handdator

Visa fullständig version : Jordnötssmör!?!?

Mallan
2003-08-01, 20:31
Av ren nyfikenhet var jag tvungen att ga och köpa en burk jordnötssmör.
Men *urrk*...at äta kletet med sked ur burken var ingen "hit". Smakade inte alls sa underbart som jag föreställt mig.

Behöver alltsa lite recept och tips

Prankie
2003-08-01, 21:02
Brer på en rostad macka och tugga? ;)

Herkulez
2003-08-02, 09:30
tro mig, under en hård diet så är det det mest underbara som finns :D

Powerbear
2003-08-02, 23:38
tro mig, under en hård diet så är det det mest underbara som finns

Håller fullständigt med om det...bara att äta med sked direkt ur burk...mums :eating:

Munter
2003-08-02, 23:50
Tycker fortfarande jordnötssmör och sylt på rostat bröd är bland det bästa som finns. Tack USA för den.

Ankarby
2003-08-04, 10:55
finns vissa sorter som är direkt farliga då de är så jävla tröga och kletiga att man får andningsproblem, men gott är det :eating:

Herkulez
2003-08-04, 11:55
Originally posted by Munter
Tycker fortfarande jordnötssmör och sylt på rostat bröd är bland det bästa som finns. Tack USA för den.

:thumbup:

LindaLo
2003-08-05, 10:48
Men varför ska man äta jordnötssmör?!

Om det dessutom smakar äckligt så verkar det juh ganska waisted.. eller, finns det nån hemlighet om jordnötssmör som jag har missat..

:confused:

Prankie
2003-08-05, 11:11
Originally posted by LindaLo
Men varför ska man äta jordnötssmör?!

Om det dessutom smakar äckligt så verkar det juh ganska waisted.. eller, finns det nån hemlighet om jordnötssmör som jag har missat..

:confused:

Rik på nyttiga fett och protein.

Mony
2003-08-14, 22:33
Jordnöten är inte en nöt utan en baljväxt. Jordnöten (och även andra nötter) innehåller myckett omega 6-fett och om man äter för mycket kan man rubba balansen mellan omega 3 och omega 6.

Jordnöten innehåller, så som alla baljväxter, lektiner, vilket är direkt dåligt för kroppen. Lektinerna stör matsmältningsprocessen och bidrar även till att protein och bakterier från halvsmält föda läcker ut i blodomloppet. Normalt tar immunförsvaret hand om detta, men lektinerna fungerar som en trojansk häst och kan i västa fall slå ut immunsystemet så att det istället attackerar sig självt.

Så jordnötter eller jordnötsmör är ingen bra källa till fett och protein!

ugly_kid
2003-08-14, 23:20
vi fattade i ditt första inlägg.

Mony
2003-08-14, 23:32
Sorry, fixat nu

Nate
2003-08-15, 06:43
jordnötssmör är mumma! Skulle utan problem kunna äta upp en hel burk bara med sked... farligt att ha hemma - därför köper jag det aldrig!

z_bumbi
2003-08-15, 07:29
Originally posted by Mony
Jordnöten innehåller, så som alla baljväxter, lektiner, vilket är direkt dåligt för kroppen. Lektinerna stör matsmältningsprocessen och bidrar även till att protein och bakterier från halvsmält föda läcker ut i blodomloppet.

Intressant teori... finns det några referenser eller liknande om det ?

Herkulez
2003-08-15, 09:35
Originally posted by Mony
Jordnöten är inte en nöt utan en baljväxt. Jordnöten (och även andra nötter) innehåller myckett omega 6-fett och om man äter för mycket kan man rubba balansen mellan omega 3 och omega 6.

Jordnöten innehåller, så som alla baljväxter, lektiner, vilket är direkt dåligt för kroppen. Lektinerna stör matsmältningsprocessen och bidrar även till att protein och bakterier från halvsmält föda läcker ut i blodomloppet. Normalt tar immunförsvaret hand om detta, men lektinerna fungerar som en trojansk häst och kan i västa fall slå ut immunsystemet så att det istället attackerar sig självt.

Så jordnötter eller jordnötsmör är ingen bra källa till fett och protein!

Jag tror nog inte man får i sig nog med lektiner av det lilla man äter, eller?!

Mony
2003-08-15, 11:19
Får du bara i dig 1 st lektinmolekyl, säger det väl sig självt att det inte kan slå ut ditt immunförsvar, men proteinet och de bakterier som lektinet förenat sig med, kommer ju ut i din kropp.

Jag är själv en stor fan av jordnötsmör, fast nu när jag äter stenålderskost har jag faktiskt inte ätit en enda jordnöt eller haft en enda macka med jordnötsmör.

Självklart kan man "synda" och äta det ibland, med måtta, utan skadliga effekter. Men vill man få i sig fett och proteiner, så tycker jag man kan äta något som är mer hälsosamt, ex kalkonbröst och valnötter.

z_bumbi
2003-08-15, 12:26
Mony: Hur stora mänger lektin har man använt för att konstatera att det ger dessa effekter hos friska människor ?

Herkulez
2003-08-15, 13:24
Jag tror nog att du överdriver lite.

Visa en studie på det, låter intressant

Mony
2003-08-15, 13:27
Att lektiner fungerar som de gör är vetenskapligt bevisat av många forskare. En del av dessa forskare menar att autoimmuna sjukdomar (MS, ungdomsdiabetes, glutenallergi, ledgångsreumatism) kan bero på för högt lektinintag. Samtidigt menar de att autoimmuna sjukdomar även påverkas av gener och andra miljöfaktorer.

I British Journal of Nutricion finns en artikel om detta. Dock är det endast en teori. De menar starkt att lektiner är en av huvudorsaken till att immunförsvaret börjar attackera sig självt vid högt lektinintag. Vad som anses söm "högt" nämner de inte.

Universitetssjukhuset i Lund har genomfört flera studier hur lektin påverkar ledgångsreumatism. Jag hittade en del av deras rapport på nätet http://www.mmb.lu.se/klin/mikronytt/mikronytt_0206.PDF
Artikeln är mycket teknisk och kan kanske vara lite svår att förstå om man inte är insatt.

http://www.vitaviva.com/svensk/
kan du under forskning hitta intressanta artiklar och studier. Där finns även en uppsjö av länkar och referenser till studier med lektiner och autoimmuna sjukdomar om du vill läsa mera.

Jag ville med min post inte vara nån besservisser som kommer med pekpinnar, utan bara ge info om att om man är ute efter protein och fett efter träning, är jordnöten inte att rekomendera. Om man sedan väljer att äta jordnötsmör ändå, är det ju upp till var och en 8)

Herkulez
2003-08-15, 13:32
tack

man lär sig nåt nytt varje dag ;)

Men jag tror jag fortsätter med jordnötssmöret under nästa diet oxå

emmzan
2003-08-16, 21:44
Utan att ännu läst ovanstående länkar så vill jag bara tillägga att lektiner, och även bakterietoxiner och många andra ämnen är immunförsvars-stimulerande, dvs de aktiverar T-cellerna i immunförsvaret.

Frågan är väl vilka mängder som krävs av t.ex jordnötter så man får i sig så mkt lektiner att immunförsvaret verkligen tiltar.

Kan det vara därför många jordnötsallergiker (och andra nötallergiker) är så fruktansvärt känsliga att de kan dö om de får i sig nötter?? Att lektinerna drar igång ännu mer så att totalreaktionen blir totalchock...