart är promenader en form av konditionsträning. Ju bättre konditonsvärde man har ju mindre märks det eller ju längre promenader krävs det för att märkas men totalvolym är alltid en faktor när det gäller konditionsträning.
Däremot så handlar konditionsträning i samband med styrketräningen om något som har en högre intensitet och som vanligt så har det bara någon betydelse om man gör en riktigt seriös satsning och antagligen också redan befinner sig på elitnivå. Sen finns det säkert en brytpunkt där även promenader har en stor negativ inverkan men då handlar det om betydligt mer än det stora flertalet går per dag.

Så för den vanlige gymtränande som inte satsar stenhårt på att bli så stor och/eller stark som möjligt så funkar det utmärkt att kombinera styrka- och konditionsträning i valfri form vid samma tillfälle. Även för de som verkligen satsar så kan det pga tid/motivation vara bättre att köra vid samma tillfälle och om man räknar in saker som återhämtning etc så kan slutresultatet t o m bli att träning vid samma tillfälle är mer effektivt men det får man luska ut genom att prova sig fram.

Gunfire
2009-04-06, 13:48
Träning måste varken vara något som upplevs som ansträngande eller någon som ska förbättra en egenskap och självklart är promenader en form av konditionsträning. Ju bättre konditonsvärde man har ju mindre märks det eller ju längre promenader krävs det för att märkas men totalvolym är alltid en faktor när det gäller konditionsträning.
Däremot så handlar konditionsträning i samband med styrketräningen om något som har en högre intensitet och som vanligt så har det bara någon betydelse om man gör en riktigt seriös satsning och antagligen också redan befinner sig på elitnivå. Sen finns det säkert en brytpunkt där även promenader har en stor negativ inverkan men då handlar det om betydligt mer än det stora flertalet går per dag.

Så för den vanlige gymtränande som inte satsar stenhårt på att bli så stor och/eller stark som möjligt så funkar det utmärkt att kombinera styrka- och konditionsträning i valfri form vid samma tillfälle. Även för de som verkligen satsar så kan det pga tid/motivation vara bättre att köra vid samma tillfälle och om man räknar in saker som återhämtning etc så kan slutresultatet t o m bli att träning vid samma tillfälle är mer effektivt men det får man luska ut genom att prova sig fram.

Tack för ett jätte bra svar.

Men om man tar morgonpromenaden/joggingtur tidigt på morgon och gymmar ca 8-9 h senare. tror du det blir någon negativ inverkan?

stargate
2009-04-06, 14:08
Tack för ett jätte bra svar.

Men om man tar morgonpromenaden/joggingtur tidigt på morgon och gymmar ca 8-9 h senare. tror du det blir någon negativ inverkan?

NEJ inte för dig. Ta du dina morgonpromenader, oroa dig inte.

Ta dina morgonpromenader.

Ta dina morgonpromenader.

BengtBurk
2009-04-06, 16:40
Har konditionsträning olika stor negativ påverkan om man har som mål att bli stor eller stark?

Wennberg
2009-04-13, 01:11
Hej...sägs ju att cardio träning i form av HIIT håller igång fettförbränningen efter passet i några timmar. Om man kommer till den situationen att man måste träna både styrka och cardio samma dag för att få in allt....vad är du att föredra?

Cardio på dagen och styrka på kvällen eller tvärtom, det vill säga styrka på dagen och cardio på kvällen?

Har läst att det generellt inte ska spela någon roll när man på dagen kör sin cardio då det är den totala energiförbrukningen som spelar roll. Men många nämner ju att köra det helst på morgonen innan frukost...men jag tänkte att ifall man kör det på kvällen så kanske även den förlängda fettförbränningsprocessen efteråt kan pågå under sömnen lite ett tag?

Laban_74
2009-06-10, 13:40
NEJ inte för dig. Ta du dina morgonpromenader, oroa dig inte.

Ta dina morgonpromenader.

Ta dina morgonpromenader.

Hej >stargate< det låter som om du är emot morgonpromenader, eller är du bara ironisk och allmänt "rolig"...? :Virro

Själv tycker jag att tuffa morgonpromenader med stavar (!) är ett utmärkt komplement till ren och tung :whipped: styrketräning (om man nu inte vill/kan springa eller cykla t.ex.) för att hålla fettförbränning och det allmänna psyket i god form... Och till er som tycker att det är lite "kärringaktigt" att gå powerwalk med stavar så kan jag bara säga att man förbrukar i genomsnitt ca 25-35% mer energi MED stavar än utan. Men alla har vi olika mål, en del vill bara köra styrka och bli så stora som möjligt, medan jag och några andra föredrar en allroundträning som ger både styrka och uthållighet.

Roddmaskinen är för övrigt ganska underskattad tycker jag...

Mvh Laban :cool: