handdator

Visa fullständig version : Seriös konditionsträning - fortsätta med bulk för tränandet?


purplehaze
2009-04-02, 17:51
Jag ska bli snabb på att springa och simma. Det här är en fråga rörande min diet. Jag tränar styrka nu 3 dagar i veckan tillsammans med 5 dagar kondition. Detta är till att börja med. Kan komma att öka konditionsträning.

Jag väger 91 kg morgonvikt på 184cm. Är det fördelaktigare för mig att gå ned i vikt eller väger utvecklingen upp det jag får av att täcka energibehovet?

King Grub
2009-04-02, 17:53
Det är definitivt en fördel med en lättare kropp om man vill springa fortare.

saab900
2009-04-02, 18:08
Ett stort +1 på det. Dessutom går det alldeles utmärkt att förbättra konditionen på kaloriminus.

purplehaze
2009-04-03, 20:08
Men att träna på sin tunga vikt och gå ner för tävling? Något negativt med det?

ak3r
2009-04-03, 21:11
Borde vara ett plus i min mening att får springa med en lättare kropp när man är van med en tyngre. Men kanske så blir du tröttare av att ligga på kcal minus och tappar träning innan tävlingar.

zydar
2009-04-04, 12:54
försök äta hyffsat dagarna innan tävling då, borde det inte va problem

Weekend Warrior
2009-04-04, 13:43
Det är sannolikt bäst att träna på sin tävlingsvikt, eftersom man då kan springa snabbare på sina pass. Sen innebär det troligen ökad risk för diverse förslitningsskador om man väger mer när man springer.

pwnyou
2009-04-04, 16:24
Jag ska bli snabb på att springa och simma. Explosivt snabb? Jag tränar styrka nu 3 dagar i veckan tillsammans med 5 dagar kondition. Detta är till att börja med. Kan komma att öka konditionsträning. Jaha, nu låter det som att du vill få en bättre kondition. Är det fördelaktigare för mig att gå ned i vikt eller väger utvecklingen upp det jag får av att täcka energibehovet? "Det är definitivt en fördel med en lättare kropp om man vill springa fortare."- King Grub. Men asså, för vad? Ifall du går ner i vikt kommer du bli bättre på att löpa, men du kommer då att bli svagare än om du inte går ner i vikt. Det är ditt val.

Om det är konditionen du vill förbättra så kommer en viktnedgång att hjälpa dig ganska enormt.

purplehaze
2009-04-04, 17:54
Egentligen vill jag ju behålla min kroppsmassa men min första priorite är att springa 3 km så snabbt som möjligt.

saab900
2009-04-04, 18:34
Är det prio 1 innebär det att du bör gå ned i vikt. Till en viss gräns då du får sämre löptid för att du är för svag i benen går det bara bättre ju mindre du väger. Om du tittar på killarna som springer 3000 m hinder, Musse & CO, så ser du att den gränsen för vikten ligger väldigt lågt. De har bara skinn och ben. Eller så accepterar du att du inte når någon sensationell tid på 3000 m och gör en mer moderat viktminskning, typ en vanlig deff på 7-8 kilo eller så. Du kan ju fortfarande förbättra dig rejält på 3000 m, men att springa så snabbt som det skulle vara möjligt om du vägde 65-70 blir det inte.