handdator

Visa fullständig version : Viktstando


gunde1
2009-04-03, 08:29
Hur länge anses vara normalt att man står stilla i vikten trots att man ligger på ett rejält kcal underskott.När bör man kolla skölj körtel mm.Det ÄR rätt räknat gällande kalorier inget är glömt mm.

Tabbe
2009-04-03, 08:34
vikt,längd,träningsmängd,kcal?

som svar på frågan du räknar antagligen fel, äter för mycket eller rör dig för lite. Men vikten kan ju stå lite still en vecka kanske, väg dig under samma förutsättningar.

Exhale_
2009-04-03, 08:35
Hur kan du vara säker på att du räknar antalet kalorier rätt gentemot din energiförbrukning?

Du får gärna berätta lite mer om din deff hittills i stora drag. Har du nedreglerat energiintaget allt eftersom du tappat i vikt?

Jag tror inte man ska räkna med att det är något fel på en det första man gör utan mer tänka igenom sin deff.

gunde1
2009-04-03, 08:57
Som jag skrev så ligger jag väldigt lågt på kalorier pga att jag är sent ute,men det skulle bara påverka viktnedgången positivt.Förbränning på sparlåga mm är ju avhandlat sen tidigare så det har jag bortsett ifrån i mina funderingar.Och
muskelförlust under deffen finns medkalkylerat.


Vikt 82
Längd 1,74
Träning 4ggr/ vecka
Kcal/ dag 1000-1200

Rahf
2009-04-03, 09:04
Hade sköldkörteln varit problemet så hade du sett tecken genom ett kraftigt nedsatt välmående. Det är inte bara vikten som påverkas av en nedsatt hormonproduktion.

Hur länge har du haft detta energiintag nu?

gunde1
2009-04-03, 09:20
Ok, mitt allmäntillstånd är bra jag mår prima så då kanske det inte är något fel på skjölj körteln.Jag minskade från 85 till 81,5 på ca 3 veckor för att sedan gå upp ett kg och har legat kvar där i 3 veckor.Jag har legat på nämnda intag minst fyra veckor, jag har även testat med en ätar dag för att se om det kunde påverka då åt jag ca 3000kcal men det hjälpte inte.Jag vet att jag ligger väldigt lågt på kalorier men trots det så mår jag bra och har bra ork hela vägen.Men det är inte så bra för humöret att man ligger stilla.

Rahf
2009-04-03, 09:21
Du väger dig vid vilken tidpunkt? Under vilka förhållanden?

Flexipop
2009-04-03, 09:23
Jag är lika lång som du och fastnade just på 82-83kg i en vecka. I morse var det dock 81,5 så jag hoppas det bär neråt nu.
Hur är det med kroppsmåtten? Händer det ingenting där heller?

gunde1
2009-04-03, 09:30
Jag väger mig varje fredag kl 0530 på tom mage efter toa besök.Jag kan nämna att jag har slutat med morgon+kvällspromenader tot.ca 2 timmar/dag för jag läst att andra som drog ner på cardion under deff ökade sin vikt reducering (vätska?)

Exhale_
2009-04-03, 09:33
Jag väger mig varje fredag kl 0530 på tom mage efter toa besök.Jag kan nämna att jag har slutat med morgon+kvällspromenader tot.ca 2 timmar/dag för jag läst att andra som drog ner på cardion under deff ökade sin vikt reducering (vätska?)

Har du justerat kcal-intaget efter neddragningen av promenader?

Rahf
2009-04-03, 09:34
Ökad viktreducering genom minskad energiförbrukning? Nu börjar jag bli förvirrad själv.

gunde1
2009-04-03, 09:39
Ja ,någon tävlande förklarade att om man under en deff körde väldigt mycket cardio så finns möjligheten att man samlar vätska och på så vis står vikten stilla.

Exhale_
2009-04-03, 09:40
Ja ,någon tävlande förklarade att om man under en deff körde väldigt mycket cardio så finns möjligheten att man samlar vätska och på så vis står vikten stilla.

Tävlande? I vadå? Bara för att en person tävlar i något betyder inte det att personen är kunnig inom kost/näringslära.

Du går ned i vikt av ett energiunderskott. Om du sänker energiunderskottet genom att röra på dig mindre så kommer du givetvis tappa vikt i långsammare takt.

gunde1
2009-04-03, 09:42
Exhale. Jag har inte justerat men jag ligger ju enbart på 100-1200kcal/dag
det skall vara ett underskott på¨ca 100-1400/dag

Exhale_
2009-04-03, 09:49
Exhale. Jag har inte justerat men jag ligger ju enbart på 100-1200kcal/dag
det skall vara ett underskott på¨ca 100-1400/dag

Okej, det lät ju lite skumt :(

Du är säker på att du inte räknar fel? För du någon sorts journal över vad du äter och vilka mängder?

Testa att käka så du hamnar på ett underskott av 500 kcal ett par dagar. Variation förnöjer :D

Rahf
2009-04-03, 09:50
Ja ,någon tävlande förklarade att om man under en deff körde väldigt mycket cardio så finns möjligheten att man samlar vätska och på så vis står vikten stilla.

Det är viktigt för tävlande eftersom de inte vill samla på sig någon vätska precis innan tävling. Använder du måttband och spegelmått utöver vågen?

gunde1
2009-04-03, 09:51
Tävlande? I vadå? Bara för att en person tävlar i något betyder inte det att personen är kunnig inom kost/näringslära.

Du går ned i vikt av ett energiunderskott. Om du sänker energiunderskottet genom att röra på dig mindre så kommer du givetvis tappa vikt i långsammare takt.

Jag ligger på energiunderskott på minst 1000 kcal /dag men går INTE ner i vikt.
Det var det som jag skrev in och frågade om.

gunde1
2009-04-03, 09:55
Det är viktigt för tävlande eftersom de inte vill samla på sig någon vätska precis innan tävling. Använder du måttband och spegelmått utöver vågen?

Jag kollar med måttband och spegel måtten har minskat minimalt och spegeln visar ingen större förändring (men det är ganska kort tid)

gunde1
2009-04-03, 09:59
Okej, det lät ju lite skumt :(

Du är säker på att du inte räknar fel? För du någon sorts journal över vad du äter och vilka mängder?

Testa att käka så du hamnar på ett underskott av 500 kcal ett par dagar. Variation förnöjer :D

Jag för journal på ALLT jag äter.Om jag skall ligga på 500 kcal under så innebär det att jag halverar mitt underskott. Nu blir jag förvirrad.......... men är mycket tacksam för er hjälp.

hot_tuna
2009-04-03, 10:01
Personligen anser jag att vägning en gång per vecka är alldeles för sällan för att du ska kunna dra säkra slutsatser på en vecka-till-vecka bas.
jag väger mig varje morgon måndag till fredag och gör ett medelvärde för veckan. Sedan tittar jag BARA på medelvärdet.
Det intressanta är att jag ofta kan väga mer i slutet på veckan, och det kan lätt skilja 0,5 kg från dag till dag - upp eller ner. Det lägsta och högsta värdet kan skilja 1.5 kg över en vecka. Trots detta visar medelvärdena på en stadig nergång med 0,3-0,6 kg per vecka.
Du säger att du har legat stilla i 3 veckor nu, men det jag menar är att detta kan lätt ligga inom "felmarginalen".
Jag håller med att du borde komplettera med måttband, det upplever jag visar betydligt jämnare värden. Går man upp ett kg och ligger kvar på samma midjemått tolkar jag iallafall det som naturliga svängningar och inte något bevis på att jag ligger stilla eller går upp i fettvikt.
Så, keep up the good job. Ligger du på ett kcal-minus som du skriver tycker jag inte alls du behöver oroa dig.

mikaelj
2009-04-03, 10:01
gunde1,

Prova på -500 kcal ist.

Ämnesomsättningen sjunker vid för låga kaloriintag, dessutom kommer du orka sämre.

gunde1
2009-04-03, 10:07
gunde1,

Prova på -500 kcal ist.

Ämnesomsättningen sjunker vid för låga kaloriintag, dessutom kommer du orka sämre.

Jag har inga problem med orken.Jag hade för mig att ämnesomsättning på sparlåga var en myt eller i alla fall så påverkar dett väldigt lite.

Rahf
2009-04-03, 10:14
Jag har inga problem med orken.Jag hade för mig att ämnesomsättning på sparlåga var en myt eller i alla fall så påverkar dett väldigt lite.

Ämnesomsättningen sjunker automatiskt vid ett underskott. Ju större underskott desto större effekt på ämnesomsättningen. Vikten kan pendla med flera kilos marginal från dag till dag, väg dig oftare.

Det lossnar nog snart i vilket fall som helst, viktnedgång är inte linjär. Vissa veckor kan man stå still och andra så rinner flera kilon av en. Den vanligaste orsaken till att folk inte går ner i vikt på en regelbunden basis är nog underrapportering eller felberäknat energiintag. Sen kommer förmodligen ett alldeles för stort energiunderskott som i sin tur har stora nackdelar. Att du inte känner påverkan på din kroppsliga och mentala ork på ett sådant energiintag låter otroligt.

En enstaka ätardag hjälper nog inte speciellt mycket från eller till.

gunde1
2009-04-03, 11:52
Ok tack för svaren,att jag ligger så lågt beror på att jag hade en tanke på att minska med 1 kg per vecka så jag hoppas att det svisshar till snart.Då anser ni att det inte finns grund för oro gällande något kroppsligt fel?

Rahf
2009-04-03, 11:55
Är det fel på din ämnesomsättning så brukar det visa sig på ytterliggare sätt än bara vikten.

gunde1
2009-04-03, 12:21
Är det fel på din ämnesomsättning så brukar det visa sig på ytterliggare sätt än bara vikten.

Tex vad? Vilka övriga effekter?

Rahf
2009-04-03, 12:28
Kika på Wikipedia så har du en lekmannaversion på symptom. Använd engelska Wikipedia då.

Hypothyreosis. (http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothyreosis)

gunde1
2009-04-03, 16:57
Kika på Wikipedia så har du en lekmannaversion på symptom. Använd engelska Wikipedia då.

Hypothyreosis. (http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothyreosis)

Tack för hjälpen.