handdator

Visa fullständig version : Problem med huvudvärk


Johan86
2009-04-04, 11:56
Jag har en längre tid haft problem emd huvudvärk. Det började redan runt våren 2008. Jag hade huvudvärk nästan varje måndag. Övriga dagar gick bra. Så pågick det tills december 2008 då jag fick huvudvärk varje dag på eftermiddagen/kvällen. Det pågick kanske 3-4 veckor. Några få dagar var värken borta. Jag gick till optikern och jag hade ett litet brytningsfel. Jag ser lika bra utan glasögon men skaffade mig ett par glasögon enbart för att slippa huvudvärken. Efter några veckor så kändes det bättre, jag hade inte alls samma värk. Men nu dom senaste veckorna så har jag haft rejäl huvudvärl flera gånger i veckan. Ibland när jag vaknar så känns det rejält tungt i huvudet. Ibland kommer det på eftermiddagen.

Jag har varit hos doktorn och han tycker att jag är stel i nacken. Jag väntar på skallröntgen men det kan ta 4-8 veckor. Jag har stretchat nacken, övre rygg och axlarna utan resultat. Jag arbetar som montör. Men även perioder då jag är ledig så kommer huvudvärken även då jag inte anstränger överkroppen. Jag har även testat nässpray för bihåloarna utan resultat. Jag har dricker inte alkohol, kaffe, samt röker ej. Så "måndagsvärken" beror inte på bakfylla. Jag har en längre tid haft problem emd huvudvärk. Det började redan runt våren 2008. Jag hade huvudvärk nästan varje måndag. Övriga dagar gick bra. Så pågick det tills december 2008 då jag fick huvudvärk varje dag på eftermiddagen/kvällen. Det pågick kanske 3-4 veckor. Några få dagar var värken borta. Jag gick till optikern och jag hade ett litet brytningsfel. Jag ser lika bra utan glasögon men skaffade mig ett par glasögon enbart för att slippa huvudvärken. Efter några veckor så kändes det bättre, jag hade inte alls samma värk. Men nu dom senaste veckorna så har jag haft rejäl huvudvärl flera gånger i veckan. Ibland när jag vaknar så känns det rejält tungt i huvudet. Ibland kommer det på eftermiddagen.

Jag har varit hos doktorn och han tycker att jag är stel i nacken. Jag väntar på skallröntgen men det kan ta 4-8 veckor. Jag har stretchat nacken, övre rygg och axlarna utan resultat. Jag arbetar som montör. Men även perioder då jag är ledig så kommer huvudvärken även då jag inte anstränger överkroppen. Jag har även testat nässpray för bihåloarna utan resultat. Jag har dricker inte alkohol, kaffe, samt röker ej. Så "måndagsvärken" beror inte på bakfylla. Värt att noterna är att under och efter löpningen så känns allt bra.

Har ni några frågor eller ideer på mitt problem?

Tricce
2009-04-04, 12:01
Överkonsumerar du light produkter?
Stressigt på jobbet?

redbullen
2009-04-04, 12:10
Jag kanske har missat något i det du skrev
men en vän på jobbet hade också grym huvudvärk och gick till doktorn, men dom hittade inget...
Han tröttnade och krävde att dom skulle kolla mer och dom kom fram till undermedveten stress och högt blodtryck.

Fick tabletter mot det och veckan efter var de som bortblåst, det har gått ca 4 månader sen detta hände och han är fri från huvudvärk nu

//Peter

Johan86
2009-04-04, 12:20
Det är inte ofta jag känner mig stressad. Jag dricker kanske 1,5lit lightläsk i veckan. Det är den enda lightprodukten (tror jag). Jag har testat att inte dricka lightläsk och godis på helgerna men det har inte varit någon skilldnad.

Redbullen: Det låter intressant. Minns du vad tabletterna hette? Har du möjlighet att fråga din vän?

redbullen
2009-04-04, 12:31
Redbullen: Det låter intressant. Minns du vad tabletterna hette? Har du möjlighet att fråga din vän?

Nej inte just nu, men kan fråga på måndag.
försök kolla trycket på blodet, kan ju vara så "enkelt"

//Peter

Johan86
2009-04-04, 12:49
Jag glömde nänma det att jag fick blodtrycket kollat. Det var okej. Då är alltså stress uteslutet?

redbullen
2009-04-04, 12:53
Hmm...det finns inget som du funderar på, kan ju vara omedveten stress också?
Du kan testa tabletter som finns på apoteket och heter Diclofenac T

Funkar till migrän och annan smärta också..

Har köpt dom mot min migrän men inte fått testa dom ännu

//Peter

Tricce
2009-04-04, 15:30
Jag hade migrän ofta och drack jättemycket pepsi max just då (aspartam hej) la helt ner light produkterna och migränen försvann. Låter lite mumbo jumbo men aspartam är ju iof inte heller kännt för att vara nyttigt, finns tex en studie där det visar på att det har ett "möjligt" samband med nervskador i hjärnan.

jakke
2009-04-04, 16:16
Jag glömde nänma det att jag fick blodtrycket kollat. Det var okej. Då är alltså stress uteslutet?

nja. Det krävs fler mätningar för att utesluta blodtrycket.

Berguven
2009-04-04, 17:43
Hur står det till med dina visdomständer? Om de sitter illa kan de orsaka spännaingar i käken. Om de inte har kommit upp helt än så kan det vara en idé att gå till tandläkaren och ta lite röntgenplåtar på käken för att se hur det står till med dem.

Johan86
2009-04-04, 22:33
Jag var hos tandläkaren för ca 3-4 mån sedan. Dom sa inget om visdomständerna då. Fast dom brukar väl bara dra ut dom om man har väldigt ont?

n1tro
2009-04-04, 22:42
checka blodtrycket, är det inte det så kan du vara lugn, du överlever värken

hahavaffan
2009-04-04, 23:02
checka blodtrycket, är det inte det så kan du vara lugn, du överlever värkenHar du haft mer än bakis-ont-i-huvudet? Det är en riktig jävla pain in the ass att ha riktigt ont i huvudet en längre tid eller ofta. Jag hade definitivt inte kunnat resonera som du om jag vore TS.

Johan86
2009-04-05, 18:52
Jag hade migrän ofta och drack jättemycket pepsi max just då (aspartam hej) la helt ner light produkterna och migränen försvann. Låter lite mumbo jumbo men aspartam är ju iof inte heller kännt för att vara nyttigt, finns tex en studie där det visar på att det har ett "möjligt" samband med nervskador i hjärnan.

Hur lång tid tog det ungefär för att märka skilldnad när du skippade lightläsk?

n1tro
2009-04-05, 19:06
Har du haft mer än bakis-ont-i-huvudet? Det är en riktig jävla pain in the ass att ha riktigt ont i huvudet en längre tid eller ofta. Jag hade definitivt inte kunnat resonera som du om jag vore TS.

jag har haft en värk du inte kan föreställa dig i dina vildaste min hårdrockande vän, och det under ca 1,5 år. jag vet alltid vad jag pratar om i mina inlägg ska du veta ;).

Tricce
2009-04-05, 19:06
Hur lång tid tog det ungefär för att märka skilldnad när du skippade lightläsk?

Svårt att säga, dels slutade inte migränen tvärt samma dag jag slutade dricka light och så va det ett par år sedan. Men det avtog från regelbundet till bara enstaka migrän anfall på ett par månader.

http://hem.passagen.se/mission.possible.sweden/

n1tro
2009-04-05, 19:07
jag måste säga att jag o min polare också drabbas av huvudvärk om vi intar aspartamprodukter, jag tror t.o.m han får ont i skallen av sukralos, men jag har märkt skillnad..

Johan86
2009-04-06, 17:54
I vilka andra än lightprodukter finns det aspartam eller sukralos i? Jag kommer aldrig mer dricka lightläsk i alla fall. Jag har ju haft huvudvärk i över en vecka nu. Jag vet att man inte ska inta huvudvärkstabletter flera ggr i veckan men jag måste det nu för att slippa värken som kommer. Vilka tabletter har minst biverkningar?

flakkz
2009-04-06, 18:01
Hade samma problem när jag var yngre, runt 14-15år. Kollade allt, läkarundersökningar, skallröntgen, optiker, fick en tandställning när jag sov för att jag kanske spände käken under sömn. Dock tillslut så gick det över, har aldrig haft ihållande huvudvärk sen dess.

Nu är du iof äldre än jag var då men det kanske är stressrelaterat, avvakta och se ett tag, Ändra lite dagsrutiner, sov mer, skippa light läsken, dra ner på stressen om det är ett problem.

Johan86
2009-06-23, 21:00
Hej igen. Jag har varit "lightfri" sen i april. Jag var på skallröntgen utan att hitta någon orsak till värken. Jag har varit hos sjukgymnasten och hon tycker att jag har normal rörlighet i nacken och det känns bra säger hon. Vi ska börja med akupunktur. Är det något som kan hjälpa? Jag fick några stick förra veckan men det har inte hjälpt ett dugg. Jag ska dit flera gånger är det tänkt. Nu har jag huvudvärk varje dag mer eller mindre. Riktigt besvärligt. Och jag har tagit det lugnare än vanligt. Jag stressar absolut ingenting. Eftersom huvudvärken inte kommer på morgonen så låter det där med tänderna lite tveksamt tycker både jag, min läkare, sjukgymnasten och folktandvården. Har ni några andra tips?

Scratch89
2009-06-23, 21:06
Men kan det inte vara att det är något så enkelt som spänningshuvudvärk?
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25593

Arbetar du som montör är det en ganska stor risk att det är vad det handlar om. Du kan testa att pressa bak i nacken och i hårbotten för att se om det är där det gör ont.

Det handlar också en hel del om arbetsställningar. Drar du upp axlarna mycket? Har du konstiga ställningar där du har krökt rygg, roterad bål eller konstiga vridningar av armarna?

Johan86
2009-06-23, 21:13
Jag har ganska varierade arbetssällningar. Inte speciellt ensidigt. Men även när jag är ledig några veckor från jobbet så kommer huvudvärken.

mattilainen
2009-06-23, 21:16
Lägg nu inte all skulden på lightläsk, finns nog ett dussin olika anledningar till varför ni har ont i huvudet.

kalle_banan
2009-06-23, 21:23
Detta förutsätter att du har sk "cluster headaches", jag har svårt att avgöra vilken typ av huvudvärk du har, det skadar inte att iaf läsa på hemsidan.
Det är kontroversiellt, men det kanske kan vara värt besväret: http://www.clusterbusters.com/

saab900
2009-06-23, 22:34
Hmm...det finns inget som du funderar på, kan ju vara omedveten stress också?
Du kan testa tabletter som finns på apoteket och heter Diclofenac T

Funkar till migrän och annan smärta också..

Har köpt dom mot min migrän men inte fått testa dom ännu

//Peter

Morsan fick diklofenak mot smärta när hon bröt fotleden. Jäkligt otrevliga biverkningar, så det skulle jag hålla mig långt borta ifrån.

Johan86
2009-06-24, 05:39
Morsan fick diklofenak mot smärta när hon bröt fotleden. Jäkligt otrevliga biverkningar, så det skulle jag hålla mig långt borta ifrån.

Diklofenak T brukar fungera bättre än ipren när huvudvärken är som värst. Vilka är dom värsta biverkningarna med diklofenak?

nelson24
2009-06-24, 10:45
Jag är övertygad om att du lider av spänningshuvudvärk och kanske lindrig migrän, trots att du inte känner dig stressad. Försök att få genomgå en sk stressutredning.