handdator

Visa fullständig version : Tonåring bygga i deff.


d:fi
2009-04-03, 20:58
Tja.

Är en sextonårig grabb som läst mycket utan finna ett svar. Kan tonåringar bygga i ett energiunderskott? Om man ligger på typ -300-500 kalorier.
Låter ju helt otroligt, men jag hör många kommentarer på flera träningsforum där folk klagar på hur orättvist det är att tonåringar kan bygga i ett kaloriunderskott. Kan vi verkligen det? *gah!*

Mvh

Heppez
2009-04-03, 21:07
Jag fick det rådet av King Grub iaf, att det var möjligt. Och tydligen blir det svårare ju äldre man blir, dock tror jag verkligen att det är effektivare att deffa ner dig till ditt mål för att sedan träna upp dig..

Dock är jag av den sorten som tycker att termer som deffa o bulka används för mycket.. Träna så du mår bra och får dem resultaten precis du är ute efter :)

Eddie Vedder
2009-04-03, 21:10
I den åldern växer man ofta så det knakar i vilket fall som helst. Dessutom innebär nästan alltid den inledande delen av en träningskarriär stora ökningar. Och i den åldern är det ju inte orimligt att man är nybörjare.

Så den allmänna tillväxtmiljön i kroppen i kombination med klassiska nybörjarökningar ger ju ofta tonåringar betydligt bättre förutsättningar än för den som är 30 år och har erferenheter från 15 års seriös träning.

Men att sträva efter att successivt öka i vikt tror jag är det klokaste ändå i den åldern. Aldrig är nog förutsättningarna för kvalitativa ökningar så gynnsamma som i tonåren.:)

d:fi
2009-04-03, 21:47
Okej!

Det är nämligen så att jag tänkt deffa bort några kilo och det känns segt om man inte kan bygga ner under den tiden (jag vet: girigt som fan). Därför undrar jag. Men isåfall kan jag ju deffa och samtidigt vara glad eftersom musklerna växer *flex*

Eddie Vedder
2009-04-03, 21:52
Men isåfall kan jag ju deffa och samtidigt vara glad eftersom musklerna växer *flex*

Det kan du inte förutsätta. Men sannolikheten finns som sagt att du har mer gynnsamma förutsättningar för det.

Men fortfarande krävs ju förstås hårt jobb och seriöst upplägg.

d:fi
2009-04-03, 22:17
Det kan du inte förutsätta.

Sant. :smash:

Kör dock hårt på gymmet med "bra" upplägg, skjöter sömn, kost och ingen alkohol. Nu är det bara att hoppas generna är på min sida!

hasic
2009-04-03, 22:21
Det kan du inte förutsätta. Men sannolikheten finns som sagt att du har mer gynnsamma förutsättningar för det.

Men fortfarande krävs ju förstås hårt jobb och seriöst upplägg.

Kan du utveckla det här?

d:fi
2009-04-03, 22:44
Kan du utveckla det här?

Jag antar det han menar är att man inte går till gymmet och lallar runt. Lyfter vikterna som ser mest lockande ut och kör de övningar man är sugen på, inte de man behöver.
Att man helt enkelt skjöter träningsupplägget seriöst med ett bra upplägg och inte 7 helkroppspass i veckan.

Eddie Vedder
2009-04-04, 05:08
Kan du utveckla det här?

Utveckla? Att vara seriös helt enkelt, jag vet inte om det finns några vetenskapliga kriteriser för seriositet. Men ett upplägg där man tränar när man tränar, vilar när det behövs, tar matintag och näringstiming på allvar etc.

Kischen
2009-04-04, 07:37
Tror det här med att bygga medans man ligger på underskott och i tonåren har blivit mer än vad det är. Bättre förutsättningar är det möjligtvis men jag tror långt ifrån alla lyckas med det.

Mourten
2009-04-04, 07:49
Som alla kids så behöver du inte oro dig om ditt "fett på magen", bygg när du har alla förutsättningar för de å deffa när du blir större/äldre.
Roligare att vara störst på stranden vid 20 än ha rutor på fikonspetanivån i sommar och ragga småtjejer.

d:fi
2009-04-04, 09:24
Ok, det blir väl kanske till att strunta i deffen. Har inte så mycket fett iaf, tänkte bara det kunde vara kul att känna sig stenhård. Tack för alla svar! :D

Raschmus
2009-04-04, 09:33
Jag har full förståelse för om du vill deffa. Det vill jag också! Vad fan gör man inte för beachen?

Men jag har kommit underfunt med det Mourten säger. Jag bygger hellre så länge och mycket jag kan nu när förutsättningarna är som absolut bäst. Precis innan jag kan kalla mig tjock - då blir det deff.

Tycker bara det känns rimligare att bygga längre. Jag tror jag tar min första deff nästa vår. Då har jag byggt seriöst i nästan två år. Jag tror jag är glad efter den deffen att jag inte fjantade mig över ett par dolda rutor ett år sedan.

Mourten
2009-04-04, 09:51
Jag har full förståelse för om du vill deffa. Det vill jag också! Vad fan gör man inte för beachen?

Men jag har kommit underfunt med det Mourten säger. Jag bygger hellre så länge och mycket jag kan nu när förutsättningarna är som absolut bäst. Precis innan jag kan kalla mig tjock - då blir det deff.

Tycker bara det känns rimligare att bygga längre. Jag tror jag tar min första deff nästa vår. Då har jag byggt seriöst i nästan två år. Jag tror jag är glad efter den deffen att jag inte fjantade mig över ett par dolda rutor ett år sedan.

Klokt, du börjar mogna Raschmus ;)

Commando1980
2009-04-04, 15:42
Tja.

Är en sextonårig grabb som läst mycket utan finna ett svar. Kan tonåringar bygga i ett energiunderskott? Om man ligger på typ -300-500 kalorier.
Låter ju helt otroligt, men jag hör många kommentarer på flera träningsforum där folk klagar på hur orättvist det är att tonåringar kan bygga i ett kaloriunderskott. Kan vi verkligen det? *gah!*

Mvh

jag tycker att du ska vänta med deffen i ett par år (såvida du inte är extremt tjock).

d:fi
2009-04-04, 17:34
Jag är inte ens mullig. Är fortfarande "smal" enligt er enorma byggare. Känner dock jag skulle vilja veta om jag har förutsättningar för att få 6-pack eller om jag bara kan ha 4-pack.