handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är egentligen variationen på maten?


robztr14
2009-04-03, 22:33
Har precis börjat inleda viktnedgången men jag funderar över hur viktig variationen på maten egentligen är?

Har snickrat ihop ett matschema men har inte så stor variation.

kanske blir det ca 20 ägg i veckan, 6-7 makrill i tomatsås, 7-8 kesella, keso burkar. 7-8 tonfisk burkar.

Kyckling, nötfärs, räkor, kräftstjärtar har jag också, fast inte i lika stor utsträckning eller vad man ska säga.

Bör jag ta mig en funderare och snickra ihop ett nytt eller funkar denna lilla variation?

JG_81
2009-04-03, 23:56
Det där är väl inte det enda du äter...? Frukt/grönt och hela den biten, hur ser det ut där?

robztr14
2009-04-04, 00:04
frukt äter jag inte. men den gröna är det ingen fara med, där har jag det på det torra. syftade mer på om det kan vara någon fara att äta så mycket av det jag skrivit under ca 2 månader och om jag bör göra om schemat.

Tänkte kolla hur en diet med lite kolhydrater funkar och försöker ligga på ca 150g kolhydrater/dygn. Därför blir det så mycket av det jag skrivit.

förutom banan till den berömda kesogrädden.

Eddie Vedder
2009-04-04, 05:06
Sålänge dina grönsaker inte består av bara isbergssallad, gurka och tomat är det lugnt. Käka broccoli, spenat, paprika, gröna ärter, kokta morötter, lök, vitkål, sparris, brysselkål etc. så är det en utmärkt kost skulle jag säga.:)

Tabbe
2009-04-04, 06:23
Och där kom variationen, jag äter nästan likadant.

Kyckling,kesella,lax,nötter,avocado,havregryn,tonf isk,kött,ägg
Det är det jag nästan alltid handlar.

Sen varierar man med olika grönsaksmixar :)

robztr14
2009-04-04, 07:45
Låter ju helt underbart (:

ChrisDEFC
2009-04-04, 11:34
Det är det jag nästan alltid handlar.

^^ knippe bananer, mjölk till gainer samt en limpa med bröd. det är min standard handling. pålägg till mackorna brukar jag ha i kylen sen blir det mycket utemat så behöver bara ha frukost och mellanmål hemma. självklart finns lite lättlagat som köttbullar å sånt i frysen... hoppas för egen del att det där med variation på mat är överskattat för jag äter rätt ensidigt.

EnTe
2009-04-15, 23:20
Personligen tror jag inte att variationen av mat spelar någon större roll under kortare perioder, som exempelvis en deff.

Det är så ofantligt mycket lättare att plocka ut, 1 frukost, 1lunch och 1 middag som man nogräknat kalorierna i och sen köra på samma tills man tröttnar och då byter ut någon eller alla till nya och kör på dem ett par veckor.

Det blir enklare att laga då man kan göra 1-2v luncher på samma gång etc. Man behöver aldrig oroa sig för vad och hur mycket man stoppar i sig. Man vet precis hur mycket energi man fått i sig och kommer få i sig hela veckan.

Däremot så bör man ju ha en balanserad kost så att man får i sig tillräckligt av P K & F.


Obs! Detta är min personliga uppfattning och har ingen vetenskaplig tyngd, inte ens lite gran... Obs!

Men det funkar bra för mig...

Bahir
2009-04-16, 00:50
Annars är jag i en liknande situation - min kost består av havegrynsgröt och mjölk till frukost, och 3 ägg (scrambled) stekta i lite oliv/rapsolja + keso till lunch och middag. Bör man lägga till grönsaker eller?

Scratch89
2009-04-16, 06:09
Annars är jag i en liknande situation - min kost består av havegrynsgröt och mjölk till frukost, och 3 ägg (scrambled) stekta i lite oliv/rapsolja + keso till lunch och middag. Bör man lägga till grönsaker eller?

Du har havregryn, ägg och mjölk där. Det är i princip, lite hårddraget, det du behöver för att överleva. Lite C-vitamin sen är du good to go.