handdator

Visa fullständig version : Svett = torr hud?


stolpskott
2009-04-03, 08:14
På senare tid har jag fått torr hud om jag tränar väldigt hårt, får svetten att rinna och allt sådant där. Kan det bero på att hudcellen påverkas av att svett är salt, och därför blir det någon slags uttorkning genom osmos? Eller är det bara en tillfällighet?

Pjotor
2009-04-03, 11:30
Enligt några träffar på webben kan orsaken vara att du äter för lite fett. En annan orsak kan vara brist på vitaminer, närmare bestämt vitamin A och B3.

En annan orsak är överdrivet duschande eller badande. Vid varje dusch eller bad försvinner en del sebum (hudens vaxliknande fett) från huden. (För övrigt beror skrynkliga fingrar under bad och dusch på att sebum har försvunnit så att vatten tränger in i huden och ökar dess volym...)

Mitt råd skulle vara i första hand att duscha eller bada mindre ofta. I andra hand att smörja in torra ställen med återfettande lotion eller salva. I tredje hand kan du se över kosten. (Deffar du just nu så borde det bli bättre när deffen är klar.)

DSBM
2009-04-03, 15:06
Enligt några träffar på webben kan orsaken vara att du äter för lite fett. En annan orsak kan vara brist på vitaminer, närmare bestämt vitamin A och B3.

En annan orsak är överdrivet duschande eller badande. Vid varje dusch eller bad försvinner en del sebum (hudens vaxliknande fett) från huden. (För övrigt beror skrynkliga fingrar under bad och dusch på att sebum har försvunnit så att vatten tränger in i huden och ökar dess volym...)

Mitt råd skulle vara i första hand att duscha eller bada mindre ofta. I andra hand att smörja in torra ställen med återfettande lotion eller salva. I tredje hand kan du se över kosten. (Deffar du just nu så borde det bli bättre när deffen är klar.)
+1
Låter vettigt! :thumbup:

LillSkalman
2009-04-03, 17:22
Pjotor verkar ha huvet på skaft.

Själv svättas jag fan floder varje pass och ingen har nog fetare hy än mig. Har för mig dock att om man tvättar sig ofta ska man snarare få Fetare hy än innan, då kroppen ska försöka motverka "uttorkningen" som sker när du tvättar bort sebumet eller vade nu är, likaså som att hår man tvättar ofta snabbare återfettas.

Så det där med tvättning och om det är boven bör du kanske kolla up en annan källa på. Jag har givet inga källor till mina påståenden heller.

Kramis

Pjotor
2009-04-03, 18:13
Lillskalman: frekvent tvättning torkar ut huden. (Källa: min fru -- läkare -- och ett par av hennes böcker). Torr hud är vanligt bland sjukvårdspersonal och andra grupper där man behöver tvätta händerna ofta. Med ofta i dessa fall menar jag sju-åtta eller fler gånger om dagen.

Vad gäller dusch och bad tycker jag två eller fler gånger om dagen, varje dag, är mycket. En dusch om dagen är det väldigt få som får hudproblem av.

Det hänger också på om du använder tvål och i så fall vilken. Vissa tvålar torkar ut mer än andra. Detsamma gäller schampo.

Om du duschar två gånger om dagen, varje dag, och ändå inte har problem, betyder det inte att mina rekommendationer är fel, vilket du antyder. Jag gissar -- utan att ha gjort empiriska mätningar -- att de fungerar för tre personer av fyra, d.v.s. den andelen blir hjälpt av att genomföra en eller flera av dem. De individuella variationerna är stora, och en fullständig diagnos är omöjlig att ge för en lekman över Internet.