handdator

Visa fullständig version : Far har höga levervärden


tsp
2009-04-03, 16:12
Fick reda på att pappa har höga levervärden då levern "läcker" som min mor uttryckte det. Antar att det menas att den läcker ut enzymer eller nåt från protein i blodet?

Pappa äter ganska mycket kvarg, 250-500g per dag. Kan detta ha någon roll i sammanhanget?

Ifall det inte är kvargen som är orsak till de förhöjda värdena, kan kvargen försämra hans tillstånd ännu mer?

Jag vet att man kan få förhöjda levervärden av överkonsumering av protein, men jag har inte fått klart för mig om detta endast gäller protein från kosttillskott eller om det gäller allt protein man får i sig?

Rahf
2009-04-03, 16:14
Det är den totala mängden protein som spelar roll. Är den kraftigt överdriven så kan det vara negativt för hormonbalansen i kroppen.

mikaelj
2009-04-03, 16:25
Är det inte njurarna som tar stryk av protein, och levern av alkohol & fruktos?

Sverker
2009-04-03, 17:33
Mediciner, alkohol, kraftigt kaloriöverskott är några exempel på saker som kan skada levern.


Någon ledtråd där kanske ?

Pjotor
2009-04-04, 07:14
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=709
http://www.primavi.se/fragel_dietist/qapost.cfm?ID=376&subjectName=Livsmedelsr%C3%A5d
http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=19669

Alkohol, övervikt, diabetes, läkemedel eller leversjukdom verkar vara de vanligaste orsakerna.

Eddie Vedder
2009-04-04, 07:28
tsp: Hur har din far fått reda på sina dåliga levervärden? Jag tycker det känns konstigt om han fått det konstaterat av en läkare och inte därefter fått någon utredning och mer information.

Berättade läkare bara att levervärdena var dåliga och sedan "tack och adjö"?

Tolkia
2009-04-04, 10:04
+1 på Eddie; jag antar att provtagningen gjordes som del av en undersökning, vilken i sin tur föranleddes av något? Det är ju inte så vanligt att man bara går och tar prover sådär utan anledning.

tsp
2009-04-04, 12:24
Mediciner, alkohol, kraftigt kaloriöverskott är några exempel på saker som kan skada levern.


Någon ledtråd där kanske ?

Nej inte direkt faktiskt.

tsp: Hur har din far fått reda på sina dåliga levervärden? Jag tycker det känns konstigt om han fått det konstaterat av en läkare och inte därefter fått någon utredning och mer information.

Berättade läkare bara att levervärdena var dåliga och sedan "tack och adjö"?

Det var väl någon ganska random undersökning som gjordes bara. Självklart ska det följas upp men än så länge säger han att dem inte sagt varför läget är som det är. Men det kan som sagt bero på diabetes som någon sa. Aja.

+1 på Eddie; jag antar att provtagningen gjordes som del av en undersökning, vilken i sin tur föranleddes av något? Det är ju inte så vanligt att man bara går och tar prover sådär utan anledning.

Ja precis.


Men jag undrar om det där med protein, hade jag fått det om bakfoten eller? Är det njurarna eller levern som tar stryk av det?

Tolkia
2009-04-04, 12:28
Det brukar vara njurarna man talar om när det gäller protein. Men även där behövs ofta en bakomliggande defekt/sjukdom för att allvarliga problem skall uppstå. Jag har svårt att tänka mig att 500 g kvarg om dagen skulle ge leverskador (undantaget då om de är del i ett stort överintag och därav följande övervikt, som någon redan har nämnt, men då handlar det ju om hela kosthållningen och inte kvargen speciellt).