handdator

Visa fullständig version : Återkommande tricepsproblem. Vad kan jag göra?


wessmen
2009-04-02, 12:28
Tjena.

Har unden en lång period haft problem med min högra triceps (känns det som iaf). Problemet kan beskrivas som så att vid belastning av muskeln så känns det som man sticker in en nål i muskeln/muskelfästet. Det börjar med en pulserande känsla precis som om en nerv lever sitt eget lilla liv (ni vet hur det kan rycka till lite utan anledning i t.ex. ansiktet) som sedan går över till en smärta så stark att jag måste avbryta träningen. Det som är konstigt tycker jag är att smärtan uppstår när jag ÄR uppvärmd. Allting känns kanon under uppvärmningen men sedan när jag ska börja reppa (inte ens på tunga vikter) så börjar det smärta. Smärtan kommer t.ex. när jag ska pressa upp stången från bröstet vid bänkpress, när jag är nästan ända nere vid triceps pushdowns.

Har försökt markera på en bild var smärtan uppstår och den är bifogad med inlägget. Smärtan är väldigt central till denna punkten och den är precis ovanför armbågen.

Jag har provat att prata med min idrottslärare om problemet, han trodde att det var en muskelinflammation. Då höll jag upp med träningen och åt voltaren under två veckor, utan resultat.

Efter några försök utan förbättring höll jag upp igen och gick till en sjukgymnast som trodde att problemet låg i att jag var överrörlig och därför skadade mig på det sättet. Har efter det kört väldigt kontrollerade rörelser, utan resultat.

Jag har även besökt vårdcentraler och tagit diverse blodprover eftersom jag ätit Roaccutan (som kan ge muskel och ledbesvär) men alla värden har stått rätt till.

Problemet uppstod i julas och har efter det provat att träna lite då och då med 3-4 veckors uppehåll, men det blir verkligen aldrig bättre. Innan det har jag kunnat träna 2-3 månader utan några problem. Just nu känns det hela ganska hopplöst må jag säga.

Vad tror ni?

Hoppas på det bästa
//wessmen

Markusjao
2009-04-07, 13:46
Bump! *gah!*

wessmen
2009-04-11, 13:57
Funderar på att prova äta en "kur" Voltaren till och se vad som händer.

Om detta inte funkar : Har ni något tips på vart jag kan vända mig och få hjälp? Bor i Malmöregionen.

Övrig fakta jag glömde :

20år
182cm
84kg

Har inte tränat något på evigheter känns det som, iaf ingenting som bygger några direkta muskler.

Som det ser ut nu så kan jag inte träna triceps över huvud taget. Provade att ta en 10kg hantel bakom nacken och pressa uppåt för att aktivera triceps och t.o.m. det gjorde ont som fan. I mina öron låter detta ganska allvarligt, speciellt eftersom jag är 20 år. :/

debbe
2009-04-14, 06:12
Kolla kompartmentsyndrom.

Bara en gissning men värt att kolla upp!