handdator

Visa fullständig version : Rädda sista tiden av deffen!


mihmut
2009-04-03, 00:59
Feb
Vikt: 77
Kroppsfett: ?

1.5 vecka sen

Vikt: 68
Kroppsfett: 8%
Längd: 178

Detta är min första deff någonsin och jag tyckte från början att den gick väldigt bra, ökade i början i styrka och i muskelvolym(vad jag tror iaf). Deffen har bestått av att försöka trycka i mig så mkt protein som möjligt tillsammans med massa kosttillskott , runt 1100 på vilo dagar och cirka 1400 på träningsdagar, varit lite varierat. Har nu inte så många kg mer att gå ner... cirka 2 kg.. har hört att det vore en bra ide att gå upp i kcal/dag för att kroppen inte kan bränna så mkt längre... stämmer detta?
Sedan har jag verkligen inte ätit så mkt fett... alls. Är förvirrad nu vad jag egentligen ska äta... har fått bekräftat i en tråd nydligen att mitt intag av mjölkprotein är grymt... men hjälper inte så mkt just nu. Vet man väldigt väl att över 2 gram protein/kg under deff inte hjälper mkt utan är bara negativt? är det klokt att äta 1 gram fett/kg? elr spelar det någon roll om det är 0.5? Kan jag små äta knäckebröd under jobbet elr är det smartast att ta i samband med en måltid?Kan man äta ett stort mål typ en hel grillad kyckling och sedan sprida ut lite små imellan? på ett bra sätt!

Scratch89
2009-04-03, 07:09
Dina frågor finns besvarade i Deffguiden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Exhale_
2009-04-03, 08:21
Feb
Vikt: 77
Kroppsfett: ?

1.5 vecka sen

Vikt: 68
Kroppsfett: 8%
Längd: 178


Imponerande viktnedgång. Hoppas bara den varit kvalitativ och att du är nöjd med resultatet? Hur vet du din bf-procent?


Deffen har bestått av att försöka trycka i mig så mkt protein som möjligt tillsammans med massa kosttillskott , runt 1100 på vilo dagar och cirka 1400 på träningsdagar, varit lite varierat. Har nu inte så många kg mer att gå ner... cirka 2 kg.. har hört att det vore en bra ide att gå upp i kcal/dag för att kroppen inte kan bränna så mkt längre... stämmer detta?

En massa protein och kosttillskott. Låter i mina ögon som en tungsam deff :P Men har det funkat så är det ju :thumbup:

Ang att gå upp i kcal/dag så beror det på hur stor underskottet är. Det stämmer att det inte är bra att ligga på ett för stort underskott när du börjar komma ner i låg bf. Detta eftersom kroppen då tappar mer muskelmassa än vad du kanske är intresserad av att bli av med :P Ett underskott runt 500 kcal/dag är nog lagomt stort. Sen hur många kcal/dag det resulterar i för dig vet inte jag.


Sedan har jag verkligen inte ätit så mkt fett... alls. Är förvirrad nu vad jag egentligen ska äta... har fått bekräftat i en tråd nydligen att mitt intag av mjölkprotein är grymt... men hjälper inte så mkt just nu. Vet man väldigt väl att över 2 gram protein/kg under deff inte hjälper mkt utan är bara negativt? är det klokt att äta 1 gram fett/kg? elr spelar det någon roll om det är 0.5? Kan jag små äta knäckebröd under jobbet elr är det smartast att ta i samband med en måltid?Kan man äta ett stort mål typ en hel grillad kyckling och sedan sprida ut lite små imellan? på ett bra sätt!

Att helt utesluta fett är inte bra. Att käka alldeles för mycket mjölkprodukter är inte heller bra. Ang proteinbiten så kan jag tycka att över 3 g/kg under en deff är overkill. Mellan 2-3/g per kg kan du mycket väl ligga.

Fett är som sagt bra grejer. Att helt utesluta fett är dumt. Sikta på mellan 0,5-1 g fett / kg kroppsvikt. Så länge du kommer upp i fettmängder som i e-procent ligger runt 15-20 % bör duga.

Ang knäckebröden och kycklingen så vet jag inte vad du menar :confused:

Sedan håller jag med Scratch. Läs deffguiden!

Brooklyn
2009-04-03, 08:26
jag märler stor skillnad på deffen när jag äter 20g fett per dag, och 80g per dag, mår och "fungerar" mycket bättre, sen så brukar det visa sig på vågen också (större nedgång)

så sikta på 1g-fett/kg

Jay-Z
2009-04-03, 08:52
3 gram protein/kilo kroppsvikt säger iaf Lyle McDonald om man vill vara på "säkra sidan". Har jag för mig.

Lundvall
2009-04-03, 13:46
Det där med 15- 20 E% fett håller jag verkligen inte med om.. Snarare 30E% fett / dag.

Jag tycker deffguidens riktlinjer fungerar bra. 2gr prot / kg kroppsvikt och 1gr fett / kg kroppsvikt. Ev. liiite högre proteinintag på bekostnad av kolhydrater ;)

PS: Det man ska vara "rädd" för i en deff är ju kolisarna, inte fettet.

omnibus
2009-04-03, 13:51
PS: Det man ska vara "rädd" för i en deff är ju kolisarna, inte fettet.

Varför? Det man bör vara "rädd" för är att överstiga är kaloriintaget.

mihmut
2009-04-04, 22:26
Vet om mitt kroppsfett genom att jag gjort en kroppsfettsmätning på gymmet, tror deffen funkar bra trots väldig lågt intag och nästan uteslutning av fett. Min kompis gjorde samma sak för 3 veckor sedan, han låg på 12% kroppsfett, nu har han 8% , utan att tappa ett gram fett. Har ökat i styrka markant och tror volymen är den samma, duravol,rage och inte minst GVT(aldrig tränat bättre och aldrig känts bättre än när jag kört det) har varit till stor hjälp! full översikt över bulk/deff är:

Bulk: september
Vikt: 65 kg
Kroppsfett: Skulle uppskatta 10%, var lite småfet, fetare än jag är nu.

Deff: februari
Vikt: 77
Kroppsfett: mycket =)

Anyway, tycker det är svårt att lägga in fett utan att det blir flummigt... men ska försöka dom sista 2 veckorna nu som jag uppskattar deffen tar. Ska slänga upp lite bilder när allt är klart, bild från starten och bild från avslutat deff, samma ställe, samma kamera, samma ljus.. blir intressant att se skillnaden :) Blir nog en hel del klycklingfärs, köttfärs, grilladkyckling, hamburgerkött för att dra upp fettet litegrann, tillsammans med kvarg, tonfisk och keso såklart ;) har även stuckit och köpt 100% fullkornsflan elr vad det heter som jag ska lägga in vid måltider ibland.

Scratch89
2009-04-04, 23:56
3 gram protein/kilo kroppsvikt säger iaf Lyle McDonald om man vill vara på "säkra sidan". Har jag för mig.

Han pratar väl bara om de siffrorna när man går lååågt på kolhydrater? Jag har för mig att han i sin UD 2.0 nämner siffran.

mikaelj
2009-04-05, 02:36
Lågt på kolhydrater /och/ kalorier, skulle jag vilja säga.