handdator

Visa fullständig version : Lägger man på sig olika beronde på vad man äter?


magdalenae
2009-04-03, 15:46
Detta är säkert min mest korkade fråga här hittills, jag vet inte men jag har iallafall funderat på en sak. Eftersom jag underviktig och ska upp minst 10 kilo i vikt så tänker jag ju ofta på hur man "bäst" eller rättare sagt, snyggast går upp i vikt. Lägger man på sig olika beronde på om man äter mer av något näringsämne och mindre av något annat? Eller hänger allt på gener och arv och hur man såg ut innan viktnedgången?

Jag är ju inte direkt ute efter att bygga muskler utan vill ha tillbaka min normala kropp. Såklart vill man ju vara fit, men liksom "vanlig".

Trance
2009-04-03, 16:04
Att få i sig tillräckligt (optimalt?) med protein är väl det första man tänker på.

magdalenae
2009-04-03, 16:07
Okej, så det gäller inte främst om man vill bygga muskler? Det är liksom inte så att jag utesluter nåt av de tre, men jag gillar gröt och smörgås ganska mycket...eller ja, frukostmat är väl helt enkelt "lättast" för mig att äta.

mikaelj
2009-04-03, 16:26
Du får säga lite mer om vad du äter på en dag, smörgås & gröt till frukost är en ganska liten del av ditt energiintag.

z_bumbi
2009-04-03, 16:39
Jag gissar att du ska normalisera din mat och ditt förhållande till mat? Frukostmat är bra så längde du får i dig de kalorier du behöver för att gå upp i vikt, nackdelen kan vara om du äter mycket gröt (eller fiberhavregryn) och grovt bröd då fiberhalten kan bli för hög men det är inget akut problem om inte magen säger ifrån.

wintersnowdrift
2009-04-03, 17:07
Fokusera på att inte tänka så mycket :). Lättare sagt än gjort, jag vet, men i din situation skulle jag tro att varje kilo gör dig snyggare oavsett var eller hur det lägger sig (med risk för att jag uttrycker mig klumpigt nu - tror dock att du förstår vad jag menar). Du kommer att återfå din vanliga kropp när du börjar äta som vanligt igen.

//Kristin

Tolkia
2009-04-03, 18:48
Det mesta har redan sagts. Angående frukostmat så håller jag med om att det är gott, men jag antar, som z_bumbi, att du behöver normalisera ditt förhållande till mat totalt, och även om det är begripligt att i första läget falla i fällan att äta mycket gröt och smörgås för att det känns "safe", så bör du äta annan, "vanlig mat" också. Jag har ett diffust minne av att du brukar posta bilder på lunchmat som får mig att misstänka att du kanske behöver våga prova att äta potatis och pasta ihop med laxen och kycklingfilén, kan det stämma? Man måste ta steget ur sin comfort zone ibland för att gå framåt.

magdalenae
2009-04-03, 22:06
Tack för alla svar hittills! Jag äter vanlig mat också men det blir ofta frukostmat till lunch och sen lagad mat till middag. Och som du, Tolkia, säger så fegar jag alltid ur med kolisarna till köttet och grönsakerna. Det är konstigt att de kolisarna är farligare än de från tex gröten... Jag kom på nu när jag läste era svar att jag nog ville höra att man kan "ösa" på med kolhydrater utan att oroa sig över att bli större på "fel" sätt, jag vill ju så himla gärna kunna äta en normal portion med pasta/ris/potatis EGENTLIGEN! Jag vet ju att jag faktiskt tycker det är gott....bara jäkligt "farligt"...

magdalenae
2009-04-03, 22:09
Fokusera på att inte tänka så mycket :). Lättare sagt än gjort, jag vet, men i din situation skulle jag tro att varje kilo gör dig snyggare oavsett var eller hur det lägger sig (med risk för att jag uttrycker mig klumpigt nu - tror dock att du förstår vad jag menar). Du kommer att återfå din vanliga kropp när du börjar äta som vanligt igen.

//Kristin

Jag förstår precis vad du menar och det är så jag försöker tänka också! Men så tänker ju förnuftet och ögonen en sak, medan sjukdomen tänker en annan! Well well, bara att kämpa på! Jag har ju "vunnit" 5 kg hittills hihi:)

Tolkia
2009-04-03, 22:16
Du behöver avdramatisera, ja. T.ex. genom att våga äta pasta, ris, potatis igen. Ett val att äta eller inte äta det ena eller det andra kan du först göra när du vet att du KAN äta om du vill. Så ja, du kan lätt äta normalportioner kolhydrater utan att på nolltid bli tokplufsig eller gå upp i vikt på ett "fult" sätt.

Samir Troudi
2009-04-04, 11:50
Jag tycker ni missar en viktigt grej. Att det den nyvunna kroppsmassans sammansättning beror på i vilken takt man överäter.

Jag skulle rekomendera att inte stressa på för mycket med vikten. Visst behöver du gå upp i vikt men det innebär inte att det skulle få motsatt effekt om du skulle lägga på dig för mycket fett för snabbt och du skulle få för dig att dra i nödbromsen och backa.

Lägg dig på ett moderat kcalöverskott och stressa inte.
Det är inte så mycket om vad du äter utan snarare hur mycket av vad du äter.

Sikta tex inte på att gå upp 5kg på en vecka utan lite mer långsiktligt

z_bumbi
2009-04-04, 12:24
Problemet i samband med långvarig underätning brukar snarare vara det omvända, det krävs ganska mycket energi för att gå upp i vikt i förhållande till vad man tidigare har ätit och det är svårt att vänja sig vid mängderna.

Tolkia
2009-04-04, 12:25
Ährm, nu kan jag bara svara för mig själv, men att jag inte tar upp den saken är för att jag inte ser att den finns med som ett alternativ i det aktuella fallet. Vi snackar om och med en anorektiker som fortfarande är sjukligt rädd för att äta, särskilt sådant som inte är utprövat och "safe". De fem kilona som nämns i tråden har, som jag förstår det, inte direkt gått på en vecka.

Eddie Vedder
2009-04-04, 13:08
Kanske lite offtopic och du svarar bara om du vill Magdalena (och du får ju såklart alltid PM:a mig som du ju redan vet) men har du någon kontakt med ÄS-enheten här i Uppsala nu när du inte bor här för tillfället?

Jag vet ju att det sakta men säkert gick åt rätt håll då men nu känns det ju ganska oroande om du upplever det så svårt igen.:(

magdalenae
2009-04-04, 13:22
Jag har gått upp fem sedan 28 november förra året så det är inga snabba kilo direkt. Dessutom är det ju med hjälp av näringsdryckerna jag dricker som ger mig ett överskott på 1080 kcal om dan. Skulle jag inte dricka dem skulle jag antagligen rasa i vikt igen så någon överätning är det ingen risk för om man säger så=P

Till Eddie: Nej, jag har ju flyttat och är nu skriven i Karlstad. Ska träffa en psykolog där på tisdag så att jag ska få fortsatt stöd och uppföljning och det känns bra!!

Jag mår väldigt mycket bättre nu efter att jag har flyttat hem men det krånglar ju fortfarand med maten vissa perioder när man "känner" sig för plufsig. (Total inbillning egentligen då min viktuppgång går sjuuukt segt) Men det går inte bakåt iaf, varken i tankarna eller med vikten:)

Tolkia
2009-04-04, 13:29
TS: Bra att du får en ny kontakt.

Eddie: Jag tycker inte att det låter så extremt; det tar ofta väldigt, väldigt lång tid att jobba bort ätstörningar, och de jobbiga tankarna och känslorna kring mat etc. kan finnas kvar länge efter att man börjat äta något så när normalt. Ju längre tid man gick med det innan man fick vård, desto längre brukar det ta att bli frisk.

Eddie Vedder
2009-04-04, 13:32
Eddie: Jag tycker inte att det låter så extremt; det tar ofta väldigt, väldigt lång tid att jobba bort ätstörningar, och de jobbiga tankarna och känslorna kring mat etc. kan finnas kvar länge efter att man börjat äta något så när normalt. Ju längre tid man gick med det innan man fick vård, desto längre brukar det ta att bli frisk.

Nu blev jag osäker på vad du egentligen svarar på. Det är inget som är extremt, det vet jag.

Men jag vet ju samtidigt att Magdalena fick väldigt bra stöd och hjälp här i Uppsala och undrade bara om motsvarande gick att få på annat håll. Om inte hade jag helt enkelt blivit orolig för hennes skull.

eop
2009-04-13, 14:45
kan va jag som missuppfattar TS, och om så är fallet så lånar jag tråden till en fråga.
Finns det mat som "lättare lägger sig på speciella ställen?" tex svenssons går alltid omkring och säger "ahh, äter man chips så lägger det sig direkt runt magen". Eftersom man inte kan påverka var man förbränner fett så borde man ju inte heller kunna påverka var man lagrar fett.

mikaelj
2009-04-13, 14:45
Män lagrar på sig mer fett på magen och kvinnor på höfterna. Det är genetiskt betingat. Men visst lagrar det på sig någorlunda jämnt fördelat över hela kroppen.

Men sedan handlar det också om vad som händer med det du äter, samt mättnad. Jämför 400 kcal från gelegodis och 400 kcal från tonfisk.

Alfred Nobel
2009-04-13, 14:59
Jag lägger på mig mest runt magen och har väldigt långsmala ben, dåliga gener?

mikaelj
2009-04-13, 15:03
Jag lägger på mig mest runt magen och har väldigt långsmala ben, dåliga gener?

Släkt med en marackas?

(det är inte helt ovanligt med män som har smala armar, ben, rumpa men en stor & fin mage. kanske beror på testosteronnivåer? troligtvis är de där receptorerna som styr in var fettet lagras mer koncentrerade till magområdet på dig)

Eddie Vedder
2009-04-13, 15:03
kan va jag som missuppfattar TS, och om så är fallet så lånar jag tråden till en fråga.
Finns det mat som "lättare lägger sig på speciella ställen?" tex svenssons går alltid omkring och säger "ahh, äter man chips så lägger det sig direkt runt magen". Eftersom man inte kan påverka var man förbränner fett så borde man ju inte heller kunna påverka var man lagrar fett.

Det är hormonellt betingat, framför allt genetiskt men även livsstilen påverkar. Inaktivitet, rökning, ohälsosamma kostvanor, stress m.m. gynnar mer ohälsosam fettinlagring. Den fettinlagringen som kallas visceralt fett och som innebär fettet som ansamlas runt organen i bukhålan. Det fettet på magen som täcker rutorna är det subkutana bukfettet och är inte lika hälsovådligt.

Man kan alltså ha mindre mage än en annan person men fortfarande ha en skadligare fetma.

Alfred Nobel
2009-04-13, 15:10
Släkt med en marackas?

(det är inte helt ovanligt med män som har smala armar, ben, rumpa men en stor & fin mage. kanske beror på testosteronnivåer? troligtvis är de där receptorerna som styr in var fettet lagras mer koncentrerade till magområdet på dig)

Njae, inte vad jag vet, dock föddes farfar som en symbal. Så det kanske finns från tidigare generationer.

Ge mig testosteron :(

mikaelj
2009-04-13, 15:19
Vet inte om mer testosteron är vad du vill ha, eftersom det är (om jag inte fått det om bastuban) vad som orsakar marackasformen... Om vi utgår från att det är så, är du säker på att det är din farfar och inte din morfar du pratar om? :-)

Sen finns det ju tusen och en andra faktorer som påverkar fettinlagring. Farbror stress, t.ex.

Eddie Vedder
2009-04-13, 15:28
Vet inte om mer testosteron är vad du vill ha, eftersom det är (om jag inte fått det om bastuban) vad som orsakar marackasformen...

Du har fått det om bastuban. Könshormon skyddar mot bukfetma, sänkta testosteronnivåer hos män ökar risken för visceral fettansamling. Kvinnors situation är den motsatta, d.v.s. skydd av östrogen men större risk efter menopausen då det sker en hormonell förändringe östrogen/testosteron.

Morty
2009-04-13, 15:43
Det är hormonellt betingat, framför allt genetiskt men även livsstilen påverkar. Inaktivitet, rökning, ohälsosamma kostvanor, stress m.m. gynnar mer ohälsosam fettinlagring. Den fettinlagringen som kallas visceralt fett och som innebär fettet som ansamlas runt organen i bukhålan. Det fettet på magen som täcker rutorna är det subkutana bukfettet och är inte lika hälsovådligt.

Man kan alltså ha mindre mage än en annan person men fortfarande ha en skadligare fetma.

Lite off, men säger man "Visseralt" eller "Viskeralt"?

Eddie Vedder
2009-04-13, 15:54
Lite off, men säger man "Visseralt" eller "Viskeralt"?

Fetstilta.:)

jenni
2009-04-13, 17:44
jag tror också det bästa är att inte tänka så mycket, utan äta av allt och inte se viss mat som "dålig" eller onyttig, Du har ju lite problem med kolisarna, men testa ät mer kolhydrater under en vecka så ska du se att de inte är farliga, du kommer inte att svälla upp bara för att du äter dem

kram jenni

BigBuck
2009-04-13, 20:09
Det är hormonellt betingat, framför allt genetiskt men även livsstilen påverkar. Inaktivitet, rökning, ohälsosamma kostvanor, stress m.m. gynnar mer ohälsosam fettinlagring. Den fettinlagringen som kallas visceralt fett och som innebär fettet som ansamlas runt organen i bukhålan. Det fettet på magen som täcker rutorna är det subkutana bukfettet och är inte lika hälsovådligt.

Man kan alltså ha mindre mage än en annan person men fortfarande ha en skadligare fetma.

Samt att stress är en bov i vissa personers drama.
Kortisol i samband med katekolaminer bidrar till ökad fettinlagring.... och det råkar vara just kring buken vi har flest kortisol-receptorer.
Och vips; det metabola syndromet är ett faktum.

Men nu är jag ju Off Topic...:whipped:

Grandmaster
2009-04-14, 05:44
Du har fått det om bastuban. Könshormon skyddar mot bukfetma, sänkta testosteronnivåer hos män ökar risken för visceral fettansamling.

Extremerna ökar risken för visceral fettinlagring, och mycket pekar på att det är bäst med normala/något över medel halt testosteron för en skyddande effekt. Samma sak med prostatan, där både låga och väldigt höga halter ökar risken för besvär. Tror möjligtvis det kan gälla håravfall också, även om jag är lite mindre säker på den punkten (höga nivåer + många DHT-receptorer i hårbotten är en mindre lyckad kombination, men jag har för mig att även lägre nivåer testo kan leda till håravfall, via en annan mekanism).

Grandmaster
2009-04-14, 05:50
Samt att stress är en bov i vissa personers drama.
Kortisol i samband med katekolaminer bidrar till ökad fettinlagring.... och det råkar vara just kring buken vi har flest kortisol-receptorer.
Och vips; det metabola syndromet är ett faktum.

Men nu är jag ju Off Topic...:whipped:

Kortisol ökar inte fettinlagringen, tvärtom mobiliserar hormonet energi, men kroniskt förhöjda nivåer kan visserligen leda till ofördelaktig näringspartitionering via insulinresistans och ökad glukoneogenes. Ganska komplext hormon. På kort sikt gör det stor nytta, på lång sikt ställer det till en massa otyg om det ligger på en konstant hög nivå.