handdator

Visa fullständig version : glas i mat


kaysim
2009-04-02, 16:36
Såg nu att man även hittat glas i faluorv (efter allt som varit med glas i kyckling).

Jag är dock inte speciellt insatt i det här, så jag undrar om någon vet hur det kan ha blivit så här? Är det sabotage? Eller vad beror det på? Ska man behöva vara försiktig med alla olika kött-produkter?

Degpekka
2009-04-02, 16:39
Hade man vetat vem, vad eller varför så hade nog inte säpo vatt med och lekt... :P

Coldsmith
2009-04-02, 16:40
Glas i falukorv skulle jag vänta med att säga tills en analys, många korvar innehåller benbitar, brosk och liknande som lätt kan misstas för en glasbit.

Men annars tror jag att det är nån psyksjuk organisation som har jävlats med kycklingföretagen. Absolut. Och dessa ska spärras in. Enligt mig mångårigt.

Jorpa
2009-04-02, 16:43
Om man skulle pulivrisera glas, så som dom gör i t.ex "OZ" fängelseserien, där han dör av inre blödningar. Fungerar det på det viset i verkligheten?

mattilainen
2009-04-02, 16:45
Om man skulle pulivrisera glas, så som dom gör i t.ex "OZ" fängelseserien, där han dör av inre blödningar. Fungerar det på det viset i verkligheten?

Jag tror att glaset måste vara i stora mängder eller i större bitar för att det ska kunna bli inre blödningar. Dock är det aldrig bra att få i sig glas även i småbitar heller.

King Grub
2009-04-02, 16:55
Jag tror det är fullt möjligt, när det dyker upp fall på fall så här, att en del är fejkade, att personen som "hittade" skräpet själv har stoppat dit det, för att få uppmärksamhet.

stafh
2009-04-02, 16:56
Kanske är ALF som är i farten? :)

PowPow
2009-04-02, 16:57
Var är det alla fynd har gjorts? Är det hos konsumenter?

Kan det inte vara så att det är konsumenterna som hittar på?
Om man nu vill skada kycklingbranchen, exempelvis, så är det ju jäkligt mycket enklare att påstå att man fått glas i kycklingen, än att leka ninja och trolla in glasbitar i kycklingar någon gång i produktionsprocessen.

Mourten
2009-04-02, 16:59
Ligger glaset löst i påsen eller ?
De kan väl inte vara inpillat i fileérna ?

kaysim
2009-04-02, 17:05
http://nyheter.se.msn.com/inrikes/article.aspx?cp-documentid=15637891

Där är en länk angående om att det även har upphittats glas i falukorv. Visst, det enda som detta baseras på är att en person har gjort en polisanmälan om sin falukorv (vilket lika gärna skulle kunna vara påhittat, för att han vill ha uppmärksamhet=idiot) jag vet inte om det har legat "löst i påsen" eller inte. Jävla sjuk grej hur som helst.

saab900
2009-04-02, 17:27
Apropå det här med glas i kyckling så berättade min bror, som praktiserar som lärare här i Västerås, att skolan tagit bort kyckling ur bespisningen den här veckan pga glaset. Ryker korven med nu kanske? På skolan gick tydligen ryktena i den riktningen att det var avsiktligt sabotage av någon psyksjuk på fabriken.

Snobbe
2009-04-02, 17:29
Det är ju bara kyckling från ett företag så all kyckling borde man ju inte behöva ta bort?

Erik__
2009-04-02, 17:30
Det är fan konstigt, "matfabriker" har väl inte ens lysrör/glödlampor av glas i taken?

omnibus
2009-04-02, 17:40
Jag tror det är fullt möjligt, när det dyker upp fall på fall så här, att en del är fejkade, att personen som "hittade" skräpet själv har stoppat dit det, för att få uppmärksamhet.

+10000

Precis min teori.

saab900
2009-04-02, 17:50
Det är ju bara kyckling från ett företag så all kyckling borde man ju inte behöva ta bort?

Just det företaget använder kommunen :D
Till nästa vecka skulle de byta, då kommer kycklingen tillbaka.

Mongar
2009-04-02, 17:53
Jag tror det är fullt möjligt, när det dyker upp fall på fall så här, att en del är fejkade, att personen som "hittade" skräpet själv har stoppat dit det, för att få uppmärksamhet.
Uppmärksamhet eller som i ett gammalt Co Segermyr-avsnitt. Ring och säg att du hittat en råtta i chipspåsen så skickar Estrella 200 gratispåsar.

Pez
2009-04-02, 17:55
Jag tror det är fullt möjligt, när det dyker upp fall på fall så här, att en del är fejkade, att personen som "hittade" skräpet själv har stoppat dit det, för att få uppmärksamhet.

Dels det, det finns även en risk att individer med tillfälle till det härmar beteendet.
Att alla rapporterade fall skulle vara "sanna fall" och att en och samma organisation/person skulle stå bakom alla dessa fall är osannolikt. Speciellt som ingen av "the usual suspects" tagit på sig ansvaret ännu.

Läste en kommentar av en läkare i nån dagstidning (redovisning av ultimat källa ftw) häromdagen där han förklarade att "det är ofarligt att äta lite glas, det är bara om det gör ont i magen efteråt som man ska kontakta sjukvården".
Huruvida rådet är sunt vet jag ej, men det var kul formulerat. :D