handdator

Visa fullständig version : krympa av marklyft?


Big_Vik
2003-08-01, 22:24
kan man det?

z_bumbi
2003-08-01, 22:31
Ja.. i alla fall tillfälligt.

zombiealex
2003-08-01, 22:32
Inte vad jag har hört. Däremot efter ett hårt Knäböjpass har jag hört att man kan bli något kortare än man var innan passet. Men det ska tydligen rätas ut igen sedan.

Belastningen tas ju från olika håll (dvs marklyft vs. knäböj).

Men somsagt... "i no'naathing"...

Langster
2003-08-01, 22:44
Det är märkligt, för jag verkar ha växt en halv centimeter nu på de senaste åren, trots att jag kört mark och böj vilket jag aldrig gjort tidiare... Kanske felmätning tidigare eller nu. Men krympt har jag ju inte iaf.

zombiealex
2003-08-01, 22:51
Originally posted by Langster
Det är märkligt, för jag verkar ha växt en halv centimeter nu på de senaste åren, trots att jag kört mark och böj vilket jag aldrig gjort tidiare... Kanske felmätning tidigare eller nu. Men krympt har jag ju inte iaf.

Vid knäböj så kan ryggen tryckas ihop något, dvs om det är riiiiktig tungt :) = krympning. menmen...

Prankie
2003-08-01, 23:04
Jag tror det är muskeldragningar du menar. När man jobba så hårt så kan det hända att muskler dra ihop sig och stanna sig där. Sen gör det jävlig hårt om det inte släpper.

Andyh
2003-08-02, 07:05
jag vill krympa. typ sådär 5-10cm hade varit fint

z_bumbi
2003-08-02, 09:11
Originally posted by zombiealex
Inte vad jag har hört. Däremot efter ett hårt Knäböjpass har jag hört att man kan bli något kortare än man var innan passet. Men det ska tydligen rätas ut igen sedan.

Belastningen tas ju från olika håll (dvs marklyft vs. knäböj).

Men somsagt... "i no'naathing"...

Belastningen på ryggen vid knäböj kommer uppifrån, belastningen på ryggen vid marklyft kommer uppifrån...

Man kan alltså trycka ihop ryggen tillfälligt om man kör tunga mark och böj, men det krävs en hel del vikt för att det ska ske. Permanenta skador är nog ganska ovanliga.

Viveqa
2003-08-02, 09:18
Har för mig att man är 1cm kortare på kvällen gentemot morgonen p.g.a. gravitationen, alltså ifall man krymper utav mark så är det tillfälligt och rättar till sig under natten.

Tycker också att jag har blivit längre sedn jag började träna, det beror förmodligen på bättre hållning?

Nitrometan
2003-08-02, 10:24
Viveqa: Mmmmmmmm, med den hållningen! :love: :hbang:

Om man skulle bli kortare av mark och böj så är det bara tillfälligt, sen kan man ju tänka sig att de små musklerna mellan/kring kotarna biffar till sig och man blir nån mm längre.

Andyh: Då är det nog bara amputation som gäller.

Kimo
2003-08-02, 18:16
Originally posted by Andyh
jag vill krympa. typ sådär 5-10cm hade varit fint

Ah, ge dom till mig, vem ska jag döda? :bow:

js44
2003-08-02, 18:21
Originally posted by Langster
Det är märkligt, för jag verkar ha växt en halv centimeter nu på de senaste åren, trots att jag kört mark och böj vilket jag aldrig gjort tidiare... Kanske felmätning tidigare eller nu. Men krympt har jag ju inte iaf.

Hur gammal är du? Jag tror inte jag var färdigväxt (på längden) förrän ungefär i 25-års åldern.

/J

Nils
2003-08-02, 18:29
Originally posted by js44


Hur gammal är du? Jag tror inte jag var färdigväxt (på längden) förrän ungefär i 25-års åldern.

/J
Va??!! Jag var färdig vid 15...
Nils

js44
2003-08-02, 18:31
Originally posted by Nils

Va??!! Jag var färdig vid 15...
Nils

Tja, vi är alla olika... :)

/J

zombiealex
2003-08-03, 01:04
Originally posted by z_bumbi


Belastningen på ryggen vid knäböj kommer uppifrån, belastningen på ryggen vid marklyft kommer uppifrån...

Man kan alltså trycka ihop ryggen tillfälligt om man kör tunga mark och böj, men det krävs en hel del vikt för att det ska ske. Permanenta skador är nog ganska ovanliga.

Fast när man kör mark så har du inte 100+ på axlarna.

Därför belastar/trycker inte vikterna ihop ryggen lika mycket som ett knäböj gör.

När jag kör mark så känner inte jag av belastningen i ryggen på samma sätt som i ett knäböj. I mina knäböj känns det som ryggraden pressas ihop av alla vikter. Fast det kanse bara är så för mig.

Viveqa
2003-08-03, 07:40
Originally posted by Nitrometan
Viveqa: Mmmmmmmm, med den hållningen! :love: :hbang:

Om man skulle bli kortare av mark och böj så är det bara tillfälligt, sen kan man ju tänka sig att de små musklerna mellan/kring kotarna biffar till sig och man blir nån mm längre.

Andyh: Då är det nog bara amputation som gäller.

Jepp, resultatet utav massvis utav marklyft :thumbup:
Mer tunga basövningar åt kvinnorna :kickass:

Nils
2003-08-03, 07:42
Originally posted by zombiealex


Fast när man kör mark så har du inte 100+ på axlarna.

Därför belastar/trycker inte vikterna ihop ryggen lika mycket som ett knäböj gör.

När jag kör mark så känner inte jag av belastningen i ryggen på samma sätt som i ett knäböj. I mina knäböj känns det som ryggraden pressas ihop av alla vikter. Fast det kanse bara är så för mig.
Det är vanligt att köra mark med tyngre vikter än knäböj. Kör du såpass mycket tyngre böj än mark?
Nils

Andyh
2003-08-03, 07:43
Originally posted by zombiealex


Fast när man kör mark så har du inte 100+ på axlarna.

Därför belastar/trycker inte vikterna ihop ryggen lika mycket som ett knäböj gör.

När jag kör mark så känner inte jag av belastningen i ryggen på samma sätt som i ett knäböj. I mina knäböj känns det som ryggraden pressas ihop av alla vikter. Fast det kanse bara är så för mig.

visst har jag 100+ på axlarna i både mark å böj
i böj ligger ju vikten direkt på axlarna men i marklyftet drar ju vikten i armarna som sitter fast i axlarna så indirekt har du ju vikten på axlarna även där eller resonerar jag helt fel nu :confused:

zombiealex
2003-08-03, 11:22
Originally posted by Andyh


visst har jag 100+ på axlarna i både mark å böj
i böj ligger ju vikten direkt på axlarna men i marklyftet drar ju vikten i armarna som sitter fast i axlarna så indirekt har du ju vikten på axlarna även där eller resonerar jag helt fel nu :confused:

hmm... jag förstår hur du menar. Men när jag kör mark så känner jag knappt av belastningen i ryggraden eller axlar på det sätt du beskriver. Nu är lyfter jag inte speciellt mycket i mark (160kg) men kanske om jag ligger på 200kg så?

Känner bara belastning i ländryggen.

Vid knäböj så ligger stången och trycker på hela tiden så det känns obehagligt. Men somsagt, det kanske är bara jag som känner det.

Dags att :eating:

Pressarn
2003-08-14, 19:51
Det beror nog mest på att du spänner magen sämre när du kör knäböj. Jag känner iaf inte av nånting i ryggen om jag spänner magen maximalt, grejen är att det är svårt att hålla den så spänd när man andas.

mangs
2003-08-15, 08:27
Jag har stått still i växten sedan jag var 15 men de senaste två åren (är 25 nu) verkar det som jag växt ytterligare två cm. Ha r kört knäböj o marklyft i ca 3 år nu, en slump?

Pressarn
2003-08-15, 09:07
Möjligt att hållningen har förbättrats.