handdator

Visa fullständig version : Strethca - efter styrketräning eller när som helst?


mjeuuu
2009-04-02, 21:52
Jag satt precis och funderade lite på stretching. Jag har alltid gjort min stretching efter styrketräningen, men finns det verkligen någon bra anledning att göra det? Jag menar inte att jag har insett att det skulle vara dåligt av någon anledning, men jag tänkte lite på att folk som kör väldigt seriös stretching och verkligen satsar på att bli mer flexibla brukar ju inte alltid göra dessa stretchingövningar i samband med styrketräning. Syftet med att stretcha är väl för de flesta styrketränande ändå att inte bli för "klumpig", dvs att bli mer flexibla (samtidigt som styrketräningen gör en lite mindre flexiblel antar jag, +/-0 typ...).

Finns det någon speciell anledning till varför man ska stretcha just efter styrketräning eller går det lika bra att stretcha när man känner för det?

PS: Jag har uppenbarligen dålig koll på streching men jag bara antar att folk i allmänhet stretchar för att bli mer flexibla, eller i gymmares fall att inte bli mindre flexibla. Har jag fel i det antagandet? Finns det andra, bättre fördelar med att stretcha, som folk oftare har som syfte?

Roosen
2009-04-02, 21:57
Finns tydligen inga studier på att streching skulle vara bra för muskeltillväxt eller styrka. Där imot så känner bland annat JAG mig bra mycket piggare å rörligare i framför allt benen.. Säger ju sig själv lite.. Det tar imot mindre att sätta sig ner med en stång i tex knäböj..

Rahf
2009-04-02, 22:00
Personligen (Japp, eftersom jag inte har någon statistik :D) så känns det så naturligt att avsluta ett pass med stretching. Det är ett bra sätt att både lugna ner sig och återställa rörelseomfånget i berörda muskelgrupper. Dessutom sysslar jag med kampsport så ett visst mått av flexibilitet föredrar jag att ha.

De som stretchar väldigt ofta är de som har mål i att kraftigt öka sin flexibilitet. Det är trots allt en färskvara samt någonting som man måste kämpa hårt för.

För dig personligen så beror det på dina mål. Det skadar absolut inte att viga 10m åt att stretcha efter ett träningspass, det känns lättast att komma igång med det istället för en slumpmässig tidpunkt på dagen då man är sysselsatt med annat.

ARMSTARK
2009-04-04, 08:53
När muskeln är varm är den mer elastisk, dvs den går att töja ut mer men med mindre stretch. Det gör att skaderisken blir betydligt mindre. Men om du vet vad du håller på med så får du en effektivare stretch med en kall muskel.

Spänn muskeln, slappna av, mjuk belastning töj sakta sakta, spänn muskeln, slappna av, töj lite djupare,osv...

Aldrig någonsin gunga i bottenläget!

Det känns skönt att stretcha efter träningen, jag brukar själv göra det, men för vighetsträning kan man stretcha när som helst. Kall.

Kardiluss
2009-04-07, 13:16
Men om du vet vad du håller på med så får du en effektivare stretch med en kall muskel.



Intressant, utveckla gärna.

Mecker
2009-04-07, 15:08
PS: Jag har uppenbarligen dålig koll på streching men jag bara antar att folk i allmänhet stretchar för att bli mer flexibla, eller i gymmares fall att inte bli mindre flexibla. Har jag fel i det antagandet? Finns det andra, bättre fördelar med att stretcha, som folk oftare har som syfte?

Om du tränar med full ROM (Range of motion) så kommer du inte bli mindre flexibel av din styrketräning, snarare tvärtom.

jwzrd
2009-04-07, 15:10
Jag stretchar vissa saker varje dag. Jag inleder alltid passet med att stretcha ben och röv; hur mycket beror på hur stel jag är.

tntballe
2009-04-07, 15:25
Stretchar röv och ben varje dag i varierad mängd. Oftast försöker jag få in det i vardagliga saker som att få till bra stretch när jag ska plocka upp saker eller sitter på huk(asian squat) med barnen. Överkroppen stretchas inte lika ofta, men varje träningspass och nån extra dag i veckan.

Träningspassen har jag gjort så att jag börjar med överkropp och värmer/stretchar röv och ben mellan seten fram tills det är dags för böj.

Känner att den här mängden stretch har hjälpt denna stela kropp.