handdator

Visa fullständig version : Tape out -> Annan förstärkare


PowPow
2009-04-02, 20:37
En tanke slog mig.

Vad tror ni om att koppla in en förstärkare i en annan förstärkares tape out (som inte är volymreglerad), för att sedan kunna reglera ljudet på de olika förstärkarna separat.

Kommer det bli någon delay?

Tanke:
Förstärkare kopplad till musikkällor i vardagsrummet.
Köksförstärkare kopplad till vardagsrumsförstärkarens tape out

= Samma ljud i köket som i vardagsrummet, fast separata volymkontroller. Alltså möjlighet att lyssna endast i vardagsrum, endast i kök, eller båda samtidigt.

Det sistnämdna med radion är ju givet. Inge problem där. Men det förstnämnda? Vad tror ni? Värt ett försök?

agazza
2009-04-02, 20:41
Varför inte bara en splittkontakt? Men klart det ska gå fint det du tänker på.

PowPow
2009-04-02, 20:42
Varför inte bara en splittkontakt? Men klart det ska gå fint det du tänker på.

Splittkontakt var, när och hur?

PowPow
2009-04-02, 20:49
Jag editerade lite innan, och det blev tokigt.
Detta kan ni förbise i första posten:
"Det sistnämdna med radion är ju givet. Inge problem där."

Jag tog bort stycket som det syftade på.

agazza
2009-04-02, 20:56
Splittkontakt var, när och hur?

två såna här bara på ljudkällan kan du koppla in två förstärkare lätt som en plätt, men kan du koppla vidare från förstärkare A till B utan problem så kör på det.

http://thesiliconhorizon.com/store/images/rcasplitblock.jpg

PowPow
2009-04-02, 21:01
två såna här bara på ljudkällan kan du koppla in två förstärkare lätt som en plätt, men kan du koppla vidare från förstärkare A till B utan problem så kör på det.

http://thesiliconhorizon.com/store/images/rcasplitblock.jpg

Men det måste ju försvaga signalen?
Och det känns inte helt okej.
Visst, i köket är ljudet inte så jäkla viktigt, men det känns inte så hett att försämra signalen till stereoanläggningen i vardagsrummet.

Sen har jag flera källor (tv, dator, dvd, cd, lp), så det är väl enklare att koppla från huvudförstärkaren, än att splitta alla källorna.

Om det nu fungerar. Jag tänkte ta mina föräldrars gamla minihemmabiosystem och testa:
http://www.p4c.philips.com/files/h/hts6510_12/hts6510_12_pss_swe.pdf

Den har ju en jäkla massa funktioner som ingen egentligen vill ha, med "ljudförbättrare" av olika slag. Tror ni inte det finns en risk att det blir en delay då? Även om man såklart stänger av dessa funktionerna.

Jag vet, det är inte värre än att släpa hit åbäket för att testa. Men jag gillar att spekulera i saker ibland :D

agazza
2009-04-02, 21:08
Tror inte Det är någon skillnad på tape ut på din förstärkare, eftersom den måste sitta före förstärkardelen ifall den inte är kopplad till volymen. Men jag kan ha tokfel också. Tror inte du kommer höra någon delay heller :)

PowPow
2009-04-02, 21:10
Tror inte Det är någon skillnad på tape ut på din förstärkare, eftersom den måste sitta före förstärkardelen ifall den inte är kopplad till volymen. Men jag kan ha tokfel också. Tror inte du kommer höra någon delay heller :)

Tänkte väl mer att det kunde ta olika lång tid för förstärkarna att hantera signalen. Men jag hoppas att det går!

Ska testa, och återkommer när jag testat och avlägger rapport :)
Tack!