handdator

Visa fullständig version : Inflammation? Underarmen.


ceejay
2009-04-02, 19:37
Tja, har fått redigt ont på senaste, och jag får speciellt ont när jag kör bicepcurls.

http://img8.imageshack.us/img8/9740/8743b.jpg

Jag får ont vid ringen, lite längre upp längs handleden och jag har dessutom lite värk runt armbågen... Fast det där med armbågen vet jag itne om det hör till detta....


Jag får som sagt ont när jag håller emot dorsalflexeringen av handen och liknande....

Inflammation i underarmsmuskeln?

boris_jelzin
2009-04-02, 19:48
känns de som ett blåmärke utan märke?

ceejay
2009-04-02, 19:53
Nej, jag har ont inuti armen, typ muskeln:E Alltså smärtar ordentligt ibland, blåmärken gör bara lite ont i huden...

bear.flowertwig
2009-04-05, 13:43
Låter precis som när jag fick en muskelbristning i underarmen.

Gå och kolla upp det.

ceejay
2009-04-06, 00:05
hmm, får nog göra det... tack

Fatcan
2009-04-06, 11:08
Det där är väldigt vanligt. Jag hade det också förut, på exakt samma ställe på underarmen där du ringat in, det kändes som mest när jag släppte stången/hanteln efter bicepscurl. Det gick över efter tag dock, tror inte det e nått man behöver kolla upp. Testa att stretcha underarmarna.

Langster
2009-04-06, 13:00
Testa att hålla lite lösare i stången, om man håller för krampaktigt får man just den där smärtan, speciellt precis när man släpper stången.

christian9
2009-04-06, 15:55
Jag har precis haft det där själv. Sökte runt lite här på forumet och kom också fram till att det är väldigt vanligt, och troligen kommer från bicepsträning med rak stång. Är inte helt säker dock eftersom det dök upp för mig efter en period då jag kört mycket ryggträning utan remmar och där greppstyrkan blivit ett stort problem mot slutet av passen (undvek remmar särskilt för att jag tänkte jag skulle träna upp greppet lite). Efter några veckor levlade jag plötsligt upp i greppstyrka, och då kom problemen. Men visst, det var mycket stångcurl under den här perioden också - som jag vanligtvis inte kör så mycket.

Jag är i princip av med det nu, men det blir svårt att sätta fingret på vad det var som hjälpte eftersom jag följde ALLA råden jag hittade samtidigt. :)
Jag:

- tog en vilovecka och körde därefter två veckor träning med lite lättare vikter (10or och 12or)
- skippade stångcurlen
- Körde marklyften med remmar på ryggpassen och tog bort hantelrodden då jag märkt att jag fick ont i armbågen på den arm man stödjer sig mot bänken med här
- skippade french-press/skull-crushers och tog det lite lugnare med hantelpressar, som frestar på armbågen en del
- stretchade underarmarna
- stretchade triceps

Nu har jag kört tungt lite drygt en vecka igen och har lagt tillbaks stångcurl, french-press och hantelrodd på menyn (även om det nog blir stångcurl varannan vecka istället för varje i fortsättningen), och problemen är nääääästan borta. Underarmen är helt återställd, och stället på armbågen du ringat in är i alla fall bra till 90%.

christian9
2009-04-06, 16:14
Säg bra till 90% på underarmen också förresten. När jag tänker på det känner jag faktiskt av det lite på vänsterarmen ibland fortfarande, men mycket marginellt.

Fjäderfrans
2009-04-06, 16:26
Jag har precis haft det där själv. Sökte runt lite här på forumet och kom också fram till att det är väldigt vanligt, och troligen kommer från bicepsträning med rak stång. Är inte helt säker dock eftersom det dök upp för mig efter en period då jag kört mycket ryggträning utan remmar och där greppstyrkan blivit ett stort problem mot slutet av passen (undvek remmar särskilt för att jag tänkte jag skulle träna upp greppet lite). Efter några veckor levlade jag plötsligt upp i greppstyrka, och då kom problemen. Men visst, det var mycket stångcurl under den här perioden också - som jag vanligtvis inte kör så mycket.

Jag är i princip av med det nu, men det blir svårt att sätta fingret på vad det var som hjälpte eftersom jag följde ALLA råden jag hittade samtidigt. :)
Jag:

- tog en vilovecka och körde därefter två veckor träning med lite lättare vikter (10or och 12or)
- skippade stångcurlen
- Körde marklyften med remmar på ryggpassen och tog bort hantelrodden då jag märkt att jag fick ont i armbågen på den arm man stödjer sig mot bänken med här
- skippade french-press/skull-crushers och tog det lite lugnare med hantelpressar, som frestar på armbågen en del
- stretchade underarmarna
- stretchade triceps

Nu har jag kört tungt lite drygt en vecka igen och har lagt tillbaks stångcurl, french-press och hantelrodd på menyn (även om det nog blir stångcurl varannan vecka istället för varje i fortsättningen), och problemen är nääääästan borta. Underarmen är helt återställd, och stället på armbågen du ringat in är i alla fall bra till 90%.

Skitbra svar :thumbup: ska testa och se om det blir nå bättre med mina underarmar. Blev lite nyfiken, vad för sorts stretchövningar gjorde du för underarmar och triceps?

MVH,

christian9
2009-04-06, 19:31
Bara "standardövningarna" .

Underarm: Stå upp vid ett bord och sätt ner handflatorna mot skivan. Vrid händerna 180 grader så att fingrarna pekar mot dig, och ta ett steg bakåt så att det sträcker på underarmens insida (utan att handflatan lättar från bordet).

Triceps: Upp med överarmen rakt upp i luften (klia-dig-på-ryggen style) och tryck försiktigt armbågen bakåt med andra handen, alternativt luta armbågen mot ett snedtak eller ett av de övre stegen i trappan till övervåningen eller så om det finns något sånt.