handdator

Visa fullständig version : Biomedicin inr. fysisk träning


Nova34
2009-04-04, 11:44
Hej!

Undrar om det är någon som läst biomedicin inriktining fysisk träning på högskolan i Halmstad?

Hur upplevde du utbildningen?
Höll kurserna så hög klass som du trott?
Har du fått jobb inom området?

MVH
Nova

Sparven från Minsk
2009-04-04, 19:54
Hej!

Undrar om det är någon som läst biomedicin inriktining fysisk träning på högskolan i Halmstad?

Hur upplevde du utbildningen?
Höll kurserna så hög klass som du trott?
Har du fått jobb inom området?

MVH
Nova

Japp jag läser andra året just nu på just det programmet.

Tanken med utbildningen är god och jag tror man i framtiden kommer jobba bort många av de barnsjukdomar som ett nytt program dras med i början. Vissa kurser har varit mycket intressanta och lärorika, medan andra inte riktigt get mig lika mycket. Så är det ju dock på alla utbildningar.

Vissa kurser är lite väl lätta och tentorna för lätta. Om man har intresse för ämnena så finns det mycket att lära och saker att fördjupa sig i, men vill man bara glida så är det möjligt, vilket i mina ögon är trist. Så vad du lär dig är i relation till din motivation. Inte som på högstadiet där läraren tjatade in saker i skallen på dig ;)

Är du intresserad av idrott så är nog det här ett av det vettigare alternativen idag.

Har 1 år kvar så inget jobb ännu, men vet personer som läst programmet innan mig som fått jobb på diverse gym som instruktörer och PT.

Vill du fråga något annat kan du ju antingen skriva här eller PM:a mig :thumbup:

Nova34
2009-04-05, 08:59
Tack så mycket för svaren. Verkar vara ett mycket intressant program. Jag hör av mig igen om det dyker upp fler frågor.

Vänligen
Nova

MAXX
2009-04-05, 10:26
gå en 3 årig utbildning för att bli PT?

känns som lite overkill då de flesta gym inte kräver mer än en 2 veckors PT kurs.

Dissector
2009-04-05, 11:56
Funderar lite på den här utbildningen någon gång i framtiden. Finns det några andra exempel på vad den kan öppna upp för yrkesmässigt, förutom PT?

Fultjack
2009-04-05, 13:37
gå en 3 årig utbildning för att bli PT?

känns som lite overkill då de flesta gym inte kräver mer än en 2 veckors PT kurs.

Man blir såklart mycket mer än en PT. PT-licensen är bara en bonus kan man säga :D Även fystränar licens får vi.

Funderar lite på den här utbildningen någon gång i framtiden. Finns det några andra exempel på vad den kan öppna upp för yrkesmässigt, förutom PT?

Fystränare, kostrådgivare, friskvårdskonsulent osv..

Åt det hållet iaf :D

Sparven från Minsk
2009-04-05, 14:13
gå en 3 årig utbildning för att bli PT?

känns som lite overkill då de flesta gym inte kräver mer än en 2 veckors PT kurs.

Blir inte bara PT, blir även fystränare och får en kandidatexamen från en högskola. Vem tror du lär sig mest, en snubbe som går 2 veckors snabbkurs eller en snubbe som går 3 år på högskola. Grov förenklig men du hajar.

Fultjack
2009-04-05, 14:31
Blir inte bara PT, blir även fystränare och får en kandidatexamen från en högskola. Vem tror du lär sig mest, en snubbe som går 2 veckors snabbkurs eller en snubbe som går 3 år på högskola. Grov förenklig men du hajar.

Väl talat broder :thumbup:

MAXX
2009-04-05, 14:59
Blir inte bara PT, blir även fystränare och får en kandidatexamen från en högskola. Vem tror du lär sig mest, en snubbe som går 2 veckors snabbkurs eller en snubbe som går 3 år på högskola. Grov förenklig men du hajar.

ok men du fick det att låta som att dom som har gått där inte fått något annat än pt jobb.

Sparven från Minsk
2009-04-05, 16:17
ok men du fick det att låta som att dom som har gått där inte fått något annat än pt jobb.

De två jag vet om som gått samma utbildning som mig och har jobb i min stad jobbar på gym, med bland annat PT verksamhet. Exakt vad de gör mer på sin arbetsplats eller vad resterande studenter gör nu vet jag ej.

Skulle även tro att de är nöjda med sina PT-jobb, då det faktiskt är det de flesta på min utbildning vill jobba med, även om vi har kompetens för annat.

Sparven från Minsk
2009-04-05, 16:17
Väl talat broder :thumbup:

Man tackar :bow:

Ame
2009-04-05, 18:39
Även fystränar licens får vi.
Av vem då?

Fultjack
2009-04-05, 19:31
Av vem då?

Eleiko.

Vet en tjej som gick detta program för något år sen som nu är fystränare åt Halmstad BK :thumbup:

MAXX
2009-04-05, 19:33
De två jag vet om som gått samma utbildning som mig och har jobb i min stad jobbar på gym, med bland annat PT verksamhet. Exakt vad de gör mer på sin arbetsplats eller vad resterande studenter gör nu vet jag ej.

Skulle även tro att de är nöjda med sina PT-jobb, då det faktiskt är det de flesta på min utbildning vill jobba med, även om vi har kompetens för annat.

Att vara en bra PT beror mer på egen träningserfarenhet än att en tre årig utbildning i biomedecin. Vem som helst kan bli pt utan någon särskild utbildning.

Tycker bara det känns jävligt underkvalificerat när man gått en sån lång avancerad utbildning.

Sparven från Minsk
2009-04-28, 12:35
Att vara en bra PT beror mer på egen träningserfarenhet än att en tre årig utbildning i biomedecin. Vem som helst kan bli pt utan någon särskild utbildning.

Tycker bara det känns jävligt underkvalificerat när man gått en sån lång avancerad utbildning.

Håller med dig fullständigt. Men samtidigt blir man inte bra PT utan de teoretiska kunskaperna bakom sig. De flesta på utbildningen har sysslat med idrott i hela sina liv, vilket ger en bra praktisk erfarenhet att stå på innan man dyker ned i de teoretiska bitarna och fördjupar sig.

Vem som helst kan dock inte komma in på denna utbildning. Krävs ju ett visst betyg för att komma in, till skillnad från alla andra PT utbildningar där vem som helst med tillräckligt mycket pengar kan komma in.

Vi får ju inte bara ut PT och fystränar licens, utan även en kandidatexamen från en högskola och goda kunskaper om kost och träning ;)

Sniggel
2009-04-28, 16:16
Nu skulle jag ju kunna kolla upp det här själv men hur mycket av utbildningen är s.k "träningslära". Hur mycket är Eleiko inblandade i utbildningen?
Jag har läst biomekanik och många av kurserna är likadana. Valde just biomekanik för att jag var intresserad av Idrott och idrottsutrustning (biomedicin fanns inte då) men ville inte ha en renodlad träningsinriktad utbildning då det kändes som om det var för hög konkurrens på marknaden för såna jobb och att biomekanik gav fler möjligheter att falla tillbaka på.
Nu har jag varken lyckats få jobb i det ena eller andra området så man är ju lite nyfiken om det känns lönt att vidareutbilda sig för att få lite extra papper som säger att man är något :p

kalllee
2010-12-28, 12:35
BUMP!!

Är lite inne på denna utbildningen och någon som kan berätta om dom har fått något efter sin utbildning eller liknande? :)

beckman88
2010-12-28, 12:40
Funderade själv att gå denna utbildningen i Halmstad men kollade upp kursplanen och insåg att jag redan har läst 80% av alla kurserna under mitt år här i Australien. Kommer istället att söka till Kiropraktorutbildningen i Odense de kommande åren.

Eddie Vedder
2010-12-28, 12:40
BUMP!!

Är lite inne på denna utbildningen och någon som kan berätta om dom har fått något efter sin utbildning eller liknande? :)

Jag känner två som gått den. Båda är så vitt jag vet arbetslösa och inte kan de särskilt mycket heller.

kalllee
2010-12-28, 12:42
Jag känner två som gått den. Båda är så vitt jag vet arbetslösa och inte kan de särskilt mycket heller.

Har du något annat att rekommendera istället om man vill syssla med något sådant?

Eddie Vedder
2010-12-28, 13:10
Har du något annat att rekommendera istället om man vill syssla med något sådant?

Ja en bredare utbildning där du under studietiden jobbar hårt vid sidan om med egenstudier och kontakter. Typ läkare eller sjukgymmnast kanske. Då har du ju mer möjligheter till arbete även om det inte skulle bli inom träning.

Och vore jag själv idrottare som ville få hjälp skulle tveklöst en duktig sjukgymnast eller idrottsläkare med dokumenterad erfarenheter och referenser ligga högre på min lista än någon som gått den utbildningen.

Joe Hardgainer
2010-12-28, 13:21
Och vore jag själv idrottare som ville få hjälp skulle tveklöst en duktig sjukgymnast eller idrottsläkare med dokumenterad erfarenheter och referenser ligga högre på min lista än någon som gått den utbildningen.

PM:a mig då om sisådär sju år :thumbup:

rolf
2010-12-28, 16:46
Jag går första året nu och är hittills lite besviken på nivån på det hela. Kan iofs vara för att jag pluggat till massör i Finland innan och det känns slött att repetera anatomin som redan sitter. Men överlag intressant och framförallt för jävla roligt. Kan återkomma när jag är klar. :D

kalllee
2010-12-28, 16:47
Jag går första året nu och är hittills lite besviken på nivån på det hela. Kan iofs vara för att jag pluggat till massör i Finland innan och det känns slött att repetera anatomin som redan sitter. Men överlag intressant och framförallt för jävla roligt. Kan återkomma när jag är klar. :D

Lite uppdateringar då och då hade uppskattats! :)

rolf
2010-12-28, 17:10
Lite uppdateringar då och då hade uppskattats! :)

Sure!
Eh, nu har jag jullov. :D

machine gun
2010-12-28, 17:25
Jag trodde att biomedicinare främst jobbade med forskning inom t.ex. läkemedelsindustrin. Är grunden i denna utbildning densamma som på "vanliga" biomedicinprogrammen + några kurser i anatomi och träningslära, eller är det något helt eget?

rolf
2010-12-28, 18:01
Jag trodde att biomedicinare främst jobbade med forskning inom t.ex. läkemedelsindustrin. Är grunden i denna utbildning densamma som på "vanliga" biomedicinprogrammen + några kurser i anatomi och träningslära, eller är det något helt eget?

Nej, det är helt olika.
Biomed. inriktn. fys. trän (http://www.hh.se/utbildning/hittautbildning/sokprogrameftersektion.3401.html?url=752680950%2Fs e_proxy%2Futb_program.asp%3FPtKod%3DNGBIF10h&sv.url=12.70cf2e49129168da015800078845) jämfört med standard biomedicin. (http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=MGBIO)

Shajjn
2010-12-28, 19:27
Oj. Tycker nog att det är både fult och fel att låta kalla det programmet något med "Biomedicin" överhuvudtaget. Hade det varit standard biomedicinkandidat med någon form av randning mot träningsfysiologi/-medicin hade det varit en annan sak.

Sparven från Minsk
2010-12-29, 06:17
Läste klart i sommras. Under utbildningens gång fick jag jobb som PT på ett sats center. Nu när ja är klar jobbar jag som PT på ett sats center i en annan stad. Två av mina klasskamrater jobbar också där, en som PT och en som träningsansvarig för centret. Vi jobbar som PT:s på heltid :thumbup:

Sparven från Minsk
2010-12-29, 06:19
Jag känner två som gått den. Båda är så vitt jag vet arbetslösa och inte kan de särskilt mycket heller.

Känner några sjukgymnaster och en dietist som går arbetslösa, måste bero kass utbildning va ;)

JohPz
2010-12-29, 12:49
Jag går också första året och nivån på både lärare och kurser har varierat en del. Lite besviken på nivån jag med, trodde de skulle vara svårare. (Detta är å andra sidan något den lata gamern i mig uppskattar i smyg ibland:D)

Men som sagt det är riktigt kul och även intressant/lärorikt emellanåt. Dessutom är ju bara första terminen avklarad, inte ens de förresten. Ser fram emot våren. Och jag har även lärt mig en del genom att diskutera med lika intresserade klasskompisar på fritiden, så jag trivs kanon so far.

Sparven från Minsk
2010-12-29, 12:53
Jag går också första året och nivån på både lärare och kurser har varierat en del. Lite besviken på nivån jag med, trodde de skulle vara svårare. (Detta är å andra sidan något den lata gamern i mig uppskattar i smyg ibland:D)

Men som sagt det är riktigt kul och även intressant/lärorikt emellanåt. Dessutom är ju bara första terminen avklarad, inte ens de förresten. Ser fram emot våren. Och jag har även lärt mig en del genom att diskutera med lika intresserade klasskompisar på fritiden, så jag trivs kanon so far.

Som alltid kan man ju glida igenom med G om man vill det. Satsar man på VG krävs det helt plötsligt lite mer och vill man bli duktig, inte bara få bra betyg är det såklart självstudier som gäller. Använd klasskamrater och lärare som bollplank och stöd och läsa massa på sidan om, inte bara för att precis klara en tenta! :)

JohPz
2010-12-29, 13:19
Som alltid kan man ju glida igenom med G om man vill det. Satsar man på VG krävs det helt plötsligt lite mer och vill man bli duktig, inte bara få bra betyg är det såklart självstudier som gäller. Använd klasskamrater och lärare som bollplank och stöd och läsa massa på sidan om, inte bara för att precis klara en tenta! :)

Absolut. Kunde en del anatomi från början så de är en anledning till att första kurserna gick lätt. Men jo, jag har planer på att bli duktig, iaf inom de områden jag är intresserad av.

Scratch89
2010-12-29, 13:54
Om du har betyg; sjukgymnast eller läkare istället.

Andy.da.wohoo
2010-12-29, 15:12
Om du har betyg; sjukgymnast eller läkare istället.

Men det är sju år av studier! Det är så galet lång tid att studera så det är inte värt det i mina ögon.

Fast visst, vill man bli läkare/sjukgymnast så är det ju vägen att gå..

Eddie Vedder
2010-12-29, 15:14
Känner några sjukgymnaster och en dietist som går arbetslösa, måste bero kass utbildning va ;)

Nej arbetsmarkaden. Jag la ingen värdering i utbildningen i sig, bara att de inte fått jobb efter den. Att veta hur pass bra med jobb som kan tänkas vänta är ju viktigt om man funderar på en utbildning.

Fast visst, vill man bli läkare/sjukgymnast så är det ju vägen att gå..

Eller PT fast med mer bredd och mer status än den som gått den här utbildningen.

Ame
2010-12-29, 15:17
Men det är sju år av studier! Det är så galet lång tid att studera så det är inte värt det i mina ögon.

Fast visst, vill man bli läkare/sjukgymnast så är det ju vägen att gå..

Nja, 5.5 år av studier är väl mer korrekt att säga. Efter det så har man AT-tjänst men då jobbar du ju faktiskt även om man fortfarande är under utbildning till viss del visserligen. Men visst mycket studier är det.

smürfpücko
2011-07-25, 21:29
Nu kör vi en bump igen...

Jag är reservplacerad på detta program men antagen på ett annat, detta i Dalarna: http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/Idrottstranarprogrammet-med-inriktning-mot-prestation/

Om jag nu inte ska bry mig om stad utan enbart se till utbildningen, vilken tror ni är bäst/skulle ni valt av dessa två? Det enda jag vet är att jag vill jobba inom idrott, träning och/eller friskvård. Idrottsfysiolog möjligen, och på sikt gärna med elitidrottare. Jag har sökt men knappt hittat nån info alls om detta i Dalarna.
Jag har inte svarat på antagningsbeskedet eftersom jag inte vet. Någon vänlig som vill komma med en input angående biomedicin inr fysiskt träning vs. idrottstränarprogrammet med inriktning mot prestation?

smürfpücko
2011-07-26, 22:17
Jag förstår ju att ingen kan svara på vad jag ska välja, jag vill bara ha reflektioner och "bollplank".
Vore mycket betydelsefullt. Ja rent av livsavgörande.



*kissass*