handdator

Visa fullständig version : Hur är detta möjligt??


Demoneyes
2009-04-04, 10:59
Sprang precis milen första gången på ett halvår.
Resultatet vart: 47 minuter.

Förra året då jag sprang 2-3 gånger i veckan samma runda landade jag på 47-48 minuter men det var efter att jag sprungit kanske 2 månader.

Nu sprang jag på 47 minuter första gången på ett halvår.

Så frågan är nu hur kan detta stämma? Är allt jag hört om att kondition är en färskvara bara bull?

pwnyou
2009-04-04, 11:29
Har du gått upp, gått ner eller stannat på samma vikt?

Demoneyes
2009-04-04, 11:38
Har du gått upp, gått ner eller stannat på samma vikt?

Gått upp kanske 6 kg :P det som gör det hela ännu konstigare...Springer 10 minuter vid varige gym-pass men det borde om något bara göra mig lite explosiv..

creperiet
2009-04-04, 11:38
Hur har träningen sett ut i övrigt?

Tricklev
2009-04-04, 11:39
Springer du på löpband?

Jag har ett par löpband på mitt gym, varav 2 står ut lite, på den ena kan jag antagligen vandra milen på 30minuter utan att få upp ett flås. På den andra får jag springa tills jag lipar och jag kommer ändå bara halva milen på 40minuter.

Demoneyes
2009-04-05, 08:55
Träningen ser ut följande: Gym ca 4-5 gånger /veckan. Springer 10 min eller på crossmaskinen 10 min.

Sprang utomhus..hade kanske förstått om det varit på löpmaskin men sprang ute i skogsrundan.

Någon som har en förklaring/teori?

robin-
2009-04-05, 09:36
Om du VERKLIGEN inte förstår hur det gick till, är ju fel på tidtagningen en stark möjlighet :)

50cent
2009-04-05, 09:44
samma sak med mig, jag tränar endast kondition 1-3ggr i månaden men den blir aldrig sämre ibland blir den tom bättre. väldigt konstigt, vi kanske har bra gener för kondition:D

Rahf
2009-04-05, 09:48
Dagsformen?

The Draf
2009-04-05, 09:58
Mätfel?

pwnyou
2009-04-05, 10:04
Du kanske har kört intensiva styrkepass istället och därmed fått bättre flås/uthålligare ben...

Egentligen spelar det ingen roll VARFÖR din kondition är bättre. Det är fullt möjligt, trots utan direkt konditionsträning på den nivån du ligger, och du borde vara nöjd. Kör på!

Demoneyes
2009-04-05, 11:03
Dagsformen finnes i min journal.

Inget mätfel ställer klockan så jag måste trycka 3 gånger på den för att komma fram till tidtagningen + sen måste jag trycka på en annan knapp för att stänga av den och att den ska ha gjort det av sig sj av och på igen är mindre troligt.

Får väl bara acceptera att jag är ett genetiskt under helt enkelt :cool:

Rahf
2009-04-05, 17:30
Jag menar inte på din nuvarande generella status utan syftade på att du kanske var fräsch denna dag och lite mindre fräsch förut.

WHITEFOLKS
2009-04-05, 18:47
47 minuter är ju inte direkt en jättebra tid (inte menat för att dissa) och det är nog inte ett mirakel att upprätthålla en "47minuterskondition" med bara 10minuters löpning/styrkepass, speciellt inte om du ser till att hålla rätt bra tempo.

Fordon
2009-04-05, 21:17
47 minuter är ju inte direkt en jättebra tid (inte menat för att dissa) och det är nog inte ett mirakel att upprätthålla en "47minuterskondition" med bara 10minuters löpning/styrkepass, speciellt inte om du ser till att hålla rätt bra tempo.

pfft, tala för digjälv, gubbe :P Jag sprang 5km på 30 minuter för några veckor sedan och jag är överlycklig över resultatet haha ;)

pwnyou
2009-04-05, 21:38
Alla är vi individer. Ett resultat för en viss person kan både vara gudomligt eller värdelöst beroende på vems ögon som granskar resultatet.

Hur som hellst så är det grymt att öka sin kondition under en viktuppgång!

Demoneyes
2009-04-08, 08:29
Alla är vi individer. Ett resultat för en viss person kan både vara gudomligt eller värdelöst beroende på vems ögon som granskar resultatet.

Hur som hellst så är det grymt att öka sin kondition under en viktuppgång!

:hbang: :cool:*flex**popcorn*

mangs
2009-04-08, 08:59
Det kanske är någonting i luften jsut nu. Startade en liknande tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128905) häromdagen. Jag tror dock att vissa har bättre förutsättningar för att bibehålla sin kondition trots avsaknad av konditionsträning precis som vissa behåller en stor mängd muskler trots att de slutar styrketräna.

Du har ju ändå sprungit 10 minuter på dina styrkepass vilket säkert på något sätt lyckats behålla den kondition du byggt upp föregående år.

Demoneyes
2009-04-08, 11:22
Det kanske är någonting i luften jsut nu. Startade en liknande tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128905) häromdagen. Jag tror dock att vissa har bättre förutsättningar för att bibehålla sin kondition trots avsaknad av konditionsträning precis som vissa behåller en stor mängd muskler trots att de slutar styrketräna.

Du har ju ändå sprungit 10 minuter på dina styrkepass vilket säkert på något sätt lyckats behålla den kondition du byggt upp föregående år.

Men det låter ju otroligt..har bara kört så jag blivit uppvärmd inge mer.
Knappt blivit svettig.

Blir inte klok på detta.

Guddi
2009-04-08, 12:30
10 minuter ett par gånger i veckan är full tillräckligt för att förbättra konditionen för de flesta som inte konditionstränar regelbundet och även för många som redan tränar kondition. Det handlar lika mycket (ibland mer) om intensitet än om tiden man lägger ner.